• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Dharma en filosofie » De opslagplaats van alle kennis

De opslagplaats van alle kennis

7 februari 2018 door gastauteur

Zou er een soort databank van kennis bestaan waaruit we allemaal (kunnen) putten? Soms blijken mensen ineens over allerlei kennis te beschikken, of ze kunnen iets wat ze kort daarvoor nog niet konden. Een vriendin vertelde me over een vrouw in Marokko die kon lezen, noch schrijven en alleen het plaatselijke dialect beheerste, maar wel van de ene dag op de andere perfect Frans sprak.

Tekst Peter Vrijdag

Mensen die dingen weten die ze onmogelijk kúnnen weten, worden soms ‘savanten’ genoemd. Ze spreken plotseling talen die ze nooit geleerd hebben of lossen de meest gecompliceerde sommen op in een fractie van een seconde. Vaak ‘zien’ ze de antwoorden in kleuren of zelfs in emoties.

Fox-news had een interview met Derek Amato, een man die na een duik in een ondiep zwembad ineens veranderde in een zeer begaafd musicus. Toch kan Amato geen muziek lezen. Hij ziet de noten als zwarte en witte vlakken voorbijdrijven in zijn geest. Een onderzoek van de Universiteit van Padua onder leiding van de psycholoog Patrizio Tressoldi wees uit dat sommige mensen een correcte diagnose kunnen stellen op basis van de naam van een voor hen onbekende patiënt. Net of ze op de een of andere manier gebruik maken van een geheime databank die buiten henzelf staat.

Maar er zijn situaties te bedenken waarin ook ‘gewone mensen’ ideeën hebben die niet van henzelf afkomstig lijken. Hoe vaak komt het niet voor dat mensen ongeveer gelijktijdig hetzelfde idee krijgen? In een uitzending van ‘De Wereld Draait Door’ vertelde Paul Römer, Algemeen Directeur van Endemol Nederland, hoe hij het idee kreeg om met een verborgen camera ouderen te filmen. Een paar dagen later hoorde hij dat de concurrentie het idee net had vastgelegd in de vorm van ‘Benidorm Bastards’, een programma dat het leven van ouderen in Benidorm volgt met een verborgen camera.

Soms lijkt het alsof ons denken niet alleen aan onszelf toebehoord, alsof we allemaal uit een grote mentale pot graaien. Ook die gedachten zijn niet origineel. Volgens Nederlander Benedict de Spinoza (1632-1677) is alles in het universum één. Er is slechts één substantie en die substantie kunnen we als God of als natuur opvatten. Ieder mens is een plaatselijke concentratie van deze substantie, maar is niet echt een individu, want het enige ware is het universum in zijn geheel.

Albert Einstein noemde de mensen ‘een deel van het geheel dat door ons het universum wordt genoemd’. Volgens Einstein is het feit dat de mens zich afgescheiden voelt van de rest van de mensheid een illusie als gevolg van het bewustzijn. “Deze illusie is een soort gevangenis, die ons beperkt tot het najagen van persoonlijk succes.”

De van oorsprong West-Afrikaanse Voodoo-religie zegt dat het universum één geheel is, en dat alles met elkaar te maken heeft. Er bestaan volgens de religie geen toevalligheden of ongelukjes. Alles gebeurt als een gevolg van iets anders en alles is ‘n deeltje van één groot geheel. Wat je een ander aan doet, doe je ook jezelf aan, omdat je de ander als het ware bent. Voodoo (vous deux) betekent ‘kijk jou’ (zie jezelf).

Ook Plato kwam tot de conclusie dat de wereld als een levend, intelligent wezen is. Een ‘aanwezigheid met een ziel, die alle dingen in zich herbergt en met elkaar verbindt’. De psycholoog Gustav Carl Jung ging er van uit dat er zoiets als een databank bestaat waar de mensen met hun onderbewustzijn op kunnen inloggen. Hij noemde dat het ‘collectief onderbewustzijn’. Volgens Jung is het verkeerd om aan te nemen dat de psyche een zuiver persoonlijk aangelegenheid is. Ze maakt volgens Jung ook deel uit van het collectieve onderbewustzijn, een gemeenschappelijk psychische erfenis die ons hele gezamenlijke verleden bevat (informatie) en alle onderdelen van hoe we nu in elkaar zitten. Jung noemde het de ’schatkamer’ van de psychische erfenis van de gehele mensheid.

Volgens de boeddhisten besta je als individu eigenlijk niet. Dat lijkt slechts. Je ‘ik’ is een bijprodukt van de vijf ‘skandhas’: Rupa (vorm en materie), vedana (tastzin), sañña (perceptie), sankhara (gewoonten, gedachten en meningen) en viññana (bewustzijn). In het boeddhisme wordt de illusie van het ego ‘Anatta’ of anatman genoemd. Volgens de Theravada-stroming is de werkelijkheid een leugen, volgens de Mahayana bestaat ze uit leegte die we zelf vullen, zoals een droom.

De vijf skandhas zijn de illusies die Maya ons voortovert om de werkelijkheid overtuigingskracht te geven. Ze geven ons het gevoel ergens te zijn, met een gevoel en een mening. De skandha’s geven ons het gevoel een individu te zijn, omdat we het gevoel hebben dat we ergens anders zijn en anders denken dan ‘n ander. De ervaring die je ‘ik’ noemt, heeft volgens de boeddhisten geen eigenaar. Je ‘ik’ is een gevolg van de focus van de skandhas, net zoals het stukje werkelijkheid dat je ziet een gevolg is van waar je naar kijkt. Het bewustzijn bundelt de informatie van de skandhas en maakt er in de ‘alaya-vijnana’ (de opslagplaats van de kennis) een geloofwaardige illusie van.

Het lijkt wel of savanten via hun onderbewustzijn contact hebben met wat de Boeddhisten de ‘alaya-vijnana’ noemen, de opslagplaats van alle kennis. Zou het kunnen dat we allemaal op de een of andere manier verbonden zijn met deze opslagplaats en zo ook indirect met elkaar?

www.experimentator-effect.nl

 Dit artikel is eerder in het BD geplaatst.

Categorie: Boeddhisme, Dharma en filosofie, Nieuws Tags: databank, ik, kennis, niet zelf, Peter Vrijdag, rupa, sankhara, vedana

Lees ook:

  1. Besta ik, of besta ik niet?
  2. Jules – Het zelf als vaardig middel
  3. Het extreme doel van het boeddhisme: de ontbinding van de ziel
  4. Het jaar 2019 – dag 65 – terugtreden

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. G.J. Smeets zegt

    7 februari 2018 om 20:32

    ‘De opslagplaats van alle kennis.’ Dat is de zoveelste variant van het godsidee.
    Het blogstuk is mijns inziens dan ook een flirt met het bovennatuurlijke. Het simpele feit is dat ‘opslagplaats van alle kennis’ een absurd idee is. Hoeveel insecten zijn er op de wereld, triljoen? Tien triljoen? Honderd triljoen? Miljoen triljoen? Milliard triljoen? Waar zou de kennis van al die individuele diertjes opgeslagen liggen?

    Het probleem met dit soort teksten is dat ze suggestieve onzin zijn. En steevast wordt het boeddhisme erbij gesleept om de onzin kracht bij te zetten. Beste Peter Vrijdag, mensen hebben geen illusionair beeld van de wereld. Hun lichaam (inclusief de hersenen) is het raakvlak met de wereld om hen heen. Slangen en walvissen, bacteriën, olifanten en dassen en insecten hebben ook hersenen. En net als mensen hebben al die levende wezens geen illusionair beeld van de wereld.

  2. Piet Nusteleijn zegt

    8 februari 2018 om 09:46

    Een nieuwe bewoording van oa. “het Akasha geheugen”;
    De opslagplaats van alle kennis.

    Een nieuwe variant op het woord ‘God’.
    Deze opslagplaats doet mij teveel aan een loods op verafgelegen bedrijfsterrein denken.
    Ik zal dit begrip dan ook niet gaan gebruiken. In deze zin spreekt het me niet aan.
    Qua inhoud spreekt het me wel aan; deze alles verbindende God. Op een voor ons onnavolgbare wijze LEVEN/ZIJN we en ZIJN we met elkaar ÉÉN, dus verbonden.

    Even tussendoor: Er is iets dat “ziet”. Er is iets dat “weet”.
    Welke naam wil je daaraan geven?
    Alle mensen “hebben” dit.
    Hoe wil je “dit” noemen. Welke naam wil je hieraan geven, zodat we erover kunnen schrijven?
    Op een gegeven moment kan je zien dat je minder goed kan kijken.
    Hoe kan je zien dat je minder goed bent gaan kijken?
    Dat zie je door, wat ik in dit stukje tekst, dit tussendoortje, vooralsnog ‘dit’ noem.
    Met groet van Piet en Alexander Smit die in zijn boek Bewustzijn (gesprekken over dat wat nooit verandert) “dit” de naam IK gaf. DIT verdiende volgens hem deze naam.

    Op p.284: “Datgene wat er altijd is, wat mij nooit verlaat, wat onveranderlijk aanwezig is, heeft recht op de naam ‘Ik’.
    Al het andere – ik loop, ik sta, ik voel, ik denk, ik heb gisteren dit gedaan, ik heb gisteren dat gedaan, ik ben die en die, ik heet zus en zo – is veranderlijk. Maar datgene wat dit alles kent, is het onveranderlijke Kennen in de veranderlijke kennis.”

    Je hebt dus je kleine ikje, niet werkelijk bestaand (illusionair) en het onveranderlijke onbegrensde IK.
    Mooi toch? En dan heb je ook nog al die insecten, slangen, giraffen en alle andere dieren. Ze horen er allemaal bij.

  3. nic_schrijver zegt

    10 februari 2018 om 05:21

    De opslagplaats van extreem veel kennis, waar een mensenleven tekort voor is om het allemaal tot je te nemen is internet maar ook in een grote bibliotheek kom je ver.

Primaire Sidebar

Door:

gastauteur

diverse schrijvers 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het wezen van het christendom
    • Guy – dhammazaadjes – Onwetendheid
    • Burgerinitiatief – ‘minister  van vreemdelingenhaat Faber uit ambt zetten’
    • Gedachten over een haiku 36 – Chiyo-ni
    • Ardan – Een boot die waarschijnlijk nooit komt…

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.