• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Elfde jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Eelco van der Meulen
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
  • Privacy

Home » Achtergronden » Kunst » Geen liefde is ook niet alles

Geen liefde is ook niet alles

15 juni 2021 door Arjan Schrier

Liefde is een geliefde liefhebberij voor iemand die met een warm hart door het leven gaat. Zo’n leven, waarin je met zachte ogen het gebeuren om je heen volgt. Waarin welwillendheid iemands tweede natuur is geworden. Waarin het ‘veroordeel vermogen’ van iemand slinkt terwijl het beoordelingsvermogen groeit. Waarin iemand in de minne schikt.

De mantel der liefde bedekt gedane fouten, door jezelf, of wie dan ook begaan. En daarmee ettert het denken over die oude koe in de sloot niet door. Door het ‘houden van’ wordt een man of vrouw beminnelijk. In geen enkel gezelschap wordt zo’n persoon geweerd.

Het is zeker niet overdreven om te stellen dat alleen al een vleugje liefde het bestaan feestelijker maakt. Veel muzikanten hebben liefde in hun teksten verwerkt.

In het boeddhisme is het woord liefde inwisselbaar met het woord respect. Liefde voor jezelf is zelfrespect. Liefde gunt iemand zelfvertrouwen. Zelfvertrouwen is dan het lef om er in beginsel maar eens van uit te gaan dat het wel eens zou kunnen lukken. En dat er geen man overboord is mocht het niet in 1, 2, 3,….8, 9, veel keer lukken. Een kind gaat ook net zo lang door met vallen tot ie kan lopen. Zelfvertrouwen, de Beatles, geen domme jongens, stellen al dat er niets is wat je kan doen dat niet gedaan kan worden.

Elf voordelen somde de Verhevene ooit op die iemand, die het denken door middel van het ontwikkelen van liefdevolle gedachten bevrijd ten deel vallen. Namelijk, je slaapt gelukkig, je wordt gelukkig wakker en je hebt geen slechte dromen. Je bent geliefd door mensen en door niet-menselijke wezens (dieren en engelen). De dewa’s (engelen) beschermen je. Vuur, gif en wapens kunnen je niet deren. Je geest is snel geconcentreerd. Je hebt een serene uitstraling. Je sterft zonder een verward denken. Bovendien zul je, mocht je er niet in slagen Nibbāna te bereiken, herboren worden in de Brahma-wereld.

Op een gegeven moment krijgt liefde iets alles over-stijgends. Binnen-en buiten vervalt als liefde volledig overal-in-uit-en-rondom wordt. Flower power.

Leven voor liefde geeft het leven betekenis. Liefde maakt het leven simpel. Je hoeft maar op één manier te (re-)ageren. Je hebt alleen liefde nodig, en een huis en eten en kleding en soms of altijd medicijnen en.. en.. . En geduld want de liefde komt zelden uit de hemel vallen. Maar wie andere dingen opzij zet voor de liefde maakt het leven mooi en waard om te leven.

De liefde van een moeder voor haar enig kind, die ze zelfs met haar eigen leven zou beschermen, is het voorbeeld van liefde dat geneesheer Boeddha geeft. Mededogen komt vanzelf voor iemand die liefde voelt voor iemand –mens of dier- die in de penarie zit. Vervolgens zal diegene met behulp van zijn kennis en wijsheid weten wat hem te doen staat. Diegene die veel liefde, kennis, geduld, wijsheid en mededogen verworven heeft is de beste vriend, de beste leraar. Het is een voorrecht zo’n iemand te ontmoeten en het is een voorrecht je tot zo’n iemand te mogen ontwikkelen.

Enkele inspiratiebronnen:

De uiteenzetting over de groei van liefdevolle gedachten (karaniyamettasutta)
De uiteenzetting over de voordelen van liefde (mettānisamsa sutta).
De uiteenzetting over de voordelen van vriendschap (mittānisamsa sutta).
En b.v. vers drie uit mijn favoriete boek de Anguttara Nikaya dat als de verzameling van op het aantal  besproken factoren geordende uiteenzettingen vertaald kan worden. Of kortweg de numeriek geordende sutta’s

Uiteraard is elke vertaling een interpretatie. Maar door door de woorden heen lezen, de tijd nemen, is de subtiele kunst vanuit oude teksten putten eigen te maken. Die nu actueler zijn als toen.

Everything will be okay in the end.
If it’s not okay it’s not the end.
John Lennon

 

Sinds 2000 is Arjan Schrier actief boeddhist, eerst studeerde hij bij Dhammaviranatha. Sinds 2002 is hij betrokken bij het Amsterdamse Sanghametta, dat later Dhammadipa ging heten. Hij komt uit 1969 en studeerde fysiotherapie en milieu-ecologie. Hij trok als boeddhistisch monnik door onder andere Thailand.

 

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Arjan Schrier, Dharma en filosofie, Kunst, Muziek Tags: Arjan Schrier, flower power, liefde, pop, popmuziek, rock

Lees ook:

  1. Geen liefde is ook niet alles
  2. Geen liefde is ook niet alles
  3. Geen liefde is ook niet alles
  4. Zingende non Drolma in Nepal vereerd als popster

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

Arjan Schrier

Arjan Schrier (1969) beoefent sinds 2000 het boeddhisme. Hij studeerde in Oosterwolde bij Dhammaviranatha. en is betrokken bij het Amsterdamse Sangha Metta, wat later Dhammadipa ging heten. Hij studeerde fysiotherapie en milieuecologie aan de HvA. Arjan laat zich inspireren door teksten en ideeën die in goede boeken te vinden zijn. 
Alle artikelen »

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 27 juni 2022 - 3 juli 2022
    Zomer Retraite met Losang Gendun
  • 2 juli 2022
    Zazenkai Zengroep Oshida met Helma Jifu Vulink
  • 3 juli 2022
    Kum Nye Yoga op zondag | Online
  • 4 juli 2022
    Open Les Kum Nye Yoga en Meditatie | Live op ma-di-wo
  • 4 juli 2022
    Online course The Twelve Links of Interdependent Origination
  • bekijk de agenda

De werkplaats

De werkplaats.

Boeddhistische kunstenaars

Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
lees meer »

Pakhuis van Verlangen

In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

Boekbespreking – Michael Bakoenin, God, de Staat en andere vormen van dictatuur

Erik Hoogcarspel - 30 juni 2022

Nog steeds, ook op de klimaatdemonstratie van 19 juni jl., ziet men groepen in het zwart geklede jongeren mee demonstreren die zich presenteren als vertegenwoordigers van het anarchisme. Deze groepen kunnen in het buitenland erg agressief optreden en zelfs banden onderhouden met extreemrechts. Vele oppassende burgers zien het anarchisme aan voor een uiting van jeugdige overmoed, die vanzelf wel zal overgaan. Hoe kun je immers een staat besturen zonder regering? Was het anarchisme niet een soort extreem communisme en hebben we niet gezien dat het communisme gewoon een slecht systeem is?

Boekbespreking – Renée Girard, de romantische leugen en de romaneske waarheid

Erik Hoogcarspel - 14 juni 2022

Volgens de literatuurwetenschapper René Girard (1923 – 2015) worden we juist niet als een uniek zelf geboren. Dit is volgens hem een romantische leugen waarmee we onszelf voor de gek houden. We ontwikkelen ons niet eens tot een uniek zelf, want in de regel worden onze keuzes niet gemotiveerd door een eigen unieke behoefte. We willen meestal graag hebben wat anderen al hebben, juist omdat die anderen dit willen hebben.

Hein Thijssen – ‘God was gewoon een implantaat’

Joop Ha Hoek - 9 juni 2022

‘Wanneer precies weet ik niet meer, maar op een bepaald punt in mijn leven brak mijn kritische geest open. Ik kan me ook niet meer herinneren hoe en op grond waarvan, maar er brak een periode aan waarbij ik me serieus begon af te vragen: hoe kom ik aan het begrip god’? God zat in mijn hoofd als een vage, vormloze massa. Ik moest toen heel nuchter vaststellen dat het begrip ´god´ geen weten was, geen ervaring, maar mij door mensen in  mijn omgeving was aangepraat, in mijn geest was geplant. God was gewoon een implantaat.´

Hein Thijssen – ´Het leven is een schijtende merel´

Joop Ha Hoek - 9 juni 2022

‘Alleen voor een ontwaakte is het achtvoudige pad een natuurlijke zaak’

Boekbespreking – Bernard Mandeville, een ondeugende denker?

Erik Hoogcarspel - 9 juni 2022

Bernard Mandeville (1670 – 1733) werd geboren in een gegoede remonstrantse familie te Rotterdam. Hij studeerde in Leiden en vertrok tegen het einde van de 17e eeuw naar Londen om er een medische praktijk op te zetten. Daar schreef hij eerst luchtige stukjes proza in tijdschriften, maar later publiceerde hij ook over geneeskunde en economie. Zijn bekendste boek is “De fabel van de bijen”.

Meer onder 'pakhuis van verlangen'

Footer

Boeddhistisch Dagblad

over ons

Recente berichten

  • Het hoogste niveau van zen is vrij van zen
  • Het jaar 2022 – dag 180 – debat
  • Boeddhistische doeners en denkers – de serie (58)
  • Dôgen over meditatie en verlichting
  • Wakker Dier – Nederland telt 999 megastallen

Reageren

We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

Over het BD

Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
Lees ons colofon.

Zie ook

  • Contact
  • Over ons
  • Columns
  • Reageren op de krantensite

Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

 

Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

 

Privacy en cookies

Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

Noodzakelijke cookies

Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

Privacy

Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens