Veel gelovigen onder de jonge Chinezen zoeken een tijdelijke ontsnapping aan persoonlijke of professionele zorgen en hebben in deze religieuze plaatsen een nieuwe manier gevonden om de dagelijkse sleur achter zich te laten.
Chinees boeddhisme
Succesvolle Thuisgevers huisvesten komend jaar honderden statushouders via maatschappelijke initiatieven
De Thuisgevers hebben sinds de start in oktober door mensen te huisvesten, in totaal meer dan 3.000 nachten vrijgespeeld in asielzoekerscentra. Dat doen de Thuisgevers tegen kosten die aanzienlijk lager liggen dan bijvoorbeeld die van crisisnoodopvang.
VrijdagZindag – Speel goed
Hoe kom je in de discussie over Gods bestaan voorbij welles/nietes?
Het jaar 2023 – dag 80 – deboodschap
De boodschap en de trap.
Somewhere over the rainbow, skies are blue.
Take care out-there.
De ‘Databank van boeddhistische en taoïstische geestelijken’, nog zo’n CCP-impostie
Het nieuwe systeem heeft echter bijbedoelingen, die in de Guangji-tempel duidelijk werden uitgelegd. Op basis van de ‘Administratieve maatregelen inzake religieuze geestelijken’ van 2021 en andere verordeningen wordt de geestelijkheid van alle religies strikt gecontroleerd door de CCP via de marionettenverenigingen die de vijf toegestane religies beheren.
VrijdagZindag – Collectieve illusies
Er zijn van die ideeën die gemeengoed zijn, maar die, als je er even over doordenkt, toch niet kloppen. Niettemin blijven zulke collectieve illusies hardnekkig meedoen in het maatschappelijk gebeuren.
Vrijdag Zindag – Kennis
Soms vraag ik me af wat ik nog weet van wat ik ooit geleerd heb toen ik schoolging. Ik zou grandioos zakken als ik weer eindexamen zou moeten doen.
VrijdagZindag – Trend
Er zijn theologen en antropologen. Ieder zijn vak.
Stichter van Fo Guang Shan – eerwaarde meester Hsing Yun (97) overleden
Eerwaarde meester Hsing Yun, de stichter van de Fo Guang Shan Orde, is op 5 februari 2023 om 17.00 uur overleden, te midden van het plechtig reciteren van de naam van de Boeddha in de Stichters-vertrekken van het Fo Guang Shan Licht Transmissie Gebouw.
Taigu – Het lijden in de wereld
Het komt Taigu voor dat boeddhisme te vaak gaat over ‘verlichting’ en te weinig over het lijden in de wereld, dat eerst moet worden opgelost voordat iemand zich in spirituele zin bevrijd kan wanen. Het existentiële kerndilemma van boeddhisme is dat wij ieder delen in de rotheid van de wereld, terwijl wij over het vermogen beschikken onze bevrijding dichterbij te brengen door het lijden van de ander te verminderen. In sommige teksten wordt dit vermogen ‘boeddhanatuur’ genoemd.
Stil is het hart van de wijze
Woorden. Semantisch onderscheid kan een valkuil zijn. Woorden kunnen de geest vertroebelen, een middel om de stilte te vermijden. Stilte is een antwoord.
VrijdagZindag – Lieveheersbeestjes
In ons land komen meer dan vijftig soorten lieveheersbeestjes voor. Om het beestje bij zijn naampje te noemen, moet je volgens een veldgids op typerende kenmerken letten. Heeft het diertje wel of geen stippen? Zo ja – hoeveel en in welk patroon? Welke kleuren? En hoe lang zijn de antennes?
Het jaar 2022 – dag 355 – amen
Ontwaakt gelovigen der aarde.
Somewhere over the rainbow, skies are blue.
Take care out-there.
Edel – Waar ik van droom
Ik droom van een wereld waarin religie de meest natuurlijke zaak is (en niet bovennatuurlijk).
Over Theologie 48: De Toekomst
Niels Bohr, de beroemde Deense natuurkundige (1885 – 1962) zei het al: “Voorspellen is moeilijk, vooral als het om de toekomst gaat”. Of de kerk nog toekomst heeft, durf ik niet te zeggen. Ik weet ook niet of er in de toekomst nog pastorale zorg is. Zelfs op de vraag of godsdienst nog wel toekomst heeft, kan ik geen definitief antwoord geven. Op alle drie vragen wil ik alleen antwoorden: ik hoop het! En eerlijk gezegd, ik verwacht het eigenlijk ook wel. Maar het zal anders zijn, anders moeten zijn, dan het anno 2022 is.
Over Theologie 47: Bijna Dood Ervaringen
Je zou een BDE of Bijna Dood Ervaring een mystieke ervaring kunnen noemen. Over de hele wereld zijn er talloze mensen die een BDE hebben ervaren. Ze zijn dood geweest. Volgens sommigen waren ze alleen BIJNA dood, volgens anderen waren ze het helemaal.
Over Theologie 46: Mystiek
Er bestaat geen christelijke mystiek, anders dan in het hoofd van mensen die het verschijnsel ‘bestuderen’. Dat geldt ook voor boeddhistische mystiek, hindoeïstische mystiek of om het even welke mystiek van welke stroming dan ook. Je kunt er elk bijvoeglijk naamwoord voor zetten, het maakt niks uit.
Over Theologie 45: Spiritualiteit
Is christelijke spiritualiteit echt anders dan boeddhistische? Is mijn spiritualiteit echt anders dan de jouwe? Ik houd het erop dat onze zeilen misschien verschillen, maar niet de spiritus, pneuma, rũah die onze zeilen doet bollen. Whoei… roeaahh…
Over Theologie 44: Diaconie en Caritas
De mens in zijn waardigheid beschermen, is één van de doelstellingen van caritas. Solidair met elkaar samenleven in een pluralistische wereld, is een andere. En dat alles niet alleen in eigen kringetje, maar over alle grenzen heen. Christenen horen zich – vanuit hun verbondenheid met de gezalfde (Christus) en in navolging van hem – niet alleen om hun eigen welzijn te bekommeren, maar zeer zeker ook om het welzijn van hun naasten en zelfs vreemdelingen.
Over Theologie 43: Missie
Tegenwoordig heeft bijna iedereen een missie. Is het geen eigen missie, dan is het wel de missie van een ander, meestal een organisatie. De vraag is: wat wil jij bereiken of wat wil de organisatie dat jij bereikt voor jezelf of voor de organisatie?
Over Theologie 42: Liturgie
Als je het over liturgie hebt, heb je het over het geheel van voorgeschreven gebeden, ceremoniën en handelingen die een eredienst uitmaken. Voorgeschreven. Ik lees daaruit: zo moet het, en niet anders. Voor mensen zonder enige fantasie, is dat handig. Als je de liturgie kent en volgt, loop je als het ware een geplaveid pad af van A naar B. Je kunt niet verdwalen.
Over Theologie 41: Godsdienstles
Laat ik zelf de eerste vraag dan maar beantwoorden: vervang godsdienstonderwijs door onderwijs in het leren van het voeren van een dialoog met anderen, vanuit zelfonderzoek, zelfreflectie en empathie. Hoe zou je dat moeten noemen? Ik sta open voor suggesties!
Over Theologie 40: Nobelprijs?
Veel mensen die in (een) god geloven, geloven in een illusie. Ze doen dat omdat ze daardoor denken (de illusie koesteren) dat zij grip houden op de wereld waarin zij leven, of dat er iets of iemand is die dat voor hen doet.
De gelovige atheïst – Wat brengt het geloof ons vandaag?
De wereld staat misschien wel voor de grootste uitdagingen die de mens ooit heeft gekend. Sander Herremans toont aan dat diepgaande spiritualiteit en religie vandaag meer nodig zijn dan ooit. Een atheïstische interpretatie van religies dringt volgens hem het diepst door tot de waarde ervan.