• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Chinees boeddhisme » godsdienst » VrijdagZindag -De christelijke Reli-driehoek

VrijdagZindag -De christelijke Reli-driehoek

5 april 2024 door André Droogers

In de vorige VZ, op Goede Vrijdag, is de Reli-driehoek toegepast op de verhalen over het lijden van de profeet Jezus van Nazareth en de beweging die rond hem ontstond. De driehoek, met als hoekpunten de verbeelding, het sociale en het heilige, hielp om de betekenis van deze godsdienststichter te duiden. Daarbij bleek dat hij aandacht had voor allerlei verschijnselen die een mensenleven ingewikkeld maken, zoals dood, ziekte, het onbeheerste kwaad, de dwingende samenleving, en het problematische zelf. Die overstijgen allemaal de menselijke controle. De nieuwe profeet gaf ze een levensbeschouwelijke plek.

Maar hoe ging het verder? Slot van een VZ-drieluik.

Na aanvankelijke tegenwerking brengt de Jezus-beweging het in de eerste eeuwen na het optreden van de stichter tot staatsgodsdienst. Het vermoedelijke geboortejaar van de profeet wordt zelfs het begin van de officiële jaartelling. Door de adoptie door de staat krijgt het sociale hoekpunt van de Reli-driehoek een geheel nieuwe invulling. De beweging verandert in de institutie kerk, met de staat als machtskader en als garantie voor voortbestaan en uitbreiding. De verbeelding laat zich uitdagen door deze ingrijpende verandering, want de band met de staat moet gerechtvaardigd worden.

De kerk krijgt een verticale organisatie, naar het staatsmodel. Een priesterklasse, exclusief van mannen, vormt een bestuurlijke en rituele hiërarchie, met een leider aan de top. Diens pauselijk gezag wordt ontleend aan een van de discipelen van het eerste uur, met terugwerkende kracht getypeerd als de eerste bisschop van staatscentrum Rome. Na een tiental eeuwen wordt het celibaat toegevoegd aan de invulling van het priesterambt. De Reli-driehoek van de Jezus-beweging wordt gaandeweg omgebouwd tot de Reli-driehoek van de kerk.

Er komen vrijgestelde godgeleerden, iedere eeuw weer nieuwe. Als specialisten van het heilige vullen zij de Reli-driehoek verder in, ieder op eigen wijze. Zij maken werk van de verbeelding, elk met een eigen kijk op de profeet Jezus, diens levensverhaal, zijn lijden en zijn opstanding. Jezus’ optreden zien zij als van God zelve gegeven en als al eerder in de joodse geschriften voorspeld.

Verder hebben zij veel aandacht voor Jezus’ benadering van het rijtje overstijgende verschijnselen. Jezus typeren zij als de heiland die de mensheid verzoent met haar God, ondanks de overmacht van het kwade, door hen benoemd als zonde. Vanuit dat perspectief komen er blauwdrukken voor het heil, voor correct gedrag en voor een ideale samenleving.

Door de eeuwen heen bewaakt de kerk, vaak met steun van de overheid, de dan geldende godgeleerde versie van de Reli-driehoek. Wat in oorsprong een lokale profetische beweging was in een andere religie, is een wereldwijde religie op zich geworden, met zeer uiteenlopende invullingen van de Reli-driehoek.

De verbeelding is daarbij buitengewoon productief. Dat levert nieuwe inzichten op, maar is ook aanleiding voor onenigheid. Er ontstaan steeds meer strijdige invullingen van de Reli-driehoek. Dat de samenleving constant verandert, zorgt voor aanpassing van het sociale hoekpunt van de driehoek, niet altijd tot genoegen van iedereen. Tevens ontstaan er nieuwe sociale vormen, zoals de kloosters. Het heilige leent zich sowieso voor uitbundige verbeelding, zoals rond het leerstuk van de drie-eenheid en de rol van Jezus’ moeder. Ook daarover is er debat.

Die vruchtbare zingeving leidt tot conflicten en kerkscheuringen. Niet altijd zijn daarbij kerkelijke en staatsbelangen duidelijk te onderscheiden. Hoe dan ook, het sociale fragmenteert mee met de verbeelding, en omgekeerd. De vele kerken die zo ontstaan, met name na de Reformatie van de 16e eeuw, benutten elk op eigen wijze de verbeelding van het heilige en spelen met sociale vormen, inbegrepen machtsmodellen. Een zogenoemde oecumenische beweging bevordert sinds de vorige eeuw de zoektocht naar een minimale gemeenschappelijke Reli-driehoek, achter de vele verschillen.

Ondanks deze verscheidenheid herbeleven volgelingen overal ter wereld jaarlijks, volgens de christelijke kalender, een week lang de laatste lotgevallen van Jezus van Nazareth. De rituele herhaling van de laatste maaltijd van de profeet met zijn discipelen is daarbij een belangrijk onderdeel. Ieder kerkgenootschap hanteert al herdenkend overigens wel de eigen versie van de Reli-driehoek.

Dat het West-Europese christendom al geruime tijd uitgehold wordt, neemt niet weg dat niet-gelovigen deelnemen aan de herinneringsweek. Zelfs in de publieke sfeer, buiten verantwoordelijkheid van de kerken, vinden evenementen plaats. Vermoedelijk herkennen de niet-gelovigen in het weergegeven lijden van de christelijke profeet hun eigen gevecht met overstijgende gehelen.

Dat gebeurt bijvoorbeeld dankzij de componist J.S. Bach en zijn ontroerende Mattheüs-passie. Verder is er een succesvolle musical die de profeet verbeeldt als een superstar. In een jaarlijks TV-programma, vernoemd naar het lijdensverhaal, wordt een wit kruis onder popmuziek door een stadscentrum gedragen, als geactualiseerde hervertelling van de marteldood van de profeet. In alle gevallen maken de toeschouwers hun eigen versie van de christelijke Reli-driehoek.

De lijdensweek is speciaal, gezien vanuit de Reli-driehoek. Maar verder is het wereldwijde christendom het hele jaar door bezig met de drie hoekpunten en de samenhang van het heilige, het sociale en de verbeelding. Die dynamiek leidt tot veelsoortige identiteiten, ook al delen alle volgelingen die ene profeet van twintig eeuwen geleden.

Categorie: Andre Droogers, Columns, Geluk, godsdienst Tags: Bach, Jezusbeweging, marteldood, profeet, reli-driehoek, vrijdagzindag

Lees ook:

  1. VrijdagZindag – Klein gelijk
  2. VrijdagZindag – Geloof het – of niet…
  3. VrijdagZindag – Reli-driehoek
  4. VrijdagZindag – Betekenissenoorlog

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

André Droogers

André Droogers is emeritus hoogleraar culturele antropologie, in het bijzonder religieuze en symbolische antropologie, aan de Vrije Universiteit, Amsterdam. andredroogers.nl 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 14 mei 2025
    Alleen maar zitten
  • 14 mei 2025
    Online lezingenserie: Meewerken aan 2000 jaar toekomst van de Theosofia (3)
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Menno – autobiografie van een yogi
    • God als de totaal andere – Karl Barth
    • Het wezen van het christendom
    • Guy – dhammazaadjes – Onwetendheid
    • Burgerinitiatief – ‘minister  van vreemdelingenhaat Faber uit ambt zetten’

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.