• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Chinees boeddhisme » godsdienst » VrijdagZindag – Reli-driehoek en Goede Vrijdag

VrijdagZindag – Reli-driehoek en Goede Vrijdag

29 maart 2024 door André Droogers

In de vorige VZ introduceerde ik de Reli-driehoek, met het heilige, het sociale en de verbeelding als hoekpunten. Die driehoek is in alle religies speelgoed voor homo ludens, de zingevende, spelende mens. De zo vormgegeven visie helpt om te overleven, ondanks een hele rij overstijgende verschijnselen die het mensenleven ingewikkeld maken, zoals dood, ziekte, tijd, natuur, heelal, kwaad, samenleving, zelf.

Goede Vrijdag is een goed moment om de Reli-driehoek te toetsen aan het christelijke lijdensverhaal. Welke rol spelen daarin het heilige, het sociale en de verbeelding? En hoe biedt deze specifieke invulling van de driehoek een visie op de problematische overstijgende verschijnselen waar mensen onder te lijden hebben?

Het sociale krijgt vorm in de profetische beweging rond de timmermanszoon Jezus, uit Nazareth in Galilea. Zijn verbeelding brengt hem volgens de overlevering bij een nieuw perspectief op het heilige. Hij komt met een eigen Reli-driehoek. Voor een eerste invulling van het sociale hoekpunt nodigt de nieuwe profeet een dozijn discipelen uit. Met hen trekt hij door het land om de nieuwe boodschap in woord en daad te verspreiden.

Hij heeft aandacht voor de verschillende overstijgende verschijnselen waar zijn toehoorders onder lijden. Zo haalt hij doden terug naar het leven, geneest zieken, en benadrukt de eeuwigheid voorbij de tijd. Hij verwijst naar zijn hemelse vader, veroordeelt het kwaad, leeft een ander soort samenleving voor, rehabiliteert gemarginaliseerden, en maant de mensen voor hun ziel te zorgen. Zijn beweging groeit.

Deze eigen verbeelding van het heilige en het sociale botst al snel met de gevestigde Reli-driehoeken van die tijd. Het religieuze establishment in Judea besluit deze concurrerende nieuwkomer uit Galilea uit de weg ruimen, zeker nadat het volk hem toejuicht bij zijn aankomst in de hoofdstad. In een laatste broodmaaltijd viert de profeet met zijn discipelen de vreugde van het samenzijn. Later is die maaltijd voor de volgelingen een belangrijke metafoor en een dankbaar element voor hun rituele verbeelding van het heilige en het sociale.

Een van de discipelen, de enige uit Judea, heult tegen betaling met de religieuze elite. De profeet wordt gearresteerd en, na aarzelende instemming van de Romeinse bezetter, ter dood gebracht aan het kruis. Met zijn eigen opstanding voert de profeet zichzelf uit de dood naar het leven. Hij verschijnt aan zijn volgelingen en stijgt vervolgens ten hemel. Uiteindelijk ontvangen zijn discipelen een heilige geest die hem vervangt.

Decennia na het gebeurde schrijven evangelisten, ieder een betekenis toekennende homo ludens met een eigen verbeelding, een biografie van de profeet. Op basis van de mondeling doorgegeven verhalen dragen ze daarmee bij aan de verdere en gevarieerde uitwerking van de Reli-driehoek voor de Jezus-beweging. Ze maken veel werk van de manier waarop de profeet de overstijgende gehelen tegemoet trad, en ook van zijn lijden, dood en opstanding.

Al voordat de evangelisten aan het schrijven gaan, ontwerpt een andere homo ludens in de beweging, Paulus van Tarsus, zijn eigen Reli-driehoek. In zijn brieven aan plaatselijke groepen volgelingen formuleert hij de eerste leerstukken van de beweging. Het lijdensverhaal speelt daarin een cruciale rol. In het lijden en de opstanding van de profeet herkennen volgelingen hun eigen lijden en een manier om de overstijgende gehelen te overstijgen.

De beweging  groeit binnen korte tijd uit tot een institutie, feitelijk een nieuwe religie, met het kruis als logo. Deze institutie noemt haar sociale vorm ‘kerk’. De volgelingen noemen zich ‘christenen’, omdat zij hun profeet zien als een ‘christus’, letterlijk ‘gezalfde’, een verbeelding van een messias. De stichter wordt daarmee deel van het heilige.

Twintig eeuwen later zijn er ontelbaar veel versies van de christelijke Reli-driehoek, elk met een eigen benadering van de overstijgende gehelen die te denken en te lijden geven. En elke versie vult de lijdensweek weer anders in.

Over de lotgevallen van de christelijke Reli-driehoek volgende week meer.

Categorie: Andre Droogers, Columns, godsdienst Tags: het heilige, het sociale en de verbeelding, instituut, Jezus, kerk, lijden, reli-driehoek

Lees ook:

  1. VrijdagZindag – APK kerk
  2. VrijdagZindag – Reli-driehoek
  3. Over Theologie deel 14 – Het begin van de kerk
  4. Nathan – Wat is er gebeurd met de geestelijke rebellie van de vorige eeuw?

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

André Droogers

André Droogers is emeritus hoogleraar culturele antropologie, in het bijzonder religieuze en symbolische antropologie, aan de Vrije Universiteit, Amsterdam. andredroogers.nl 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 14 mei 2025
    Alleen maar zitten
  • 14 mei 2025
    Online lezingenserie: Meewerken aan 2000 jaar toekomst van de Theosofia (3)
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het jaar 2025 – dag 132 – vreemdelingenhaat
    • PM Modi – Het leven van de Boeddha zal de wereldgemeenschap altijd inspireren tot mededogen en vrede
    • Voorouders Tibetanen deden het met Denisovans
    • Eisers Klimaatzaak confronteren Schoof bij slavenhutjes tijdens bezoek Bonaire
    • Burgerinitiatief – ‘minister  van vreemdelingenhaat Faber uit ambt zetten’

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.