• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Chinees boeddhisme » godsdienst » Over Theologie deel 15- De Middeleeuwen

Over Theologie deel 15- De Middeleeuwen

2 mei 2022 door Dharmapelgrim

In het najaar 2021 beloofde ik min of meer een cursus theologie te gaan volgen. De schriftelijke cursus telt maar liefst 48 lessen en ik denk dat er over iedere les ongetwijfeld iets valt te schrijven, doordat de inhoud mij op gedachten zal brengen die ik wel wil delen. Vandaag:

De Middeleeuwen

Het christendom is gebaseerd op verhalen, zoals eigenlijk iedere religie  op verhalen is gebaseerd. En elk verhaal bevat waargebeurde elementen, die het de nodige legitimiteit verlenen. Waargebeurde elementen fungeren als heipalen waarop een verhaal – ieder verhaal – in het zompige menselijke geheugen kan rusten. Door die heipalen kun je altijd zeggen: het is echt waar, want … je hebt een paar stevige bewijzen. Maar mensen zijn nu eenmaal mensen en mensen creëren nu eenmaal op en rond een paar waargebeurde elementen ijverig de meest fantastische bouwwerken die door  verbeeldingskracht aan elkaar hangen. En mensen zijn evenmin te beroerd om – waar en wanneer nodig of gewenst – de geschiedenis naar eigen smaak en goeddunken te be- of zelfs te herschrijven. Hoe anders denk je dat legenden, mythen, sagen, heldendichten, sprookjes, liefdesromans, science fiction, detectives of oorlogsverhalen ontstaan en doorgegeven worden? Met religieuze verhalen gaat het niet anders.

Kerkgeschiedenis is een onderdeel van de theologie. Kerkgeschiedenis is óók een onderdeel van de algemene geschiedenis. En geschiedenis is een onuitputtelijke bron van verhalen. Dat is goed om te onthouden.  Nog niet zo lang geleden las ik in een roman dat lessen geschiedenis niet gaan over wat er werkelijk is gebeurd, maar over wat men graag wil dat jij denkt dat er is gebeurd. Zo is het ook, denk ik. Het beste verhaal wint. Of overwint. Dat is een klein maar niet onbelangrijk verschil.

In deze bijdrage aan het BD besteed ik slechts weinig aandacht aan de geschiedenis van ‘de kerk’ in de middeleeuwen. Een paar punten wil ik er wel uitlichten:

  1. De katholieke kerk overwint rond het jaar 600 de Germanen en de overwonnenen bekeren zich massaal tot het nieuwe geloof. Dat betekent niets meer of minder dan dat het verhaal dat christelijke missionarissen vertellen overkomt bij de germanen. Die missionarissen waren overtuigende verhalenvertellers. Waarschijnlijk omdat ze zelf heilig in hun verhalen geloofden.
  2. In de middeleeuwen strijden de wereldlijke macht en kerkelijke macht regelmatig om de hegemonie. Anders gezegd: wie is de baas over wie? Het lijkt soms op potjes woord-worstelen, met over en weer “als jij dat zegt, zeg ik dit en als jij dan dit doet om jouw woorden kracht bij te zetten doe ik dat” en ga zo maar door. En degene die het onderspit dreigt te delven, beroept zich vervolgens op ‘god’ en citeert passend uit het alom bekende verhaal. Wie dat het beste doet, het meest overtuigend … en uiteraard met de meeste en scherpste zwaarden aan zijn zijde, … die wint! Vrouwen lijken trouwens niet mee te doen. (Waarschijnlijk zijn zij gewoon uit het verhaal gelaten, er uit geschreven of anderszins terzijde geschoven. Onterecht?! Laten we het maar op de tijdgeest houden.)
  3. Uit onvrede met de algemene gang van zaken ontstaan er belangrijke bedel- en kloosterordes, zoals Franciscanen (mannen) en Clarissen (vrouwen); Benedictijnen / Benedictinessen; Dominicanen en Dominicanessen; Karmelieten en Karmelietessen; etc. allemaal met eigen regels, doelstellingen en opvattingen. Er is altijd wel een orde waar je in past, en anders begin je er gewoon zelf één.
  4. Rome (de katholieke kerk) en Byzantium (de orthodoxe kerk) gaan uit elkaar. Die kerkscheuring is tot op de dag van vandaag niet gelijmd.
  5. Er zijn vijf kruistochten (1096-1099; 1147-1149; 1189-1192; 1202-1204 en 1228-1254) en één kinderkruistocht, anno 1212). Geen enkele kruistocht verliep zoals je van oppassende christenen zou mogen verwachten. Ze gingen soms goddeloos tekeer!

Terug naar het verhaal. De geschiedenis van Europa en de rest van wat wij tegenwoordig de westerse wereld noemen, is – zoals gezegd – gebaseerd op een verhaal. Grote delen van dat verhaal delen wij met volkeren in het Midden-Oosten. Sommige delen houden we exclusief voor onszelf of worden door anderen als ‘exclusief voor ons’ beschouwd. ‘Ons’, dat zijn de westerlingen. De anderen zijn dan bijvoorbeeld de joden of de moslims. Die anderen geloven niet alles van ons verhaal, net zo min als wij alles van hun verhaal geloven. En dat geeft vaak aanleiding tot ‘welles-nietes’ gedoe, tot bloedens toe. Of erger.

Verhalen kunnen inspireren en mensen aanzetten tot het scheppen van prachtige kunstwerken. Schilderijen. Muziek. Literatuur. Bouwwerken.

Verhalen kunnen ook aanzetten tot vernietigen van mensen die niet in de verhalen willen meegaan; en tot vernietigen van alles dat tegen verhalen ingaat. Dat heeft niks met die verhalen zelf te maken, maar alles met hoe je in het algemeen met verhalen omgaat.

De middeleeuwen, daar gaat deze les over. Mij is altijd geleerd dat het midden van iets altijd halverwege een begin- en een eindstuk ligt. Wat dat betreft is de naam “middeleeuwen” slechts tijdelijk bruikbaar, zo het niet zelfs helemaal een foute term is. Want wáár precies ligt het begin? Kennelijk bij het jaar nul. En het jaar nul is het fictieve geboortejaar van Jezus, die – weten we nu- enkele jaren vóór Christus is geboren, voor zichzelf dus. Grappig. En het einde … ja … dat wordt lastig. Hoe langer dat einde uitblijft, hoe minder “middel” de middeleeuwen worden. Maar laten we ons daar maar niet het hoofd over breken. Laten we Muḥammad ibn Abdullāh eens als uitgangspunt nemen, Ahmed, de prijzenswaardige. Als we dat doen, leven we nu in de Islamitische middeleeuwen! Maar als we Siddharta Gautama als uitgangspunt nemen… dan leven we nu in één of andere toekomst. Kortom, jaartelling is ook niet alles en de term middeleeuwen slaat welbeschouwd nergens op. Desalniettemin bestrijken die christelijke middeleeuwen grofweg een periode van duizend jaar. De vroege middeleeuwen starten zo’n beetje rond het jaar 500 ná het begin van de christelijke jaartelling en de late middeleeuwen eindigen ergens rond 1500 (Karel V), of – zo je wilt – nadat Columbus ontdekte dat het land aan de overkant van de Atlantische oceaan niet India was. In die duizend jaar “middeleeuwen” gebeurt er op het gebied van christelijk leven bijzonder veel.

Zijn de middeleeuwen nu voorbij? Technisch gesproken wel. We leven nu in de zogenoemde moderne tijd. Maar de verhalen zijn niet weg. Het is een diep menselijke behoefte om verhalen te horen, door te geven en te actualiseren. Wanneer je geschiedenis bestudeert – ook de kerkgeschiedenis – kom je al snel tot de ontdekking dat jaren en zelfs eeuwen niets te betekenen hebben. Lukt het je om het verhaal in het NU te brengen, dán … ja, dan! Vul zelf maar verder in.

Categorie: Columns, Dharmapelgrim, Geluk, godsdienst, Onderwijs

Lees ook:

  1. Over Theologie deel 2 – Religie en godsdienst 
  2. Over Theologie deel 7 – Waarden en normen
  3. Over Theologie deel 8 – Sacramenten
  4. Over Theologie deel 12 – Aristoteles en Plato

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

Dharmapelgrim

Probeert sinds zijn 16de jaar het Edele Achtvoudige pad te volgen. Dat lukt hem met vallen en opstaan, waarbij hij zichzelf voorhoudt dat hij dat pad tot het einde zal gaan, zolang hij maar één keer vaker opstaat dan valt. Iedereen die de dharma beoefent is een pelgrim op zijn eigen weg. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 2 mei 2025
    Phowa Studieweek
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • De via negativa voor nitwits
    • Het jaar 2025 – dag 129 – vrede en alle goeds
    • De dood van de paus
    • Seks: Joodse posities in Joods Museum Amsterdam
    • Paus Leo XIV – ‘help ook elkaar om bruggen te bouwen – met dialoog, met ontmoeting’

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.