• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » De leegte die leeft – Nishida en McGilchrist in dialoog

De leegte die leeft – Nishida en McGilchrist in dialoog

28 oktober 2025 door Rob van Boven en Luuk Mur

In een tijd waarin alles sneller, preciezer en meetbaarder moet, herinnert de dialoog tussen Nishida en McGilchrist ons aan iets tijdloos: dat leegte leeft, en dat écht zien begint met het hart.

De Japanse filosoof Kitarō Nishida (1870–1945) en de Britse neuropsychiater Iain McGilchrist (geb. 1953) hebben elkaar nooit ontmoet. Toch lijken hun denkbeelden elkaar te spiegelen, alsof ze vanaf tegenoverliggende oevers van dezelfde rivier spreken. Beiden wijzen op een fundamentele verschuiving in bewustzijn: van een gefragmenteerde, controlerende manier van waarnemen naar een ervarende, relationele manier van zijn.

Nishida, grondlegger van de Kyoto-school, spreekt over zuivere ervaring: het directe beleven van de werkelijkheid, nog voordat het denken onderscheid maakt tussen ‘ik’ en ‘wereld’. McGilchrist beschrijft iets soortgelijks vanuit neurologisch perspectief: de rechterhersenhelft ervaart de wereld als levend en onderling verbonden – in contrast met de analytische linkerhersenhelft, die de werkelijkheid ontleedt en fixeert.

In Nishida’s filosofie is de diepste grond van bestaan de absolute nietsheid (zettai mu). Dat klinkt abstract, maar het is geen “dode” leegte. Het is een dynamisch veld van potentie – de ruimte waarin alles ontstaat. Zoals stilte de ruimte is waarin muziek kan klinken.

In het Tibetaanse Dzogchen — de hoogste meditatie- en inzichtstraditie binnen het Vajrayanaboeddhisme — spreekt men over een leegte vol bewustzijn: een openheid die niet afwezig is, maar levendig aanwezig, als een heldere lucht waarin wolken komen en gaan.

Waar het Oosten spreekt over leegte, spreekt het Westen over bewustzijn. McGilchrist beschrijft een soortgelijk proces, maar in andere termen. Wanneer de linkerhersenhelft de overhand krijgt, verliezen we het directe contact met de levende werkelijkheid. We zien dan objecten, functies, schema’s. Maar de rechterhersenhelft beseft dat het leven geen verzameling dingen is – het is relatie, beweging, betekenis. Wat Nishida de ‘plaats van nietsheid’ noemt, zou McGilchrist de ‘ruimte van levend bewustzijn’ kunnen noemen.

Beiden pleiten voor herstel van evenwicht. Niet door rede of analyse af te wijzen, maar door deze terug te brengen tot dienstbaarheid aan het geheel. De ratio mag bestaan, maar niet domineren. In een tijd waarin efficiëntie en beheersing de boventoon voeren, vergeten we dat het leven zich niet laat reduceren tot het meetbare. Controle loslaten betekent niet verdwalen – het betekent thuiskomen in een ruimere werkelijkheid, waarin ook kwetsbaarheid, stilte en intuïtie een plek hebben.

Misschien is dat wel wat onze tijd het meest nodig heeft: een herontdekking van de leegte die leeft. Een bewustzijn dat niet alles wil grijpen, maar durft te ontvangen. Waar Nishida spreekt over nietsheid en McGilchrist over de twee hersenhelften, ontmoeten hun inzichten elkaar: in het besef dat alles één geheel vormt.

Misschien begint verlichting niet met weten, maar met opnieuw leren kijken – met het hart, en met beide hersenhelften open.

Rob van Boven (1951) is psycholoog en geregistreerd psychotherapeut. Hij was consultant voor verschillende organisaties (drugs en verslaving counseling, vaardigheden workshops) en werkte vijftien jaar als een behandelingscoördinator in een psychiatrische instelling. Bij Rob van Boven wordt het geloof van de overlever bewust gemaakt en een juiste plaats gegeven. Het doel is om los te komen van de dwang van het geloof en bewustzijn te ontwikkelen naast deze denk- en voelpatronen. Hoe meer je van het geloof van de overlever bevrijd bent, zonder het te bestrijden, maar door het de juiste plek te geven, hoe vrijer je kan leven.

Luuk Mur ( 1952) is psycholoog en heeft een drietal boeken geschreven over de door hemzelf ontwikkelde hulpverleningsmethode communitysupport. Hij is lid van de Dzogchen Community Nederland. Dzogchen is een vorm van Tibetaans boeddhisme waarbij veel belang wordt gehecht aan de ontwikkeling van individueel bewustzijn. Bij deze traditie streeft men naar non-dualiteit van het bewustzijn. Mensen zijn zich niet alleen bewust ( je weet dat je dit leest), maar je kunt je ook bewust zijn van dit eerste bewustzijn. Dit meta-bewustzijn wordt ‘gewaarzijn’ genoemd.

Categorie: Boeddhisme, Columns, Dzogchen, Geluk, Tweespraak Rob van Boven en Luuk Mur Tags: bewustzijn, herstel van evenwicht, Iain McGilchrist, Kitarō Nishida, Kyoto-school, leegte

Lees ook:

  1. ‘A Sitting down to Empty out’.
  2. Boekbespreking – Bekentenissen en banvloeken
  3. Waarom boeddhisme werkt – Robert Wright
  4. Epiloog – De ziel en de chip

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Siebe zegt

    28 oktober 2025 om 16:37

    Dit is voor mij geen discussie over wat goed is en slecht maar zolang je jezelf en anderen beschouwt en beleeft als een psychologisch wezen, een innerlijk psychologisch Ik die leeft, voelt, kent, blijven natuurlijk ook alle neigingen en verlangens die met die perceptie verbonden zijn overeind, zoals verlangen naar controle en macht, naar aangename gevoelens, naar geruststelling en veiligheid etc. Het is zeer uitzonderlijk dat iemand echt weet, heeft gezien, ontdekt dat aan de basis van al het kennen geen psychologisch ik staat maar een uiterst subtiele lege verlangenloze helderheid of gewaarzijn. Wij beleven de geest, dat wat kent, toch als een Ik, als ‘dat ben Ik’. Ons belevingswereld is toch dat er een Ik in ons en anderen zit dat voelt, kent, etc.

    Zolang begeerte en onwetendheid regeren dan blijf je toch in die belevingswereld zitten van Ik zie, Ik hoor, Ik leef, Ik proef, Ik wil, Ik ken. Ik sterf. Dan kom je toch nooit echt uit de sfeer van lijden, conflict, instabiliteit, angst en onzekerheid, zoeken naar geruststelling en veiligheid en bescherming.

    De situatie lijkt zo dat de greep van begeerte en onwetendheid eerder toeneemt. En de beleving dat aan de basis van het kennen een Ik staat, zo goed als gestold is. Alsof er geen speld meer tussen te krijgen is. Het is ook niet zo gek als je beseft hoe we allemaal dol gemaakt worden in deze wereld, vind ik.

    Wat de wereld maar wat denk ik vooral zelf ook nodig hebben is het inzicht aan de basis van het kennen, horen, zien, voelen, willen, leven nooit een Ik staat, stond en zal staan. Ook al is die indruk zo sterk. Voor mij is dat de boodschap van de weg.
    Ik geloof niet dat deze diepzinnige wijsheid van de dzogchen meesters en boeddhistische leraren echt de wereldproblemen kan oplossen. Dit soort inzicht zal nooit een gemeengoed worden denk ik. Daarom moeten de problemen in de wereld aangepakt worden met en vanuit de perceptie dat er een Ik is die voelt, leeft, hoort, etc. Anders is het allemaal te hoog gegrepen volgens mij.

  2. Ronald de Goede zegt

    29 oktober 2025 om 09:40

    Dank voor dit ‘Lege’ :-) Pareltje door Nishida en McGilchrist met elkaar te ver-binden ❤️

Primaire Sidebar

Door:

Rob van Boven en Luuk Mur

Rob van Boven (1951) is psycholoog en psychotherapeut met belangstelling voor het boeddhisme. Luuk Mur ( 1952) is psycholoog en lid van de Dzogchen Community Nederland. Beide mannen gaan over boeddhistisch gerelateerde zaken in gesprek in Tweespraak. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 september 2025
    Van Zelfcompassie naar Compassie
  • 11 september 2025
    De Geest in Ontspanning en Rust
  • 4 november 2025
    Global Peace Prayer Festival
  • 19 november 2025
    Samen mediteren online najaar 2025
  • 19 november 2025
    Online lezingenserie ´De essentie van Universele Broederschap´ (4)
  • 19 november 2025
    Rigpa Woensdag - Inspiraties uit het Tibetaanse boek van leven en sterven
  • 21 november 2025
    Eeuwenoude wijsheid voor ons hedendaagse leven
  • 22 november 2025
    Meditatiedag in Afferden (GLD): meditatie en creativiteit
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    BUN-voorzitter Michael Ritman: ‘de waarheid van de dharma kan niet aangetast worden door wangedrag van een leraar’

    Nicole Mulders - 14 november 2025

    Eind november 2025 neemt Michael Ritman afscheid als voorzitter van de Boeddhistische Unie Nederland (BUN). In maart 2020 interviewde Nicole Mulders hem voor het Boeddhistisch Dagblad. De boeddhistische wereld verkeerde geruime tijd voor dat interview in zwaar weer door seksueel- en machtsmisbruik door boeddhistische leraren. Het aantal leden van de BUN is van 37 naar ruim 50 gegroeid, onder meer door de aansluiting van Aziatische boeddhistische tempels waar Ritman het contact mee aanging.

    Van wie is jouw lijf? De mythe van het eigen lichaam

    Hans van Dam - 24 september 2025

    Hoe je van je lichaam afkomt zonder het te doden; incarnatie in het licht van afhankelijk bestaan (pratitya samutpada).

    Van wie is jouw huis? De mythe van de eigen woning

    Hans van Dam - 21 september 2025

    Hoe je van je huis afkomt zonder het te verkopen; eigendom in het licht van afhankelijk bestaan (pratitya samutpada).

    Ardan, van zenleraar tot brugwachter – ‘Je opent de brug en je sluit ‘m weer. Bijna zen.’

    Ardan - 9 augustus 2025

    'Ik wil mezelf niet opzadelen met titels. En bovendien zei me de titel 'zenleraar' niet zoveel. Was ik nu anders geworden? Kon ik nu beter mensen begeleiden dan daarvoor? Het klopte voor mij niet. Datgene wat mij het meest gebracht had, namelijk die vrije vrouw/man zonder titel liep nu met een titel rond. En dat beviel me niks.'

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het jaar 2025 – dag 321 – snelwegmetta
    • Rotterdam Palestina Coalitie organiseert Glazen Huis van Verzet
    • Het kapitaal
    • Over Antropologie 3: De basis
    • De woorden van de Oude Cheng (2)

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.