• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Boeddhistische doeners en denkers 81 – de serie

Boeddhistische doeners en denkers 81 – de serie

24 juli 2025 door de redactie

De redactie van het Boeddhistisch Dagblad is geïnteresseerd in de ervaringen van mensen die het boeddhistisch pad volgen. De leer bestuderen en praktiseren. Al of niet op een kussen of in een sangha of in je eentje. Ben je zo’n iemand en wil je je ervaringen delen- hoe je het boeddhisme hebt ontdekt, wat het je opbracht en niet, je teleurstellingen en hoop, je verwachting, welke richting je volgt en waarom, of als je het boeddhisme weer hebt verlaten- stuur ons jouw ervaringen in een niet zo’n heel lange tekst toe om in de serie Boeddhistische doeners en denkers gepubliceerd te worden.

‘Ik ben van 1932,en heb dus WO II en de bezetting nog net min of meer bewust kunnen meemaken. Die traumatische ervaringen blijven je bij, maar je leert er wel mee om te gaan. Als kind had ik bovendien sterk het gevoel dat ik ’ergens  anders’ thuishoorde; dat gevoel verdween in de loop der jaren, toen ik volop bezig was met mijzelf te handhaven, alleen, in een maatschappij vol autoriteitscultus. Daarna kwamen er nog twee jaren waarin ik een ‘niet erkende dienstweigeraar ‘was. Tussen de bedrijven door studeerde ik, en maakte ik ’carrière’.

Toen viel mijn oog op een artikel waarin een journalist schreef dat het boeddhisme de enige religie was die nog nooit een oorlog begonnen was. Dat was voor mij de ‘trigger’ die ik nodig had. Ik was toen 25 jaar, en ging lang op zoek naar dat boeddhisme, en kwam toen terecht in het Gooi, waar een mevrouw Spruitenburg-Dwars een groepje mensen had verzameld die zich de Boeddhistische vriendenkring noemden; zo leerde ik mediteren en de fundamenten van de dharma kennen.

In mijn lange leven heb ik veel gedaan; de laatste 23 jaar van mijn werkzame leven was ik hoogleraar in de oorlogs-en vredesproblematiek in Brussel. Maar ook daarbij heb ik de dharma nooit uit het oog verloren: een kleine odyssee langs sanghas in Nederland en België. Ik publiceerde veel, en kreeg ook een prijs voor een boek over alternatieve (geweldloze) verdediging; maar nam ook deel aan retraites. Al met al een zinvolle combinatie.

Na mijn pensionering kreeg ik meer tijd voor de practice. Maar ik vond toch dat ik iets terug moest geven aan dat boeddhisme dat zoveel voor mij was gaan betekenen. Ik wilde de contacten die ik in mijn werk had opgebouwd daarvoor benutten. Ik hielp mee de BUN (Boeddhistische Unie Nederland) uit het moeras te trekken waarin het terecht was gekomen, en de BOS (Boeddhistische Omroep Stichting) op te richten.

Toen sloeg het noodlot toe: mijn vrouw werd ernstig ziek en ik heb acht jaar lang als een mantelzorger voor haar moeten zorgen. Maar zelfs toen was de dharma niet ver: de ‘vier immeasurables’ waren des te sterker, vooral in hun onderlinge relatie, is mijn ervaring. Drie jaar geleden is mijn vrouw gestorven. Ik leef nu als een ‘solitary practitioner’. De dharma is tegelijk ver weg (ik woon nabij Zwolle, op de Biblebelt) en heel dichtbij: Dzogchen in de Bön variant, waar ik dagelijks intensief mee bezig ben; en intussen heb ik ook inzicht in een vorig bestaan gekregen: dat was in de Banaat, op de grens van Hongarije en Roemenië. De cirkel is bijna rond.’

Was getekend Johan Niezing. Wilt u ook uw ervaringen met het boeddhisme delen, mail ze dan naar redactieboeddhistischdagblad@upcmail.nl
Informatie over BUN en BOS klik hier

Categorie: Boeddhisme, Boeddhistische denkers en doeners, BUN - Boeddhistische Unie Nederland, Geluk Tags: alternatieve (geweldloze) verdediging, BOS, BUN, Joop Niezing, oorlog, oorlogs-en vredesproblematiek, Spruitenburg-Dwars

Lees ook:

  1. BOS-archief overgedragen aan BFFE
  2. CvdM gaat in gesprek met BUN over boete en terugvordering
  3. Hans van Willenswaard – Het mysterie van de Zwarte Tulp (10) – de invloedsfeer van de theosofie
  4. Tulpenboeddhisme: Hoe het boeddhisme in Nederland wortel heeft geschoten (4 en slot)

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Wouter ter Braake zegt

    24 juli 2025 om 17:48

    Ik buig mijn hoofd, heer Niezing. Niet uit nederigheid maar in dankbaarheid voor uw liefdevolle verhaal en voor het geluk dat u op mijn cirkel, die nog lang niet rond is, voorbij komt.

    Dank je wel, Johan.

Primaire Sidebar

Door:

de redactie

 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 15 augustus 2025
    Zomerretraite Wat kalmte biedt
  • 16 augustus 2025
    Liefdevolle vriendelijkheid cultiveren
  • 19 augustus 2025
    Boeddhisme en meditatie (kennismakingscursus)
  • 20 augustus 2025
    The wild orchid of the heart
  • 22 augustus 2025
    Boeddhistische retraite - Hoe het hart ontwaakt
  • 23 augustus 2025
    Mindfulness: de zachte leraar, die elk gevoel transformeert
  • 26 augustus 2025
    Boeddhisme en meditatie (kennismakingscursus)
  • 28 augustus 2025
    Introductie workshop ‘Leven vanuit Vrijheid’
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Ardan, van zenleraar tot brugwachter – ‘Je opent de brug en je sluit ‘m weer. Bijna zen.’

    Ardan - 9 augustus 2025

    'Ik wil mezelf niet opzadelen met titels. En bovendien zei me de titel 'zenleraar' niet zoveel. Was ik nu anders geworden? Kon ik nu beter mensen begeleiden dan daarvoor? Het klopte voor mij niet. Datgene wat mij het meest gebracht had, namelijk die vrije vrouw/man zonder titel liep nu met een titel rond. En dat beviel me niks.'

    Deconstructie van het godsbeeld van Pseudo-Dionysius

    Hans van Dam - 23 mei 2025

    Over het verschil tussen weten-wat-niet en niet-weten.

    De wolk van niet-weten

    Hans van Dam - 22 mei 2025

    Over beeldloze mystiek en mystiekloze beelden.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Naakt in het Limburgs Museum
    • Geen dood, geen vrees (13) – A year to love
    • Dagopening
    • Leven is geen kunst
    • Het jaar 2025 – dag 226 – rijdende rechter

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.