• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Nathan – Wat meditatie niet is

Nathan – Wat meditatie niet is

10 april 2025 door gastauteur

Meditatie gaat niet over ik en het leven of over het leven en ik. Er is geen ik, apart zelf. Als er geen apart zelf is dan ben je vanzelf, de wereld die je waarneemt.

Tekst Nathan Rozenhart

Begrijp dat daarbij geen innerlijk en uiterlijk bestaat. Enkel dat wat je waarneemt. Bij een innerlijk hebben we het over een standpunt, waarnemer, plaats en gebied, centrum en dergelijke. Je bent in de rivier of niet.

Een helikopterview is een trucje van de geest, het denken. Geloven in een denker en het denken, is gespletenheid. Het denken kan zichzelf oneindig opsplitsen en door middel van allerlei stemmen opereren.

Sommige mensen beweren dat ze contact hebben met Jezus of Boeddha of hun overleden moeder etc. Ik zeg niet dat zoiets niet kan, contact hebben met… Maar geloof mij: het zijn hoofdzakelijk stemmen gecreëerd door je eigen denkgeest. Mogelijk uit angst, verlangen of wat dan ook.

Meditatie gaat over dit moment, dat eigenlijk niet echt als moment bestaat, omdat alles in voortdurende beweging en verandering is, nietwaar? Sommige spirituele zoekers en leraren beweren dat echter het bewustzijn het enige onveranderlijke is. En dan… Dan krijg je toch weer iets tegenover iets anders.

‘Bewustzijn waar alles zich in manifesteert.’

Boeddha sprak niet van een schepper. Iets of iemand tegenover het leven, tegenover het bestaan als mens. Hij verwierp het bestaan van atman als innerlijk zelf. Nu kun je de ganse boekenkast over de dharma lezen, bestuderen. En men heeft gezegd, dat daar één leven niet voldoende voor is. Dus, ik sla dat dan maar even over hier. Ten slotte kan ik ook nadenken voor mezelf, nietwaar?

Ik zeg je: dat er niet zoiets bestaat als een bewustzijn tegenover het leven. Sommige mensen omschrijven zo’n zogenaamd onveranderlijk bewustzijn als Brahman. Dat zijn mensen die zijn gaan navelstaren. Ze beweren gelijk aan Brahman te zijn en de wereld slechts als illusie te omschrijven.

Ik zeg je: de wereld is geen illusie maar je hoeft je er ook niet aan te hechten. Bewustzijn is gelijk aan zijn inhoud. Je bent de wereld die je waarneemt. Er is geen apart zelf. De waarnemer is het waargenomene. Hierin ligt vrede en geen innerlijk conflict van ik-en-mezelf.

Meditatie gaat niet over jezelf waarnemen, want er is geen mezelf. Meditatie gaat over niet-twee zijn, totaal zijn. Meditatie gaat over wakker zijn. Je bent aanwezig zonder je ergens aan te hechten, je bent aanwezig zonder je ergens tegen te verzetten, want er is immers niemand. Bewustzijn is gelijk zijn inhoud.

De oceaan is niet iets aparts van zijn inhoud (ja, dat kan het denken ervan maken maar het is niet de praktijk). Zonder water geen vis.

Het leven omvat alles en niet iets alleen. Het omvat werkelijk alles en niets. Het leven omvat niet enkel liefde maar ook emoties. En het leven maakt geen onderscheid tussen het onsterfelijke en het sterfelijke. Het leven zegt nergens dat de bloem minder belangrijk is dan het bewustzijn.

Waarom zou het filmdoek belangrijker zijn dan zijn inhoud, de film? Of waarom zou de film belangrijker zijn dan het grote filmdoek? Zonder elkaar zijn ze van geen nut, zijn ze van geen enkele waarde.

Heb je ooit hete thee gedronken uit je handen? Het kopje en de hete thee behoren elkaar toe, ook al kan het denken hen scheiden.

De Waarheid gaat over de praktijk en niet over wat jij denkt over de praktijk. Geen positie kan jou echt helpen. Ik verwerp dan ook iedere meditatietechniek wat de Waarheid betreft. Er is geen pad naar de Waarheid. Ook ik als schrijver en spreker kan jou de Waarheid niet geven. Meditatietechnieken zijn slechts speeltjes van leraren en hun leerlingen. En iets voor hulpzoekers en hulpverleners.

Als je werkelijk de Waarheid wil leren kennen in je leven, dan zal je echt volledig dienen te twijfelen aan al je overtuigingen. En zeker dit schrijven (artikel) niet gebruiken als een andere of nieuwe overtuiging.

Onderzoek je leven: de Waarheid werkt. Wees een licht voor jezelf. Vlucht niet voor het leven in een of andere meditatie. Dit moment hier ben jezelf en dat direct zien en begrijpen is meditatie. Gewaarzijn is keuzeloos gewaarzijn en dat ligt voorbij ik-en-mezelf.

 

Categorie: Boeddhisme, Columns, Geluk, meditatie, Nathan Tags: meditatie, Meditatietechnieken, waarheid

Lees ook:

  1. Dôgen over meditatie en verlichting
  2. Paul Boersma – Meditatie en pijn
  3. Paul Boersma – Zachte discipline
  4. Nathan – waarheid

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Siebe zegt

    10 april 2025 om 14:01

    Krishnamurti wilde mensen ook niet een methode, een Pad geven om eerst het hart te ontlasten van teveel emotionaliteit, reactiviteit, idealisme, hartstochtelijkheid, obsessiviteit, gretigheid, dwangmatigheid, dromerigheid, romantiek etc. Kortom, van onbalans, van onevenwichtigheid. Hierdoor faalde hij als leraar (ook naar eigen zeggen had hij gefaald als leraar) waar de Boeddha slaagt door juist dit wel te doen.

Primaire Sidebar

Door:

gastauteur

diverse schrijvers 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 29 mei 2025
    Rust, eenvoud en tevredenheid
  • 30 mei 2025
    Bewustzijn na de Dood: Eindigt Alles of Gaat Iets Verder?
  • 31 mei 2025
    Workshop meditatie | Omgaan met tegenslag en pijn
  • 1 juni 2025
    Thuiskomen in het lichaam - Meditatiedag met Lex van Heel
  • 2 juni 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 3 juni 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 4 juni 2025
    Zen Spirit zenmeditatie Arnhem, 1e helft 2025 8 januari-25 juni
  • 4 juni 2025
    Zenmeditatie in Leiden
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Deconstructie van het godsbeeld van Pseudo-Dionysius

    Hans van Dam - 23 mei 2025

    Over het verschil tussen weten-wat-niet en niet-weten.

    De wolk van niet-weten

    Hans van Dam - 22 mei 2025

    Over beeldloze mystiek en mystiekloze beelden.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Kan je God vinden door je ziel leeg te maken?
    • Het jaar 2025 – dag 148 – Joop Faber
    • Boeddhistische ervaringsdeskundigen gezocht
    • Taigu – Een vaardig slaapmiddel
    • Guy – dhammazaadjes – Wees je eigen meester

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.