• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Nathan – Wereldvrede of wereldoorlog?

Nathan – Wereldvrede of wereldoorlog?

3 maart 2025 door gastauteur

Eigenlijk heb ik er niets mee. Als waarheid spreker gaat het immers om de innerlijk transformatie (verlichting) van de mens, het individu. En dat pad is heilig, afgestemd op het individu en niet op de massa. De massa is interessant voor wereldleiders maar niet voor (meditatie)leraren als ikzelf.

Tekst Nathan Rozenhart

Mijn zoektocht naar bevrijding is geen zoektocht geweest in afhankelijkheid of politiek. Mijn zelfkennis is niet verkregen via psychologen of guru’s. De Waarheid spreekt voor zichzelf en is zelfs niet afhankelijk van mij of Boeddha of Christus of wie dan ook.

Goed, de jeugd heeft de toekomst. Inderdaad zou je dat zo kunnen zien. Ik ben nu geboren in deze tijd maar heeft de wereld, de mensheid ooit vrede gekend?

Of dat jij Siddhartha was of de Nazarener in Israël, de wereld om jou heen blokkeerde jou niet om voor de Waarheid te gaan. Je gezin te verlaten om de onderste steen boven te krijgen. Boeddha en Christus riepen geen mensen op om gewelddadig te zijn, nietwaar?

Nu, wat ik jou zeg: gebruik niet de tijd(perk) als excuus om toch naar geweld te grijpen. Daarom roep ik nu toch op, juist de jeugd waar ook ter wereld om zich duidelijk uit te spreken tegen alle oorlogen, waar ook ter wereld.

Niet omdat ik aan politiek doe of zoiets maar omdat ik me zeer zeker, ondanks het gegeven verlichting, toch ook betrokken voel bij alles wat er in de wereld gebeurt.

De jeugd kan internationaal zich uitspreken tegen oorlog en daarbij ook internationaal militaire dienstweigeren. Ja, dat kan. Zoals de jeugd internationaal een vuist maakt tegen alles wat ons klimaat, milieu en natuur zo bedreigt. Denk maar ook aan al die acties hier in Nederland.

In mijn ogen vraagt het meer moed om nee te zeggen tegen militaire dienst dan in militaire dienst te gaan. Ik heb dat proces zelf ondervonden. Niemand wil uitgemaakt worden voor landverrader. Ouders sturen nog liever hun kind de oorlog in. Niemand wil uitgemaakt worden voor lafaard. En dergelijke.

Ja, je kunt ernstig vervolgd worden als je dienstweigert. Misschien word je er wel om vermoord. Of langdurig achter de tralies gezet. Ja, want ieder land heeft zo’n zijn eigen regels betreffende het weigeren van militaire dienst. (Ik heb het hierbij niet over deserteurs.)

Heb jij de moed om je uit te spreken tegen alle oorlogen?

Ik nodig de jeugd uit om beter te zijn dan hun ouders. Om de toekomst met elkaar in handen te nemen, want met elkaar sta je sterk(er).

Ik zeg niet dat jij moet weigeren of juist daarentegen in dienst moet gaan. Want dat is jouw verantwoordelijkheid.

Ik zoek op geen enkele manier macht. Net als Boeddha en Christus ben ik bereid de kleinste te zijn. Niet op een kruiperige manier. Maar door simpelweg niet te willen heersen over anderen, zelfs niet over dieren.

Ik kan best confronterend zijn en mensen kunnen dan daarbij dan ook geloven dat je dan gewelddadig zal zijn. Wie weet kom ik op straat op voor jou als ik zie dat een stelletje ongeregeld jou lastigvalt. Maar met elkaar een oorlog organiseren, met elkaar een moordpartij organiseren is geheel iets anders.

De dood is een belangrijk gegeven binnen de leer van de Boeddha, heb ik begrepen. Dat je dagelijks mediteert op dat gegeven.

Ik heb zelfs wel eens gelezen, dat de Boeddha moet hebben gezegd: als je je moordenaar ontmoet op je pad, spreek dan je dankbaarheid uit, dat hij je verlost van het lichaam.

Dat lijkt dan ook wel min of meer op: voor je vijanden bidden, zoals Christus leerde. Heb je vijanden lief. Keer de andere wang toe.

Nogmaals, ik zeg niet wat jij wel of niet moet doen.

Maar als de jeugd de toekomst heeft en ik van mijn hart geen moordkuil maak, spreek ik tegenover de jeugd mijn wens uit: weiger met elkaar waar ook ter wereld nu militaire dienst.

Willen we heden wereldvrede of een wereldoorlog?

‘Alle wezens zijn bang voor pijn en vrezen de dood. Verplaats u in hun situatie en laat hen met rust.’ – Boeddha.

Categorie: Boeddhisme, Columns, Geluk, godsdienst, Krijgsmacht, Nathan Tags: dienstweigeren, jongeren, Nathan, oorlog, vrede

Lees ook:

  1. Nathan – Is mijn wereld in oorlog?
  2. Taigu – Zwaarmoedige prognoses voor het nieuwe jaar
  3. Nathan – Staat de wereld in brand?
  4. Het jaar 2023 – dag 269 – imagine

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Siebe zegt

    4 maart 2025 om 10:11

    Of je nu loyaal bent aan bedrijf, aan vrienden, collega’s, ouders, baas, land, club, het is natuurlijk niks liefdevols, edels, zuivers, moois als die loyaliteit betekent dat je gewoon dingen doet die tot je eigen of andermans ellende leiden.
    Maar loyaliteit is het ultieme middel om te manipuleren en mensen op je eigen spoor te krijgen en te laten doen wat jij wilt.

    Daarom ben ik met Ujukarin eens (hij schrijft hier over) dat het heel belangrijk is om van een kuddedier een echt individu te worden.
    Niet dat de wereld dit wil…beslist NIET.

    Ik vind dat dat je van de jeugd op dit vlak niks kan verwachten. Dit kost rijping, levenservaring, tijd, en vooral contact met spirituele leraren. Want een wereldlijk mens kan je op dit vlak niks goeds leren, vind ik. Die wil je altijd op zijn eigen spoor. Achter diens belang moet je staan. Die zal net zo lang op je gevoel van loyaliteit inspelen dat je zelfs dingen doet tegen je zin in doet. Dingen die onheilzaam zijn, laag, in niemands voordeel. De wereldlijke stroom is een stroom dat met zekerheid naar onheil gaat.

    Zoals de suttas terecht zeggen…in de wereld staat alles op zijn kop. Wat in wezen tot onheil leidt wordt verkocht als heilzaam.
    Wat een gebrek is wordt gezien als kwaliteit, etc. Wat afkeurenswaardig is voor edele en wijze mensen, wordt geprezen door wereldlijke mensen. Loyaliteit wordt gezien als iets wat heel goed is, iets moois, maar eigenlijk is het een ultiem pressiemiddel van Mara, een machtig bindmiddel.

    Zoals je duidelijk maakt Nathan vergt het ontzettend veel moed om de loyaliteit, de morele plicht die je altijd maar voelt, en zelfs de gekste dingen laat doen, te doorbreken.

  2. Nathanji Rozenhart zegt

    4 maart 2025 om 12:30

    Beste Siebe,

    ‘Ik vind dat dat je van de jeugd op dit vlak niks kan verwachten,’ schreef je.
    Maar op wie anders moeten we vertrouwen?

    De jeugd heeft zijn betrokkenheid getoond (en nog) bij de pro-Palestijnse demonstraties en bij de klimaatbeweging.

    Volwassenen zijn in mijn ogen te veel bezig met het betalen van o.a. hun hypotheek.

Primaire Sidebar

Door:

gastauteur

diverse schrijvers 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 14 mei 2025
    Alleen maar zitten
  • 16 mei 2025
    City Weekend - Death & impermanence with Ven. Amy Miller
  • 17 mei 2025
    Meditatie zaterdag met Jotika Hermsen
  • 19 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 20 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 20 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 20 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Ontkennen en ont-kennen in het hindoeïsme, 2: neti neti zelfonderzoek
    • Het jaar 2025 – dag 134 – wrijving
    • Emmaho – Piraterij met het mes tussen de tanden
    • Verweesd, verdwaald, verloren
    • Guy – dhammazaadjes – De oorspronkelijke geest (P. sabhava citta)

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.