• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Boeddhistenopleiding VU krijgt 2,6 miljoen

Boeddhistenopleiding VU krijgt 2,6 miljoen

5 juni 2012 door de redactie

De Vrije Universiteit (VU) krijgt van het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW) 2,6 miljoen euro om de postdoctorale ambstopleidingen Hindoeisme en Boeddhisme te beginnen. Deze opleidingen sluiten aan op de bachelor- en masteropleidingen religie en levensbeschouwing die in 2012 en 2013 beginnen. De ambtsopleidingen komen voort uit een volgens de universiteit steeds groeiende behoefte in ons land aan boeddistische en hindoestaanse ‘geestelijken’ die ook academisch zijn opgeleid. In gevangenissen en huizen van bewaring in Nederland werken op dit moment zes boeddhistische geestelijke verzorgers, maar het boeddhisme kent geen geestelijken zoals protestantse kerkgenootschappen. Justitie stelt als voorwaarde aan nieuwe boeddhistische geestelijke verzorgers dat zij, om benoemd te worden, de nieuwe opleiding aan de VU hebben gevolgd. In de boeddhistische gemeenschap is daar niet iedereen het mee eens. Critici vinden dat het vak van boeddhistisch geestelijk verzorger helemaal niet bestaat, dat het om boeddhistische kwaliteiten zou moeten gaan. Zonder ambtenarij. Maar Justitie, de werkgever van de geestelijke verzorgers, hanteert het principe van gelijke monniken, gelijke kappen.

De ambtsopleidingen richten zich meer dan de bachelor-  en masteropleidingen op ontwikkeling van specifieke vaardigheden voor pandits en chaplains. Het onderwijs wordt daarom in nauwe samenspraak met de Hindoeraad Nederland (HRN) en de Boeddhistiscfhe Zendende Instantie (BZI) opgezet en uitgevoerd. Deze instanties meten ook de kwaliteiten van kandidaten en benoemen. Het is niet bekend wanneer de eerste studenten zich melden.

Categorie: Boeddhisme, Nieuws Tags: Andre van der Braak, Boeddhisme, geestelijk verzorging, miljoenen, opleiding, printbatch1, subsidie, VU

Lees ook:

  1. Vrije Universiteit (VU) verkeert in een bestuurlijke crisis
  2. Opleiding boeddhistische geestelijke verzorging van start
  3. Man ontwaakt uit coma door mantra’s
  4. Vijf bezoeken aan China verder

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Joop Romeijn zegt

    14 februari 2013 om 12:42

    Wat heeft de VU inmiddels met dit geld gedaan?
    Formeel is nog niets bekend maar informeel heb ik begrepen dat misschien in september 2014 de ambtsopleiding gaat starten.
    Wel is zeker dat september dit jaar een éénjarige master bij de VU gaat beginnen die op zich al opleidt voor het beroep ‘geestelijk verzorger’, net zo als de universiteiten van Groningen, Utrecht en Nijmegen die geven.

    Heel veel is nog onduidelijk over de aansluiting tussen master en ambtsopleiding, o.a. over de toelating.
    Daarover schrijf ik in mijn blog http://joopromeijn.blogspot.nl/2013/02/waarom-een-boeddhistische.html

    Overigens gaat bovenstaand bericht vooral over geestelijk verzorgers (chaplains genoemd) bij Justitie.
    Veel interessanter is echter de toekomst van dit beroep in de gezondheidszorg. Daar is de BZI mogelijk helemaal niet nodig; hopenlijk maar want het is tot nu toe geen gezaghebbend instituut.
    Misschien kunnen boeddhistisch geestelijk verzorgers beter zelf een ‘genootschap’ oprichten, stel ik voor. Dan kan ook eens begonnen worden om over de inhoud vann dit beroep na te denken.

  2. Frank Uyttebroeck zegt

    15 februari 2013 om 10:48

    Beste Joop,

    of de door jouw vermelde opleiding resulteert een werkelijke ‘opleiding tot geestelijk verzorger’ is, weet ik niet. Ik lees het als een opleiding in pluriformiteit binnen de geestelijke verzorging, maar wellicht lees ik het verkeerd. Misschien kun je ons wat meer vertellen … .

    De BZI heeft het gevangeniswezen nu in haar greep, met de VU-opleiding gevangenis-chaplain als handlanger. Het zij hun gegund.

    Echter, als boeddhistisch persoonlijk raadgever en stervensbegeleider -als boeddhistisch geestelijk verzorger dus- laat ik mij hierdoor niet uit het veld slaan. Er zijn zovele andere lagen in onze maatschappij waar wij als geestelijk verzorger aan het werk kunnen en moeten (gezondheidszorg, jeugdwerk, ouderenzorg, …). En dat doe ik ook.
    Het is zaak om dat te blijven doen en ons niet in te laten kapselen door de -alweer volkomen verzuilde- Nederlandse regelzucht en egodrang.
    Mochten er meer mensen zijn die hetzelfde werk doen vanuit hetzelfde standpunt, laat dat even weten. Misschien kunnen wij er samen voor zorgen dat wij ongestoord dát kunnen blijven waar wij als boeddhistisch geestelijk verzorgers goed in zijn: vanuit de dharma lijden verzachten, onze intentie gericht op alle levende wezens, en niet op het vertwerven van ‘lucratieve baantjes’.
    Ik hoor het wel.
    Of niet.
    Ik ga toch wel gewoon door.

    Frank Uyttebroeck

    • Joop Romeijn zegt

      15 februari 2013 om 12:41

      Was het maar waar dat ik je meer kon vertellen, Frank. Ik vatte in mijn reactie een blog van mij van afgelopen woensdag samen en de strekking daarvan was dat er veel onduidelijkheid is, voor toekomstige VU-studenten maar ook vooral de boeddhistische gemeenschap (zie http://joopromeijn.blogspot.nl/2013/02/waarom-een-boeddhistische.html)

      Ik heb er al een paar keer bij André van der Braak op aangedrongen nu eens een publieke discussie over ´boeddhistische geestelijke verzorging´ op gang te brengen; te veel (eigenlijk alles) gaat nu bij VU/BZI binnenskamers. Van de BZI en verwacht ik niets (goeds); van de VU wel: die moeten nu eens iets doen met het geld dat ze hebben gekregen.

      Heel goed dat je op jouw manier door gaat; er zijn er vast wel meer, Petra Hubbeling tegenwoordig ook, heb ik begrepen.
      Dat neemt niet weg dat ik aarzel over het laatste deel van je reactie; in bv ziekenhuizen, psychiatrische inrichtingen en verpleeghuizen zie ik toch wel graag professionals als geestelijk verzorger net zo als ik er graag professionele artsen en fysiotherapeuten verwacht. Ik ben wel tegen regelzucht en egodrang maar niet tegen opleiding.

      Overigens, ik ben alleen maar een bemoeizuchtig en critisch buitenstaander en mogelijk toekomstig cliënt, m´n kennis heb ik o.a. gehaald van de site van de Vereniging van Geestelijk Verzorgers in de Zorg http://www.vgvz.nl/over_de_vgvz
      Misschien kunnen professionals en ´naturals´ zoals jij in de toekomst samen optrekken. Dat vraagt creativiteit en buiten de hokjes kijken en initiatief nemen.

      • Frank Uyttebroeck zegt

        15 februari 2013 om 18:06

        Heldere reactie, Joop.

        Wel jammer dat je mijn professionaliteit zomaar in twijfel trekt, zonder kennis over mijn geschiedenis met en in deze materie.
        Laat ik het zo stellen: als ik niet zeker wist dat ik op professioneel niveau bezig was, zou ik dit werk niet doen. Het feit dat ik dit werk ook doe voor gecertificeerde zorgbedrijven mag misschien een indicatie zijn.
        Groet,
        Frank Uyttebroeck

        • Joop Romeijn zegt

          16 februari 2013 om 09:11

          Frank, ik trek je vaardigheden en integriteit niet in twijfel, ik definieer het begrip ‘professional’ vermoedelijk anders.
          Ongeveer zoals beschreven is in het artikel http://en.wikipedia.org/wiki/Profession

          Juist daarom vind ik een beroepsvereniging zoals de VGVZ essentieel.
          En juist hierover zou ik graag een de (persoonlijke) belangen overstijgend debat met boeddhisten en opleiders willen hebben. Primair over wat nu eigenlijk boeddhistisch geestelijke verzorging is of kan worden. En daarnaast hoe je waarborgen in kunt bouwen dat dit professioneel (dat is ook: veilig voor de client) beoefend kan worden.

          Helaas kan dat debat alleen als de VU zich los durft te maken van de BZI.

          Maar misschien stelt het hele boeddhisme in Nederland geen ruk voor en is het zinloos over boeddhistisch geestelijke verzorging te fantaseren.

  3. Rob Hogendoorn zegt

    15 februari 2013 om 12:38

    Over de ‘ambtelijke binding’ en ‘zending’ van geestelijke verzorgers (en alternatieven daarvoor) schreef Emma van den Berg-Mulder voor • open boeddhisme • een informatief opiniestuk: ‘Ambtelijke binding is een keuze’.

    Van den Berg-Mulder schreef in 2010 een masterscriptie voor de opleiding Geestelijke Verzorging aan de Rijksuniversiteit Groningen. Zij onderzocht de boeddhistische geestelijke verzorging in Nederland en de rol van de ambtelijke binding daarin. Haar huidige bijdrage bevat fragmenten uit de scriptie. Van den Berg-Mulder is werkzaam als (ongebonden) geestelijk verzorger in een verpleeghuis.

Primaire Sidebar

Door:

de redactie

 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 2 mei 2025
    Phowa Studieweek
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het pad uit het woord
    • Het jaar 2025 – dag 128 – eigen vrijheid eerst
    • Boeken – De Vallei van Troost
    • ‘Gebruik de rechter niet als zondebok voor falend beleid’
    • Boeddha’s pleegmoeder is een voorbeeld voor boeddhisten op Moederdag

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.