• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Elfde jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Eelco van der Meulen
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
  • Privacy

Home » Nieuws » Opleiding boeddhistische geestelijke verzorging van start

Opleiding boeddhistische geestelijke verzorging van start

23 juni 2014 door Loes Liemburg

In september gaat nu echt de ambtsopleiding voor boeddhistisch geestelijk verzorger van start. Loes Liemburg sprak met André van der Braak, zenboeddhist en een van de oprichters van de opleiding, en met Marianne van Runnard Heimel, masterstudent.

“De opleiding bevalt goed, maar je kunt wel merken dat wij de eerste lichting zijn,” zegt Marianne opgewekt. Zij levert binnenkort haar scriptie in en begint daarna aan de ambtsopleiding. “Wij hebben wel veel feedback gegeven, ik denk dat het voor de studenten na ons alleen maar beter kan worden!”

De nieuwe ambtsopleiding is een postdoctoraat dat volgt op een bachelor- en mastertraject aan de Vrije Universiteit Amsterdam. In de bachelor Religiewetenschappen kun je sinds 2012 de specialisatie ‘boeddhisme’ kiezen; de master Spiritual Care heeft sinds vorig jaar ook een boeddhistische aftakking. De eerste lichting van masterstudenten met de boeddhistische specialisatie is nu aan het afstuderen.

Wat is de meerwaarde van zo’n ambtsopleiding, als de geestelijk verzorger in spé er al vier jaar studie op heeft zitten?

André van der Braak.
André van der Braak.

André van der Braak: “De master is eigenlijk te kort, je leert er de basis van het vak van geestelijk verzorger, gespreksvoering bijvoorbeeld. Het postdoctoraat is een verdiepingsjaar waarin de focus echt op het boeddhisme ligt. Het is dus een traditiespecifiek vervolgjaar, terwijl je in de master nog samen met christenen, moslims en hindoes studeert.”

Zelf heb ik een premaster geestelijke verzorging gedaan, in Groningen. Daar lag de nadruk op hospices en verzorgingstehuizen, maar aan de VU lijkt er meer nadruk te liggen op gevangenissen. Hoe komt dat?

“Binnen de opleiding is die nadruk er niet, wel is het zo dat de opleiding is voortgekomen uit een wens van het Ministerie van Justitie. Bij de gevangenissen zijn ze het verst met het in dienst hebben van boeddhistische geestelijk verzorgers, en die moeten wel een opleiding hebben. Dat is historisch zo ontstaan: er was eens een boeddhistische gevangene die boeddhistische bijstand wilde. Toen is het balletje gaan rollen, ook vanuit het idee van gelijke behandeling van alle religies. Er lopen nu zes boeddhistische geestelijk verzorgers rond in gevangenissen. Maar onze studenten gaan overal op stage: ziekenhuizen, verzorgingstehuizen, in de verslaafdenzorg…”

Marianne van Runnard Heimel: “Ik heb maandag mijn laatste stagedag bij de politie. Het was leuk, mijn stagebegeleider is een protestantse geestelijk verzorger, die vond het wel interessant dat ik boeddhist ben. Hierna wil ik ook niet in de zorg terecht komen, want ik wil met vitale gezonde mensen met zingevingsproblemen werken: ik wil het bedrijfsleven in. De politieagenten hadden door hun werk soms met heftige situaties te kampen, maar meestal ging het gewoon om problemen zoals jij en ik hebben: burnout, relatieproblemen, ontslag. Geestelijke verzorging in het bedrijfsleven bestaat nog niet, daarin ben ik dus een pionier.”

In de opleiding ligt er veel nadruk op rituelen. Aan welke boeddhistische rituelen moet ik daarbij denken?

AvdB: “Rituelen zijn in de geestelijke verzorging van groot belang, bij een overlijden gebruiken we herdenkingsrituelen bijvoorbeeld. Maar het is natuurlijk niet zoals in de sangha, want als geestelijk verzorger sta je in een neutrale ruimte. Dus hoe pak je dat aan? Voor ons is het ook pionieren: het vak is nog nieuw. Hoe vertaal je een traditie naar die specifieke situatie?”

Dus eigenlijk moet dat binnen de opleiding nog zelf vorm worden gegeven?

“Ja, de toekomstige studenten zijn zelf ook pionier. Sowieso is er niet één boeddhistisch ritueel wat alle geestelijke verzorgers moeten kennen.”

MvRH: “Het Westers boeddhisme is ook niet zo van de rituelen. Wierrookstokjes branden vind ik ook wat achterhaald! We nemen wel toevlucht, branden een kaarsje, maar mensen die het boeddhisme gewoon mooi vinden rennen weg als ze dat zien. Je moet rituelen op elke situatie aanpassen. Wat een ritueel zou kunnen zijn, is ieder gesprek beginnen met mediatie, voor meer gronding.”

Het lijkt me wel lastig dat je binnen het boeddhisme veel verschillende stromingen hebt.

AvdB: “Studenten moeten met al die stromingen vertrouwd zijn. Ze kunnen niet zeggen: ik ben van zen, ik heb niks te maken met het Tibetaans boeddhisme. Ze moeten het overzicht hebben, niet denken: dit is het ware boeddhisme. Maar ze putten natuurlijk wel uit hun eigen traditie, ze doen oefeningen uit hun eigen boeddhistische bron. Vanuit hun individuele bron moeten ze flexibel omgaan met andere tradities.”

MvRH: “In Nederland zijn ook maar weinig mensen tot in hun tenen boeddhist. Veel mensen kijken raar op als je het woord boeddhisme laat vallen, dus ik gebruik dat woord helemaal niet. Meditatie noem ik ook mindfulness. Ik wil het niet zo religieus maken, ik zie het meer als een levensfilosofie. Anders krijgen mensen het gevoel dat ze gedwongen worden ook mee te gaan in jouw religie.”

Maar een boeddhistisch geestelijk verzorger moet wel altijd boeddhist zijn?

AvdB: “Hij moet duidelijk geworteld zijn in de boeddhistische praktijk, een leraar hebben die daarvoor in kan staan. Het moet meer dan alleen een intellectuele interesse zijn.”

Is dat waar de Boeddhistische Zendende Instantie (BZI) om de hoek komt kijken?

“Ja, zo begon dat in de katholieke traditie: iemand moest ervoor garant staan dat de geestelijk verzorger echt katholiek was. De zendende instantie zendt de geestelijk verzorgers uit. Voor het boeddhisme was zo’n instantie er nog niet, die is nu opgericht. Het begon als een werkgroep van de BUN (onder wiens verantwoordelijkheid ook de opleiding valt) en is inmiddels een soort onderafdeling van de BUN geworden. In de BZI zitten vertegenwoordigers van drie stromingen: Theravada, zen en Tibetaans boeddhisme. Zij houden een vinger aan de pols.”

Het is dus een soort certificaat van echtheid.

“Ja, want een ziekenhuis kan zelf moeilijk bepalen of je echt boeddhist bent. Zo werkt het in Nederland nou eenmaal, het boeddhisme moet zich in die zin aanpassen aan maatschappelijke regels.”

MvRH: “Hoewel de ambtsopleiding al van start gaat, zijn de voorwaarden van de BZI om uitgezonden te worden nog onduidelijk. Ik heb zelf nog geen idee of ik wel uitgezonden kan worden! Maar ik wil de ambtsopleiding sowieso doen voor de diepgang die ze biedt.”

Op de website staat nog steeds een voorbehoud, maar de ambtsopleiding gaat dus echt van start in september?

AvdB: “Ja, we rekenen op zo’n vijf tot zeven aanmeldingen, waarvan de meesten uit de master komen. Een mooi groepje om mee te beginnen. Heel spannend en leuk!”

————————————————

Interesse in deze opleiding? Bekijk op de website van de VU alle info over bachelor, master en postdoc. Kijk ook of je in aanmerking komt voor toelating tot de premaster religiewetenschappen, als je al een andere bachelor op zak hebt!

Dit artikel verscheen eerder op de site van Bodhitv http://www.bodhitv.nl/articles/show-news/2014-06-16/word-boeddhistisch-geestelijk-verzorger/

Foto omslag Thom Kluck.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Nieuws Tags: Andre van der Braak, BUN, BZI, geestelijke v erzorging, Loes Liemburg, opleiding, VU

Lees ook:

  1. Boeddhistenopleiding VU krijgt 2,6 miljoen
  2. Vrije Universiteit (VU) verkeert in een bestuurlijke crisis
  3. Symposium leraar en leerling
  4. Belangstelling boeddhistische geestelijke verzorging in gevangenissen neemt licht af

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

Loes Liemburg

Loes Liemburg is godsdienstwetenschapper & journalist en werkt als webredacteur bij Bodhitv. Blogt op loesliemburg.nl. 
Alle artikelen »

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 14 augustus 2022
    Kum Nye Dancing zomerserie | Online | vanaf 14 aug
  • 19 augustus 2022 - 21 augustus 2022
    Retraite weekend | Vreugde van zijn: gelukkig zijn | Live | 19-21 aug
  • 22 augustus 2022 - 26 augustus 2022
    3-daagse boeddha vakantie
  • 26 augustus 2022 - 28 augustus 2022
    Retraite weekend | Liefde en Compassie voor jezelf en anderen | Live| 26-28 aug
  • 29 augustus 2022
    Discovering Buddhism open Class
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    De rafelkant van onze democratische rechtsstaat – Deel 1

    Kees Moerbeek - 7 augustus 2022

    De auteur signaleert een onontkoombare overgang naar een staatsgrenzen overstijgende vervlechting van belangrijke leefomstandigheden op economisch, cultureel, klimatologisch en technologisch gebied. Het verlies van houvast dat dit veroorzaakt valt samen met het verlies van de bescherming door de verzorgingsstaat. Dit wordt verergerd door de onverschilligheid in leidende politieke en economische kringen ten opzichte van de onzekerheid die de veranderingen oproepen. De weerstand die dit alles opwekt neemt op veel plaatsen onder invloed van populistische en autoritaire bewegingen ‘de vorm aan van een afwijzing van anderen, andersdenkenden en andersverschijnende mensen.’

    Woef hé…een signalering

    Erik Hoogcarspel - 4 augustus 2022

    Georg Luck (1926 – 2013) was hoogleraar aan de Universiteit in Baltimore, Verenigde Staten in de klassieke cultuur en talen. Aan het einde van zijn carrière heeft hij op verzoek van een collega een studie uitgevoerd naar een heel aparte groep van filosofen, de cynici. Het wordt cynicus is afgeleid van “hond”, kynos. Deze “honden” predikten voor het volk en leidden talentvolle leerlingen op.

    De kinderen hebben nu rust nodig. Over ouderverstoting.

    Rob van Boven en Luuk Mur - 2 augustus 2022

    De kinderen waren 5 en 4 jaar toen de moeder vertrok met de kinderen. Ze wilde niet langer als slaaf behandeld worden door haar man. De kinderrechter besliste dat het woonverblijf bij moeder was, er kwam een bezoekregeling met vader en er werd opgelegd dat de ouders mee zouden doen aan ouderbemiddeling. De bemiddeling werd geen succes en ook een tweede en derde poging mislukte. Toen kwam er een melding bij Veilig Thuis door de vrijwillige jeugdhulpverlening.

    Crisis op crisis

    gastauteur - 1 augustus 2022

    Stel dat de vooronderstelling dat de mens beschikt over een vrije wil nu eens niet waar blijkt te zijn terwijl ons wetstelsel daar wel vanuit gaat en daarmee aansluit bij het vrije-markt-denken, het kapitalisme. En als dat niet waar is of maar heel beperkt, wat betekent dat dan? Dat er zoiets als een vrije wil bestaat is een aanname, een geloofsartikel.

    Narrative self en experiential self: hoe begrip van meditatieonderzoek beoefenaars kan helpen op hun pad

    gastauteur - 31 juli 2022

    Ik gebruik wel eens het beeld van een motor met zijspan. Als je geen meditatiebeoefenaar bent dan zit het narratief achter de stuur en de directe ervaring in het zijspan. Door beoefening kan je dat omdraaien, kom je ‘in’ de ervaring. En als je het narratief toch nodig hebt, dan zet je hem in. Waarvoor het ook helpt is dat mensen het niet meer zo vervelend vinden wanneer ze niet opmerkzaam zijn omdat ze begrijpen waar het narratief mee bezig is. Zo voorkom je de opbouw van aversie tijdens het mediteren.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het jaar 2022 – dag 220 – afwachting
    • Boeddha in de bajes – levenslang
    • Halte Hertenkamp – Door wie laat ik me gek maken? Stil water
    • Edel – Vrijheid
    • Wanneer doen mensenrechten er weer toe?

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

     

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

     

    Privacy en cookies

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

    Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

    Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

    Noodzakelijke cookies

    Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

    If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

    Privacy

    Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens