• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Boeddhisme in China: De holentempels van Dunhuang

Boeddhisme in China: De holentempels van Dunhuang

20 september 2012 door de redactie

Met de gewaardeerde toestemming van www.geledraak.nl  publiceert het Boeddhistisch Dagblad een aantal artikelen over zogenoemde holentempels in China. Het zijn tempels die in bergen zijn uitgehouwen of in grotten zijn ondergebracht. Vandaag het boeddhistische holencomplex in Dunhuang.

Het oudste boeddhistische grottencomplex van China bevindt zich ongeveer vijfentwintig kilometer ten zuidoosten van Dunhuang (provincie Gansu). Dunhuang is een oase in de Gobi-woestijn en tijdens de Han-dynastie (206 v. Chr.-220 n. Chr.) de meest westelijke voorpost van het Chinese keizerrijk, waar de zijderoute de grenzen van het Chinese cultuurgebied bereikte. Vanaf Dunhuang strekt de zijderoute zich uit langs de randen van de Taklamakan-woestijn. Op deze plaats hielden de reizigers halt om de zegen af te smeken van de geesten voor een veilige doortocht of om hun dankbaarheid te tonen voor een behouden aankomst in China.

Er werden in de loop der tijd grote boeddhistische tempelcomplexen gebouwd, van hout of uitgehouwen uit de nabijgelegen bergwanden. Behalve religieuze voorstellingen, uitgebeeld als fresco of beeldhouwwerk, was dit tempelcomplex ook bewaarplaats van naar schatting veertigduizend boeddhistische manuscripten en schilderingen op papier en zijde. Van de drie grottencomplexen ter plaatse zijn de Mogao-grotten cultuur-historische het meest belangrijk. Andere bekende grotten uit de buurt zijn de Qianfodong (= grotten van de duizend boeddha’s) en de Yulin grotten.

Ontstaansgeschiedenis

Detail van een van de muurschilderingen in de grotten van Dunhuang (Tang-dynastie)
Detail van een van de muurschilderingen in de grotten van Dunhuang (Tang-dynastie)

Het uithouwen van de eerste grotten zou volgens de overlevering begonnen zijn in het jaar 366, tijdens de overheersing over Noord-China van een van de 16 ‘barbaarse’ koninkrijken. Deze periode in de Chinese geschiedenis, waarin het rijk gescheiden was tussen noordelijke en zuidelijke dynastieën, was de belangrijkste tijd voor de verbreiding van het boeddhisme in China via de zijderoute. Tijdens de Noordelijke-Wei-dynastie (385-557) kwamen er ongeveer veertig grotten gereed, tijden de Sui-dynastie (581-618) nog meer, waarvan er nog achtenzeventig bestaan. Het hoogtepunt van de boeddhistische bloeiperiode in China en het gedeelte van de zijderoute ten noorden en oosten van da Pamir-bergen was tijdens de Tang-dynastie tot ca. 750. Uit deze periode dateren meer dan 220 grotten. Erna vonden er grote vervolgingen plaats van boeddhisten in China. Destijds stond het gebied rond Dunhuang (alsmede het gehele Tarim-bekken en de Gobi-woestijn) echter onder gezag van de Tibetanen. Hierdoor zijn de grotten van Dunhuang lange tijd ongeschonden gebleven. Na de Tang-dynastie verminderde de handel via de zijderoute en verminderde het aantal karavanen dat Dunhuang jaarlijks bezocht. Het uithouwen van de grotten ging echter door en duurde tot ca. dertienhonderd.
Tijdens de Ming-dynastie was China min of meer afgesloten van de buitenwereld en was de zijderoute vrijwel geheel in onbruik geraakt. Dunhuang was verlaten en raakte ondergestoven door het woestijnzand.

Het complex bij Dunhuang heeft ooit uit ongeveer duizend afzonderlijke grotten bestaan. Naar schatting vijfhonderd zijn weer enigszins in oude staat teruggebracht. Ze bevatten nog vele (ongeveer tweeduizend) boeddhistische beeldhouwwerken en klei-figuren, waaronder reusachtige afbeeldingen van Boeddha Sakyamuni, zgn. mediterende Boeddha’s (waaronder de Boeddha Amitabha en Boeddha Vairocana) en bodhisattva ’s. Niet minder beroemd is dit complex om de wandschilderingen, die ondanks hun hoge ouderdom goed geconserveerd zijn.

De manuscripten van Dunhuang
In 1907 kwam de bekende ontdekkingsreiziger/archeoloog Sir Aurel Stein in Dunhuang aan, gelokt door het gerucht dat er zich een hele bibliotheek belangrijke manuscripten in een geheime bewaarplaats in de grotten zou bevinden. Het bleek dat een zekere Wang, een boeddhistische monnik die zichzelf als beheerder van de Dunhuang grotten had benoemd, stapels manuscripten had gevonden in een dichtgemetselde nis die deel uit maakte van de ‘Grot van de duizend Boeddha’s’. Ze waren er rondom het jaar duizend verborgen, waarschijnlijk ter bescherming tegen plunderingen van barbaren. Wang was bereid er een groot aantal af te staan tegen een financiële vergoeding ten behoeve van de restauratie van het heiligdom. Op deze manier verkreeg Stein duizenden opgerolde manuscripten en schilderingen. Verpakt bedroeg de buit vierentwintig kisten met manuscripten en vijf kisten met schilderingen. Hij liet ze direct naar Engeland verschepen, waar ze zich nog steeds bevinden, goed opgeborgen in de British Library in Londen.
De provinciale autoriteiten in Lanzhou deden er niet veel aan om de schat te beschermen. Hoewel op de hoogte van het bestaan, vond de gouverneur de kosten van een transport naar veiliger oorden te hoog.

prekende boeddha dunhuang grottempel
Afbeelding van de prekende Boeddha, geschilderd op zijde (Tang-dynastie). Dit exemplaar maakte deel uit van de naar schatting 40.000 manuscripten en rolschilderingen, die in de tiende eeuw verstopt waren in een dichtgemetselde nis in het Dunhuang-complex. Het stuk bevindt zich momenteel in de collectie van Musée Guimet te Parijs.

Na Stein verschenen er nog meer geïnteresseerden, onder wie de Fransman Pelliot in 1908. Hij schatte de hoeveelheid manuscripten, die er toen nog lagen, op tien tot vijftienduizend. Ook hij wist – met dezelfde omkopingsmethode als gebruikt door Stein – Wang’s medewerking te verkrijgen en eveneens een flinke graai te doen in de schat. Als groot kenner van Chinese geschriften was hij bovendien ook nog in staat de meest bijzondere manuscripten te selecteren en naar Frankrijk te laten vervoeren. Pas toen dit in Peking bekend werd, werden er maatregelen genomen om datgene wat er over was in veiligheid te brengen. Helemaal gelukt was dit blijkbaar niet, want in december 1910 wisten Russische onderzoekers nog zeshonderd rollen te verwerven en in 1914/15, toen Stein nogmaals Dunhuang aandeed kon hij nog steeds manuscripten verkrijgen.

Een goede dienst voor de kunsthistorie werd door Pelliot bewezen door de fresco’s tijdens zijn verblijf uitgebreid te fotograferen (in zwart-wit). Een aantal jaren later werden er Wit-Russische vluchtelingen uit de Russische burgeroorlog in de grotten ingekwartierd. Hierbij is grote schade aangebracht aan de wandschilderingen. Dankzij de foto’s van Pelliot kennen we de oorspronkelijke staat. De Amerikaan Langdon Warner tenslotte wist in 1923 twaalf fresco’s van de wand van de grot te verwijderen en naar de Verenigde Staten te transporteren. Een kostbaar beeld uit de Tang-dynastie onderging hetzelfde lot en maakt nu evenals de fresco’s deel uit van de trotse collectie van het Fogg Museum (Harvard University Art Museums).

 

Categorie: Boeddhisme Tags: Geledraak, printbatch2, Stein

Lees ook:

  1. Boeddhisme in China: holentempel in Longmen (Luoyang, Henang)
  2. De Chinese tempel en het Leger des Heils in Amsterdam
  3. Leer voelen wat je wilt voelen
  4. Vertaling delen Pali-Canon in het Nederlands

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Johan Niezing zegt

    20 september 2012 om 14:10

    Er bestaat een prachtig fotoboek met afbeeldingen van de
    grotschilderingen van DungHuang:”Painted Buddhas of Xinjiang”,London 2002 ISBN 0=7141-2410-9.
    Voor Bön-beoefenaren is het van belang te weten dat in deze grot ook oude ZhangZhung geschriften zijn gevonden;
    zie hiervoor o.a.”De Zijde-route,een reis door leven en dood”,Brussel,Museum voor Kunst en Geschiedenis,2009

Primaire Sidebar

Door:

de redactie

 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 14 mei 2025
    Alleen maar zitten
  • 14 mei 2025
    Online lezingenserie: Meewerken aan 2000 jaar toekomst van de Theosofia (3)
  • 14 mei 2025
    Zen Spirit zenmeditatie Arnhem, 1e helft 2025 8 januari-25 juni
  • 14 mei 2025
    Zenmeditatie in Leiden
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het jaar 2025 – dag 132 – vreemdelingenhaat
    • PM Modi – Het leven van de Boeddha zal de wereldgemeenschap altijd inspireren tot mededogen en vrede
    • Voorouders Tibetanen deden het met Denisovans
    • Eisers Klimaatzaak confronteren Schoof bij slavenhutjes tijdens bezoek Bonaire
    • Burgerinitiatief – ‘minister  van vreemdelingenhaat Faber uit ambt zetten’

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.