• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Twaalfde jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » De Chinese tempel en het Leger des Heils in Amsterdam

De Chinese tempel en het Leger des Heils in Amsterdam

22 september 2012 door de redactie

tempel zeedijk, foto GeledraakDe Fo Guang Shan He Hua Temple is de grootste, in traditioneel Chinese paleisstijl gebouwde, tempel in Europa. De uitstraling is Chinees, dat neemt echter niet weg dat het boeddhisme en de beoefening daarvan universeel is en alle uiterlijke kenmerken en culturen overstijgt. De tempel is op 15 september 2000 geopend.

” He ” wordt ongeveer uitgesproken als “ge” in ” geluk ” en is het Chinese woord voor lotus. ” hua “, waarvan de uitspraak lijkt op een snel uitgesproken goewà, betekent bloem. De lotusbloem tempel dus. De lotus is een bijzondere soort waterlelie en speelt van oudsher een belangrijke rol in het boeddhisme. Met zijn wortels in het aardse slijk groeit hij uit tot een prachtige, kleurige en zuivere bloem die uit het water groeit en naar de hemel reikt. Hij is het symbool voor de verlichting en Boeddha wordt vaak staand of zittend op een open lotusbloem afgebeeld.
Een tweede betekenis van ” he ” is te vinden in het Chinese woord Helan, wat Holland betekent. Zo is ” He Hua ” ook op te vatten als ” Hollandse bloem in het boeddhisme “. En één van de doelstellingen van de tempel is zeker om mee te helpen aan het verder tot bloei komen van het Nederlandse boeddhisme.

De vooringang van een boeddhistisch klooster heet in het Chinees letterlijk ” poort tot de berg ” , wat verwijst naar de bergen waar kloosters traditioneel gebouwd werden. De bouw van He hua hoofdpoort is in de traditionele stijl van Chinese tempels: een grote centrale opening geflankeerd door twee kleinere. Nonnen en monniken gaan traditioneel door de hoofdpoort, leken door de zijpoorten.

De driedelige spiegel ( poort ) symboliseert:

  1. De drie deugden die leiden tot verlichting: wijsheid, mededogen en vaardige middelen (skillful means);
  2. De drie voorwaarden die helpen bij het realiseren van de waarheid en vrij te worden van lijden: geloof, geloften en beoefening;
  3. De drie essentiële kenmerken van het boeddhisme: discipline ( geloften ), meditatie en wijsheid;
  4. De drie poorten die leiden tot bevrijding: ” leegte “,” vormloosheid ” en ” niet handelend optreden “. ( Chin: “wu wei “)

De treden van de trap symboliseren het idee dat het stap voor stap beoefenen van het boeddhisme uiteindelijk leidt tot de hoogste verlichting.

In de hoofdzaal, de Guan Yin Shrine, staat het beeld van Avalokitesvara, in het Chinees Guan Yin Bodhisattva genaamd, centraal. Haar naam betekent ” de wijze vol van mededogen die ziet “. Zij ziet met haar duizend ogen, in iedere hand één, al het lijden in de wereld en biedt de lijdende mens hulp. Haar duizend handen symboliseren haar vermogens om alle levende wezens te redden. Daarnaast is ze Amitabha Boeddha behulpzaam bij het begeleiden van mensen naar zijn Westelijke Zuivere Land. Dit is de reden dat vaak een kleine afbeelding van Amitabha in haar kroon voorkomt.

Guan Yin Bodhisattva wordt op vele verschillende manieren weergegeven. De verschillende houdingen van de handen, ofwel moedra’s, worden in beelden gebruikt als weergave van bepaalde boeddhistische begrippen, leerstellingen of gebeurtenissen in het leven van de Boeddha. Iedere houding heeft een bepaalde betekenis die vaak diepgaander is dan met woorden beschreven kan worden. Evenzo dragen de lichaamshoudingen van de beelden – liggend, zittend of staand – een symbolische betekenis.

tempel zeedijk, dak
tempel zeedijk, foto Geledraak

Guan Yin Bodhisattva houdt veel verschillende attributen in haar handen die alle een symbolische Aan de wanden van de zaal zijn vele tabletten met Guan Yin afbeeldingen te zien. De herhaling en het grote aantal geeft aan dat de Dharma, de leer van Boeddha, overal te vinden is. Op de tabletten zijn de namen vermeld van mensen die een belangrijke financiële bijdrage aan de bouw van de tempel hebben gegeven.

Op vele beelden en voorwerpen ( oa de wierookvaten )zijn swastika’s te zien. Deze hebben niets te maken met de Nazi-swastika! Bij de boeddhistische swastika wijzen de armen tegen de klok in en staat het kruisteken rechtop. De swastika is een oeroud teken met een grote variatie aan symbolische betekenissen zoals de bliksem, de zon, het vermogen het slechte te overwinnen en de universaliteit van de boeddhistische leer.

Het Leger des Heils is een internationale beweging en behoort tot de universele christelijke kerk. Zijn boodschap is gebaseerd op de bijbel. Zijn dienstverlening wordt gestimuleerd door de liefde tot God. De opdracht van het Leger des Heils is het evangelie van Jezus Christus te prediken en in Zijn naam menselijk nood te lenigen zonder enige vorm van discriminatie.

logo leger des heilsHoe mensen met elkaar om moeten gaan, wordt in de christelijke traditie vaak omschreven met de belangrijke begrippen: gerechtigheid en barmhartigheid. Dat is een ijkpunt voor het Leger des Heils. Gerechtigheid wil zeggen dat mensen tot hun recht komen. In de bijbel wordt dan vaak gezegd dat mensen die op wat voor manier ook in de knel zitten, bevrijd moeten worden. Barmhartigheid wil zeggen dat mensen in nood met liefde geholpen worden.

Het Leger des Heils deelt het geloof met vele christenen wereldwijd. Hij brengt wel eigen accenten aan. Wat dit leger met name kenmerkt, is dat hij een strijdbare beweging wil zijn. Dat blijkt niet alleen uit de naam en symbolen zoals de vlag, maar ook uit de instelling. Bij het Leger komt de daad vaak voor het woord, er wordt actie ondernomen zonder onnodig oponthoud van te veel overleg en bezinning. Het Leger des Heils wil strijden. Strijden tegen alles wat het leven van mensen kapot maakt: armoede, onrecht, uitsluiting, en zinloosheid. En strijden vóór een leven zoals God het bedoeld heeft, door het goede nieuws van Jezus uit te dragen, in woord en daad.

Muziek speelt sinds jaar en dag een belangrijke rol in de manier waarop het Leger des Heils zijn geloof beleeft. In de ruim 140 jaar dat het internationale Leger des Heils bestaat, is dan ook een enorme schat aan eigen liederen en muziekstukken opgebouwd.

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Boeddhisme, Media, Nieuws Tags: amsterdam, Chinese tempel, Geledraak, Leger des Heils, printbatch2

Lees ook:

  1. Oprichting Amsterdamse Mandalaschool in de wachtstand
  2. Unieke ontmoeting tussen Amsterdamse Chinese tempel en Leger des Heils
  3. Een soepkar met daklozen, boeddhisten en het Leger des Heils
  4. Nep-monnik begeleidt donateurs naar pinautomaat

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

23 mrt
Zen Meditatie Introductie
23 mrt 23
05 jun
Introductiecursus boeddhistische filosofie en meditatie
5 jun 23
06 jun
Zen meditatie en sumi-e
6 jun 23
06 jun
Boeddhisme en Meditatie
6 jun 23
06 jun
Vipassana meditatie Rotterdam
6 jun 23
Rotterdam
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    A-sociale media

    Erik Hoogcarspel - 31 mei 2023

    Als boeddhist kun je Internet misschien als oefening gebruiken. Het is in feite een karikatuur van saṃsāra. De begeerte, de afgunst, de woede, de illusie en de leegte zijn er nog gemakkelijker te begrijpen. Als je het scherm van je mobieltje kunt leren zien als een soort ingewikkelde lamp waar niets gebeurt, kun je misschien ook begrijpen dat de werkelijkheid waarin je leeft een soort openheid is waar echt niets gebeurt.

    De afsluiting van de A12 en het boeddhisme

    Joop Ha Hoek - 30 mei 2023

    Mag je de snelweg A12 een paar uur afsluiten om de mensheid te behoeden voor de ondergang? Is het erg om als automobilist even stilte staan of op die dag de weg te vermijden. Was de Boeddha ook een dwarsligger? Zanger/componist Hans de Booij  schuwde als boeddhist het eenvoudige handwerk niet.

    Hein Thijssen – ‘God was gewoon een implantaat’

    Joop Ha Hoek - 29 mei 2023

    ‘Wanneer precies weet ik niet meer, maar op een bepaald punt in mijn leven brak mijn kritische geest open. Ik kan me ook niet meer herinneren hoe en op grond waarvan, maar er brak een periode aan waarbij ik me serieus begon af te vragen: hoe kom ik aan het begrip god’? God zat in mijn hoofd als een vage, vormloze massa. Ik moest toen heel nuchter vaststellen dat het begrip ´god´ geen weten was, geen ervaring, maar mij door mensen in  mijn omgeving was aangepraat, in mijn geest was geplant. God was gewoon een implantaat.´

    Waarover praten we als we het over identiteit hebben?

    Kees Moerbeek - 28 mei 2023

    Zolang de identiteitsstrijd werd gevoerd uit naam van gemarginaliseerde of als minderwaardig beschouwde minderheidsgroepen, stond deze op het programma van links. Zodra de referentiegroep echter een meerderheid werd, of een groep die zichzelf superieur opstelde naar andere groepen, werd het bestempeld als een rechts of extreemrechts geluid.

    Daoïsme, de mystieke traditie, een bloemlezing

    Erik Hoogcarspel - 27 mei 2023

    Jan de Meyer (1961) is sinoloog en vertaler. Hij doet al 40 jaar onderzoek naar het daoïsme en hij heeft een nieuwe bloemlezing geschreven van de belangrijkste teksten van het daoïsme. De meeste lezers zijn al bekend met twee beroemde teksten uit deze Chinese traditie: de Laozi en de Zuangzi. Beide teksten zijn al verschillende malen in het Nederlands vertaald, onder andere door de bekende sinoloog Kristoffer Schipperṣ.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Ramana Maharshi als Romana Mahasjiesj
    • Diefstal – Tibetanen moeten eigen bronwater kopen van China
    • Guy – Vrij Onderzoek
    • Ludo – Zeewandeling (Thalassa)
    • Viering verjaardag Dalai Lama

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

     

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

     

    Privacy en cookies

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

    Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

    Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

    Noodzakelijke cookies

    Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

    If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

    Privacy

    Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens