• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Kent het boeddhisme geen geweld?

Kent het boeddhisme geen geweld?

27 januari 2015 door gastauteur

Het thema ‘religie en geweld’ staat sinds de verschrikkelijke gebeurtenissen in Parijs en de nasleep daarvan weer in het midden van de belangstelling. Steeds weer gaat het dan over de islam als mogelijke oorzaak van geweld. Maar over het boeddhisme wordt weinig gesproken als het om geweld gaat.

Door André van der Braak
André van der Braak.
André van der Braak.

Ook Karen Armstrong bijvoorbeeld, die in haar nieuwe boek In naam van God het beeld nuanceert dat religies de belangrijkste oorzaak van geweld in de wereld zijn, schrijft erg weinig over het boeddhisme. Dat heeft waarschijnlijk te maken met de westerse associatie tussen boeddhisme en geweldloosheid. Maar in hoeverre is deze associatie terecht?

Inderdaad wordt het boeddhisme vaak in verband gebracht met vredelievendheid, tolerantie, geweldloosheid, en eerbied voor alle levende wezens. Daarom wordt het boeddhisme zelfs ook wel ten voorbeeld gesteld aan andere religies.

Afdingen

Maar op dit hedendaagse beeld van het boeddhisme valt wel het een en ander af te dingen. Ook boeddhistische landen hebben hun oorlogen gekend, zoals bijvoorbeeld Tibet en Birma. In Japan werden aan het eind van de Tweede Wereldoorlog de kamikazepiloten ondersteund door hun zenmeesters om  met een onbezwaard gemoed hun zelfmoordaanslagen te plegen.

Het boeddhistische idee van ‘leegte’ werd misbruikt om doden te rechtvaardigen: aangezien alles leeg is, is er eigenlijk niemand die doodt, en niemand die gedood wordt. Zenpriester Brian Victoria heeft deze excessen levendig beschreven en gedocumenteerd in zijn boek Zen at War. En meer recentelijk is de wereld opgeschrikt door boeddhistisch geweld in Sri Lanka en Birma tegen andere religieuze minderheden in die landen. Het geweldloze imago van het boeddhisme behoeft dus wel enige nuancering.

Maar een dringender vraag dan die of het boeddhisme nu geweldloos is of niet (hét boeddhisme, of dé boeddhistische leer, bestaat overigens niet, ook niet volgens de leringen binnen het boeddhisme zelf) is of er een boeddhistisch antwoord te vinden is op het huidige geweld vanuit de radicaal islamitische hoek, en op de polarisatie die dat geweld inmiddels met zich heeft meegebracht. Met andere woorden: is het mogelijk om ons, vanuit boeddhistisch perspectief, te ‘wapenen’ tegen de valkuilen van angst, dualiteit, polemiek en strijd?

Ik denk zelf dat het grootste potentieel voor zo’n antwoord gelegen is in de boeddhistische visie van het niet bestaan van een autonoom, individueel zelf, en de daaruit volgende opvatting dat alles wat leeft onlosmakelijk wederzijds met elkaar verbonden is. Deze opvatting van wederzijdse verbondenheid kan ons helpen om allerlei vormen van polarisatie en wij-zij denken tegen te gaan.

Wederzijdse verbondenheid

Terwijl de westerse religies vaak juist de uniciteit van het individu, diens unieke band met God, en de verlossing van de persoonlijke ziel vooropstellen, staat in het boeddhisme die wederzijdse verbondenheid centraal. De Vietnamese zenleraar Thich Nhat Hanh heeft dat mooi verwoord als ‘interzijn’: “ik ben, daarom ben jij er; jij bent; daarom ben ik er.” Vanuit die opvatting van interzijn kunnen we komen tot een waarachtig ecologisch wereldbeeld, waarin we niet krampachtig proberen om onszelf te verdedigen tegen ‘de ander’, maar inzien dat we zelf ook altijd met die ander verbonden zijn. Thich Nhat Hanh benadrukt ook: “Het kind in Oeganda, vel over been, dat ben ik … maar de wapenhandelaar die dodelijke wapens aan Oeganda verkoopt, dat ben ik ook.”

Dat klinkt natuurlijk mooi, maar hoe zou zo’n manier van denken nu in de praktijk een bijdrage kunnen leveren? Een mogelijk nieuw gebied waarbinnen mensen op boeddhistische wijze bij zouden kunnen dragen aan een wereld zonder geweld is dat van de boeddhistische geestelijke verzorging: mensen die vanuit hun geworteldheid in boeddhistische beoefening de gevangenissen en ziekenhuizen binnengaan om daar anderen bij te staan. Op de Vrije Universiteit hebben we sinds 2012 een (post)academische opleiding tot boeddhistisch geestelijk verzorger. Daar leiden we boeddhistische bodhisattva’s op om waarachtig bij te dragen aan een betere wereld, met minder geweld en minder lijden.

Geëngageerd boeddhisme

Dit is een voorbeeld van geëngageerd boeddhisme: steeds meer boeddhisten komen van hun meditatiekussen af om ook in de samenleving van vandaag actief de handen uit de mouwen te steken. Dat vind ik een positieve ontwikkeling. Spiritualiteit wordt nog steeds te vaak geassocieerd met navelstaren, maar dat is allang niet meer zo. Uit een recent promotieonderzoek van Joantine Berghuijs bleek dat nieuwe spirituelen juist bovengemiddeld maatschappelijk betrokken zijn. Dat geldt denk ik ook voor boeddhisten in Nederland.

Wanneer de focus op meditatie binnen het boeddhisme wordt verruimd, kan het westerse boeddhisme wellicht ook haar puberteit ongroeien, waarin zij volgens een eerdere bijdrage van Stefan van Weers nog steeds verkeert. Hopelijk kunnen we in de toekomst dan steeds vaker spreken van een geweldloosheid ‘in naam van Boeddha’.

André van der Braak is hoogleraar boeddhistische filosofie in dialoog met andere levensbeschouwelijke tradities aan de VU in Amsterdam. Hij is onderzoeker bij het DSTS in het kader van het onderzoeksproject ‘Meervoudige religieuze binding’.

Bron Nieuw WIJ

Categorie: Boeddhisme Tags: Andre van der Braak, Boeddhisme, geweld, Karen Armstrong

Lees ook:

  1. Boeddhistenopleiding VU krijgt 2,6 miljoen
  2. ‘Toch draag ik een wapen waarmee ik kan doden’
  3. Vijf bezoeken aan China verder
  4. Politieman en boeddhist – ‘Toch draag ik een wapen waarmee ik kan doden’

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Freddy Huizinga zegt

    27 januari 2015 om 11:27

    Hm..de westerse boedhistische pubers zijn in mijn ogen een stuk volwassener dan vele «volwassen» aanhangers van andere religies.

    • Nic Schrijver zegt

      27 januari 2015 om 12:10

      Volgens het interzijn zijn die puber Boeddhisten ook de aanhangers van andere religies.
      Het maakt denk ik niet uit wie het meest volwassen is. Daar zou je dan weer strijd over kunnen krijgen.
      Werken aan vrede lijkt me beter. Hoe volwassen of puberig ook.

  2. Ujukarin zegt

    27 januari 2015 om 13:45

    Hmmm… zolang wij te maken hebben met Aziatische ‘medesanghaleden’ die toch echt uit naam van Boeddhisme geweld verheerlijken, denk maar aan de 969-beweging in Myanmar, hebben we in het Westen zeker niet te hoog van de toren te blazen. Ja zoals _wij_ Dharma interpreteren is ie ten allen tijde geweldloos, maar er zijn in elke religie mensen die deze als vreedzaam interpreteren…

    With folded palms,

  3. Kees Moerbeek zegt

    27 januari 2015 om 17:37

    Van de Vrienden van het Boeddhisme. Misschien zinnig om te lezen, gepubliceerd in 2013 en helaas nog steeds actueel.
    http://www.vriendenvanboeddhisme.nl/html/boeddhisten_pacifisten.html
    http://www.vriendenvanboeddhisme.nl/html/vredelievende_boeddhisme.html

Primaire Sidebar

Door:

gastauteur

diverse schrijvers 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 2 mei 2025
    Phowa Studieweek
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • De dood van de paus
    • Seks: Joodse posities in Joods Museum Amsterdam
    • Paus Leo XIV – ‘help ook elkaar om bruggen te bouwen – met dialoog, met ontmoeting’
    • Aardbeving van magnitude 3,7 schokt Tibet
    • Vrijdag Zindag – Wat Schoof had willen zeggen

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.