“Wanneer de Voleindigde weet dat woorden onwaar, incorrect en niet heilzaam zijn en ze voor anderen onaangenaam en onvriendelijk zijn, dan spreekt hij die woorden niet.”
“Wanneer de Voleindigde weet dat woorden (cartoons) waar, correct maar onheilzaam zijn en ze voor anderen onaangenaam en onvriendelijk zijn, dan spreekt hij die woorden niet.”
“Wanneer de Voleindigde weet dat woorden waar, correct en heilzaam zijn, maar ze voor anderen onaangenaam en onvriendelijk zijn, dan kent hij het juiste moment om die woorden te gebruiken.”
“Wanneer de Voleindigde weet dat woorden onwaar, incorrect en niet heilzaam zijn, maar ze wel aangenaam en vriendelijk zijn voor anderen, dan spreekt hij die woorden niet.”
“Wanneer de Voleindigde weet dat woorden waar, correct, maar onheilzaam zijn en ze voor anderen aangenaam en vriendelijk zijn, dan spreekt hij die woorden niet.”
“Wanneer de Voleindigde weet dat woorden waar, correct en heilzaam zijn en ze voor de anderen aangenaam en vriendelijk zijn, dan kent hij het juiste moment om die woorden te gebruiken.”
“En waarom? Omdat de Voleindigde mededogen heeft met de wezens.”
Het juiste spreken (samma vaca) is een onderdeel van het edele achtvoudige pad en vormt samen met het juiste handelen en de juiste wijze van levensonderhoud de geleding moraliteit (sila).
In de Pali-Canon wordt het juiste spreken als volgt omschreven:
En wat is het juiste spreken?
Het zich onthouden van leugens, het zich onthouden van achterklap, het zich onthouden van grove taal, het zich onthouden van kletspraat; dat wordt het juiste spreken genoemd.
Om het juiste spreken te bereiken moet men de juiste inspanning gebruiken om alzo negatieve neigingen te omzeilen en positieve te cultiveren:
“Anderen zullen liegen; wij zullen ons hier onthouden van liegen.
Anderen zullen roddelen; wij zullen ons hier van roddelen onthouden.
Anderen zullen ruwe taal spreken; wij zullen ons hier van het spreken van ruwe taal onthouden.
Anderen zullen leeg zwetsen; wij zullen ons hier van leeg zwetsen onthouden.”
Maris zegt
Een simpel woord en dat is
“Respect” respect voor al
Wat leeft.
Petra Hubbeling zegt
Roshi Joan Halifax heeft het over “responsible speech”
http://www.huffingtonpost.com/2015/01/12/charlie-hebdo-buddhism_n_6458144.html
Sjoerd zegt
!!!
WAM van Loenen zegt
De juiste weg!
We kunnen ‘het stukje vrije meningsuiting’ via blijkbaar kwetsende cartoons best prijsgeven zonder dat we ons monddood hoeven te voelen.
Lidie Bossen zegt
Goed stukje!
Van de WET vrije meningsuiting moet niets ingeleverd worden, maar de WIL om niemand te krenken is in mijn ogen beschaving, medegevoel/metta. Thich Nhat Hanh raadt aan aandachtig te luisteren en liefdevol te spreken. Hij trakteert degene met wie hij woorden heeft, op de opmerking ‘beste … ik weet zeker dat je in elk geval voor de helft gelijk hebt’. Je moet het zo zien te doen dat de ander zich gehoord en eerder aangemoedigd dan afgekat voelt. Daar zouden we toch wat mee moeten kunnen?
Marianne van der Wal zegt
Ik ben het met deze tekst helemaal eens.
Hopelijk draagt zij bij aan de weg naar vrede.
Nic Schrijver zegt
Het ermee eens zijn is prima maar ook doen,hè.
;-)
Maxim zegt
Vooropgesteld: juist spreken als onderdeel van het achtvoudige pad draagt ook in mijn ervaring bij aan o.m. een prettig innerlijk leven en het opheffen van lijden. Echter, aan het woord fatsoen kan ik me enorm storen. Fatsoen is immers het voldoen aan de geldende normen en waarden (www.nl.wikipedia.org/wiki/Fatsoen). Met alleen maar fatsoenlijke mensen in de generaties voor ons hadden we nu in Nederland niet (openlijk) het ‘ketterse’ boeddhisme kunnen beoefenen, zouden LGBT’s strafbaar zijn vanwege hun geaardheid (fabeltje Sodom en Gomorra) en zouden de meeste inwoners van Nederland lijfeigenen zijn. Lang leve de non-conformisten die benoemen dat de keizer een bloterik is, in plaats van fatsoenlijk zijn ‘nieuwe kleren’ te prijzen. Ook zou een fatsoenlijke Siddhartha Gautama lekker thuis bij vrouw en kind zijn gebleven en zo n.a.w. nooit de darma ontdekt en gedeeld hebben. Het dogmatische fatsoen staat ten slotte haaks op de geest van het boeddhistische niet-aannemen maar
voor jezelf ervaren en onderzoeken.
.
Tl;dr: Onzin als onzin benoemen werkt bevrijdend en is een daad van compassie en liefde.
Anne zegt
Goede tekst
Maxim zegt
Dank je!
Joop Ha Hoek zegt
Vergeet Luther niet.
Maxim zegt
Haha, óók zijn huftergedrag heeft ons aan de dharma geholpen. Voorwaardelijk ontstaan en zo. ;-)