• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Pali-Canon » Vrijheid van meningsuiting: Het juiste spreken, schrijven en tekenen

Vrijheid van meningsuiting: Het juiste spreken, schrijven en tekenen

18 januari 2015 door de redactie

Vrijheid van meningsuiting kan ook betekenen dat je je niet uit, als je weet dat je anderen daar bewust mee kwetst- een stuk tekst of een tekening die je maakt alleen om te kwetsen is en geen hoger doel dient. Dat je je bewust bent van het onheilzame krenkende en kwetsende karakter van je houding, je woorden, je cartoons. Vrijheid van meningsuiting moet altijd onbegrensd zijn, maar is een zusje van fatsoen, compassie en metta. Vrijheid deel je met anderen, kwetsen niet.  Dat isoleert, is dualiteit. De Boeddha -de Voleindigde- zei over bewust kwetsen en krenken onder meer:

 “Wanneer de Voleindigde weet dat woorden onwaar, incorrect en niet heilzaam zijn en ze voor anderen onaangenaam en onvriendelijk zijn, dan spreekt hij die woorden niet.”

“Wanneer de Voleindigde weet dat woorden (cartoons) waar, correct maar onheilzaam zijn en ze voor anderen onaangenaam en onvriendelijk zijn, dan spreekt hij die woorden niet.”

“Wanneer de Voleindigde weet dat woorden waar, correct en heilzaam zijn, maar ze voor anderen onaangenaam en onvriendelijk zijn, dan kent hij het juiste moment om die woorden te gebruiken.”

“Wanneer de Voleindigde weet dat woorden onwaar, incorrect en niet heilzaam zijn, maar ze wel aangenaam en vriendelijk zijn voor anderen, dan spreekt hij die woorden niet.”

“Wanneer de Voleindigde weet dat woorden waar, correct, maar onheilzaam zijn en ze voor anderen aangenaam en vriendelijk zijn, dan spreekt hij die woorden niet.”

“Wanneer de Voleindigde weet dat woorden waar, correct en heilzaam zijn en ze voor de anderen aangenaam en vriendelijk zijn, dan kent hij het juiste moment om die woorden te gebruiken.”

“En waarom? Omdat de Voleindigde mededogen heeft met de wezens.”

Het juiste spreken (samma vaca) is een onderdeel van het edele achtvoudige pad en vormt samen met het juiste handelen en de juiste wijze van levensonderhoud de geleding moraliteit (sila).

In de Pali-Canon wordt het juiste spreken als volgt omschreven:

En wat is het juiste spreken?

Het zich onthouden van leugens, het zich onthouden van achterklap, het zich onthouden van grove taal, het zich onthouden van kletspraat; dat wordt het juiste spreken genoemd.

Om het juiste spreken te bereiken moet men de juiste inspanning gebruiken om alzo negatieve neigingen te omzeilen en positieve te cultiveren:

“Anderen zullen liegen; wij zullen ons hier onthouden van liegen.

Anderen zullen roddelen; wij zullen ons hier van roddelen onthouden.

Anderen zullen ruwe taal spreken; wij zullen ons hier van het spreken van ruwe taal onthouden.

Anderen zullen leeg zwetsen; wij zullen ons hier van leeg zwetsen onthouden.”

Vertaling Jan de Breet en Rob Janssen.

Categorie: Boeddhisme, Mensenrechten, Pali-Canon Tags: Jan de Breet, kwetsen, Rob Janssen, schrijven, spreken, tekenen

Lees ook:

  1. Nederlandse vertalingen Pali-Canon online voor groter publiek
  2. Vrienden van het boeddhisme – eind aan jarenlange discussie publicatierechten vertalingen Pali Canon
  3. Geloof niet alles wat je denkt
  4. Jan de Breet teruggetreden als bestuurslid VvB

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Maris zegt

    18 januari 2015 om 09:09

    Een simpel woord en dat is
    “Respect” respect voor al
    Wat leeft.

  2. Petra Hubbeling zegt

    18 januari 2015 om 22:44

    Roshi Joan Halifax heeft het over “responsible speech”

    http://www.huffingtonpost.com/2015/01/12/charlie-hebdo-buddhism_n_6458144.html

  3. Sjoerd zegt

    18 januari 2015 om 23:57

    !!!

  4. WAM van Loenen zegt

    19 januari 2015 om 09:29

    De juiste weg!
    We kunnen ‘het stukje vrije meningsuiting’ via blijkbaar kwetsende cartoons best prijsgeven zonder dat we ons monddood hoeven te voelen.

  5. Lidie Bossen zegt

    19 januari 2015 om 10:55

    Goed stukje!
    Van de WET vrije meningsuiting moet niets ingeleverd worden, maar de WIL om niemand te krenken is in mijn ogen beschaving, medegevoel/metta. Thich Nhat Hanh raadt aan aandachtig te luisteren en liefdevol te spreken. Hij trakteert degene met wie hij woorden heeft, op de opmerking ‘beste … ik weet zeker dat je in elk geval voor de helft gelijk hebt’. Je moet het zo zien te doen dat de ander zich gehoord en eerder aangemoedigd dan afgekat voelt. Daar zouden we toch wat mee moeten kunnen?

  6. Marianne van der Wal zegt

    19 januari 2015 om 12:26

    Ik ben het met deze tekst helemaal eens.
    Hopelijk draagt zij bij aan de weg naar vrede.

    • Nic Schrijver zegt

      19 januari 2015 om 13:00

      Het ermee eens zijn is prima maar ook doen,hè.
      ;-)

  7. Maxim zegt

    19 januari 2015 om 13:00

    Vooropgesteld: juist spreken als onderdeel van het achtvoudige pad draagt ook in mijn ervaring bij aan o.m. een prettig innerlijk leven en het opheffen van lijden. Echter, aan het woord fatsoen kan ik me enorm storen. Fatsoen is immers het voldoen aan de geldende normen en waarden (www.nl.wikipedia.org/wiki/Fatsoen). Met alleen maar fatsoenlijke mensen in de generaties voor ons hadden we nu in Nederland niet (openlijk) het ‘ketterse’ boeddhisme kunnen beoefenen, zouden LGBT’s strafbaar zijn vanwege hun geaardheid (fabeltje Sodom en Gomorra) en zouden de meeste inwoners van Nederland lijfeigenen zijn. Lang leve de non-conformisten die benoemen dat de keizer een bloterik is, in plaats van fatsoenlijk zijn ‘nieuwe kleren’ te prijzen. Ook zou een fatsoenlijke Siddhartha Gautama lekker thuis bij vrouw en kind zijn gebleven en zo n.a.w. nooit de darma ontdekt en gedeeld hebben. Het dogmatische fatsoen staat ten slotte haaks op de geest van het boeddhistische niet-aannemen maar
    voor jezelf ervaren en onderzoeken.
    .
    Tl;dr: Onzin als onzin benoemen werkt bevrijdend en is een daad van compassie en liefde.

    • Anne zegt

      19 januari 2015 om 16:57

      Goede tekst

      • Maxim zegt

        19 januari 2015 om 20:00

        Dank je!

  8. Joop Ha Hoek zegt

    19 januari 2015 om 13:39

    Vergeet Luther niet.

    • Maxim zegt

      19 januari 2015 om 14:38

      Haha, óók zijn huftergedrag heeft ons aan de dharma geholpen. Voorwaardelijk ontstaan en zo. ;-)

Primaire Sidebar

Door:

de redactie

 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 14 mei 2025
    Alleen maar zitten
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • God als de totaal andere – Karl Barth
    • Het wezen van het christendom
    • Guy – dhammazaadjes – Onwetendheid
    • Burgerinitiatief – ‘minister  van vreemdelingenhaat Faber uit ambt zetten’
    • Gedachten over een haiku 36 – Chiyo-ni

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.