• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Boeddhistische doeners en denkers, de serie 77

Boeddhistische doeners en denkers, de serie 77

9 januari 2025 door gastauteur

De redactie van het Boeddhistisch Dagblad is geïnteresseerd in de ervaringen van mensen die het boeddhistisch pad volgen. De leer bestuderen en praktiseren. Al of niet op een kussen of in een sangha of in je eentje. Ben je zo’n iemand en wil je je ervaringen delen- hoe je het boeddhisme hebt ontdekt, wat het je opbracht en niet, je teleurstellingen en hoop, je verwachting, welke richting je volgt en waarom, of als je het boeddhisme weer hebt verlaten- stuur ons jouw ervaringen in een niet zo’n heel lange tekst toe om in de serie Boeddhistische doeners en denkers gepubliceerd te worden.

‘Ik groeide op met de boodschap de arbeidersklasse te ontstijgen. Mijn moeder was een intelligente en krachtige vrouw, maar door oorlog en een harde jeugd beschadigd. Zelf kwam ze daarom niet zo ver als ze wilde. Als kind groeide ik met deze teleurstelling op, en met de boodschap het  beter te doen. Mijn vader was een dromer. Een man die grootsheid vond in kleine dingen, al zag hij als zeeman ook de hele wereld. Liefde had hij als kind niet gekend. Niet welke hij nodig had in ieder geval. Op 30 Augustus 1973 werd ik als hun dochter geboren. Ik heb van beide iets. Maar de invloed van mijn moeder voelde ik het sterkst, ook omdat zij jong overleed. Op 28-jarige leeftijd gaf ik daarom al leiding aan een organisatie van zo’n 50 mensen. Ik verdiende veel geld, had een mooi huis en deed alles waarvan mijn moeder mij had verteld dat het goed was.

Maar gelukkig was ik niet.

Toen ik mijn zoon kreeg, belandde ik in een postnatale depressie. Ik was mijzelf kwijt. Ik deed alles wat mij was opgedragen, maar geluk was er niet te vinden. Ik was onrustig en onzeker. En ja, dan ga je zoeken. Ook binnen religie. Ik las de boeken van alle grote tradities. Maar niets resoneerde. Totdat ik het Tibetaans boek van leven en sterven van Sogyal Rinpoche las, en ik wist dat ik thuis was.

De verliefdheidsfase van het boeddhistisch pad volgde. Ik nam deel aan cursussen bij Rigpa en studeerde en mediteerde elke dag. Vrienden dachten dat ik een ‘beetje gek’ was geworden. Ik spreek nu over 2004, inmiddels is meditatie veel gebruikelijker. Maar niets kon mij stoppen. Ik had mijn basis gevonden en de oplossing voor elk probleem.

Rond 2010 stapte ik over naar Shambhala. Deze organisatie heeft een centrum in Rotterdam (waar ik destijds woonde) en daarnaast sloot het beter aan bij het westers denken. Zij hebben ook een pad, waarin je je in niveaus kunt ontwikkelen. Dit pad heb ik een periode gevolgd. In 2012 nam ik officieel toevlucht tot de Drie Juwelen, en draag de naam Samten Chodron. Maar dat weet bijna niemand. Ik ben een enorm nuchtere boeddhist. Ik studeer ook nog steeds wetenschappelijk, wat overigens prima aansluit bij het boeddhistisch denken.

Rond 2014 heb ik mijn lidmaatschap van de sangha van Shambhala opgezegd. Ik belandde in een bepaalde levenssituatie en merkte dat deze conflicteerde met wat mij in de sangha werd verteld. Het was een teleurstelling, en het werd tijd voor mijn eigen pad. Maar wie weet wat een sangha kan doen, weet ook dat een pad alleen volgen uitdagingen kent. En binnen een paar jaar had samsara mij weer volledig te pakken.

Samsara is fijn en leuk en aantrekkelijk. Het belooft veel en de promotie is enorm. Zeker nu met alle social media. Maar uiteindelijk vond ik er ook deze keer geen voldoening. De laatste grote illusie was waarschijnlijk het vasthouden aan mensen of vriendschap. En dan zeg ik niet dat ik geen fijne vrienden of partner, heb. Ik houd van hen en ze brengen mij blijdschap. Maar ook hierin dreunde de vergankelijkheid door. Het was de laatste vaste grond waar ik onbewust nog in geloofde.

Terug bij af dus, of misschien juist bij Op. Ik heb mijn boeddhisme weer omarmd en heb recent ook weer een cursus gevolgd bij Shambhala. Ik lees dagelijks in mijn boeken (vooral Pema Chodron) en mediteer regelmatig (maar nooit genoeg ;). Het mooie is dat ik, onbewust, mensen aanzet tot een levenswijze die boeddhisme en/of meditatie omarmt. Ineens zag ik het. En ik besefte me dat Archarya Han de Wit mij de naam Samten Chodron destijds niet voor niets gaf. Google het maar eens.

Een mooi leven gewenst voor jullie allen.’

Was getekend Belinda Voorkamp. Wilt u ook uw ervaringen met het boeddhisme delen, mail ze dan naar redactieboeddhistischdagblad@upcmail.nl

Categorie: Boeddhisme, Boeddhistische denkers en doeners Tags: Belinda Voorkamp, Han de Wit, liefde, postnatale depressie, Rigpa, samsara, Shambhala, Sogyal Rinpoche

Lees ook:

  1. BUN-voorzitter Michael Ritman: ‘de waarheid van de dharma kan niet aangetast worden door wangedrag van een leraar’
  2. Advocaat Van Benthem – slachtoffers seksueel misbruik moeten altijd aangifte doen
  3. Religieus trauma syndroom – jaren van depressie, angst en woede
  4. Het jaar 2018 – de honderdentweeentachtigste dag – entourage

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. peter.c.hendriks zegt

    10 januari 2025 om 13:06

    Een hele zoektocht die naar het er op lijkt nog steeds gaande is.

Primaire Sidebar

Door:

gastauteur

diverse schrijvers 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 2 mei 2025
    Phowa Studieweek
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het pad uit het woord
    • Het jaar 2025 – dag 128 – eigen vrijheid eerst
    • Boeken – De Vallei van Troost
    • ‘Gebruik de rechter niet als zondebok voor falend beleid’
    • Boeddha’s pleegmoeder is een voorbeeld voor boeddhisten op Moederdag

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.