• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Jelle Seidel – Opmaat tot eeuwigheid

Jelle Seidel – Opmaat tot eeuwigheid

16 november 2024 door Jelle Seidel

Ik ben opgevoed met achterdocht tegen de katholieke kerk en had de eerste jaren grote moeite met zenrituelen en –verhoudingen. Al die mannen in jurken, devoot gevouwen handen, buigingen tot op de grond, wierook, en niet vergeten de hiërarchie…

Om vertrouwd te worden met de zenpraktijk moest ik een scherp onderscheid maken tussen zen en de RK Kerk. En hoewel veel katholieke priesters en monniken hun gebed verdiepen met zazen of zelfs zenleraar werden, de hoogwaardigheidsbekleders bleven verdacht. Hadden ze zich na de jaren zeventig niet behoorlijk intolerant uitgelaten over zen?

Vooroordelen houden niet van de werkelijkheid. Voormalig bisschop Muskens hielp mijn voordeel om zeep. Eerst zag ik medio 2008 een interview met hem, gemaakt door het RKK-programma Kruispunt. Kortgeleden las ik zijn boek Opmaat tot Eeuwigheid. Broeder Martinus, zo laat hij zich noemen, ziet grote overeenkomsten tussen boeddhisme en christendom en benadert levensvragen als zenleraar. Dat doet hij op een indrukwekkende manier vol eenvoud en overgave.

Na een loopbaan die hem via Rome en Indonesië tot bisschop van Breda bracht, trad Martinus Muskens eind 2007 af. Begin 2008 werd hij monnik van de benedictijner Paulusgemeenschap in Teteringen, die verbonden is met de cisterciënzer Maria Toevlucht in Zundert. Hij bereidt zich voor op de dood. ‘Dit boek gaat over de dood. Dat wij doodgaan, dat ik dood ga, en dat we het daar zo weinig over hebben. Dat we ons niet voorbereiden op de dood, en we onszelf daarmee tekort doen.’ ‘Je moet werk maken van de dood door er klaarheid in te krijgen. Daardoor kun je geestelijk vrijer leven, omdat je het gehad hebt. De dood is dan niet meer iets dat je almaar voor je uitschuift, maar wat je integreert in je levenshouding. Je moet werk maken van de dood, en daarna laat je het los. Of liever: daarna laat het jou los.’

Voor Muskens is zijn laatste levensfase niet alleen het wegdoen van alles. Ook is het een avontuur: sober leven, verinnerlijking, de reis naar binnen en nader komen tot God. Sober leven is een oefening in loslaten. Werkelijk is iemands innerlijke rijkdom, ervaringen van vrede, rust en licht. In een klooster is daar ruimte voor, het is zijn huis: ‘God; raak mij maar aan, ik ben er!’

Toch leeft een monnik niet in een maatschappelijk isolement. ‘Midden in de wereld kan een kloosterling een goeroe zijn, een teken van een ander leven. Als monnik heb je door je leven een signaalfunctie; laten zien dat werkelijk geluk ergens anders ligt. Jezus Christus zei: “Je kun grote rijkdommen verzamelen, maar niet rijk zijn voor God.”

Het boek bestaat uit twee delen. In deel één gesprekken met broeder Martinus en een beschouwing met onderbouwing. In deel twee beschrijft hij onder meer zijn affiniteit met het boeddhisme. Het universum waarin we leven is nog een kosmos, een geordend geheel, een principiële eenheid van alles met alles. Het boeddhisme begint net als het christendom met de vraag naar de zin van het leven, van lijden en doorgaan. Er is grond – Muskens noemt wat studies – om te veronderstellen dat de christenen die zich in de derde eeuw in de Egyptische woestijn vestigden om een eenzaam, ascetisch en contemplatief monnikenleven te leiden, zich hebben laten inspireren door boeddhistische monniken. En deze christenen hebben op hun beurt het westerse kloosterleven beïnvloed.

Vooral de monniken in de Abdij Maria Toevlucht die de dialoog zijn tussen boeddhisme en christendom, spreken hem aan. Muskens noemt broeder Jeroen Witkam, die ‘juist door zentraining gevoelig was geworden voor de heiligheid van de kosmos als geheel van ontelbaar veel verschijnselen.’

Een aanrader, dit boek.

Martinus Muskens, bewerkt met Arjen Broers Opmaat tot Eeuwigheid, Nijmegen, Valkhof Per, 2007. 96 blz.

Dit artikel verscheen in De Lotusvijver winter 2009, jaargang 15, nummer 4. Het thema was Zen en Christendom. En is eerder in het BD geplaatst.

Jelle Seidel werkte vanaf eind jaren 1990 aan De Lotusvijver. Totdat dit zen kwartaalblad eind 2009 ophield te bestaan was hij ruim acht jaar eindredacteur/hoofdredacteur. Als politicoloog had hij veel belangstelling voor maatschappelijke onderwerpen. Maar vooral ook religie had zijn interesse. Jelle Seidel overleed in 2014.

Categorie: Boeddhisme, godsdienst, Zen Tags: dood, God, isolement, levensfase, Maria Toevlucht, Martinus Muskens, monnik, RK

Lees ook:

  1. Jelle Seidel – Opmaat tot eeuwigheid
  2. Dave Thomas: Meditatie om beter te kunnen sterven
  3. In de serie over karma: Karma en de dood van God
  4. Karma en de dood van God

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

Jelle Seidel

Jelle Seidel studeerde politieke wetenschappen, werkte bij de rijksoverheid en is zenstudent. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 2 mei 2025
    Phowa Studieweek
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • De dood van de paus
    • Seks: Joodse posities in Joods Museum Amsterdam
    • Paus Leo XIV – ‘help ook elkaar om bruggen te bouwen – met dialoog, met ontmoeting’
    • Aardbeving van magnitude 3,7 schokt Tibet
    • Vrijdag Zindag – Wat Schoof had willen zeggen

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.