• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Taigu – Oorlog overkomt je

Taigu – Oorlog overkomt je

17 oktober 2024 door Jules Prast

Er is iets vreemds aan de hand in de publieke opinie in de westerse wereld. De emotie en het snelle oordeel voeren de boventoon, terwijl de ratio en het handelingsperspectief uit het oog worden verloren. Geen zinnig mens in democratische samenlevingen is vóór een gewapend conflict. Maar als iemand bij je binnenvalt, dan moet je in de onmiddellijk ontstane chaos iets doen. Het eerste en grootste probleem is vaak dat eigen burgers massaal gaan hamsteren en op de vlucht slaan, waardoor wegen verstopt raken.

Oorlog overkomt je

Natuurlijk kun je óók niet tegen diplomatie en internationaal recht zijn. Het is heel goed om daar voor op te komen. Al lijkt het tegenwoordig wel alsof iedereen expert in genocide is geworden. Kijk maar naar bijdragen in deze krant. Als China over Tibet spreekt, is het propaganda. Maar wanneer vage stichtingen de juridische werkelijkheid elders in de wereld geweld aandoen, wordt het kritiekloos gepubliceerd. Tijdens een gewapend conflict gelden andere regels en een andere logica. De beoordeling van de proportionaliteit komt meestal pas achteraf, na het conflict, aan de orde.

Veel boeddhisten vinden dat de wereld door technologische innovatie is verloederd. Maar als de social media hun percepties bevestigen, dan kraait er geen haan naar.

Tot zijn vijfenveertigste jaar was Taigu’s oorlogsbestemming als reserveofficier om leiding te geven aan een mobilisatiecentrum en andere reservisten gereed te maken om ingezet te worden. Zo uit de collegebanken van de universiteit leerde hij tijdens zijn militaire diensttijd wat te doen bij een aanval met chemische wapens op een vliegbasis. ‘s Nachts stond hij regelmatig ingeroosterd om als officier van dienst handelend op te kunnen treden bij incidenten.

Ongevallen, brand, de marechaussee alarmeren wanneer een poging tot inbraak in een wapenkamer werd vermoed of actievoerders het hek over kwamen om kabels van luchtafweerraketten door te knippen. En de beveiliging bijstaan wanneer een defect legervoertuig de weg versperde of beschonken manschappen hun toegangspasje buiten de poort waren kwijtgeraakt.

Vreemd genoeg was Taigu hierbij helemaal in zijn element. Wat een gewapend conflict allemaal met zich meebrengt, kun je echter beter aan beroepsofficieren vragen. Die zijn op een veel hoger aggregatieniveau in staat en bereid om leiding te geven aan de toepassing van geweld op grote schaal, als dit nodig is.

Niemand wil het graag, maar dit is waar militairen hun leven aan wijden, in onderworpenheid aan het bevoegd gezag.

Oorlog overkomt je en dan moet je iets doen. Zijn wij in slaap gesukkeld omdat we te lang achtereen in vrede en welvaart hebben geleefd? Te weinig oorlog die ons overkomen is?

Wie een oorlog ook overkwam, was historicus en auteur Jacques Presser (1899-1970). Afkomstig uit een progressief, seculier joods gezin werd hij  leraar aan het Vossiusgymnasium in Amsterdam. Tijdens de Duitse bezetting dook hij onder. Zijn spullen werden in bewaring gegeven bij een bevriende collega. Na de bevrijding hervatte hij zijn docentschap aan het gymnasium, totdat hij in 1947 hoogleraar werd aan de kort daarvoor opgerichte Politiek Sociale Faculteit van de Universiteit van Amsterdam.

Het gedempte engagement in het trefzekere historische proza van Presser werd in het begin van de Koude Oorlog door menig vaderlands gezagsdrager met argusogen bekeken, terwijl hij de misstanden van iedere grootmacht, in west of oost, met wantrouwen deconstrueerde in zijn colleges en zijn publicaties.

Hij schreef ook poëzie. Tijdens de oorlog had hij het een en ander verloren, schreef hij koeltjes in de inleiding bij een Nederlandstalige uitgave van het werk van de Duitse schrijver-dichter Heinrich Heine (1797-1856). Wat hij onder andere had verloren, daarvan getuigt dit gedicht zonder titel:

Had ik van Aladdin de wonderlamp,
Het zweeftapijt van kaliefs en sultanen,
Ik zou een weg mij door de wolken banen,
Totdat ik neerstreek in je Jodenkamp.

Mijn armen zouden je zo vast omsnoeren,
Alsof ik je niet los meer laten kon.
En door de sterrenluchten zou ‘k je voeren
Naar ’t eiland van Epipsychidion:

Orplid, Ogygia, vergeten stranden,
En daar zouden wij rusten bij elkaar
En dan zou ik je kussen: eerst je handen,
Waarmee je hebt geboend, gedweild, geschrobd,
Pannen geschuurd, de vuile was gesopt,
Je handen eerst. En dan je donkre haar.

Ik voel haar sterven in ’t verre land,
Ik voel de krachten haar begeven,
Verwelkend als een tere plant,
Die zonder zon niet meer kan leven.

Een wetenschap is ’t en geen waan,
Mij toegedragen door de winden.
Ik heb het duidelijk verstaan:
Wij zullen elkaar niet wedervinden.

Ik in het westen, zij in het oosten;
Zij daar, ik hier: dat is ons lot.
Vrienden, probeer mij niet te troosten
En praat me in Godsnaam niet van God.

Men heeft, ergens, mijn vrouw geslacht.
Ik weet niet waar; nooit zal ‘k het weten.
Men heeft, denk ik, ook haar verkracht,
Vertrapt en in de kalk gesmeten.

Zij was verzoend met elk dood.
En toch, ze hield zoveel van ’t leven.
Rijk was haar ziel, haar liefde groot.
God moge haar moordenaars vergeven.

Ook proportionaliteit in het denken over oorlog en gewapende conflicten lijkt soms te zijn zoekgeraakt. Wat is veel? Veertig duizend of veertig miljoen? Beoefening van de militaire geschiedenis is in ons taalgebied helaas grotendeels in onbruik geraakt.

Wat een opwinding allemaal. De publieke opinie wordt grilliger door de algoritmes van grote techbedrijven. Ze lijken ook boeddhisten behoorlijk te kunnen prikkelen. Zouden deze nog mediteren? Met de bedelnap op pad gaan?

Categorie: Boeddhisme, Columns, Geluk, Jules Prast, Krijgsmacht, Mensenrechten Tags: geweld, Jacques Presser, oorlog

Lees ook:

  1. Misha in Oekraïne (5) – Missie geslaagd: ‘je leven in dienst stellen van alle leven’
  2. Boeddhistisch Birma – Verwoestingen in Sagaing: een boeddhistische non spreekt
  3. Dalai Lama (in 2014) – geweld tussen Israël en Gaza onvoorstelbaar
  4. Ardan – macht

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

Jules Prast

Jules (1961) schreef van 2012 tot 2025 regelmatig voor het Boeddhistisch Dagblad en sindsdien incidenteel. Bij het Kanzeon Zen Centrum Amsterdam ontving hij in 2013 de dharmanaam Taigu (‘grote dwaas’). Behalve van zen is hij een liefhebber van Shinran en de nembutsu. Parallellen tussen christendom en boeddhisme vormen een terugkerend thema in zijn werk. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 2 mei 2025
    Phowa Studieweek
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het verschil tussen apofatisch spreken en katafatisch spreken
    • Sodis – de virtuele denkster 527
    • Officiële lancering van het herintroductieproject van de Gele Komkommer
    • ‘Politiek signaal’ Veldkamp helpt Palestijnen in Gaza niet
    • B’eter Groene goddelijke salade

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.