• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » B’eter: Poké bowl of boeddha bowl

B’eter: Poké bowl of boeddha bowl

12 oktober 2024 door Jana Verboom

Toen ik aan deze rubriek begon had ik bepaalde ambities en aspiraties, waarover ik al eerder schreef. Helaas heb ik te weinig tijd en energie, of te veel werk en andere bezigheden, om dit waar te maken. Daarom vandaag een lui recept. Niet zelf ontwikkeld, wel vaak zelf gemaakt. Ik hou van dit soort combi-schotels waarmee je eindeloos kunt variëren. Vanwege tijdsgebrek – ik ben een lang weekend in Retraitecentrum Bosoord in Loenen – hou ik het kort en citeer ik hier uit Wikipedia:

“Een poké bowl is de moderne en westerse variant op het Hawaïaanse gerecht poke. Het gerecht bestaat uit een kom (Engels: bowl) met verschillende fijngesneden ingrediënten die gescheiden naast elkaar op een sierlijke manier gerangschikt zijn en lauwwarm of koud geserveerd worden, met daaroverheen een saus. Het oorspronkelijke Hawaïaanse gerecht bestaat uit (onder andere) fijngesneden rauwe vis. Dit Hawaïaanse gerecht heeft een Japanse oorsprong. Het moderne gerecht is rond 2012 ontstaan en sindsdien aan een opmars bezig. Een poké bowl hoeft overigens geen vis te bevatten maar kan ook vlees bevatten of geheel vegetarisch of veganistisch zijn. De vegetarische varianten worden ook wel Buddha bowls genoemd.”

“Een Buddha bowl is een vegetarisch of veganistisch gerecht dat als lunch of als avondmaaltijd wordt genuttigd. Het gerecht is afgeleid van de poké bowl, die meestal vis bevat. Het gerecht bestaat uit een combinatie van verschillende fijngesneden groenten en fruit die op een sierlijke manier gerangschikt zijn met vaak een portie rijst of quinoa. De eerste Buddha bowl werd mogelijk in 2013 geserveerd in Toronto. Voor de reden dat de naam Buddha bowl werd bedacht zijn verschillende verklaringen: (1) Een goede Buddha bowl is een uitgebalanceerde maaltijd, en balans is een belangrijk concept uit het boeddhisme. (2) Deze is vernoemd naar Gautama Boeddha die destijds regelmatig met een schaal rondliep die door voorbijgangers gevuld werd met allerlei ingrediënten waarmee hij aan zijn maaltijd kwam. (3) De schaal is vernoemd naar de ronde buik van Budai, die ook wel de lachende boeddha wordt genoemd.”

Tot zover Wikipedia. Verklaring 2 is mijn favoriet.

Ingrediënten voor 4 personen:

  • 300 gr sushirijst
  • 4 eetlepels Japanse rijstazijn (al dan niet aangemaakt met zout en suiker)
  • 300 gr tofu, uitgelekt, of tempeh, in blokjes of reepjes
  • 200 gr edemame boontjes (diepvries), kort gekookt
  • 150 gr zeewiersalade (wakame) en/of blokjes avocado
  • 1-2 mango’s in blokjes of reepjes (kan uit de diepvries)
  • 100 gr wortel julienne gesneden
  • Paar radijsjes in plakjes, plakjes komkommer, lente-ui en/of andere groente
  • 1-2 teen knoflook, in dunne plakjes of uit de knijper
  • 4 eetlepels Japanse sojasaus
  • 4 eetlepels mirin (Japanse rijstwijn)
  • Sap van 1-2 limoenen
  • chili vlokken naar smaak
  • 1-2 eetlepels ahornsiroop
  • 4 eetlepels sesamolie
  • zwart of wit sesamzaad
  • gember uit een potje

Begin met het maken van de marinade. Meng knoflook t/m sesamolie in een kom. Marineer de tofu of tempeh in deze marinade. Kook ondertussen de sushirijst volgens de aanwijzingen op de verpakking. Wanneer de sushirijst klaar is roer je voorzichtig de rijstazijn erdoorheen. Officieel hoor je de rijstazijn eerst te mengen met 3 theelepels suiker en een snuf zout, maar dat laat ik meestal achterwege. Laat met deksel op de pan nagaren en iets afkoelen. Vis de tofu of tempeh uit de marinade en bak deze kort in de koekenpan (of langer in de oven). De overgebleven marinade kun je als dressing gebruiken. Ook kun je de helft van de dressing als marinade gebruiken en de rest als dressing. Dan zweven er geen stukjes tofu in.

Maak nu de poké bowls of boeddha bowls op door de rijst in een kom te scheppen en de overige ingrediënten er mooi op te rangschikken. Of laat iedereen aan tafel een eigen kom opmaken. Besprenkel met de dressing. Garneer de poké bowls met (zwart) sesamzaad en gember. Varieer gerust met de ingrediënten.

Op de foto met de klok mee: gember, wortel, komkommer, tempeh, avocado, mango, radijs, edemame.

Categorie: B'eter, Boeddhisme, Columns, Gezondheid, Jana Verboom, Voedsel Tags: boeddha bowl, dikke buik, Japan, lachende boeddha, Poké bowl

Lees ook:

  1. Japanse tempels verenigd in bestrijden armoede
  2. Refreshing Earth of the Heart – Japanse maaltijdsoep
  3. Een boze leraar van weinig woorden: het misverstand
  4. B’eter – recept om honderd te worden en auberginerolletjes met walnotenvulling

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

Jana Verboom

Jana Verboom is bioloog en docent milieuwetenschappen. Bewust van het lijden veroorzaakt door de productie en consumptie van dierlijke producten als vlees en zuivel wil ze aandacht vragen voor de noodzakelijke transitie naar plantaardige voeding. Geïnspireerd door het leven en werk van Thich Nhat Hanh wil ze haar lezers inspireren om hap voor hap stapjes te zetten naar een betere toekomst voor Moeder Aarde. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 14 mei 2025
    Alleen maar zitten
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • God als de totaal andere – Karl Barth
    • Het wezen van het christendom
    • Guy – dhammazaadjes – Onwetendheid
    • Burgerinitiatief – ‘minister  van vreemdelingenhaat Faber uit ambt zetten’
    • Gedachten over een haiku 36 – Chiyo-ni

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.