• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Spiritueel materialisme

Spiritueel materialisme

31 augustus 2024 door Henk van Kalken

Daaraan bezondigde het pelgrimagegezelschap waar ik deel van uitmaakte zich, toen wij ons in Kathmandu bevonden en in een wijk rondliepen waar vele winkeltjes met dharmaspullen gevestigd waren. Niet als devote toonbeelden van onthechting, maar met ogen, groot van begeerte en het water in de mond liepen wij van winkeltje naar winkeltje, op zoek naar dat éne koopje, dié aanbieding, die de hele pelgrimagereis alleen al de moeite waard zou maken.

Met zo’n prachtig handgemaakt beeld van Chenrezig (Avalokiteshvara) zou verlichting eenmaal thuis onder handbereik zijn. Ik zag het pujakamertje waarin ik mij in die tijd meestal dagelijks bevond al voor me. Wat zou dat beeldje prachtig staan te stralen op mijn altaar! Een medereiziger had zojuist voor een relatieve habbekrats een boeddhabeeld gekocht, verpakt in een draagtas met Om Mani Peme Hung erop geprint. Hij had het er al drie keer uitgehaald om het door ons te laten bewonderen.

In een piepklein winkeltje, met een eigenaar die naar schatting 1.50 meter was, gebogen, verschrompeld, en met een gerimpelde, tandeloze gelaatsuitdrukking alsof hij al het menselijk lijden op zijn schouders had genomen, vond ik mijn beeldje. ‘Special offer!’ vermeldde het kaartje in kinderlijk aandoend handschrift, dat erbij hoorde. Ik raadpleegde de lama die ons begeleidde en hij vond het een prachtig beeldje, maar ik weet achteraf nog dat hij zacht zei: “Enlightenment can be found only within yourself. Not in a statue.’

Uiteraard ging zijn boodschap op dat moment verloren in de euforie rondom mijn aankoop, die gesloten werd nadat ik nog eens flink had afgedongen. Denkend aan de verschrompelde verkoper in het armoedige winkeltje bleef ik me hierom achteraf nog lang schuldig voelen. In de uren waarin we geen tempel bezochten en praktijken op heilige plaatsen deden, las ik heel toepasselijk een boek van Trungpa Rinpoche, Geestelijk materialisme. […] Als we niet aan het geestelijk materialisme ontsnappen, als we het in feite bevorderen, dan zullen (kunnen) we op den duur tot de ontdekking komen dat we verstrikt zijn geraakt in een enorme verzamelwoede van het geestelijk leven.’
Toen ik deze zin las, naast vele andere, schuurde mijn euforisch gevoel van een mooie chenrezig gescoord te hebben met de pijnlijke herkenning van deze wijsheidsbeet van Trungpa Rinpoche.

Na terugkeer van de pelgrimage, na een reis van vijf weken, vroeg ik mij af of de Karma Kagyu wel de juiste school voor mij was. Ik voelde weliswaar een band met mijn lama, maar hij had zelf grote moeite om op zijn pad te blijven. In weerwil van Trungpa ’s advies ging ik een werkje over dzogchen lezen. De herkenning van ‘de perfecte staat van zijn’, in iedereen en mij aanwezig, maar vooralsnog verborgen voor mij, spiritueel zoekende en nog volop shoppende.
Wat Trungpa betoogt, ‘Zijn wie je bent in plaats van zijn wie je wilt zijn’ speelt overigens nog steeds door in al mijn bewegingen in mijn praktijken en de contemplaties daarover. Leerstof om iets te bereiken, waaraan ik dan weer iets ontleen.

Daarom dus nog steeds niet vrij van spiritueel materialisme. Ik zoek het blijkbaar nog altijd eerder in de quote dan in de staat. Nog steeds slachtoffer van mijn eigen zelfbedrog. Als ik kijk naar de diverse boeddhistische fora, pagina’s of hoe het ook maar heten mag in de wereld van het internet ben ik in goed gezelschap van vele medebeoefenaren, zoekers en shoppers. ‘Oh, kijk eens op deze link, lees eens het boek van deze of die goeroe, heb je die uitzending gezien? Echt fantastisch, je móet die tempel eens bezoeken, en déze wierook brengt je direct richting nirvana,’ enzovoort.
Het lijkt allemaal zo simpel.

Ik ben dzogchenpractitioner, ik beoefen tantra, ik volg deze of die leraar… En alles wat we hieraan ontlenen. Status. Heilig of onderweg daarheen zijn. Een familielid van mij verzamelde uit hobbyoverwegingen boeddhabeelden en attributen.
Ze wist niets van de leer van Boeddha of van welke bevrijdingsleer dan ook. Ze had tenminste nog de verontschuldiging een onwetende te zijn (‘Oh, zó sfeervol, die beelden) maar na haar overlijden vond ik in een aparte kamer een verzameling beelden, bellen, tingsha’s, klankschalen en tempelbazuinen en andere attributen waarvan je bijna spontaan de verlichting  inklapte. Een prachtig, tachtig centimeter groot beeld van Chenrezig behoorde tot de verzameling. Mijn neef schonk het mij alsof hij een zakje droptoffees cadeau deed. Na me jarenlang twijfelachtig te hebben gevoeld over het bezit van zo’n groot beeld dat bedoeld was voor een sangha in een tempel, schonk ik het aan lama Tashi Norbu en zijn Museum of Contemporary Art in Emmen. Lama was er blij mee. Ik geniet nog dagelijks van de nasmaak van deze bedoelde daad van altruïsme.
En heb daarmee door iets weg te geven alweer iets aan mijn toch al indrukwekkende lijst van spiritueel-materialistische zaken toegevoegd.

Categorie: Boeddhisme, Columns, Dzogchen, Henk van Kalken Tags: Karma Kagyu, Kathmandu, lama Tashi Norbu, Museum of Contemporary Art, spiritueel materialisme, tantra, Trungpa Rinpoche

Lees ook:

  1. Spiritueel materialisme
  2. Golden letters III – samsara en nirvana
  3. Dick – Nepal – kloostertruc
  4. Westers boeddhisme (1)

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Siebe zegt

    1 september 2024 om 15:24

    Maar hoe kan iemand nou ooit zichzelf zijn als ie zichzelf tot opdracht heeft gesteld dat ie diens gedachten, emoties, intenties, neigingen, verlangens moet: bedwingen, doorgronden, oplossen, beëindigen, transformeren, blokkeren, onderdrukken, zelf-bevrijden, er iets mee doen, er niets mee doen, loslaten, opgeven? Ja, hallo zeg! Alsof je zo ooit jezelf bent?

    Een dwaasheidsbeet

  2. Henk van van Kalken zegt

    2 september 2024 om 16:45

    Simpelweg doorzien wat gedachten zijn en daaraan voorbij gaan. Het zijn slechts gedachten.
    Rinpoche heeft het in zijn boek over geestelijk materialisme. Dat ontstaat door (dualistische) gedachten.

Primaire Sidebar

Door:

Henk van Kalken

Henk van Kalken heeft affiniteit met het boeddhisme (Kagyu) en is dzogchenpractitioner. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 2 mei 2025
    Phowa Studieweek
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het jaar 2025 – dag 129 – vrede en alle goeds
    • De dood van de paus
    • Seks: Joodse posities in Joods Museum Amsterdam
    • Paus Leo XIV – ‘help ook elkaar om bruggen te bouwen – met dialoog, met ontmoeting’
    • Aardbeving van magnitude 3,7 schokt Tibet

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.