• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Geshe Pema Dorjee – ‘Boeddhisme is interessant daar waar er problemen zijn’

Geshe Pema Dorjee – ‘Boeddhisme is interessant daar waar er problemen zijn’

24 augustus 2024 door gastauteur

Op dinsdag 13 augustus 2024 bezocht Geshe Pema Dorjee de boeddhistische tempel in Vosselare, een dorpje dat deel uitmaakt van het Oost-Vlaamse Nevele, fusiegemeente van Deinze. En dat kan je gerust een gebeurtenis noemen.

De tempel werd 20 jaar geleden met eigen handen gebouwd door Pama Sandju, de boeddhistische naam van Marc Eliaert. Die naam kreeg hij van Pema Dorjee, Marc’s persoonlijke leermeester, die ook de naam voor de tempel bedacht: Thogme Zangpo. Genoemd naar een boeddhistische wijze uit de 8ste eeuw en grondlegger van de Gelug-school, een boeddhistische stroming waartoe de Dalai Lama behoort. De titel ‘Geshe’ betekent professor in de orde van de Gelugpa.

Marc, hoe belangrijk is dit bezoek voor jou en voor jullie?

Heel belangrijk. In die zin dat zijn bezoek, dat altijd gepaard gaat met een lezing, elke keer weer een soort van herbronning is. De vele vragen waar we mee zitten, kunnen we dan aan hem voorleggen, met hem bespreken. We voelen ons zeer sterk verbonden met Pema Dorjee. Zowel vanwege zijn zeer ver doorgedreven en alom geprezen mededogen als om zijn schooloverschrijdende studies en boeddhistisch filosofische inzichten.

De boeddhistische beoefenaars van Thogme Zangpo keken al weken uit naar de komst van de Geshe. Hij was er al eens eerder, in pre-coronatijd.

Pema Dorjee en Marc (r)

Pema Dorjee werd geboren in een nomadenfamilie in Tibet, één van de meest indrukwekkende landen ter wereld. Hij was nog erg jong toen hij na de inval van China in Tibet (te vergelijken met wat Poetin in Oekraïne doet) ’s winters over de Himalaya vluchtte naar Dharamsala in India. Daar vluchtte ook de Dalai Lama naartoe en nam de Tibetaanse regering in ballingschap zijn intrek. Hij kreeg onderwijs van de Dalai Lama en behaalde een bachelorsdiploma en twee masterdiploma’s in boeddhistische filosofie. In de loop der jaren aanvaardde hij verschillende opdrachten van de Dalai Lama en de Tibetaanse regering. De jongste jaren organiseert, leidt en werft hij fondsen voor talrijke liefdadigheidsprojecten en geeft hij lezingen in verschillende landen. Hij woont en werkt in een dorp in de buurt van Dharamsala.

Wij kregen de kans om hem te ontmoeten. Ik ben helemaal niet starstrucked maar ik moet toegeven dat ik op de weg er naartoe een gezonde spanning voelde. Die spanning viel meteen weg toen ik hem bij aankomst in gesprek zag staan met enkele mensen die net zijn lezing hadden bijgewoond. De man straalt een en al vriendelijkheid en positiviteit uit. En ook helemaal geen kapsones als we zijn geduld eventjes op de proef moeten stellen toen we een geschikte plek zochten voor de foto. Niets van dat alles. Wat is het heerlijk om zo’n mens te ontmoeten.

Hoe belangrijk is uw bezoek?

Het is belangrijk. Ik vertel niet alleen over wat boeddhisme is. Veel van mijn vrienden in Europa steunen mijn projecten in Nepal en Noordoost India. Met hun steun kunnen we scholen, weeshuizen en een nonnenklooster helpen; een veilig huis creëren voor straatkinderen; jongeren helpen in Tibetaanse vluchtelingenkampen en door toiletten, schoon water en moderne fornuizen te installeren in Himalayadorpen en medische zorg bieden aan zieken en gewonden in afgelegen dorpen. Ik doe dan graag een tour met lezingen als tegenprestatie. Marc en ik kennen elkaar sinds 1996 denk ik. We hebben samen Nepal en Bhutan bezocht. Hun vrienden en sympathisanten zijn als familie voor mij en omgekeerd.

Heeft onze maatschappij (meer) nood aan boeddhisme?

Ik denk het wel. Ik heb recentelijk 5 landen bezocht en overal hoor ik de mensen zeggen: “we hebben het boeddhisme hard nodig”. Boeddhisme is niet alleen een religie, het is een rationele manier van denken.

Een manier van leven ook?

Ja, absoluut. En vooral, hoe kunnen we elkaar sterker maken, hoe kunnen we vriendschap maken, hoe kunnen we elkaar op een positieve manier versterken met compassie en vriendelijkheid. Dat is de basis van het boeddhisme. Boeddha is geen god, hij was een fantastische leraar.

Veel mensen worstelen met het leven in onze huidige maatschappij.

Boeddhisme is interessant daar waar er problemen zijn (lacht). Boeddhisme kan het leven van mensen veranderen, transformeren. Boeddhisme zal de mensen niet overbelasten maar net verlossen. Angst, depressies, burn-outs, het is zo belangrijk om daar goed mee om te gaan. Volg lezingen, lees boeken. Het zal het leven verlichten.

Maar die niet aflatende dagelijkse confrontatie met angsten, materialisme en emoties is toch schrikwekkend?

Realistisch gezien hebben we een zekere vorm van materialisme nodig. (hij wacht even en zegt dan al lachend met zijn handen in de lucht) Maar toch niet zóóó véél. Boeddhisme zegt dat je een zekere vorm van tevredenheid moet hebben.

Basic?

Neen. Basic is ook zo’n subjectief woord. “Contentment” (tevredenheid) wil zeggen: wat je ook hebt, wees daar gelukkig mee. Heb je meer? Geen probleem maar het boeddhisme zegt niet dat je naar meer moet streven (lacht). En probeer je relaties te onderhouden op een “very healthy” (gezonde) manier. Om weer en meer “contentment” te kunnen ontwikkelen.

U bent in Tibet geboren. De genocide die China in Tibet aanricht zal u ongetwijfeld nauw aan het hart liggen. Hoe gaat u daar mee om?

Het is een zeer triestige situatie. Toen ik jong was in 1975 was ik ook erg verdrietig en kwaad op de Chinezen. Maar ik heb geleerd dat het geen nut heeft om kwaad te zijn op de Chinezen. Want als ik boos ben ga ik mezelf vernietigen met die emotie. Bovendien helpt het de Chinezen niet maar vooral mezelf niet. We kunnen de uitdaging met hen aangaan via onderwijs. Vandaag is het boeddhisme in China enorm toegenomen. Velen komen naar Dharamsala voor onderwijs/boeddhistische studies. China moet dat aanvaarden. Boeddhisme is geen “stupid thing” (stom ding). Integendeel, het maakt van een goed mens een nog beter mens. Kapitalisme is aan het uiteenspatten. Ook het a-religieuze communisme in China staat enorm onder druk. De Chinese bevolking houdt van het boeddhisme. De top wil het vernietigen. Ze denken dat ze dat kunnen maar ze zullen het nooit kunnen vernietigen.

De Tibetaanse cultuur, taal en onderwijs wordt hardhandig verboden door de Chinese overheid. Het is nog veel erger geworden sinds Xi Jinping aan de macht is. Men valt zelfs huizen binnen om foto’s van de Dalai Lama en andere religieuze objecten en symbolen te vernietigen. Recent verbood men ook het gebruik van de Tibetaanse taal op sociale media. Met hun megalomane bouwprojecten in Tibet dreigt zowel sociaal-economisch als op milieuvlak een catastrofe met gevolgen in heel Azië. Dat moet u toch heel veel pijn doen?

Dat is inderdaad zeer pijnlijk. Maar de vastberadenheid van het Tibetaanse volk in China én in Tibet zelf is immens sterk. Dat is mede dankzij de Dalai Lama. Hij zegt nooit een slecht woord over de Chinezen. Ze moeten alleen veranderen. Tibetanen zijn niet agressief, zullen nooit geweld gebruiken. We zijn een vredelievend volk. Dat zit echt in onze levensbeschouwing. De Chinezen sluiten scholen, vernietigen eeuwenoude tempels, kleine kinderen worden van hun ouders gescheiden enz. Het is verschrikkelijk. De Chinezen moeten zo stom niet zijn. Ze zouden beter wat vriendelijker zijn met de Tibetanen. Je kàn ons niet vernietigen (lacht).

Interview Christian LAPINNE, is freelance journalist en beoefent het boeddhisme.

 

Categorie: Boeddhisme, Dalai Lama, Geluk, Interviews, Mensenrechten Tags: China, Christian LAPINNE, Geshe Pema Dorjee, Marc Eliaert, Tibet, Vosselare

Lees ook:

  1. ‘Twee jonge Tibetanen (16) steken zichzelf in brand in Ngaba’
  2. ‘China ontkent brede Tibetaanse steun voor Dalai Lama’
  3. ‘Het Tibetaans boeddhisme verdunnen om een heel volk te laten verdampen’
  4. Global Order – China richt zich sinds Mao voortdurend tegen het Tibetaanse boeddhisme

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Peter van Wanrooij zegt

    27 augustus 2024 om 00:57

    Voor zover ik na kan gaan is Thokme Zangpo (1297-1377) een Kadampa-meester in de Sakya-traditie. Heel bekend en veel bestudeerd is zijn “37 beoefeningen van Bodhisattva’s”
    De stichter van de Gelugpa-tradtie is Lama Je Tsongkhapa (1357-1419)

Primaire Sidebar

Door:

gastauteur

diverse schrijvers 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 29 mei 2025
    Rust, eenvoud en tevredenheid
  • 31 mei 2025
    Workshop meditatie | Omgaan met tegenslag en pijn
  • 1 juni 2025
    Thuiskomen in het lichaam - Meditatiedag met Lex van Heel
  • 2 juni 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 3 juni 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 4 juni 2025
    Zen Spirit zenmeditatie Arnhem, 1e helft 2025 8 januari-25 juni
  • 4 juni 2025
    Zenmeditatie in Leiden
  • 5 juni 2025
    Introductieworkshop ‘Leven vanuit Vrijheid’
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Deconstructie van het godsbeeld van Pseudo-Dionysius

    Hans van Dam - 23 mei 2025

    Over het verschil tussen weten-wat-niet en niet-weten.

    De wolk van niet-weten

    Hans van Dam - 22 mei 2025

    Over beeldloze mystiek en mystiekloze beelden.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Hoe noem je iemand die de lege leer uitlegt?
    • Het jaar 2025 – dag 150 – voedseldropping
    • ‘Hulpplan’ VS en Israël: meer concentratiekamp dan hulpverlening
    • Ad van Dun – Zelfonderzoek – jezelf en de werkelijkheid steeds beter leren kennen
    • Extinction Rebellion trekt kort geding in: politie stopt met huisvisitaties

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.