De 2024 Boeddhistische Lezingenuitwisselingsconferentie, met de verplichte verwijzingen naar het Derde Plenum, legde uit wat ‘het verder siniseren van het Chinese boeddhisme’ betekent.
De jaarlijkse boeddhistische lezingenuitwisselingsconferenties zijn belangrijke evenementen voor de door de overheid gecontroleerde China Buddhist Association. De editie van 2024 begon in Nanjing, provincie Jiangsu, op 11 augustus 2024.
Dit jaar waren er, net als bij andere religies, verplichte verwijzingen naar het Derde Plenum van het 20e Centraal Comité van de Chinese Communistische Partij (CCP) en de presentatie van Xi Jinping als de rechtmatige erfgenaam van Deng Xiaoping en China’s nieuwe ‘Grote Hervormer’.
De uitwisselingsconferenties voor boeddhistische lezingen worden gecontroleerd door het United Front, dat het gebruik van religie als propagandamiddel in binnen- en buitenland coördineert. Gelovigen die het evenement in Nanjing bijwoonden, vertelden aan ‘Bitter Winter’ dat er een terugkerende poging was om het hervormen van het boeddhisme te presenteren als ‘humanistisch boeddhisme’, een etiket dat aantrekkelijk is voor veel boeddhisten in de wereld, als tegenhanger van het hervormen van de Chinese samenleving volgens de verklaringen van het Derde Plenum.
Boeddhistische klassiekers, zo werd beweerd, moeten worden geherinterpreteerd in een ‘humanistische’ zin. De woorden ‘herinterpretatie’ en ‘humanistisch’ hebben voor het Verenigd Front echter niet dezelfde betekenis als voor boeddhisten over de hele wereld. Het Chinese boeddhisme ‘humanistischer’ maken en de klassieken als zodanig herinterpreteren, legt United Front-bureaucraat Ma Lianmei uit, betekent nog meer vooruitgang boeken in de ‘sinisering’ van het Chinese boeddhisme.
Natuurlijk is het Chinese boeddhisme heel erg Chinees. Als ‘Sinificatie’ betekent dat het boeddhisme aangepast moet worden aan de Chinese tradities en cultuur, dan is dat tweeduizend jaar geleden al gebeurd. Voor de CCP en het Verenigd Front betekent ‘Sinificatie’ echter het aanpassen van het boeddhisme aan het marxisme en de programma’s en richtlijnen van de Communistische Partij. Wat wordt aangeprezen als ‘humanistisch boeddhisme’ is in feite ‘marxistisch boeddhisme’. Ma riep op om in boeddhistische geschriften ‘de aspecten die resoneren met socialistische kernwaarden’ te vinden en te benadrukken en het principe van ‘strikt bestuur’ van religieuze gemeenschappen af te dwingen, een nieuwe slogan die directe controle door de CCP en het Verenigd Front betekent zonder alleen te vertrouwen op de bureaucratie van de China Buddhist Association.
Meester Qiu Shuang, een leider van de Chinese Boeddhistische Vereniging, benadrukte in zijn toespraak dat de nationale uitwisseling van boeddhistische lezingen een cruciaal evenement is geworden voor de ‘sinisering’ van het Chinese boeddhisme.
Meester Yanjue, de voorzitter van de Chinese Boeddhistische Vereniging, noemde het Derde Plenum een historische gebeurtenis en vroeg boeddhistische geestelijken en monniken om de documenten zorgvuldig te bestuderen. ‘De boeddhistische gemeenschap moet zich aanpassen aan de richtlijnen van het Plenum door de richtlijnen van president Xi Jinping over religie te omarmen en zo de integratie van het boeddhisme met de socialistische kernwaarden in het land te bevorderen,’ zei Yanjue. Hij voegde eraan toe dat een ‘humanistisch boeddhisme’ een boeddhisme is ‘dat op één lijn ligt met de socialistische kernwaarden’ en ‘dat zich meer bewust is van de politieke identiteit van het boeddhisme in China’.