• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » De Boeddha, wat ruisende takken en een opvliegende vogel

De Boeddha, wat ruisende takken en een opvliegende vogel

22 augustus 2024 door gastauteur

Het overkomt me niet meer zo héél vaak, dat overweldigende, alles overheersende, verrukkelijk intense gevoel dat alle grenzen lijken weg te vallen en slechts een diep gevoel van gelukzaligheid nog de enige werkelijkheid is. Het overkwam me, nadat ik enkele maanden de dojo had bezocht en op mijn seizabankje onverwacht overspoeld werd door die allesoverweldigende ervaring. Het duurde maar even, maar nadien, toen Mr. Ego de boel weer overnam, herkende ik het meteen als een gevoel uit mijn kindertijd. Ik kon er niet meteen de vinger opleggen wat het precies geweest was, waar het me overkwam of wanneer het was gebeurd, maar ik bracht het in verband met een zomerse namiddag, ergens in een weiland gelegen, met zoemende bijen, de geur van hooi, ruisend gras, sneeuwwitte wolken die statig voorbijdreven, de kriebel van de zon op mijn vel en de diepe ervaring dat alles zondermeer klopte.

Toen ik daar nadien over nadacht, trof het me, dat telkens wanneer dergelijke ervaringen me overkwamen, ze me emotioneel terugvoerden naar mijn kinderjaren. Kon het daarbij toeval zijn dat in het levensverhaal van Gotama de doorslaggevende aanleiding voor zijn beslissing om onder de bodhiboom te gaan zitten een herinnering uit zijn jeugd was? Het was wellicht geen weiland met zoemende bijen, maar toch iets heel gelijkaardigs, een verbazingwekkend banale gebeurtenis, ergens gezeten onder een boom, met misschien wat ruisende takken en een opvliegende vogel, die iets opwekte wat voorgoed in hem werd gegrift.

Ik moest aan die ervaring op mijn bankje denken toen ik onlangs gefascineerd luisterde naar een interview met Helen De Cruz die het had over haar nieuwste boek Wonderstruck, How Wonder and Awe Shape the Way We Think. De Cruz, een Belgische filosofe, gespecialiseerd in de filosofie van cognitieve wetenschappen én de filosofie van religie, en als hoogleraar verbonden aan de universiteit van St.-Louis in de VS, omschrijft verwondering en ontzag als de basisdrijfveren van onze zoektocht naar kennis. Uit verwondering en ontzag worden filosofie en wetenschap geboren.   Ze vertelt daarbij iets wat me trof, namelijk dat verwondering en ontzag ons in staat stellen de wereld te begrijpen “alsof we het voor de eerste keer ervaren.” Wanneer ervaren we iets voor de eerste keer? Precies, in onze kindertijd. TS Elliot omschrijft het in deze briljante versregels:

We shall not cease from exploration,
And the end of all our exploring
Will be to arrive where we started
And know the place for the first time.

Al ons zoeken leidt ons naar waar we vertrokken zijn, het moment van niet-weten, de periode in ons leven waarop we nog relatief onbesmet waren door categoriseringen, concepten, analyses, regels en voorschriften maar in verwondering naar de dingen keken. De Cruz omschrijft verwondering als een “niet-oordelende manier om de dingen op je te laten inwerken”, wat verdraaid goed lijkt op de basisinstructie voor zazen om zonder enig oordeel te vellen de dingen te observeren.

Verwondering mag dan al de moeder van de wetenschap zijn, rationele analyse heeft ook de neiging verwondering de nek om te wringen. Hoe meer we de dingen opdelen, analyseren en categoriseren, hoe minder we door verwondering en ontzag lijken getroffen te worden, reden misschien waarom het Wonder vanaf de moderniteit aan belang heeft ingeboet. Maar weg gaan doet het niet, want De Cruz merkt op dat als wetenschappers tot een paradigmashift gedwongen worden, de oorzaak daarvan vaak helemaal niet rationeel is, maar opnieuw gegenereerd wordt door verwondering, het plotse besef dat de dingen anders zijn dan ze dachten.

In haar boek wijdt De Cruz ook een hoofdstuk aan religie, waarbij ze gelukkig de al dan niet vermeende waarheidsclaims van de verschillende religies uit de weg gaat. Ze beschrijft religie als een ‘cognitieve technologie’, een methode om verwondering te genereren. We kunnen onszelf niet zomaar rationeel dwingen om plots verwonderd te zijn. De religieuze praktijk heeft echter wél technieken ontwikkeld om verwondering op te wekken. De Cruz verwijst daarbij zelfs expliciet naar koans die ze een vorm van verwonderingstechnologie noemt. Ze zetten immers het rationele denken schaakmat en laten de beoefenaar achter in totale verwondering over wat hem of haar net overkomen is.

De religieuze praktijk – ik gebruik hier religie in boeddhistische context, maar louter zoals ze in de wetenschappelijke studie van religie gebruikt wordt – heeft als cognitieve technologie meer kans op slagen als ze ernstig genomen wordt. Je kan de kortstondige opening van satori uiteraard niet bereiken als je op je kussen maar wat aanlummelt. Met ernstige praktijk bedoel ik niet enkel dat je ze op zich serieus moet nemen, maar dat er een aantal ernstige rituele handelingen aan te pas komen, bijvoorbeeld een buiging maken, naar een belletje luisteren, een kaars aansteken, je rug rechten, naar de muur staren, afijn een gedrag vertonen dat voor buitenstaanders als bizar en lichtjes geflipt overkomt. Ze hebben niet eens ongelijk, want voor mensen die niets hebben met religie zou het ook echt niet werken. Dat zou enkel kunnen na een paradigmashift die hen met totale verwondering slaat.

Jan de Zutter is beeldend kunstenaar en schrijver. Hij beoefent zen in de Ho Sen dojo in Antwerpen.
Helen De Cruz, Wonderstruck: How Wonder and Awe Shape the Way We Think, Princeton University Press

Categorie: Boeddhisme, Jan de Zutter, Zen Tags: Bodhiboom, Gotama, Helen De Cruz, kindertijd, paradigmashift, praktijk, religie, TS Elliot, verwondering, verwondering en ontzag

Lees ook:

  1. Boeken – zen en de gretige vogels
  2. Dick – De stroom van het leven
  3. Taigu – Deo volente
  4. Edel – Religie en wetenschap, een westers duo

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

gastauteur

diverse schrijvers 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 2 mei 2025
    Phowa Studieweek
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Paus Leo XIV – ‘help ook elkaar om bruggen te bouwen – met dialoog, met ontmoeting’
    • Aardbeving van magnitude 3,7 schokt Tibet
    • Vrijdag Zindag – Wat Schoof had willen zeggen
    • Je kunt niet gezond zijn op een zieke planeet
    • Het pad uit het woord

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.