• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Hoe kan ik aan mezelf werken als ik geen zelf heb?

Hoe kan ik aan mezelf werken als ik geen zelf heb?

4 mei 2024 door Ksaf Vandeputte

Het unieke van mens zijn, is ons reflectievermogen. Het is zo sterk dat we er bijvoorbeeld in slagen om via technologie en wetenschap twee keer zo oud te worden als onze voorouders uit de oertijd. Helaas geldt dat laatste niet voor alle mensen en wordt wie in het ‘armere’ zuiden geboren wordt niet zo oud als wie toevallig in het noorden woont. Reflectievermogen is niet hetzelfde als mededogen.

Ook als individu lijden we, door trauma’s uit de jeugd, ongeneeslijke ziekten, teveel zorgen of een negatieve omgeving. We zijn bang voor de dood, terwijl je na één minuut reflecteren weet dat de dood bij het leven hoort. Deze oorzaken van lijden somde Boeddha 2500 jaar geleden al op, en zijn sindsdien blijkbaar niet veranderd. Reflectievermogen is niet hetzelfde als wijsheid.

Vanuit een boeddhistische visie lijden we doordat we de realiteit dualistisch benaderen. Binnen onszelf is er de valse tegenstelling tussen gevoel, verstand en lichaam. Gevoel is één manier om realiteit te benaderen, ratio een andere. Gevoel op zich leidt tot impulsiviteit en chaos, het lichaam op zich laat ons dierlijk zwelgen of onszelf afbeulen. Verstand op zich maakt ons kil, berekend, abstract. Er is ook de valse tegenstelling tussen onszelf en de ander. Streven naar welvaart en geluk ten koste van anderen maakt ons verstard en eenzaam. We zijn dan wel welvarend en gelukkig, maar zullen ons nooit veilig voelen want de ander zal ooit zijn deel opeisen.

Boeddha zei dat hij verlicht werd toen hij de Middenweg had gevonden. Aanvankelijk had hij het over de middenweg tussen overdaad en ascese, later vooral over de middenweg tussen zelf en ander. Het zelf kan je, boeddhistisch bekeken, omschrijven als welbegrepen eigenbelang. Boeddha zag de ander als iemand die je benadert met liefdevolle vriendelijkheid, wat niet hetzelfde is als jezelf wegcijferen of slaafs een ander volgen.

Boeddha zei iets dat verontrustend lijkt: geboren worden als mens is uiterst zeldzaam. Het is veel waarschijnlijker om geboren te worden in het dierenrijk, dat hij het rijk van de hongerige geesten noemde, of: de hel. In de hel is geen mededogen, ieder leeft op instinct, vecht voor zijn overleven. In de hel is er geen leer over bevrijding.

Ik denk dat Boeddha bedoelde dat het zeldzaam is om werkelijk mens te zijn, om wijs te zijn, omdat we zo gemakkelijk gevangen blijven in zowel armoede als weelde. We zien vaak niet het voorrecht van ons bewustzijn, het unieke van onze individualiteit, en we benaderen het leven als een kansspel. Een echte, volledige mens wordt je niet door te gokken en te hopen dat je zal winnen, dat je meer geluk zal hebben dan een ander. We realiseren ons grootste menselijk potentieel als we vrijwillig het goede doen, ondanks de conditioneringen van een lichaam dat gericht is op zelfbehoud, en op een geest die gericht is op succes en aandacht krijgen.

Mensen zoals Martin Luther King of Nelson Mandela tonen hoe minder ego naar meer mededogen en wijsheid leidt. Boeddha beschreef gedetailleerd de eigenschappen die daarvoor nodig zijn. Gewone eigenschappen zoals deugdzaam, vrijgevig, hulpvaardig en tevreden zijn met wat je hebt. Boeddha beschreef ook minder voor de hand liggende eigenschappen zoals aandachtig zijn en je inspannen om de waarheid te onderzoeken. De leukste eigenschap vind ik: omring je met goede mensen.

 

Categorie: Boeddhisme, Columns, Ksaf Tags: bewustzijn, dierenrijk, doodsangst, ego, hel, hongerige geesten, Martin Luther King, middenweg, nelson mandela

Lees ook:

  1. De oplossing van de misverstanden rond het ego, het zelf en het begrip identificatie
  2. Boeken – ‘reis naar de basis van het bewustzijn’
  3. ‘Het tragische misverstand over Boeddha’s Anatta-leer’
  4. Vipassana als juiste zienswijze, juiste intentie.

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

Ksaf Vandeputte

De Vlaming Ksaf Vandeputte (1952) werkt als maatschappelijk werker en psychotherapeut. Hij is zeer geïnspireerd door het boeddhisme, meditatie en psychotherapie vormen volgens hem twee polen van eenzelfde gebied. Hij is lid van twee sangha’s in Vlaanderen en gewijd door Dharmavidya (David Brazier), maar even goed geïnspireerd door Thich Nhat Hanh en Ton Lathouwers. www.meditatief.be 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 2 mei 2025
    Phowa Studieweek
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Paus Leo XIV – ‘help ook elkaar om bruggen te bouwen – met dialoog, met ontmoeting’
    • Aardbeving van magnitude 3,7 schokt Tibet
    • Vrijdag Zindag – Wat Schoof had willen zeggen
    • Je kunt niet gezond zijn op een zieke planeet
    • Het pad uit het woord

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.