• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Creativiteit en spiritualiteit (1)

Creativiteit en spiritualiteit (1)

18 maart 2024 door Dharmapelgrim

Door te geven, te delen en te ontvangen en je grenzen open te stellen voor de werkelijkheid buiten jezelf, ontwikkel jij jouw creatieve en spirituele processen. Die hebben alles te maken met zingeving  en het vinden van betekenissen, met vernieuwing en het scheppen van kansen voor het leven.

Spiritualiteit draait om alles wat met de geest te maken heeft. Ik maak het wat specifieker: spiritualiteit is waar jij als mens jouw reden van bestaan in ervaart, jouw ‘raison d’être’, om het deftig te zeggen. Waarom en waartoe ben je hier? Op deze vragen zijn uiteenlopende antwoorden te geven. De enige antwoorden die er volgens mij toe doen, zijn de antwoorden die je zelf vindt en accepteert als uitgangspunten om mee verder te gaan. Dat houdt in dat alle antwoorden die anderen jou aanreiken hoogstens als richtingwijzers kunnen dienen, totdat jij je die antwoorden hebt eigen gemaakt en als persoonlijke uitgangspunten neemt. Zolang je leeft vanuit antwoorden die anderen aanreiken (bijvoorbeeld ouders, leraren, geestelijken), is jouw spiritualiteit – volgens mij – niet authentiek, want nog in onderzoek. Dat houdt geen waardeoordeel in. Ik spreek daarom ook liever van ‘voorlopige’ spiritualiteit. Het is mogelijk dat je vroeg of laat ontdekt dat aangereikte antwoorden overeenkomen met die welke jij op eigen kracht vindt. Het kan evenwel ook zijn dat jij op een gegeven moment tot andere antwoorden komt, waardoor jouw spiritualiteit een andere wending neemt. En het is evenmin uitgesloten dat je op een zeker moment ervaart dat je links- of rechtsom uiteindelijk toch bij hetzelfde uitkomt: de ultieme waarheid die niemand toebehoort.

Creativiteit is het vermogen om vanuit de geest iets nieuws te bedenken of te maken. Scheppen dus. Volgens mij horen spiritualiteit en creativiteit bij elkaar, omdat je vanuit spiritualiteit tot creativiteit kunt komen en omgekeerd. Iets nieuws scheppen begint altijd met een idee. Maar een idee heeft van zichzelf nog geen uitdrukkingsvorm. Het is aan jou om dat te realiseren. Dat kan met je stem, maar ook met een pen, een kwast, een beitel of wat je ook maar nodig hebt. Het kan zelfs met je lijf: dansen bijvoorbeeld. Het resultaat is een creatie, iets wat er nog niet was voordat jij jouw idee omzette in iets dat anderen kunnen waarnemen. Het resultaat hoeft niet blijvend te zijn. Soms bestaat een creatie precies even lang als het proces om het te realiseren zelf, zonder een spoor achter te laten, behalve misschien in de herinnering van hen die het gezien, gehoord of op andere wijze ervaren hebben. Een lied. Een dans. Een gerecht. Wanneer je jouw creativiteit in de kiem smoort, en een idee laat voor wat het is – zonder er op een of andere manier iets mee te doen – zal niemand het waarnemen en blijft het voor iedereen verborgen. Zonder creativiteit geen spiritualiteit! Voor mensen die in een Schepper geloven, is het maar goed dat Hij zijn idee om mensen te maken omzette in realiteit, de Schepping, anders zouden er geen mensen zijn geweest! Voor mensen die niet in een Schepper geloven, is het misschien goed dat zij zich realiseren dat zij zelf weliswaar vanuit hun eigen geest creatief kunnen zijn, maar dat zij daardoor nog steeds geen goden zijn! Desalniettemin is er zonder spiritualiteit geen creativiteit, want zonder geest geen ideeën en zonder ideeën geen realisatie van iets dat er voordien nog niet was.

Een kenmerkende werkwoord voor dit alles is: bevrijden en de daarbij passende kenmerkende eigenschap is vrijheid. De vragen zijn vervolgens: bevrijden waarvan of van wat? En wat voor vrijheid dan? Om met het eerste te beginnen: bevrijden draait om het je vrij maken van illusies en daarna – ten tweede – om de vrijheid te zijn. Een illusie is een onjuiste voorstelling van de werkelijkheid. Jezelf bevrijden van illusies houdt daardoor in dat je de werkelijkheid kunt gaan ervaren zoals die is, in plaats van zoals je tot dan toe meende, wenste, hoopte of vreesde dat die was. Die illusieloze werkelijkheid omvat ook jezelf en de vrijheid te zijn kun je daardoor pas bereiken wanneer je zelfs over jezelf geen enkele illusie meer koestert.

Het veld van creativiteit en spiritualiteit heeft geen centrum omdat er nergens grenzen zijn. Spiritualiteit en creativiteit kennen geen beperkingen, geen onmogelijkheden, geen overdrijvingen en geen voorkeuren. Alles is mogelijk, maar dat wil niet zeggen dat alles vroeg of laat concreet in de stoffelijke realiteit zal verschijnen, of dat het daar ooit in heeft bestaan. Naast een zichtbare stoffelijke werkelijkheid bestaat er nog een onzichtbare onstoffelijke werkelijkheid. Wie denkt dat er alleen een stoffelijke werkelijkheid bestaat, beperkt zichzelf in creativiteit en fnuikt de eigen spiritualiteit. Shakespeare schreef in een van zijn toneelstukken: “Er is meer tussen hemel en aarde, Horatio, dan van waar uw wetenschap over droomt” (Hamlet). Tegenwoordig is dit een gevleugelde uitdrukking die je terugvindt in boektitels, liedjes, televisieprogramma’s en wat al niet meer.

Grenzeloosheid is voor veel mensen angstaanjagend doordat zij oriëntatiepunten missen. Er is geen boven en beneden meer, geen links of rechts, geen voor of achter. Als er geen enkel referentiepunt meer is, dan is er ook geen goed of slecht meer, geen mag of kan wel en geen mag of kan niet, en niets dat gelukkig of ongelukkig maakt. Om dat alles te voorkomen, leggen mensen zichzelf en elkaar beperkingen op. Grenzeloosheid is eng, doordat de volle werkelijkheid ongefilterd  binnenkomt wanneer er geen sluiers meer zijn tussen geest en … en wat? Wie ben je zelf nog? Waar houd jij op en begint de ander, het andere? Niemand kan zonder grondige voorbereiding de naakte, volle werkelijkheid aan. Je bent er niet op gebouwd. Sterker nog: wanneer iemand van het ene op het andere moment meer van de werkelijkheid ervaart dan hij aankan, slaan bij hem de stoppen door zoals dat heet.  Dat is de reden waarom mensen grenzen trekken en grenzen met elkaar afspreken: om elkaar te beschermen en zich veilig te kunnen voelen. En om te weten waar ze aan toe zijn bepalen zij voor zichzelf en elkaar wat wanneer onder welke omstandigheden mag, moet, en kan en wat al dan niet gewenst is. En dat alles leggen zij vast in wetboeken, handleidingen, behandelprotocollen, catechismussen en nog veel meer. En iedereen die zich buiten de gemeenschappelijk afgesproken grenzen en toegelaten mogelijkheden begeeft, is een excentriekeling, een zonderling, buitenbeentje, rare snijboon, of gewoon een gek. Soms noemen we zo iemand een groot kunstenaar en heel soms een heilige. Er bestaan culturen in deze wereld – door sommigen geringschattend ‘primitief’ genoemd – die anders met excentriekelingen omgaan dan westerlingen. Inplaats van mensen die met een andere, grotere of vertekende werkelijkheid leven geestesziek te noemen, beschouwen zij ze als zieners, boodschappers, of bemiddelaars die eerder respect verdienen dan smaad, minachting of medelijden.

Zoek naar wat er geschreven is over spiritualiteit en je komt gegarandeerd uit bij religies en levensbeschouwingen. Je kunt lezen over Joodse, Christelijke, Islamitische, Hindoeïstische, Boeddhistische, Humanistische en nog veel meer soorten spiritualiteit. En binnen ieder religie of stroming zijn er uiteraard onderstromingen, waardoor je ook kunt lezen over bijvoorbeeld Franciscaner-, Benedictijner- of Augustijner spiritualiteit bij de katholieke tak van het Christendom of over Chassidische spiritualiteit in het jodendom. Je kunt spiritualiteit uiteraard ook indelen op basis van perioden in de geschiedenis, waardoor je onder meer voorchristelijke-, middeleeuwse- of hedendaagse spiritualiteit kunt onderscheiden. En uiteraard kun je Afrikaanse spiritualiteit onderscheiden van Aziatische of Europese spiritualiteit. Anders gezegd: als je van indelen en categoriseren houdt, kun je je hart ophalen. In de kern blijft het toch steeds hetzelfde: zolang je je laat leiden door wetboeken, handleidingen, protocollen, catechismussen of wat al niet meer die anderen hebben opgesteld om jou duidelijk te maken hoe de vork in de steel zit, is het nog steeds niet jouw spiritualiteit. Dat is het pas vanaf het moment dat jij vanuit jouw eigen ervaring met ‘de geest’ gaat leven. Jouw ervaring! Authentiek.

Categorie: Boeddhisme, Columns, Dharmapelgrim, Geluk Tags: bevrijden, creativiteit, geest, reden van bestaan, schepping, spiritualiteit, vrijheid

Lees ook:

  1. Creativiteit en spiritualiteit (2)
  2. Over Theologie 45: Spiritualiteit
  3. Golden Letters – Herken de aard van gedachten en ervaringen (I)
  4. Ego, bron van alle lijden

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

Dharmapelgrim

Probeert sinds zijn 16de jaar het Edele Achtvoudige pad te volgen. Dat lukt hem met vallen en opstaan, waarbij hij zichzelf voorhoudt dat hij dat pad tot het einde zal gaan, zolang hij maar één keer vaker opstaat dan valt. Iedereen die de dharma beoefent is een pelgrim op zijn eigen weg. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 14 mei 2025
    Alleen maar zitten
  • 16 mei 2025
    City Weekend - Death & impermanence with Ven. Amy Miller
  • 17 mei 2025
    Meditatie zaterdag met Jotika Hermsen
  • 19 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 20 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 20 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 20 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Ontkennen en ont-kennen in het hindoeïsme, 2: neti neti zelfonderzoek
    • Het jaar 2025 – dag 134 – wrijving
    • Emmaho – Piraterij met het mes tussen de tanden
    • Verweesd, verdwaald, verloren
    • Guy – dhammazaadjes – De oorspronkelijke geest (P. sabhava citta)

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.