• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Nathan – Leven in vrijheid

Nathan – Leven in vrijheid

13 januari 2024 door gastauteur

Als er nog sprake is van een waarnemer in de vorm van ik en mezelf, zijn we innerlijk niet echt vrij. En als er sprake is van een onbewust leven, dat we alles op de automaat doen zijn we als mens ook niet werkelijk vrij.

De mens wordt beperkt door de waarnemer. En de waarnemer wordt beperkt door zijn eigen aanwezigheid in de vorm van: ik en het andere.

Pas en alleen dan, als de persoon en de waarnemer tegen elkaar wegvallen, zal het innerlijke conflict (gespletenheid) eindigen. Weet, dat ik hier met de persoon alles bedoel: gedachten, gevoelens en het lichaam. Het object van waarneming. Als ik-en-mezelf (waarnemer en object) denken, geloven we werkelijk te kunnen veranderen, want er is immers een waarnemer die de touwtjes in handen heeft, nietwaar? ‘Ik controleer de wereld.’

De Boeddha verwierp het idee, geloof van een ego. Hij sprak juist over het uitblussen van het ego. Zoals een vlam kan uitdoven. Dit uitdoven noemde hij, omschreef hij met ‘nirvana’. Zelfs Yeshua (Jezus) wees in die richting met de woorden: ‘Niet mijn wil maar Gods wil geschiede.’ Beide leraren spraken over universele liefde. Een liefde die verder gaat dan eigen groep en familie.

De innerlijke waarnemer, onderscheidt zich dus van het object, de mens, hier en nu. In onze ivoren toren tussen onze oren voelen we ons veilig.

De schrijver hier is geen filosoof of een volgeling van een bepaalde godsdienst. Maar ik denk wel degelijk na en heb ook een zeker geloof in mijn leven, als ik bijvoorbeeld naar de bakker ga en geloof dat deze open is (misschien is de bakker die dag en uur wel toevallig dicht door omstandigheden, nietwaar?). Zonder geloof zou ik mijn deur niet uitgaan.

Ook de Boeddha vroeg aan de luisteraars in hem te geloven. Niet door hem als een autoriteit te beschouwen maar simpelweg vertrouwen te hebben (geen blind vertrouwen). Net als je aan iemand de weg vraagt… ‘Bedankt,’ zeg je dan en volgt de aanwijzingen. Goed, we geloven allemaal en aan eens goed nadenken kleeft niets verkeerds.

Een filosoof verwacht te veel van het denken en een godsdienstige volgeling verwacht te veel van zijn geloof. En het is het ego dat zoiets beslist, dat iets belangrijk is. Vanuit het innerlijk (dit gespleten zijn) regeert men zichzelf, zogezegd.

Als de mens en de waarnemer van de mens tegen elkaar wegvallen, zal er sprake zijn van keuzeloos gewaarzijn. De waarnemer en het object zijn niet verschillend. Als waarnemer beperken we onszelf, het ego is nimmer onschuldig. Onschuld schuilt in keuzeloos gewaarzijn, een geest gericht op feiten. Pas en alleen dan, als de waarnemer het waargenomene is, zal de lotus opengaan.

Tekst Nathan Rozenhart.

Categorie: Boeddhisme, Columns, Geluk, Nathan Tags: ego, ik, innerlijk conflict, nadenken, onbewust leven, waarnemer

Lees ook:

  1. Hoe knip je de verlichting aan? (2) –  Streven naar verlichting heeft geen zin
  2. De kern van yoga – Karma yoga (deel 3)
  3. Dansen met je ego (2) – Ben je wel je lichaam?
  4. Fundamentele goedheid en verlichte samenleving

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Erik Hoogcarspel zegt

    14 januari 2024 om 07:52

    Beste Nathan, misschien heb je hier wat aan. Albert Camus onderscheidde twee soorten hoop (geloof): metafysische en praktische. De eerste is de hoop van terreur, van de verwachting dat door radicale oplossingen, bij voorkeur met veel geweld, de geschiedenis zal stoppen. De tweede is de onverdachte gedachte dat ons handelen min of meer de verwachte resultaten zullen opleveren. Het geweld zit dus in de metafysica.
    Groet
    Erik.

  2. Piet Nusteleijn zegt

    14 januari 2024 om 11:53

    Nathan, je hebt een lekker stukje gereden. Waar je over schrijft is dat je net als bij een auto we in onze “vrij” kunnen staan. Je schrijft over Vrijheid.
    Vrij-staan.
    “Sta ik in m’n vrij?” Die vraag. Iets om te her-in-neren!

Primaire Sidebar

Door:

gastauteur

diverse schrijvers 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 14 mei 2025
    Alleen maar zitten
  • 14 mei 2025
    Online lezingenserie: Meewerken aan 2000 jaar toekomst van de Theosofia (3)
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Bespiegelingen in Canada
    • Menno – autobiografie van een yogi
    • God als de totaal andere – Karl Barth
    • Het wezen van het christendom
    • Guy – dhammazaadjes – Onwetendheid

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.