• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Boeddha in de bajes – Peter

Boeddha in de bajes – Peter

7 december 2023 door Jan Veenendaal

“Ambtelijk bezoek” zeg ik als ik buiten de poort van de PI (penitentiaire inrichting) de intercom beantwoord. De deur gaat open en ik stap binnen. Binnen in een mij onbekende wereld.

De volgende deur gaat open nadat de eerste deur dicht is en zo herhaalt zich dat nog een keer tot ik bij de portier ben. Daar moet ik me identificeren, wordt gecheckt of ik op de bezoekerslijst sta en gaan al mijn spullen door de scanner en moet ik zelf ‘piepvrij’ naar binnen. Dat lukt na drie pogingen, nooit geweten dat er ook metaal in mijn schoenen zit.

Vier deuren verder ben ik bij de volgende portier die nogmaals checkt bij wie ik op bezoek kom. Als dat akkoord is mag ik binnenkomen en kom ik onder begeleiding na nog eens twee deuren in het kleine kamertje waar ik in gesprek zal gaan met een gedetineerde. Een kaal kamertje van vier bij twee meter met in het midden een tafel met vier stoelen.

“U moet aan die kant gaan zitten. Mocht er iets gebeuren dan heeft u daar de alarmknop en hierboven zit de intercom als u ons iets wil vragen. Uw cliënt hebben we opgeroepen.” De medewerker gaat weg en de deur valt in het slot. Hij is de laatste van drie medewerkers die ik heb gesproken en ik ben door ieder van hen vriendelijk en ontspannen tegemoet getreden.

Daar ben ik dan in de gevangenis. ‘Slechts op bezoek’.* In afwachting van een man die ik nog nooit gezien heb, nooit gesproken heb. Ik weet alleen zijn voornaam. Wat hij gedaan heeft of hoe hij daarvoor gestraft is, is me onbekend. Ik ga zitten, sta weer op, vraag me af wat ik hier doe. Ik vind het spannend. Met wie krijg ik te maken. De oor- en vooroordelen die ik had komen weer naar boven. Ik wacht en besluit loopmeditatie te doen. Kleine rondjes, van de ene hoek naar de tafel, om de tafel heen naar de andere hoek en langs de lange kant van het kamertje weer terug. Een stap op een inademing, een stap op een uitademing. In – uit, in – uit …

Stappen op de gang, een sleutel in het slot, ik ga gauw achter de tafel staan, de deur gaat open en ik sta oog in oog met Peter. Over de tafel heen geef ik hem een hand. We gaan zitten. We stellen ons aan elkaar voor waarbij ik duidelijk aangeef dat ik er voor hem ben en dat hij ieder moment kan bepalen of hij het gesprek wil beëindigen en ik dat ook zal doen wanneer ik het geen prettig gesprek meer vind.

We praten wat, Peter is erg druk, en ik stel voor om een paar minuten in stilte met elkaar te zitten. Alleen maar te zitten in deze kamer met een gedetineerde die, ik weet niet wat gedaan heeft vind ik lastig. In de training heb ik geleerd dat als ik hier binnen ben ik altijd alert dien te zijn. Normaal zit ik met mijn ogen dicht, nu heb ik ze open of gluur door mijn wimpers.

Allerlei gedachten gaan door mijn hoofd. Wat doe ik hier? Hier zit ik opgesloten met iemand die misschien wel iets vreselijks heeft gedaan. Maar heel langzaam wordt het wat rustiger in mij en kan ik wat ontspannen. Peter lijkt zich ook te ontspannen en zo zitten we een tijdlang bij elkaar. Daarna praten we verder. Over onze levens, wat we gedaan hebben, hoe we in het leven gestaan hebben, hoe we nu in het leven staan. We hebben beiden gezeild, hielden van snelle auto’s. Peter vertelt al snel dat hij iemand om het leven heeft gebracht. Hij zegt spijt te hebben van zijn daad. De overlast die hij had heeft hij te lang door laten gaan en op een gegeven moment sloegen de stoppen bij hem door.

Ineens besef ik me hoe makkelijk het is om hier terecht te komen. Een duw, een klap, een bedreiging; als iemand valt en op de verkeerde manier terecht komt en overlijdt dan kan het snel doodslag zijn. Je leven staat op zijn kop als je in de PI terechtkomt. Afhankelijk van vaak kleine oorzaken en omstandigheden zit je binnen of niet.

Aan het eind van ons gesprek zitten we nog even in stilte met elkaar. Peter zegt blij te zijn met ons gesprek en vraagt of ik nog een keer wil komen. Ik antwoord dat ik daar over na moet denken en wil ervaren wat het zijn in de PI voor me betekent en wat het gesprek mogelijk bij me teweeg brengt.

Ik druk op de knop van de intercom en zeg dat het gesprek is afgelopen. Peter wordt opgehaald en een paar minuten later kan ik het kamertje uit. Negen deuren door en ik sta weer buiten. Buiten op straat, buiten in alle vrijheid. Ik kan amper bevatten wat er binnen is gebeurd, hoe ik me heb gevoeld, wat me overkomen is.

Ik ben vrij, kan gaan en staan waar ik wil. Niemand die me beperkingen oplegt, niemand die me vertelt wat ik moet doen. Hoe ik het moet doen. Ik loop het parkeerterrein af en het bos in. Aan de rand van een ven ga ik zitten en begin te huilen, zo maar, eigenlijk zonder reden. Is het de vrijheid die ik nu pas echt lijk te voelen nu ik weer buiten ben? De vrijheid die ik anders zo normaal vind en als gewoon heb aangenomen. Ik ben vrij, en ook binnen heb ik me vrij gevoeld. Anders, op een andere manier. Wel opgesloten maar ook vrij. Daar praat ik de volgende keer met Peter over. Want ik weet meteen dat ik weer bij hem op bezoek ga.

Wat is dit een reis in mezelf, wat kom ik mezelf tegen. Er gebeurt iets dat ik totaal niet had verwacht.

* Peter is een van de bijna tienduizend mensen die dagelijks in Nederland gedetineerd zijn. 95% van hen is man. De meeste gedetineerden (58%) zijn tussen de 25 en 45 jaar oud. Zo’n vierduizend mensen zitten een straf uit van 3 jaar of langer. (Bron: CBS 13-8-2020)
Vrij zijn waar je ook bent. Naast de boeddhistische geestelijke verzorgers (BGV) in justitiële inrichtingen hebben vrijwel dagelijks vrijwilligers contact met (ex)gedetineerden. Ze bezoeken en schrijven met deze mensen om bij te dragen aan een humaan detentieklimaat en aan de succesvolle terugkeer van gedetineerden in de maatschappij.  Jacob Nieuwersluis is een van die vrijwilligers.
Jacob Nieuwersluis is een vrijwilliger die contacten onderhoudt met (ex) gedetineerden en bijdraagt aan een humaan detentieklimaat en terugkeer van gedetineerden in de maatschappij.

Categorie: Boeddhisme, Columns, Geluk, Jan Veenendaal, Maatschappij, Rechtspraak Tags: aandacht, bezoek gedetineerden, Peter

Lees ook:

  1. Geen dood geen vrees (55) – Een grafplek uitzoeken
  2. Edel – Over Newton, de Boeddha en de mechanica van lijden en geluk
  3. Guy – Aandacht en Gelijkmoedigheid
  4. ‘Ik ben dit lichaam niet’ – astraal reizen of uittreding

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

Jan Veenendaal

Jan Veenendaal (1951) is lid van de Leven in Aandacht sangha in de traditie van Thich Nhat Hanh waarbinnen hij lid is van de internationale Orde van Interzijn’. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 2 mei 2025
    Phowa Studieweek
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het pad uit het woord
    • Het jaar 2025 – dag 128 – eigen vrijheid eerst
    • Boeken – De Vallei van Troost
    • ‘Gebruik de rechter niet als zondebok voor falend beleid’
    • Boeddha’s pleegmoeder is een voorbeeld voor boeddhisten op Moederdag

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.