• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Over de Lotus-soetra (46) – voorbeeld doet volgen

Over de Lotus-soetra (46) – voorbeeld doet volgen

13 november 2023 door Dharmapelgrim

Ik ben geen deskundige op het gebied van de Lotus-Soetra, maar dat hoeft toch ook niet? De soetra brengt mij op allerlei gedachten en die wil ik met lezers van het BD delen. We naderen het einde van de soetra, maar zijn nog niet aan het einde. Misschien nog drie afleveringen? Of vier? Eerst maar eens 46:

Voorbeeld doet volgen

Het 27ste hoofdstuk van de Lotus-soetra verhaalt over een majestueuze koning, zijn twee zoons en hun moeder. Prachtig verhaal. De koning heeft bijvoorbeeld een schare van 84.000 hofdames en zijn zoons voeren voor zijn ogen een show op waar Hans Klok stikjaloers op mag zijn: “Zij stegen op tot hoog boven de hoogste bomen en demonstreerden daar allerlei  bovenmenselijke krachttoeren. Zij verplaatsten zich hoog in de lucht heen en weer, gingen zitten en stonden weer op, gingen plat in de lucht liggen en lieten vlammen uit hun voeten komen en waterstralen uit hun hoofd … “ Enzovoorts. Dat die zoons dat allemaal konden, kwam doordat hun geloof puurder was dan dat van hun vader, dat weliswaar een nobel geloof was, maar desondanks ketters. Met andere woorden: het ene geloof is het andere niet, kies dus het zuiverste en houd je er aan! De zoons zijn pa op dat pad een stap voor. Zoiets. De heren beoefenen de paramita’s (volmaaktheden) nauwgezet: naastenliefde, deugdzaamheid, volharding, lankmoedigheid, ingetogenheid en wijsheid. De jonge prinsen zijn verder door en door goed en trekken zich bovendien niets aan van wat anderen allemaal over hen zeggen. Ze zijn heilig onverschillig. Kortom: de jongens zijn doodsaaie schoonzoons, tenzij je van illusionisten houdt. Waarschijnlijk zien ze dat zelf ook in en ze stellen voor zich als koninklijke familie geheel uit de wereld terug te trekken in een soort klooster. Ik zie dat Willem Alexander, Maxima en de drie A’s nog niet doen. En dat is ook niet de bedoeling, denk ik. Wat proberen de schrijvers van de Lotus-soetra duidelijk te maken?

De ongeloofwaardigheid ligt er in de Lotus-soetra zo duimendik bovenop dat ik alle verhalen daarin beslist niet letterlijk neem. Volgens mij zijn de verhalen die in het Joodse, Christelijke en Islamitische geloof rondgaan niet ongeloofwaardig genoeg, waardoor er nogal wat mensen zijn die denken dat ze wel echt waar zijn. En daar begint dan de ellende, want als je gelooft dat je ongeloofwaardige verhalen toch letterlijk moet nemen, mis je de werkelijke betekenis ervan. En die betekenis is niet in woorden te vatten. En ik ga daar nu ook geen poging toe doen. Ik zou op Tijl Uilenspiegel lijken, die een zak openhield om die met zonlicht te vullen.

Wat dan wel? Het lijkt erop dat hoofdstuk 27 iets te zeggen heeft over verschillende geloven binnen relaties. Allerlei relaties. Hier te lande zei men vroeger: twee geloven op één kussen, daar slaapt de duivel tussen! Dat betekent zoveel als: wanneer twee personen van een verschillend geloof trouwen, gaat dat geheid fout! Het waren nog niet eens zo lang geleden vooral protestanten die het opperden wanneer er een katholieke schoonzoon of -dochter de familie in dreigde te komen. Ik zie het als een soort ‘self-fullfilling prophecy’ omdat er kennelijk gewoon van uit werd gegaan dát het fout ging. En dus ging het ook fout. Je moet als andersdenkende bijzonder sterk in je schoenen staan om overeind te blijven tegenover een afwijzende koude kant. (Ik durf dit te zeggen, omdat ik het persoonlijk van zeer nabij heb meegemaakt.) Tegenwoordig halen mensen het spreekwoord nog wel eens aan wanneer het gaat over moslims, atheïsten, communisten … kortom: over alle soorten mensen die er een andere denkwijze / geloof / opvatting op na houden dan die welke hier als traditioneel Nederlands geldt. Met de komst van vluchtelingen, arbeidsmigranten, buitenlandse studenten en ander volk dat hier niet thuis hoort (let op: niet mijn woorden!) leeft het spreekwoord helemaal op! De Lotus-soetra zegt dan: als jij vindt dat je zoveel beter bent dan die ander, laat dat dan zien! Doe wat jij zo stellig beweert dat het juiste is dan ook – desnoods als enige – zelf. Houd je niet in. Laat in jouw gedrag zien dat je wijs bent, en dat je de consequenties van jouw doen en laten accepteert. Volhard! Toon naastenliefde. Wees deugdzaam. Leef ingetogen en treedt andersdenkenden met lankmoedigheid tegemoet. Het gaat er niet om de ander te bekritiseren in zijn of haar geloof, maar om de ander in eigen doen en laten te tonen waar jij in gelooft. Niet lullen, maar poetsen. Als je dat doet, spreken jouw daden voor zich. En wanneer je dat dag in dag uit doet, en niet alleen wanneer het je toevallig goed uitkomt, of omdat je er toevallig even aan denkt… dan overtuig je iedereen van de kracht van jouw denkwijze / geloof / opvatting.  Hoe dat heet, is totaal onbelangrijk. Er is immers maar één waarheid, één werkelijkheid, één Eeuwige Boeddha …

Op de dag dat deze bijdrage in het BD verschijnt, zitten we midden in de aanloop naar Kamerverkiezingen. Er doen ik weet niet hoeveel partijtjes mee, die allemaal iets geloven, beloven, bekokstoven, klaarstoven of iets in die geest. Ze hebben allemaal het beste met Nederland en de Nederlanders voor. Althans, dat neem ik aan. Laat maar zien dan, denk ik.

Voor ik op een partij stem, wil ik tenminste op een of andere manier kunnen vaststellen dat wie A zegt zelf ook A doet, en niet B. Ik ben er nog niet achter.

(wordt vervolgd)

Categorie: Boeddhisme, Columns, Dharmapelgrim, Geluk, Politiek Tags: denkwijze, geloof, Lotus Soetra, naastenliefde, opvatting, Tweede Kamerverkiezingen, vluchtelingen

Lees ook:

  1. Over de Lotus-soetra (45):  Barmhartigheid
  2. Over de Lotus-soetra (21): De parabel van de Parel
  3. Over de Lotus-soetra (39): Nooit Misprijzen
  4. Over de Lotus-soetra (41): Tekenen van macht

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

Dharmapelgrim

Probeert sinds zijn 16de jaar het Edele Achtvoudige pad te volgen. Dat lukt hem met vallen en opstaan, waarbij hij zichzelf voorhoudt dat hij dat pad tot het einde zal gaan, zolang hij maar één keer vaker opstaat dan valt. Iedereen die de dharma beoefent is een pelgrim op zijn eigen weg. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 2 mei 2025
    Phowa Studieweek
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Ardan – Een boot die waarschijnlijk nooit komt…
    • Het verschil tussen apofatisch spreken en katafatisch spreken
    • Sodis – de virtuele denkster 527
    • Officiële lancering van het herintroductieproject van de Gele Komkommer
    • ‘Politiek signaal’ Veldkamp helpt Palestijnen in Gaza niet

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.