• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Over de Lotus-soetra (37): Gelovige – geloviger – gelovigst

Over de Lotus-soetra (37): Gelovige – geloviger – gelovigst

4 september 2023 door Dharmapelgrim

Ik ben geen deskundige op het gebied van de Lotus-Soetra, maar dat hoeft toch ook niet? De soetra brengt mij op allerlei gedachten en die wil ik met lezers van het BD delen. Hoeveel afleveringen deze serie gaat tellen, is pas na de laatste aflevering bekend. Deze keer:

Gelovige – geloviger – gelovigst

“Als iemand na mijn heengaan deze leer verneemt en haar niet misprijzend afwijst maar er vreugde in vindt, laat dat dan voor u een bewijs zijn dat deze mens in het bezit is van een diep geloof en een vaste overtuiging,“ zegt Boeddha in de Lotus-soetra, om daar op te laten volgen welke verdienste iemand behaalt als gelovige. Vervolgens herhaalt hij het nog eens, en nog eens … in totaal vijf keer, in elkaar overtreffende trappen. De verdiensten stapelen zich op! In het vijfde en laatste stadium van geloven, ervaart of beleeft de persoon de zes volmaaktheden intensief en onberispelijk. Daarvoor moet de gelovige zich niet alleen toeleggen op liefdadigheid, een onberispelijk leven leiden en heiliger zijn dan de paus, maar hij moet eigenlijk onmenselijk perfect zijn in al het goede dat je je maar bedenken kunt. Ik denk dan: sorry Boeddha… ik ben bang dat mijn scheten nooit naar rozen zullen gaan ruiken. Dat is natuurlijk overdreven, en wellicht vinden sommige mensen mijn vergelijking hoogst ongepast, maar daar gaat het mij niet om. Ik denk oprecht dat de schrijvers van de Lotus-soetra weer een staaltje overdrijven ten toon hebben gespreid en Boeddha van alles in de mond hebben gelegd dat hij nooit zo heeft gezegd of heeft bedoeld. Ik kan me natuurlijk vergissen, en dan kom ik wellicht als mestkever weer op aarde terug. We gaan het zien.

De Lotus-soetra brengt mij op allerlei gedachten, schrijf ik steevast boven ieder stukje, en die gedachten kunnen alle kanten opgaan, ook de verkeerde kant, hoewel ik dat natuurlijk probeer te vermijden. Het gaat nu over een diep geloof en een vaste overtuiging. Wel… geloven houdt volgens mij in dat je iets aanneemt waarvan je absoluut niet zeker weet of zelfs maar kunt weten of het honderd procent met de werkelijkheid overeenkomt. Je gelooft dat het waar is, maar sluitend bewijs ontbreekt! Dat is punt een. Punt twee is die vaste overtuiging. Hoe vaster een overtuiging, hoe griezeliger ik – Dharmapelgrim – die vind, want er blijft geen enkele ruimte over voor iets anders dan precies die overtuiging. Zo is het en niet anders. En dat strookt niet met wat Boeddha óók leert: de Eeuwige Boeddha is alles, daarbuiten kan er eenvoudigweg niets bestaan. Er bestaat derhalve buiten de Eeuwige Boeddha géén Dharmapelgrim die er een vaste overtuiging op na kan houden over de Eeuwige Boeddha. Zelfs de overtuiging maakt deel uit van de Eeuwige Boeddha, ongeacht of die overtuiging juist is of niet. Of maak ik nu een redeneerfout?

Wat moet ik nu met wat er in de Lotus-soetra te lezen valt over geloven en gelovigen? En geldt wat er in de Lotus-soetra staat enkel en alleen voor geloof in de leer van Boeddha, of geldt het ook voor de verschillende leren van christenen, moslims, hindoes, joden, en aanhangers van het spaghettimonster, om maar wat te noemen? Als het alleen voor de leer van Boeddha geldt, komt het neer op het stellen dat de leer van Boeddha de enige juiste leer is, en dat alle andere leringen dwaalleren zijn. Dat zou – consequent redenerend – erop neerkomen dat er buiten de leer van Boeddha niets de moeite waard is om serieus te nemen omdat zo’n leer nooit en te nimmer tot dezelfde hoge verdiensten kan leiden … enzovoorts enzovoorts. Gaat er bij mij niet in! Shakyamuni Boeddha stelt zelf dat je op eigen benen moet staan, en zelfs hem niet op zijn woorden moet geloven. Onderzoek alles zelf.

Even terug. De lotus-soetra is niet door Boeddha geschreven. Dat deden latere gelovigen. Ze schreven de soetra op basis van horen zeggen, met oprechte bedoelingen en vanuit een (ongetwijfeld) devoot hart. Maar ze deden het wel meer dan duizend jaar geleden, in een volstrekt andere cultuur dan de onze, onder niet met de huidige te vergelijken omstandigheden. Ik vraag me wel eens af wat Boeddha anno tweeduizend-drieëntwintig allemaal zou zeggen vanaf de Vaalserberg in plaats vanaf Gierentop.

Iedere morgen laat ik rond een uur of zeven mijn hondje uit en dan wandel ik langs een opvanglocatie voor Oekraïense vluchtelingen. En ieder keer loop ik dan langs Wasili, een man van mijn leeftijd. Hij zit meestal op zijn knieën, met zijn gelaat naar de opkomende zon. Hij bidt. Zijn bijbel ligt verderop op een picknicktafel. Het tafereel ontroert mij iedere dag weer. Wij hebben elkaar wel eens gesproken. Dan was ik te vroeg of hij net iets te laat, waardoor wij elkaar bijna letterlijk tegen het lijf liepen. Wasili is baptist, en baptisten zijn overtuigde pacifisten. Hij verafschuwt de oorlog, maar bidt ook voor de Russische soldaten die in zijn ogen net zozeer slachtoffer zijn van alle waanzin als de Oekraïense. Wasili is een zachtmoedig mens, met een diep geloof en een vaste overtuiging. Als ik zo stil mogelijk achter hem langs loop, over het gras, denk ik niet: was hij maar boeddhist! Nee. Ik denk: waren er maar meer mensen zoals jij…

(Wordt vervolgd)

Categorie: Boeddhisme, Columns, Dharmapelgrim, Geluk, godsdienst, Onderwijs, Pali-Canon Tags: baptist, bidden, Oekraïne, oorlog, Wasili

Lees ook:

  1. Geen dood, geen vrees (18) – een bel van volle aandacht
  2. Vrijdag Zindag – Gesneuvelde godsbeelden
  3. Misha in Oekraïne (4) – Misha komt terug en dit is Zhuravka
  4. Misha in Oekraïne (5) – Missie geslaagd: ‘je leven in dienst stellen van alle leven’

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

Dharmapelgrim

Probeert sinds zijn 16de jaar het Edele Achtvoudige pad te volgen. Dat lukt hem met vallen en opstaan, waarbij hij zichzelf voorhoudt dat hij dat pad tot het einde zal gaan, zolang hij maar één keer vaker opstaat dan valt. Iedereen die de dharma beoefent is een pelgrim op zijn eigen weg. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 13 juni 2025
    Kesa en Rakusu naaiworkshop
  • 16 juni 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 17 juni 2025
    Boeddhisme en meditatie (kennismakingscursus)
  • 17 juni 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 17 juni 2025
    Zenmeditatie Maastricht
  • 18 juni 2025
    Zen Spirit zenmeditatie Arnhem, 1e helft 2025 8 januari-25 juni
  • 18 juni 2025
    Bibliotheek Stichting Bodhisattva
  • 18 juni 2025
    Zenmeditatie in Leiden
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Deconstructie van het godsbeeld van Pseudo-Dionysius

    Hans van Dam - 23 mei 2025

    Over het verschil tussen weten-wat-niet en niet-weten.

    De wolk van niet-weten

    Hans van Dam - 22 mei 2025

    Over beeldloze mystiek en mystiekloze beelden.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Sodis – de virtuele denkster 532
    • Jelle Seidel: ‘We zijn geen tegellichters maar richten ons op de analyse’
    • Compassie in Actie – Voedselkast langs de weg
    • B’eter: kerstpompoen versimpeld tot doordeweekse maaltijd
    • Filmmaker Scorsese – maken film over Dalai Lama Kundun was een ‘spirituele daad’

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.