• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Taigu – De Boeddha als feestbeest

Taigu – De Boeddha als feestbeest

6 augustus 2023 door Jules Prast

Zou de Boeddha ooit gefeest en gebeest hebben? Het is een legitieme historische vraag, maar helaas weten we weinig meer over het leven van broeder Gautama dan de legende ons vertelt. Als hij een prins was en vader van een zoon, is hij tijdens zijn jaren als jongeling aan het hof dan ingewijd in de vreugde van de extase van drank en dans, en ook in de fijne kneepjes van het lichamelijke genot bij wijze van voorbereiding op zijn rol in de voortzetting van zijn dynastie? Volgens de overlevering is hij tijdens zijn opvoeding zorgvuldig afgeschermd van wereldse verleidingen, maar juist dit zou ons achterdochtig moeten maken. Geen paleis zonder geheim. Hij zou de eerste prins niet zijn die als adolescent heeft gebaad met leden van het andere geslacht en in een nabij gelegen vertrek discreet terzijde is genomen door een courtisane om te zorgen dat hij, eenmaal getrouwd, in de huwelijkssponde niet onbeslagen ten ijs zou komen.

Ook Taigu heeft gefeest en gebeest, al beschikte hij niet over de voorzieningen van een koninklijk onderkomen en moest hij het met vrouwen zelf maar uitzoeken. Niet dat dit in de grote stad moeilijk was, maar juist overvloed brengt zijn eigen uitdagingen met zich mee. De woelige jaren zestig van de twintigste eeuw waren voorbij en het hoger onderwijs was geen bastion meer van de elite. De pil was bij de huisarts vrij verkrijgbaar, menig maatschappelijk taboe was geslecht en de aidsepidemie was nog niet losgebarsten. Wat niet betekende dat de normen die je van huis uit meebracht waren meeveranderd en dat alles vanzelf ging wanneer je op jezelf was aangewezen. Integendeel, juist in de omgang met anderen leerde je jezelf met vallen en opstaan kennen, dat wil zeggen: leerde je je eigen voorkeuren, grenzen én eenzaamheid kennen wanneer je je begaf in de bruisende onderwereld waar Koning Alcohol en het Grote Dionysische Verlangen heersten.

De heks Circe beloofde Odysseus een leven zonder einde en een eeuwige vrijheid van de komst van ouderdom toen zij hem en zijn scheepsgezellen op de terugweg van de strijd om Troje in gijzeling hield. Maar Odysseus wilde terug naar Ithaca, waar zijn Penelope, belaagd door minnaars, op hem wachtte. Wie waren Taigu’s Circe’s en Penelope’s temidden van het besloten drankgelag en het feestgedruis van het grootstedelijke uitgaansleven?

Taigu was een serieuze, provinciale maar klassiek gevormde jongeman, die het zich onbewust moeilijk maakte door in iedere ontmoeting de levensernst op te zoeken. Hoewel ook een uitgelaten feestvierder, liefhebber van het levenslied en begeesterde orator, miskende hij in het begin soms de natuurlijke energie van het zinnelijke, seksuele genot wanneer dit zich zonder intellectueel voorspel aandiende. En aandienen deed het zich! Verlangde hij, op het gymnasium geïmpregneerd met de denkwereld van Plato, teveel naar een ideaalbeeld? Hij zou de enige niet zijn. Wat had prins Siddharta het toch makkelijk, wanneer in bad de hand van een vrouwelijke (of een mannelijke?) bediende spelenderwijs zijn edele delen masseerde, niet wetende dat zijn – volgens sommigen – meest edele delen na enkele levenswendingen in een canon hun beslag zouden krijgen.

Maar zo is de wereld van lief en leed, van zoet en zuur. Een glimlach van herkenning valt over het gezicht van iedere bezoeker, wanneer een ambtenaar van de burgerlijke stand een trouwpaar toespreekt over de vier seizoenen van het leven. Het paar denkt dat het weet waaraan het begint en de genodigden denken weemoedig terug aan de tijd dat zij dachten te weten waaraan zij begonnen. Dat vooral vieren zij op andermans huwelijksdag. Godzijdank weet niemand vooruit wat de onvoorspelbaarheid van het bestaan voor hem of haar in petto heeft, noch wat zich zal afspelen nadat de film die het leven heet, eenmaal het einde van de spoel heeft bereikt.

Wat heb ik in vredesnaam gedaan, vraagt menigeen zich af wanneer hij of zij een vreemde in bed heeft genomen en het voor de zoveelste keer op een teleurstelling is uitgelopen. Er is geen groter eenzaamheid dan in het verlangen naar liefde in seks en in de zich herhalende realiteit van onvervulde liefde. Men leze de autobiografische fragmenten van Simon Vestdijk, Thomas Mann en zovele andere waarnemers van het contemporaine leven. Het zou dan ook zeker niet ongewoon zijn geweest wanneer de desillusie zich al meester had gemaakt van Gautama, lang voordat hij gezeten op een olifant en in het gezelschap van een bediende, de paleismuren achter zich had gelaten om de balans op te maken van het leven van gewone mensen. De legende is juist dat, legende, en de canon canon, omdat zij berusten op het diepe verlangen naar wat de anonieme scriba’s ervan de mensen willen laten vieren, het geluk van eeuwige wijsheid en de weg die voert naar die voor de meesten – zo niet voor allen – onbereikbare toestand.

Ondertussen verlustigen westerse boeddhisten zich aan wijsheidsformules ontleend aan monastieke regels voor een monastiek bestaan. Ze spellen ‘heilige’ teksten, soms in series opgediend, en de interpretaties die leraren daarvan uitbraken. Of het nu gaat over het Achtvoudig Pad of over zenmeditatie, het komt allemaal uit de koker van monniken, voor monniken. En niemand die lijkt te doorzien dat de focus op monastieke regels en monastieke beoefening in een absurde verhouding staat tot een tot in het bot seculiere wereld waarin het leven zelf leerzamer, en leedzamer, is dan welke leer dan ook. Er is geen leer die een oplossing heeft voor het leed van de wereld, er is geen ‘humaniteit’ die een oplossing verdient voor het leed dat zij meestal zelf veroorzaakt. De enige toegang tot een brokkelige wijsheid biedt het leven zelf, door het te leven en gaandeweg in het aangezicht van de ander een voorbijgaande wijsheid te ontdekken en deze in het voorbijgaan in de praktijk te brengen en zo nodig weer los te laten.

Daarom is de vraag legitiem of de fictieve, literaire Boeddha ooit een feestbeest is geweest, voordat hij zijn voorbijgaande charisma beleefde en anderen het verlangen naar vereeuwiging van dat charisma in een afgeleide vorm van literatuur verwoordden. Het feestbeest, de eenzame, de migrant, de dakloze, de overspelige, de teleurgestelde, de verslaafde, de gewonde, de hoerenloper, zij en alle andere levende wezens hebben aan wie aandacht heeft om te luisteren, in het voorbijgaan een betekenisvoller verhaal te vertellen over lief en leed en wijsheid dan eeuwenoude legendes en leerredes uit een andere cultuur. Als het over de betekenis van boeddhisme gaat en die van het dagelijks leven in de kwellingen van een verwarrende wereld, dan hebben de romans van Hermann Hesse meer aan wijsheid te bieden dan de uitingen van een zogenaamd ontwaakte prins en die van zijn zelfbenoemde geestelijke nazaten.

Categorie: Boeddhisme, Columns, Geluk, Gezondheid, Jules Prast Tags: achtvoudige pad, Circe, De Boeddha als feestbeest, Hermann Hesse, Ithaca, lijden, Odysseus, Penelope, Plato, Simon Vestdijk, Thomas Mann

Lees ook:

  1. De grote schoonmaak van Buddhagosha
  2. Het pad van de bevrijding van alle levende wezens
  3. Taigu – Beelden hinderen beoefening
  4. Guy – De aandacht van satipatthana (2)

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Joke zegt

    7 augustus 2023 om 10:02

    Veel dank voor deze overwegingen.

Primaire Sidebar

Door:

Jules Prast

Jules (1961) schreef van 2012 tot 2025 regelmatig voor het Boeddhistisch Dagblad en sindsdien incidenteel. Bij het Kanzeon Zen Centrum Amsterdam ontving hij in 2013 de dharmanaam Taigu (‘grote dwaas’). Behalve van zen is hij een liefhebber van Shinran en de nembutsu. Parallellen tussen christendom en boeddhisme vormen een terugkerend thema in zijn werk. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 2 mei 2025
    Phowa Studieweek
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het pad uit het woord
    • Het jaar 2025 – dag 128 – eigen vrijheid eerst
    • Boeken – De Vallei van Troost
    • ‘Gebruik de rechter niet als zondebok voor falend beleid’
    • Boeddha’s pleegmoeder is een voorbeeld voor boeddhisten op Moederdag

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.