• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Dick – Het meisje glimlacht terug

Dick – Het meisje glimlacht terug

22 juli 2023 door Dick Verstegen

De bodhisattvagelofte. Wat doe ik om…al het bestaande te bevrijden, de oorzaak van het lijden te verwijderen, alle dharma’s te verstaan en de boeddhaweg tot het einde te gaan? Mijn leerling Misha had al een paar keer over dit thema gesproken en hij heeft daarover ook een prachtige video gemaakt voor het klooster in Huissen. Die komt ook op onze eigen site te staan. En hij legt er de nadruk op dat het er bij het bevrijden van alle levende wezens vooral om gaat in je eigen leven zo authentiek mogelijk je eigen weg te gaan in de zorg voor wat je omringt. Hij noemt als treffend voorbeeld: de vanzelfsprekende zorg die zijn oma had voor haar land en alles wat daarbij komt kijken. Zo waren wij vorige week uiteindelijk allemaal bodhisattva’s na het horen van het verhaal van het verdwenen hondje.

Het antwoord dat ik wel eens eerder heb gegeven op die eerste vraag (Wat doe ik om…?), wordt gekenmerkt door een wonderlijke wederzijdsheid waarvan de hele bodhisattvagelofte is doordrongen. En je voelt gewoon dat dit aspect er wezenlijk in zit: Als ik mijn actie wil richten op het bevrijden van alle levende wezens, dan doe ik dat vanuit mijn ‘eigen’ bevrijd zijn. Omdat ik herken: er is alleen verbinding. Omdat wij in die verbinding worden gedragen door liefde. Dat ‘eigen’ van “eigen’ bevrijd zijn” wordt daarin heel betrekkelijk. Lastig te vatten. Het hangt samen met het eigenaardige gegeven dat samsara, het boeddhistische tranendal vol goed en kwaad en andere tegenstellingen, door de verlichte als nirwana wordt ervaren. De andere oever hoeft niet bereikt te worden, Die is hier, nu, dit moment. Altijd. Ook nu het coronavirus door de wereld woedt.

Wat kunnen we doen in het kader van deze schijnbare omdraaiing? Ik laat gehechtheid los (want daar zit de grootste pijn), ik volg alles wat mij de weg wijst en hoe lang dat duurt maakt niet uit. Is dat een kwestie van een oogwenk of duurt het langer dan je eigen leven? Allebei. Het probleem is dat wij denken dat we er een keer zijn, dat we er een keer vanaf zijn, dat het doel bereikt hebben en dat alles opgelost is. Maar zo is het niet. En die oogwenk dan? Die oogwenk waarin je bevrijding ervaart, kennen we allemaal. En op zo’n moment is er geen gehechtheid, ben je één met dit moment, de wegwijzer, en heb je er volkomen vrede mee dat het je hele leven duurt. En als die voorbij is, die oogwenk, dan wil je weer naar de andere oever.

Deep down willen wij allemaal dat iedereen ‘gelukkig’ is. Tot vol bewustzijn komt, het leven verstaat en authentiek zijn of haar missie vervult: het leven volledig toelaat zonder angst en met grote liefde (compassie). Deze drive is de essentie van de bodhisattva en kenmerkt alle mensen. Zij richt zich op al het bestaande. Deze diepe en gerealiseerde wens (het besef: Oh ja, het is echt waar!) leidt in een boemerangeffect tot onze eigen bevrijding. Dat klinkt moeilijk, theoretisch en onbereikbaar. Maar het tegendeel is waar:

Als ik glimlach naar het (norse) meisje aan de kassa,
glimlacht zij terug. Wat een wonder!

En dit komt steeds weer terug in allerlei opeenvolgende ‘dharma’s’, steeds weer. Want het is niet klaar met een bevrijdende ervaring. Het gaat maar door. Want het duurt echt je hele leven. Bevrijding en niet-bevrijding. Opluchting en ademnood. Leven en dood. Samsara en nirwana. ‘Doorgaan jongske’ zei de moeder van Ton Lathouwers altijd. En Soensa-nim (Seung Sahn) eindigde zijn brieven aan zijn leerlingen altijd met: ‘Only go straight, don’t know, get enlightenment and save all beings from suffering’, of vergelijkbare woorden.

Categorie: Boeddhisme, Columns, Dick Verstegen, Geluk, Zen Tags: bodhisattvagelofte, het meisje glimlacht terug

Lees ook:

  1. Edel Maex – Zen is politiek
  2. Dick – Het meisje glimlacht terug
  3. Dick – De ware stem van je hart
  4. Dick – Workshop in de ruimte

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Siebe zegt

    22 juli 2023 om 17:04

    Zoals ik het begrijp verwijst bevrijding binnen de Pali overlevering naar een definitieve einde maken aan alle vormen van toekomstig bestaan. Boeddha zou volgens Dhammapada de bouwer van het huis ontdekt en gezien hebben. De oorzaak van geboorte.
    En die volledig ontmanteld hebben, opdat het huis van lichaam en geest nooit weer wordt gebouwd na dood. Dit zou de enige verzekering zijn op het einde van het lijden van geboorte, verouderen, ziekte, aftakeling, pijn, dood.

    Lijkt me ook dat dit betekent: Nooit meer de magie van bestaan bezingen en ervaren, nooit meer het wonder van het teruglachende meisje aan de kassa, nooit meer de seksuele versmelting met partner, nooit meer de eenheidservaringen in de natuur, nooit weer welk ervaren en voelen dan ook, nooit meer.

    Maar willen mensen wel die bevrijding die de Boeddha’s prijzen? Wil een zen leraar dat wel? Wie wil dit nou echt? En gaat zoiets nou echt om in je hart? Is die diepe wens dat iedereen gelukkig is, hetzelfde als de wens dat niemand ooit meer wedergeboren wordt? Een voor altijd opgaan in helderheid? Of is bevrijding van een eindeloos lijden in samsara, als doel, als wens, al net zo’n implantaat als Hein Thijssens ervoer van de God die hij via de Kerk leerde kennen en leerde eren en aanbidden?

    • Piet Nusteleijn zegt

      23 juli 2023 om 10:10

      Ja, het valt niet mee; het is een implantaat.
      Het is wakker worden uit de religie-droom.

  2. Joost zegt

    24 juli 2023 om 10:03

    Ja Siebe zegt wat. Is het inderdaad de bedoeling dat iedereen verlicht wordt en uit het wiel stapt? En dat de aarde ontvolkt wordt. Ik zeg: leve het leven in stille verwondering, met een glimlach.

Primaire Sidebar

Door:

Dick Verstegen

Columnist Dick Verstegen is zenleraar en oud-hoofdredacteur van de VNU dagbladen. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 14 mei 2025
    Alleen maar zitten
  • 14 mei 2025
    Online lezingenserie: Meewerken aan 2000 jaar toekomst van de Theosofia (3)
  • 14 mei 2025
    Zen Spirit zenmeditatie Arnhem, 1e helft 2025 8 januari-25 juni
  • 14 mei 2025
    Zenmeditatie in Leiden
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het jaar 2025 – dag 132 – vreemdelingenhaat
    • PM Modi – Het leven van de Boeddha zal de wereldgemeenschap altijd inspireren tot mededogen en vrede
    • Voorouders Tibetanen deden het met Denisovans
    • Eisers Klimaatzaak confronteren Schoof bij slavenhutjes tijdens bezoek Bonaire
    • Burgerinitiatief – ‘minister  van vreemdelingenhaat Faber uit ambt zetten’

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.