• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Over de Lotus-soetra (12): Alleen voor bodhisattva’s

Over de Lotus-soetra (12): Alleen voor bodhisattva’s

13 maart 2023 door Dharmapelgrim

Ik ben geen deskundige op het gebied van de Lotus-Soetra, maar dat hoeft toch ook niet? De soetra brengt mij op allerlei gedachten en die wil ik met lezers van het BD delen. Hoeveel afleveringen deze serie gaat tellen, is pas na de laatste aflevering bekend. Deze keer:

Alleen voor bodhisattva’s

Boeddha zegt tegen Saripoetra – en ook nog eens op nogal scherpe toon – dat hij de WET uitsluitend aan bodhisattva’s uitlegt. Dat lijkt in tegenspraak met wat hij eerder zei, namelijk dat hij de WET aan iedereen die het maar horen wilde zou verklaren. Hij lijkt zichzelf dus tegen te spreken. Maar dat is niet zo! Boeddha legt de WET uit aan iedereen die tenminste de bereidheid heeft in te zien dat het onmogelijk is om verlichting alleen voor zichzelf te bereiken. Egoïstische personen die geloven dat zij de verlichting alleen voor zichzelf kunnen bereiken (Ikke lekker wel, jij niet!) hebben het gewoon mis. De WET uitsluitend aan bodhisattva’s uitleggen, houdt in dat iedereen – niet één uitgezonderd – in principe een bodhisattva moet zijn, alvorens de volledige verlichting te kunnen bereiken. Zie streven naar het nirwana eens als het beklimmen van een trap in een gebouw. Iedereen die de trap neemt om op het dak te komen, zal alle verdiepingen tussen begane grond en dak door moeten. Je kunt de trap van geen enkele verdieping zomaar eventjes overslaan. Dus…. “de wet is alleen voor bodhisattva’s betekent hier: je bereikt het dak uitsluitend via de bovenste verdieping. Eigenlijk best logisch. Iets concreter: zolang je jezelf ziet als los van alle anderen – van al het andere (dat is nog ruimer) – blijft het onmogelijk de ultieme verlichting te bereiken. Verlicht zijn houdt namelijk in dat jij doorhebt en in jouw persoonlijk bestaan laat zien dat jij en de ander, jij en het andere, in wezen hetzelfde zijn. Iedereen die zelfgenoegzaam alleen voor zichzelf verlichting nastreeft, ontkent de WET. Alleen bodhisattva’s die inclusief de ander denken, voelen en zijn, verstaan de WET. Vergelijkbaar: Derde Noachidische wet (Talmoed): Ieder mens is een hele wereld. Wie een leven redt, redt een hele wereld. Wie een leven vernietigt, vernietigt een hele wereld. Deze bekende joodse uitspraak komt in wezen op hetzelfde neer. Jouw individuele verlossing is alleen mogelijk samen met anderen en andersom. Boeddha zegt het op zijn manier. “Alleen mensen die hun leven en praktijken wijden aan de redding van alle levende wezens kunnen mijn onderricht begrijpen.” Anders gezegd: Pas als je het tot bodhisattva hebt gebracht, snap je wat ik precies bedoel! En zolang je geen bodhisattva bent, heb je niks aan wat ik te zeggen heb. Boeddha zegt het nog maar een keer: “Saripoetra, de Tathagata preekt maar één weg naar het heil van ieder levend wezen. Er bestaat geen apart voertuig voor de één en nog een derde voor weer een ander.”

Dit vastgesteld hebbende, ga ik maar verder. Misschien zwabber ik wat door de Lotus-Soetra heen, sla ik hier en daar wat over of heb ik het juist weer eens over iets waar ik het eerder ook al over had, wat geeft dat? Mijn bijdragen ‘over de Lotus-Soetra’ pretenderen zeker geen wetenschappelijk verantwoorde betogen te zijn die minutieus ieder woord van die soetra op een goudschaaltje wegen. En soms is een bijdrage lang, soms kort, maar altijd gewoon wat het is: een gedachte naar aanleiding van. Daardoor hoeft geen enkele lezer zich bezwaard te voelen het gloeiend met mij oneens te zijn. Of eens… mij zal niemand horen klagen. Het geeft alleen maar rottigheid, toch?

Het lijkt erop dat Boeddha vijf soorten rottigheid onderscheidde. Vijf soorten, in zijn tijd al! Verderf door (te) lange duur; door (te) korte duur; door verwarring; door meningsverschillen; en door ongelijkheid onder mensen. De volgorde van al die rottigheid is niet van belang.

Als iets te lang duurt, treedt verderf op. Het gaat bijvoorbeeld roesten, zoals in “rust roest”. Of het gaat vervelen, zoals een preek die maar duurt en duurt zonder uitzicht op een ‘amen’. Jongeren zeggen dan: ‘boeit niet!’  en ouderen beginnen gewoon te gapen, gaan knikkebollen of vallen zelfs in slaap. Vis blijf maar drie dagen fris, en visite ook. Na drie dagen kunnen gasten dus maar beter oprotten. Groenten beginnen na een tijdje te verleppen, net als bloemen. Zelfs beton gaat na een tijd rotten (betonrot bestaat echt hoor). Kortom, alles heeft een uiterste houdbaarheidsdatum, hoewel die soms de spanne van een mensenleven verre overschrijdt. Zo zag ik laatst een pak Himalayazout met op de verpakking een uiterste houdbaarheidsdatum afgedrukt. Idioot, vond/vind ik, want waarom zou je op de verpakking van zout dat miljoenen jaren in de Himalaya heeft gezeten ineens een uiterste houdbaarheidsdatum afdrukken? Of zou het zijn omdat de verpakking na een poosje gewoon uiteen valt? Even terug naar het begin: ‘het boeit niet!’. De korte spanne tijds die velen tegenwoordig hebben om de aandacht ergens bij te houden, is een punt van zorg. Houd het kort!

Maar iets kan ook té kort duren. Voor de een is dat bijvoorbeeld een te snel afgeraffeld voorspel gevolgd door ejaculatio praecox (in gewoon Nederlands: voortijdig klaarkomen), voor een ander is het juist de gemiste clou van een grap. Wat het ook is, er is gewoon niks aan. De aardappels afgieten voor ze goed gaar zijn…. niet doen! Een proefwerk inleveren voor je gecontroleerd hebt of je echt alle vragen hebt beantwoord, is ook niet echt verstandig. Alvast beginnen met bouwen voor je alle vergunningen hebt; de overwinning uitroepen voor alle stemmen geteld zijn; een schip te water laten voor de kiel waterdicht is… vul zelf verder maar in. Het geeft alleen maar rottigheid.

Verwarring dan. Meestal is verwarring het gevolg van onvoldoende gedeeld inzicht. Eén persoon kan al verward zijn wanneer hij of zij een keuze moet maken tussen verschillende mogelijkheden van handelen met uiteenlopende (onbekende?) uitkomsten, een menigte mensen kan verward zijn door een menigte verschillende mogelijkheden met een menigte uiteenlopende (onbekende) uitkomsten. Dat laatste zie je vooral rond verkiezingstijd. Was het maar zo dat ieder individu wist wat ie aan zichzelf had, en exact wist waarom hij welke keuze moest maken om precies daar uit te komen waar hij of zij uit wil komen. Advies: ga dan nooit te rade bij een menigte adviseurs, want dat is vrijwel zeker een garantie voor opperste verwarring, want al die adviseurs verschillen onderling waarschijnlijk van mening.

Meningsverschillen kunnen leiden tot grote rottigheid. Dat doen ze zowel binnen gezinnen als binnen families, en zowel binnen gemeenschappen als binnen complete volken. De voornaamste oorzaken? Hakken en zand! De een zegt: “IK heb gelijk”, en zet zijn hakken in het zand. De ander reageert met “IK heb gelijk”, en doet hetzelfde. Vervolgens gaan partijen elkaar bekogelen met argumenten om gelijk te krijgen, en als de ander daar niet op de gewenste manier op reageert, volgen er na woord-argumenten argumenten van steviger aard: vuisten, stenen, kogels, granaten, bommen … Van naar elkaar luisteren heeft men blijkbaar niet gehoord, en dat is eigenlijk ook vrij logisch. Om elkaar te horen moet je nu eenmaal luisteren en omgekeerd. Ik heb meer dan eens discussies bijgewoond waar men elkaar beleefd uit liet spreken, om daarna gewoon door te gaan waar men zelf gebleven was. De debaters hielden kennelijk ieder gewoon een eigen monoloog, met inachtneming van de fatsoensregel dat je elkaar moet laten uitpraten. Maar geen van hen stond open voor de ander. Het enige dat open stond was hun mond.

En tot slot heb je dan nog de rottigheid die ontstaat door ongelijkheid. De ene mens heeft meer dan ie nodig heeft om een buitengewoon veilig, gezond, luxe leventje te leiden, en de ander komt juist van alles te kort. Hier schiet mij een wrang grapje te binnen: Twee welzijnswerkers besluiten op pad te gaan om de ongelijkheid tussen mensen op te lossen. De een zal de rijken bezoeken en de ander de armen. Na verloop van tijd komen ze weer bij elkaar en het blijkt dat ze de helft van de oplossing bereikt hebben. De armen zijn namelijk bereid te ontvangen!

Er is evenwel véél meer ongelijkheid tussen mensen dan alleen verschil in de vulling van hun portemonnees. Er is kansenongelijkheid op allerlei terreinen: ongelijkheid op gebied van scholing, huisvesting, toegankelijkheid tot zorg, beschikbaarheid van vervoer en ga zo maar door. Er is ook ongelijkheid op gebied van aanleg, gender-acceptatie, leeftijd enzovoorts. Teveel om op te noemen. En het veroorzaakt allemaal rottigheid.

En dan te bedenken dat wij aan alle rottigheid in de wereld zelf ook van alles hebben toegevoegd en nog steeds toevoegen: Pcb’s, plastics, stikstof;

CO2 … moet ik doorgaan? Ik denk dat Boeddha er geen bezwaar tegen zou hebben wanneer ik hebzucht, egoïsme en kortzichtigheid zou toevoegen aan het lijstje van vijf oorzaken van verderf. Maar hij geeft in ieder geval ieder voelend wezen hoop – en daarmee de wereld – dat aan al het lijden dat door deze rottigheid veroorzaakt wordt een einde kan komen. We hebben alleen bodhisattva’s nodig. Toch?

(wordt vervolgd)

Categorie: Boeddhisme, Columns, Dharmapelgrim, Geluk, Pali-Canon Tags: de wet, nirvana, saripoetra, veilig, vergankelijkheid

Lees ook:

  1. Over de Lotus-soetra (11): Tactvolle aanpassing
  2. Guy – Omarm vergankelijkheid, onvrede en zelfloosheid
  3. Guy – Vergankelijkheid (P. anicca)
  4. Over de Lotus-soetra (7): Voorbereiding op de verkondiging

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Peter C. Hendriks zegt

    14 maart 2023 om 14:03

    Prachtige en leerzame stukken.

    Een Bodhisattva die het achtvoudige pad bewandeld.
    Dank je wel en ga vooral zo door.

Primaire Sidebar

Door:

Dharmapelgrim

Probeert sinds zijn 16de jaar het Edele Achtvoudige pad te volgen. Dat lukt hem met vallen en opstaan, waarbij hij zichzelf voorhoudt dat hij dat pad tot het einde zal gaan, zolang hij maar één keer vaker opstaat dan valt. Iedereen die de dharma beoefent is een pelgrim op zijn eigen weg. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 2 mei 2025
    Phowa Studieweek
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het jaar 2025 – dag 129 – vrede en alle goeds
    • De dood van de paus
    • Seks: Joodse posities in Joods Museum Amsterdam
    • Paus Leo XIV – ‘help ook elkaar om bruggen te bouwen – met dialoog, met ontmoeting’
    • Aardbeving van magnitude 3,7 schokt Tibet

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.