• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Twaalfde jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Guy – Alles wat we ervaren, wordt voorafgegaan door het denken

Guy – Alles wat we ervaren, wordt voorafgegaan door het denken

21 december 2022 door Guy E. Dubois

De twee eerste verzen (P. gatha’s) van de Dhammapada luiden als volgt:

‘Alles wat we ervaren, wordt voorafgegaan door het denken; [Alles wat we ervaren] heeft denken als hun leider. Alles ontstaat uit gedachten. Wie spreekt of handelt met onzuivere gedachten, zal achtervolgd worden door lijden, zoals het karrenwiel de hoef van het lastdier volgt.’

‘Alles wat we ervaren, wordt voorafgegaan door het denken; [Alles wat we ervaren] heeft denken als hun leider. Alles ontstaat uit gedachten. Wie spreekt of handelt met zuivere gedachten, zal gevolgd worden door geluk, zoals de schaduw iemand nooit verlaat.’

Deze verzen markeren het spiritueel testament van de Boeddha. De Boeddha stelt hier dat wijzelf—door ons ‘denken’, door onze gedachten—de schepper zijn van onze wereld.

Met deze versregels schrapt hij abrupt elk ‘hoger wezen’ in het creatieproces. Voor de Boeddha is er absoluut géén plaats voor ook maar enige inbreng van een opperwezen in de genese van het bestaan. Evenmin in de regulering ervan.

De Rohitassa Sutta 39 verduidelijkt dit revolutionaire standpunt. In deze sutta geeft de Boeddha aan ❛ dat de wereld, het begin van de wereld, het einde van de wereld, en de weg die leidt naar het einde van de wereld, allemaal in dit lichaam, met zijn waarnemingen en denkbeelden, te vinden zijn. ❜

De conclusie is klaar en duidelijk: op élke vraag naar het bestaan van een hogere macht, is voor de Boeddha slechts één afdoend antwoord mogelijk: observeer en kijk zélf.

Het antwoord ligt diep in onszelf verborgen—’…in dit lichaam, met zijn waarnemingen en denkbeelden.’

Met één pennentrek legt de Boeddha de oorsprong van alles bij de mens zélf, dus niet bij een ‘god’, een ‘creator’ of een ‘opperbouwmeester’. De Boeddha heeft geen behoefte aan een scheppende god—een zgn. ‘hoogste volmaaktheid’ die alles in beweging zet en reguleert. Er is geen plan. Laat staan een masterplan.

Er is evenmin nood aan een Brahman, waarmee de mens postmortem tot eenheid kan versmelten. Het vasthouden aan dergelijke metafysische bespiegelingen leidt nooít tot bevrijding uit dukkha, zegt de Boeddha.

Alle speculaties over het al dan niet bestaan van een opperwezen zijn volslagen onbelangrijk voor het bereiken van bevrijding. Méér: ze vormen er een groot obstakel voor. Elke hechting aan zulke mentale concepten werkt contraproductief.

Voor de Boeddha staat de mens, als schepper van zijn eigen wereld, centraal. Alles wat de mens ervaart wordt gecreëerd door zijn gedachten. Alles wat ontstaat komt voort uit zijn denken, d.i. spruit voort uit het cognitieve proces van zijn zintuiglijke waarneming en zijn denkbeelden.

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Boeddhisme, Columns, Geluk, Guy Dubois, Pali-Canon Tags: Dhammapada, gedachten, Rohitassa Sutta 39

Lees ook:

  1. Over heilzame en on-heilzame gedachten
  2. ‘Ik walg van dit etter-lichaam, ziek en vergankelijk’
  3. Guy – Over regeltjes en normeringen…
  4. Guy – Vergankelijkheid (P. anicca)

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Siebe zegt

    21 december 2022 om 16:12

    Als ik in de herfst een tulpenbol plant, en ik zie in de lente daar een tulp uit de grond komen, groeien en tot bloei komen, schep ik dan op dat moment die bloeiende tulp vanuit mijn denken? Ontstaat die tulp vanuit mijn denken? Ach…Dat is toch allemaal…niet vol te houden? Die tulp ontstaat uit een tulpenbol waarin een proces op gang komt. Het groeit en komt tot bloei. Dat gebeurt op voorwaarden die helemaal niks te maken hebben met mijn denken of waarnemen. Een boer hoeft toch zeker niet zijn gewas waar te nemen opdat het bestaat en groeit. Zou het gewas niet bestaan als je het niet waarneemt maar wel toevallig, als je het weer waarneemt, als een wonder zijn gegroeid?

    Nee, het lijkt me niet aannemelijk dat alles wat een mens ervaart ontstaat vanuit zijn gedachten. Je vrouw of man ontstaat niet vanuit je gedachten maar uit de versmelting van eicel en zaadcel en diens verdere ontwikkeling. En eiken ontstaan niet vanuit je gedachten maar vanuit een eikel.

  2. Lammert zegt

    21 december 2022 om 21:25

    Ik sluit me aan bij Siebe, in die zin dat ik niet kan geloven dat ‘Alles wat we ervaren, wordt voorafgegaan door het denken’. Er gaat zeker iets vooraf aan het denken. Voordat er is gedacht, is er al het een en ander. Ik denk dat het een ongelukkige formulering is, misschien niet goed vertaald, in elk geval niet goed overdacht.
    Ik twijfel ook als er zaken worden beweerd als: ‘de Boeddha stelt’, alles wat ‘de Boeddha’ al dan niet gezegd heeft, komt voort uit een overlevering er is niets dat letterlijk is vastgelegd. En waar overlevering is, verandert het bericht.

  3. Siebe zegt

    22 december 2022 om 12:44

    Ik denk dat je vanuit introspectie nooit echt diep kunt zien. Kunt zien hoe zaken gaan en bestaan. Word je hierover niet alleen maar meer en meer misleidt?

    Vanuit introspectie bekeken ben je toch volledig onwetend over het onbewuste voortraject bij het ontstaan van zintuiglijke gewaarwordingen? Neem klanken. Er is een heel voortraject voordat je die waarneemt. Er zijn eerst geluidsgolven die van buiten het lichaam komen en gaan inwerken op het trommelvlies, chemische reacties ontstaan, er vindt prikkelgeleiding plaatst, prikkeloverdracht, en er ontstaan in het audtitieve deel van het brein neurologische reacties, vuren van neuronen. Ik heb wel eens gelezen dat als een bepaalde drempel wordt overschreden hierin dan hoor je een geluid.

    Introspectief ben je toch helemaal niet bewust van dit voortraject?

    Kun je niet net zo goed zeggen dat de voorloper van onze ervaringen onbewuste processen zijn waarvan we niks merken, of zelfs nog iets verder, zaken extern van ons lichaam die inwerken op de zintuigen?

    In die zin geloof ik dat het heel goed te verdedigen is dat ervaringen juist op gang komen door zaken die niks met denken en de geest te maken hebben, zoals geluidsgolven inwerkend op het uur, oppervlakken die inwerken op drukreceptoren in de huid, moleculen die zich binden aan geur en smaakk receptoren, EMstraling dat in werkt op het oog.

    Wat een hogere macht aangaat, de Pali sutta’s erkennen wel hogere machten. Wezens met een macht en invloedssfeer groter dan de Boeddha, maar niettemin wel begoochelde wezens. Daarin verschillen ze dan van de Boeddha.

  4. Ruud van Bokhoven zegt

    22 december 2022 om 12:48

    Het gaat hier niet om wat er uit de grond komt, maar om wat jezelf, de mens zelf creëert. Denk je eraan een bepaalde beslissing te gaan nemen die uiteindelijk ook gaat nemen, dan zal later daaruit blijken of dit een goede of een slechte beslissing is geweest.
    Zo kan je ook van tevoren weten of je een goede keuze maakt dat in je voordeel is, of een verkeerde keuze die bijvoorbeeld tegen je geweten in gaat en die uiteindelijk catastrofale gevolgen zullen opleveren en je lijden veroorzaakt.
    Verdiep je in de Dhamma en je berijpt wat de Boeddha bedoelde, hetgeen niets met een tulpenbol te maken heeft.

  5. Marietje zegt

    22 december 2022 om 13:12

    Hello ik denk zeker dat alles begint met een gedachten dan een handeling dan een gewoonte en dat vormt een karakter.
    De tulpen bol heeft jouw handeling nodig anders wordt het nooit een tulp in de lente . Natuurlijk is het niet los te zien van oorzaak en gevolg !
    Wilde dit nog toevoegen groetjes Marietje

Primaire Sidebar

Door:

Guy E. Dubois

De Vlaming Guy E. Dubois behoort tot de grootste kenners van het vroeg-boeddhisme in het Nederlandse taalgebied. Hij combineert een virulente vrijzinnige levenshouding met een grote genegenheid voor de diepe inzichten van de Boeddha. 
Alle artikelen »

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

22 mrt
Online Lezingenserie 'Universele symbolen: de taal van de ziel' (4)
22 mrt 23
22 mrt
Ontspanningsmeditatie Rotterdam (vipassana)
22 mrt 23
23 mrt
ONLINE - Meditatiecursus in de Dhammakaya traditie
23 mrt 23
23 mrt
Stiltemeditatie Stichting Bodhisattva
23 mrt 23
23 mrt
Rotterdam - geleide meditatie (vipassana meditatie)
23 mrt 23
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Wanneer iedereen liegt, weet niemand nog wie er liegt

    Kees Moerbeek - 19 maart 2023

    Een staatsgreep, of het manipuleren van het politieke systeem zijn voorbeelden van andere manieren om aan de macht te grijpen dan verkiezingen. Onverbloemde macht is echter beperkt houdbaar en macht verkregen met geweld vraagt meer geweld om het in stand te houden.

    Geschiedkundige Romila Thapar – de stem van afwijkende meningen

    Kees Moerbeek - 12 maart 2023

    Romila Thapar is een van India’s meest vooraanstaande geschiedkundigen. In haar boek Voices of Dissent (2020) beschrijft ze de rol van het ‘meningsverschil’ in de verschillende periodes van de Indiase geschiedenis. De Boeddha was een van degenen die vraagtekens zette en met een alternatief kwam. Dit artikel gaat met grote stappen door haar boek.

    Het jaar 2023 – dag 66 – vlokjesneeuw

    Joop Ha Hoek - 7 maart 2023

    KNMI regen en natte sneeuw. Somewhere over the rainbow, skies are blue. Take care out-there.

    Spelen met oneindigheid, verrassende figuren en patronen

    Erik Hoogcarspel - 6 maart 2023

    Hoe zit het nu met het oneindige? Om te beginnen merkt Zantema op dat er verschillende soorten oneindigheid bestaan. Als voorbeeld noemt hij het zogenaamde Hilbert-hotel, vernoemd naar de wiskundige David Hilbert. Dit is een denkbeeldig hotel met oneindig veel kamers. Als deze allemaal bezet zijn en er meldt zich een nieuwe gast, dan zou hij of zij op het eerste gezicht geen kamer kunnen krijgen. Dit lukt echter wel met een bepaald trucje: laat iedere gast verhuizen naar de kamer ernaast. Deze is er altijd, anders zouden er niet oneindig veel kamers zijn. De eerste kamer komt dan vrij.

    Hoe zen is Zuid? De weg van de vier geloften met een bus vol ikken.

    Erik Hoogcarspel - 2 maart 2023

    De schrijfster, Hanneke Dijkman, is lerares zenmeditatie en woont in Rotterdam Zuid, in de wijk Vreewijk. Als Rotterdammer vraag je je dan af zen in Zuid ‘ken dit wel?’ Zuid is namelijk het jongste en armste deel van de stad, de plaats waar in het begin van de vorige eeuw arme landarbeiders uit Zeeland en Friesland kwamen wonen om in de haven te werken. De Rotterdammers aan de linker Maasoever hadden het toen over de ‘boeren’, die een geit op zolder hadden en in klederdracht liepen. Dit is natuurlijk nogal overdreven, maar Zuid heeft de reputatie van een verzameling probleemwijken nooit helemaal van zich af kunnen schudden.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Tussen tellen en noemen vind je de deur naar non-dualiteit
    • Het jaar 2023 – dag 80 – deboodschap
    • Hartlicht
    • Boeddhistisch vormingsonderwijs bestaat vijf jaar
    • Leven in Thailand – stroomrantsoen

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

     

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

     

    Privacy en cookies

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

    Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

    Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

    Noodzakelijke cookies

    Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

    If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

    Privacy

    Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens