• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Over Theologie 43: Missie

Over Theologie 43: Missie

14 november 2022 door Dharmapelgrim

We zijn op viervijfde van de serie die ik naar aanleiding van een cursus Theologie schrijf. De inhoud van iedere les brengt mij op gedachten die ik wel wil delen. Vandaag:

Zending

Er is een tijd geweest waarin een priester eerst een rivier zegende, waarna een ander, met hulp van een schare gewapende kerels, alle inwoners van een dorp door die rivier joeg, waarna iedereen uiteraard gedoopt was en dus “christen”. Zoiets doen we tegenwoordig niet meer. En of het waar is – dat verhaal van die rivier – weet ik niet zeker, maar het illustreert wel dat het er ooit meer om ging zieltjes te winnen, dan harten. Harten waren mikpunten waar je een zwaard doorheen kon steken.

Tegenwoordig heeft bijna iedereen een missie. Is het geen eigen missie, dan is het wel de missie van een ander, meestal een organisatie. De vraag is: wat wil jij bereiken of wat wil de organisatie dat jij bereikt voor jezelf of voor de organisatie? Een mission statement beschrijft wat het te bereiken doel is. De christelijke kerk wil graag Gods Koninkrijk op aarde. Op de héle aarde wel te verstaan, dus niet alleen in een klein landje als het Vaticaan, Andorra, Liechtenstein of (iets groter) Nederland. Om dat doel te bereiken heb je allereerst een hele hoop mensen nodig die dáár voor openstaan. Je kunt ze niet meer zoals vroeger door een gezegende plens water jagen (sloot, beekje, rivier, meer, zee, oceaan) nee… je moet ervoor zorgen dat ze dat Koninkrijk van ganser harte willen. Daarom, het doorboren van harten met zwaarden… dat is zó middeleeuws! (Opgelet: het mag ook niet met kogels, granaatscherven, of wat dan ook. Het koninkrijk Gods heeft hele mensen nodig, geen aan flarden geschoten personen).

Helaas zien alle verschillende christelijke stromingen het allemaal nét een tikkie anders. Ze zijn het eens over de noodzaak en het nut (voor hen) van het hebben van een missie, maar vervolgens vullen ze details allemaal op hun eigen manier in. Daardoor hebben Jehova’s-getuigen een ander ‘mission statement’ dan bijvoorbeeld de Mormonen, en die hebben weer een wat andere dan Vrijgemaakte Gereformeerden, Katholieken, Grieks Orthodoxen, Kopten of … (vul maar in). Dat is enerzijds jammer, anderzijds maar goed ook, want ze beconcurreren elkaar heftig en dat schijnt goed te zijn voor de markt. Het maakt geloven goedkoper.

Mensen en organisatie met een missie hebben veelal ook een visie, maar dat is geen wet van Meden en Perzen, en kan derhalve worden herroepen. Je kunt dus ineens voor jezelf een visie ontwikkelen op de missie die je van bijvoorbeeld de kerk hebt overgenomen, of omgekeerd een missie ontwikkelen op een plots verkregen visie. Zo had ik vroeger géén visie op de doelen van het zendelingschap… reden om zendeling te willen worden. (Ik adoreerde als 14 jarige Albert Schweitzer.) In de loop der jaren ontwikkelde zich bij mij vervolgens een visie die haaks staat op de missionaire drang van welk dommamisme dan ook, en voor mij reden genoeg om voortaan af te zien van het iedere vorm van geloofsreclame. Want dát is wat je vaak, zo niet altijd, rond missionaire activiteiten krijgt:

reclame! Want wat is reclame? Niks anders dan een aanprijzing van goederen, diensten en/of denkbeelden. Nu zal de christelijke kerk niet met zoiets als “twee halen – één betalen” komen, maar wel met beloften en toezeggingen waarvan je nog maar moet zien of die ooit gerealiseerd worden: zitten aan Gods rechterhand, bijvoorbeeld, of een vrijstelling van branden in de hel. Gemakkelijker verkrijgbaar zijn: gemoedsrust, dankbaarheid, een kring van gelijkgestemden, hulp in spirituele nood … van alles eigenlijk, zolang het maar niet tussen de aanbiedingen in een supermarkt komt te staan of door een vakbond kan worden afgedwongen.

En in plaats van reclamefolders zoals van drogisterijen, fietsenverkopers, bouwmarkten of tuincentra, krijg je misschien een stichtelijk blaadje zoals de Wachttoren of de Open Deur. Het maakt eigenlijk niks uit. Het doel is vergelijkbaar: jou laten weten dat je het beste af bent bij …

Iedere groep en lid van zo’n groep heeft een missie! Moslims, hindoes, boeddhisten, christenen, atheïsten, communisten, complotdenkers; het maakt eigenlijk niet uit. Die missie is: gekend worden! En in het verlengde daarvan graag ook erkend en herkend. Er is niks ergers – voor verreweg de meeste mensen – om door niemand gekend te worden, alsof je niet bestaat en zelfs geen bestaansrecht hebt. Eerlijk gezegd denk ik dat ook voor mijzelf. Waarom schrijf ik anders stukjes voor het Boeddhistisch Dagblad? Hmm… mooi punt om op te mediteren. Misschien hoor je nog wat dat oplevert. Of niet.

Categorie: Boeddhisme, Columns, Dharmapelgrim, Geluk, godsdienst Tags: gekend worden, geloofsovertuigers, missie, reclame

Lees ook:

  1. VrijdagZindag – Kerk in de marge
  2. Over Theologie deel 2 – Religie en godsdienst 
  3. Over Theologie deel 3 – Opleiding
  4. Over Theologie 24 – Het Oude Testament

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

Dharmapelgrim

Probeert sinds zijn 16de jaar het Edele Achtvoudige pad te volgen. Dat lukt hem met vallen en opstaan, waarbij hij zichzelf voorhoudt dat hij dat pad tot het einde zal gaan, zolang hij maar één keer vaker opstaat dan valt. Iedereen die de dharma beoefent is een pelgrim op zijn eigen weg. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 14 mei 2025
    Alleen maar zitten
  • 14 mei 2025
    Online lezingenserie: Meewerken aan 2000 jaar toekomst van de Theosofia (3)
  • 14 mei 2025
    Zen Spirit zenmeditatie Arnhem, 1e helft 2025 8 januari-25 juni
  • 14 mei 2025
    Zenmeditatie in Leiden
  • 16 mei 2025
    City Weekend - Death & impermanence with Ven. Amy Miller
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Amsterdam herdenkt de Nakba – ‘77 jaar ontheemding, verzet en solidariteit’
    • We blijven mensen – samen, tot het einde
    • Goff – fabels voor fabeldieren (2) – kip
    • Ontkennen en ont-kennen in het christendom – de via negativa
    • Het jaar 2025 – dag 132 – vreemdelingenhaat

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.