• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Verantwoordelijkheid nemen – ‘Een dringende behoefte binnen het boeddhisme van onze tijd’

Verantwoordelijkheid nemen – ‘Een dringende behoefte binnen het boeddhisme van onze tijd’

12 oktober 2022 door gastauteur

Een van de meest prangende vragen die sinds de oprichting van de Sangha is gesteld, is in hoeverre boeddhistische monniken betrokken moeten zijn bij de wereld. Door de aanhoudende crisis in Myanmar is die vraag meer dan ooit relevant.

Tekst Bhikkhu Bodhi

‘Dit wordt een verantwoordelijkheid van monniken in onze huidige tijd, [en] de politiek is het platform waarop in onze tijd belangrijke morele strijd wordt gevoerd.’

‘Wat betreft het idee dat monniken politiek actief worden, denk ik niet dat het gepast is – denkend aan de situatie in dit land, de Verenigde Staten – voor monniken om campagne te voeren voor kandidaten, om kandidaten te steunen, om zich zelf kandidaat te stellen voor een politieke functie.  Maar ik denk dat in onze huidige situatie mensen naar religieuze leiders kijken, naar geestelijken, in het christendom naar priesters en dominees, en in de joodse godsdienst naar rabbijnen, om iets van een morele stem te zijn, om de kanalen te zijn voor het uiten van een gewetensvol standpunt dat overeenkomt met en gegrond is in de godsdienst die zij aanhangen.  En het lijkt mij dat dit een verantwoordelijkheid wordt van monniken in onze huidige tijd, [en] de politiek is het platform waarop grote morele strijd wordt gevoerd in onze tijd.

Ook in dit land, bijvoorbeeld, de vraag of mensen gezondheidszorg zullen krijgen, of er een universeel systeem van gezondheidszorg zal komen, zodat mensen niet door ziekenhuizen en artsen geweigerd hoeven te worden, omdat ze de gezondheidszorg die ze nodig hebben niet kunnen betalen; of we actie gaan ondernemen om de klimaatverandering aan te pakken, om de hele verwoesting van het geofysische systeem van deze planeet te voorkomen; of we een einde gaan maken aan het politiegeweld.  Dit zijn dus morele kwesties, zeer kritieke morele kwesties, en ik denk dat het een deel van de verantwoordelijkheid wordt, misschien niet van elke monnik, zeker niet van elke monnik, maar van bepaalde monniken die goed op de hoogte zijn van deze kwesties, die een diepe basis of gronding hebben in de Dharma, en die bereid zijn naar buiten te treden en te spreken, en te pleiten voor wat ik een moreel perspectief op deze politieke kwesties zou willen noemen.

Niet om de macht van één groep tegenover andere groepen te bevorderen.  Maar om datgene te veroordelen wat veroordeeld moet worden, omdat het indruist tegen fundamentele ethische principes, om beleid te veroordelen en te bekritiseren dat gewone mensen onnoemelijk veel schade en lijden toebrengt, en om op te komen voor alternatief beleid, dat het welzijn en geluk van mensen kan bevorderen.  Ik zou dus zeggen dat dit zeker een verantwoordelijkheid is van bepaalde leiders binnen de kloosterorde.  En dus als monniken naar voren komen en zich uitspreken en dit soort zaken aan de orde stellen, opnieuw niet vanuit het oogpunt van het bevorderen van bepaalde machtsbelangen, maar om te pleiten voor moreel gefundeerd beleid en programma’s, dan is dat, zou ik zeggen, een dringende noodzaak binnen het boeddhisme van deze tijd.’

Luister naar de Podcast met Bhikkhu Bodhi: https://insightmyanmar.org/complete-shows/2022/5/14/episode-104-the-venerable-bhikkhu-bodhi-returns

 

Categorie: Achtergronden, Boeddhisme, Geluk, Gezondheid Tags: betrokkenheid wereld, Birma, gezondheidszorg, klimaatverandering, leiders kloosterorde, Myanmar, sangha, VS

Lees ook:

  1. ‘Amerikaanse Joodse groeperingen achter vervolging daders genocide in boeddhistisch Birma’
  2. VS blokkeert bezoek Birmese legerleiding wegens rol in genocide Rohingya
  3. Boeddhistisch Birma – Verwoestingen in Sagaing: een boeddhistische non spreekt
  4. A Thousand Fires – docu over leven en zorgen van Birmese ouders

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

gastauteur

diverse schrijvers 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 29 mei 2025
    Rust, eenvoud en tevredenheid
  • 30 mei 2025
    Bewustzijn na de Dood: Eindigt Alles of Gaat Iets Verder?
  • 31 mei 2025
    Workshop meditatie | Omgaan met tegenslag en pijn
  • 1 juni 2025
    Thuiskomen in het lichaam - Meditatiedag met Lex van Heel
  • 2 juni 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 3 juni 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 4 juni 2025
    Zen Spirit zenmeditatie Arnhem, 1e helft 2025 8 januari-25 juni
  • 4 juni 2025
    Zenmeditatie in Leiden
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Deconstructie van het godsbeeld van Pseudo-Dionysius

    Hans van Dam - 23 mei 2025

    Over het verschil tussen weten-wat-niet en niet-weten.

    De wolk van niet-weten

    Hans van Dam - 22 mei 2025

    Over beeldloze mystiek en mystiekloze beelden.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Beeldgedicht – overbrugging
    • God als de grondeloosheid van de onvindbare ziel
    • Het jaar 2025 – dag 149 – hemellift
    • Extinction Rebellion blokkeert attractie The Flying Dutchman in Madurodam
    • Vrijdag Zindag – Hemelvaart?

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.