• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Elfde jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Eelco van der Meulen
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Zelfverbranding onbekende Tibetaanse monnik uit protest tegen religieuze onderdrukking China

Zelfverbranding onbekende Tibetaanse monnik uit protest tegen religieuze onderdrukking China

21 juni 2022 door de redactie

Terwijl Tibetanen blijven kampen met mensenrechtenschendingen door het beleid van de Chinese president Xi Jinping, heeft een onbekende Tibetaanse monnik zichzelf  voor een portret van de verbannen leider Dalai Lama in brand gestoken. Hij protesteerde tegen de wijdverspreide onderdrukking van Tibetaanse boeddhistische instellingen in de zogenaamde  Tibetaanse Autonome Regio in de provincie Gansu.

Het in Dharamsala gevestigde Tibetan Center for Human Rights and Democracy (TCHRD) onthulde dat op het moment van zijn dood, ‘de monnik in retraite was in zijn woonplaats in Khagya.  ‘De gouverneur en plaatsvervangend partijsecretaris van de Kanlho regio, Yang Wu, heeft een centrale rol gespeeld in het verscherpen van de controle over kloosters en de spirituele praktijk van monniken in retraite.

De door de onderzoeksgroep geciteerde bronnen in ballingschap zeiden dat de familie van de overleden monnik naar de stad Tsoe is gebracht waar zij op een niet nader genoemde plaats worden vastgehouden onder het voorwendsel van COVID-19 preventiemaatregelen, meldde Phayul.

Bronnen merkten op dat de beperkingen in de betrokken regio zijn verscherpt om de inspanningen te belemmeren om de zelfverbrander onmiddellijk te identificeren.

Sinds 2009 hebben 159 Tibetanen zichzelf in brand gestoken binnen de grenzen van China, volgens een telling van Radio Free Asia. Nog eens tien hebben zich van het leven beroofd in Nepal en India, aldus gegevens van een door de Amerikaanse overheid gefinancierde organisatie. Deskundigen geloven dat Tibetanen, onder wie veel monniken, zichzelf op deze gruwelijke manier van het leven beroven vanwege de vervolging die zij ondergaan onder het Chinese bewind over hun land.

De Chinese autoriteiten hebben vorige maand Lhasa onder streng toezicht geplaatst nadat de Tibetaanse zanger Tsewang Norbu aan ernstige brandwonden was overleden. Tsewang Norbu overleed in het Volksziekenhuis van de Tibetaanse Autonome Regio in de Tibetaanse hoofdstad Lhasa in het eerste weekend van maart, zo hadden betrouwbare bronnen de Internationale Campagne voor Tibet laten weten.

Bron BNN

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Boeddhisme, Dalai Lama, Geluk, Gezondheid, Mensenrechten, Politiek Tags: China, monnik, Tibet, zelfverbranding

Lees ook:

  1. Tibetaanse monniken steken zichzelf in brand
  2. ‘Zelfverbranding jonge Tibetaan in Ngaba, China’
  3. Zelfverbrandingen Tibet nemen toe
  4. Monnik Thardhod Gyaltsen achttien jaar de cel in

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Tantra Hardrock zegt

    22 juni 2022 om 15:35

    Is zelfverbranding, niet ook een soort geweld naar jezelf toe? Voortkomende uit negatieve affecten/vergiften ?

    De woede naar China toe, projecteer je op je eigen lichaam. Maar woede is verstorend.

    Daarnaast denk ik ook niet dat China het iets kan schelen, als zij zichzelf in de fik steken. Is het niet gewoon roekeloos ? Het is niet echt een strategie tegen China. Het is alsof ik een conflict met iemand heb en dan maar in mezelf ga snijden, om te spanning kwijt te raken.

    Of is dit controversieel, om te suggereren ? Ik zal het wel niet zeggen in aanwezigheid van Tibetanen.

Primaire Sidebar

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 27 juni 2022 - 3 juli 2022
    Zomer Retraite met Losang Gendun
  • 29 juni 2022
    Open Les Kum Nye Yoga en Meditatie | Live op ma-di-wo
  • 2 juli 2022
    Zazenkai Zengroep Oshida met Helma Jifu Vulink
  • 3 juli 2022
    Kum Nye Yoga op zondag | Online
  • 4 juli 2022
    Open Les Kum Nye Yoga en Meditatie | Live op ma-di-wo
  • bekijk de agenda

De werkplaats

De werkplaats.

Boeddhistische kunstenaars

Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
lees meer »

Pakhuis van Verlangen

In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

Boekbespreking – Renée Girard, de romantische leugen en de romaneske waarheid

Erik Hoogcarspel - 14 juni 2022

Volgens de literatuurwetenschapper René Girard (1923 – 2015) worden we juist niet als een uniek zelf geboren. Dit is volgens hem een romantische leugen waarmee we onszelf voor de gek houden. We ontwikkelen ons niet eens tot een uniek zelf, want in de regel worden onze keuzes niet gemotiveerd door een eigen unieke behoefte. We willen meestal graag hebben wat anderen al hebben, juist omdat die anderen dit willen hebben.

Hein Thijssen – ‘God was gewoon een implantaat’

Joop Ha Hoek - 9 juni 2022

‘Wanneer precies weet ik niet meer, maar op een bepaald punt in mijn leven brak mijn kritische geest open. Ik kan me ook niet meer herinneren hoe en op grond waarvan, maar er brak een periode aan waarbij ik me serieus begon af te vragen: hoe kom ik aan het begrip god’? God zat in mijn hoofd als een vage, vormloze massa. Ik moest toen heel nuchter vaststellen dat het begrip ´god´ geen weten was, geen ervaring, maar mij door mensen in  mijn omgeving was aangepraat, in mijn geest was geplant. God was gewoon een implantaat.´

Hein Thijssen – ´Het leven is een schijtende merel´

Joop Ha Hoek - 9 juni 2022

‘Alleen voor een ontwaakte is het achtvoudige pad een natuurlijke zaak’

Boekbespreking – Bernard Mandeville, een ondeugende denker?

Erik Hoogcarspel - 9 juni 2022

Bernard Mandeville (1670 – 1733) werd geboren in een gegoede remonstrantse familie te Rotterdam. Hij studeerde in Leiden en vertrok tegen het einde van de 17e eeuw naar Londen om er een medische praktijk op te zetten. Daar schreef hij eerst luchtige stukjes proza in tijdschriften, maar later publiceerde hij ook over geneeskunde en economie. Zijn bekendste boek is “De fabel van de bijen”.

De lege plek van de democratie

Kees Moerbeek - 29 mei 2022

Het hart van de democratie is volgens de Franse filosoof Claude Lefort (1924-2010) een ‘lege plek’, onbepaald en ongrijpbaar. Niemand kan in een democratie de politieke macht grijpen of zelfs maar verpersoonlijken. Terecht, anders ligt volgens de filosoof totalitarisme op de loer. Dit artikel geeft een indruk van Leforts boek Wat is politiek?  ‘Politiek is […]

Meer onder 'pakhuis van verlangen'

Footer

Boeddhistisch Dagblad

over ons

Recente berichten

  • Guy – De drie vergiften (P. kilesas)
  • Milieuministers zetten kettingzaag in de EU-bossenwet
  • The joy of writing
  • Tibetaanse intellectueel Tudan Lödup veroordeeld tot 4,5 jaar celstraf
  • Het hoogste niveau van realisatie is derealisatie

Reageren

We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

Over het BD

Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
Lees ons colofon.

Zie ook

  • Contact
  • Over ons
  • Columns
  • Reageren op de krantensite

Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

 

Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

 

Privacy en cookies

Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

Noodzakelijke cookies

Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

Privacy

Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens