• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Geen dood, geen vrees (31) – Interzijn

Geen dood, geen vrees (31) – Interzijn

2 september 2025 door Jan Veenendaal Reageer

In een serie columns schrijft Jan Veenendaal aan de hand van boeken van Thich Nhat Hanh over zijn ongeneeslijke ziekte en de bijzondere, spirituele reis die hij hierdoor maakt. Jan is lid van de ‘Orde van Interzijn’. Zijn dharmanaam is: ‘True ripening gratitude’.
Jan was een mensenmens op wie je kon rekenen. Hij bezocht onder meer gedetineerden in gevangenissen en tbs-inrichtingen. Jan overleed op 27 november 2023. We herhalen zijn serie. Deze aflevering werd eerder, op 11 juni 2022 in het BD geplaatst.

Wanneer we ons bewust zijn dat alle dingen bestaan zonder een onveranderlijk en afgescheiden zelf, kunnen we ons beseffen dat we ‘Interzijn’. Hierdoor raken we aan het ‘Juiste Inzicht’ als onderdeel van het ‘Edele achtvoudige pad.’

We kunnen daar alleen bijkomen door ervaring, niet door intellectuele kennis. Door het inzicht in Interzijn kunnen we het lijden opheffen. Lijden verdwijnt als ons verkeerde begrip van de werkelijkheid verdwijnt, ons dualistisch denken. Dan kunnen we de samenhang van alles, Interzijn, het onderling verbonden zijn ervaren, en is er geen discriminatie.

We lijden collectief aan afgescheidenheid. We willen beroemd zijn, macht hebben, rijk zijn, etc. En zo lang we succesvol zijn is er niets aan de hand. Maar valt het weg dan vallen we in een diep gat. Daarom moeten we verbonden zijn met het leven, hoor de vogels, ruik de bloemen, zie de dauwdruppels als parels op het gras liggen om een paar voorbeelden te noemen.

We moeten verder kijken dan het westers denken, dat is lineair, in het oosten is het circulair. Het christendom heeft ons geleerd dat er schepping, creatie is. Ook onze geboorte en dood, we worden van niets iets en van iets, niets. Dat bezorgt ons angst

Boeddhisme gaat uit van manifestatie, iets manifesteert zich, of niet. De golf begint ergens en eindigt ergens, het water is er altijd. In het Boeddhisme leren we dat als oorzaken en bewustzijn, voorwaarden en condities er zijn, zich iets manifesteert. Het bestaat, ook al is het zich niet. We kunnen angstloos leven wanneer we ons realiseren dat de dood niet het einde is.

Wanneer we het met ons intellect proberen te begrijpen komen we er niet, we kunnen er bij komen door ervaring. In mijn geval leert de ervaring van het ongeneeslijk ziek zijn dat de dood niet het einde is. De manifestatie gaat door, de vorm verdwijnt. Het is als de wolk die regen, hagel of sneeuw wordt, dat na verloop van tijd weer een wolk wordt.

Interzijn (in het Engels interbeing) is een woord dat door Thich Nhat Hanh is geïntroduceerd. Dat alle dingen bestaan zonder een onveranderlijk en afgescheiden zelf, kunnen we nu op een fascinerende manier ervaren in het Groote Museum op het terrein van Artis in Amsterdam. Het museum gaat over jou, over ons, het neemt ons letterlijk mee in onszelf. Ervaar hoe alles met elkaar verbonden is, ervaar hoe uniek en intelligent de natuur en andere levende wezens zijn. Artisdirecteur Rembrandt Sutorius zegt: ‘Na een bezoek aan het museum kijk je met andere ogen naar de wereld.’

Van harte aanbevolen, ervaar Interzijn!

Categorie: Boeddhisme, Columns, Geluk, Gezondheid Tags: 31, Artis, geen dood geen vrees, interzijn, Thich Nhat Hanh

Lees ook:

  1.  Geen dood, geen vrees (19) – Kunst te leven
  2. Geen dood, geen vrees (22) – radicale remissie
  3. Geen dood geen vrees (25) – De Vijf Overdenkingen
  4. Geen dood, geen vrees (23) – Dood

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Geef een reactie Reactie annuleren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

Primaire Sidebar

Door:

Jan Veenendaal

Jan Veenendaal (1951) is lid van de Leven in Aandacht sangha in de traditie van Thich Nhat Hanh waarbinnen hij lid is van de internationale Orde van Interzijn’. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 30 augustus 2025
    Open Dag Nyingma Centrum Nederland
  • 1 september 2025
    Open les Tibetaanse Yoga en meditatie
  • 1 september 2025
    Nyingma Centrum gratis proeflessen
  • 2 september 2025
    Cursus “de tien pāramī’s” in Afferden (GLD) – tien goede gewoonten - 1 inleiding
  • 3 september 2025
    Developing Method & Wisdom Series with Geshe Sonam Ngodrup
  • 3 september 2025
    Inloopavond bij retraitecentrum Maitreya
  • 4 september 2025
    Verdiepingsbijeenkomsten Hand in hand met Boeddha
  • 4 september 2025
    Cursus introductie meditatie en mindfulness in Afferden (GLD) - 1. Houding, aandacht en welzijn
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Ook met kanker weet je het maar nooit

    Hans van Dam - 27 augustus 2025

    Je zal het maar (niet) hebben. Woekergedachten over woekerweefsel.

    Ardan, van zenleraar tot brugwachter – ‘Je opent de brug en je sluit ‘m weer. Bijna zen.’

    Ardan - 9 augustus 2025

    'Ik wil mezelf niet opzadelen met titels. En bovendien zei me de titel 'zenleraar' niet zoveel. Was ik nu anders geworden? Kon ik nu beter mensen begeleiden dan daarvoor? Het klopte voor mij niet. Datgene wat mij het meest gebracht had, namelijk die vrije vrouw/man zonder titel liep nu met een titel rond. En dat beviel me niks.'

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Geen dood, geen vrees (31) – Interzijn
    • Dagopening
    • KRO-NCRV docuserie: App me als je thuis bent 
    • Nacht Tegen Seksueel Geweld
    • Hoe andermans piemels ons (on)gelukkig maken

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.