• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Chomei’s donderend stilvallen

Chomei’s donderend stilvallen

1 april 2022 door Dick Verstegen

Onlangs viel er een pareltje op mijn deurmat. Het was een boekje met de naam Hojoki, mijn leven als kluizenaar. De kern is geschreven door de 12e eeuwse lekenmonnik en dichter Kamo no Chomei. Het bleek al snel een soort binnenstebuiten gekeerde whodunit. In dit geval: hoe komt de dader aan zijn eind of preciezer: blijft de dader uiteindelijk kleven in samsara of is hem het nirwana vergund? Die vraag speelt door het hele boek dat uit drie onderdelen bestaat: een uitvoerige inleiding van Michel Dijkstra, de Hojoki-tekst zelf, prachtig vertaald door Jos Vos en tenslotte weer een uitgebreid en zeer terzakekundig commentaar van Dijkstra.

Chomei heeft zichzelf in een mentale spagaat gebracht. Hij wil de Boeddhaweg volgen en is uit op onthechting. Maar hij is en blijft dol op gedichten en muziek maken, zijn hutje, eenvoud en stilte, wat hij ziet als gehechtheid. Daardoor zou hij verwijderd blijven van nirwana. Hij getuigt van deze worsteling in een beroemd geworden document met de titel Hojoki. Het is geschreven, zegt Dijkstra, op het ‘kruispunt van schoonheid en ascese’. Want als geen ander in zijn tijdsgewricht doorleeft hij de spanning tussen een leven voor de kunst of voor boeddhistische devotie. Hojoki betekent letterlijk: over mijn hut van tien voet in het vierkant. In dit tiny house, waarvan prachtige plaatjes en reconstructies bestaan, slijt Chomei zijn laatste jaren en hij schrijft er zijn Hojoki onder zijn boeddhistische monniksnaam Ren’in.

Wie weet wilde Chomei in de voetsporen treden van Vimalakirti, de beroemde lekenbroeder met groot inzicht uit de tijd van de historische Boeddha. Niet voor niets refereert Dijkstra in zijn commentaar aan de gedachtewisseling tussen Manjusri en Vimalakirti over non-dualiteit in de Vimalakirti-soetra. Als Manjusri zijn omschrijving daarvan heeft gegeven vraagt hij de verlichte Vimalakirti om diens definitie. De lekenbroeder zwijgt en blijft zwijgen, waarop Manjusri verzucht: ‘Voortreffelijk! Voortreffelijk! Geen woord, geen lettergreep: dit is waarlijk het betreden van non-dualiteit’. Later werd dit stil blijven het ‘donderend zwijgen’ van Vimalakirti genoemd en het was van grote invloed op de ontwikkeling van het zenboeddhisme.

Beroemd zijn de klassiek geworden openingszinnen van Hojoki: Het water van een vlietende stroom, komt nooit tot stilstand; het verandert steeds. De luchtbellen op een vijver verdwijnen en groeien aan, maar overleven niet lang. Zo vergaat het ook de mens en zijn woningen. Chomei wijdt heel wat woorden aan de vergankelijkheid, mede aan de hand van natuurrampen die zich in zijn tijd voordeden zoals een grote brand, een cycloon, hongersnood en een aardbeving met tsunami. Omdat hij ziet hoezeer mensen zich hechten aan van alles en nog wat, zoekt hij het zelf in een steeds kleinere behuizing tot hij in zijn kleine kluizenaarshutje woont. Hij beschrijft het gedetailleerd en vertelt ook wat zijn bezigheden zoal zijn. Er rijst een beeld op van een onthecht mens dat zijn ‘eigen knecht’ is. Hij doet wat hij te doen heeft, eet net genoeg om in leven te blijven, begeeft zich niet onder de mensen en noemt honger de beste saus.

Maar dan onthult hij tot slot voluit zijn crisis. ‘Je ziet eruit als een vrome monnik, maar je geest is nog steeds bezoedeld’ schrijft hij over zichzelf. Hij vraagt zich af of dit door zijn karma komt of door eigen waanideeën. En hij besluit Hojoki als volgt: Op die vragen heeft mijn hart geen antwoord. Er zit niets anders op dan Amida’s heilige en onbereikbare naam met mijn onzuivere tong twee of drie keer aan te roepen. Dan val ik stil.  De kracht waarmee Chomei dit niet-weten neerzet is voor mij vergelijkbaar met het donderend zwijgen van Vimalakirti. Ronald Hermsen die in 2015 in het Boeddhistisch Dagblad al over Hojoki schreef op grond van vroegere publicaties, was ook enthousiast. Hij schrijft: ‘Zijn antwoord is dat hij geen antwoord heeft. Maar dit is niet het laatste woord. Hij heeft nog enkele woorden over waarmee hij te kennen geeft dat hij het niet weet. En zo laat hij de ruimte aan Amida Boeddha – die verlichte bewustzijnstoestand – om hem te vullen. En dat is pas echt het laatste woord.’

Dijkstra zinspeelt er al in zijn inleiding op dat Chomei spontaan en bijna terloops verlichting realiseert. Hij was eigenlijk een voorloper van de eigengereide zen-volgeling. Te vergelijken met de excentrieke zenmeester Ikkyu Sojun en de solitaire Ryokan.

Commentator Dijkstra laat, na de slotverzuchting van Chomei (Dan val ik stil), graag in de dan optredende stilte ‘de zenbel klinken’. Chomei’s zwijgen overstemt alle antwoorden die we hem proberen te geven, zegt hij. Is de dan optredende stilte bevrijdend of beklemmend, vraagt de commentator zich af. ‘Als het oorverdovende zwijgen van Vimalakirti of als een onmachtig stilvallen? Of iets ertussenin? Het is aan U’

Het antwoord op deze koan van Dijkstra dringt zich makkelijk op. En dat komt mede omdat Chomei nog iets anders geschreven heeft, waarmee Dijkstra zijn inleiding begint. Het gaat over het Japanse begrip yugen, wat letterlijk ‘verborgen mysterie’ betekent. In dit geval komt Chomei op de proppen met een kleurloze en verstilde herfsthemel waardoor hij enorm in zijn hart geraakt wordt. Yugen slaat volgens Dijkstra op een diepte achter de dingen om ons heen. Enerzijds kan het niet in woorden worden gevangen, anderzijds ontroert het de geest juist ten diepste. Chomei schrijft over ‘het rijk van yugen’. Het wonder dat zich onophoudelijk voordoet. Voor mij lost Chomei’s ‘bezoedeling’ daarin geheel op. Hier ligt immers het antwoord op Chomei’s zelfgeschapen paradox en temeer omdat het ook woordeloos is. Zoals ook nirwana zonder woorden is.

Komo no Chomei
Hojoki, mijn leven als kluizenaar
Schrijven tussen schoonheid en ascese
Vertaling uit het Japans Jos Vos
Inleiding en commentaar Michel Dijkstra
Stuivenberg/Milinda 2022

Categorie: Boeddhisme, Boekbespreking, Geluk, Zen Tags: Chomei, Hojoki, Jos Vos, Kamo no Chomei, Manjusri, Michel Dijkstra, mijn leven als kluizenaar, Ronald Hermsen, Vimalakirti

Lees ook:

  1. Hojoki – aantekeningen uit mijn kluizenaarshut (II)
  2. Hojoki – aantekeningen uit mijn kluizenaarshut (I)
  3. Boeken – De essentie van Dōgen
  4. Boeken – De essentie van Dōgen

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

Dick Verstegen

Columnist Dick Verstegen is zenleraar en oud-hoofdredacteur van de VNU dagbladen. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 2 mei 2025
    Phowa Studieweek
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het verschil tussen apofatisch spreken en katafatisch spreken
    • Sodis – de virtuele denkster 527
    • Officiële lancering van het herintroductieproject van de Gele Komkommer
    • ‘Politiek signaal’ Veldkamp helpt Palestijnen in Gaza niet
    • B’eter Groene goddelijke salade

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.