• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Over Theologie deel 7 – Waarden en normen

Over Theologie deel 7 – Waarden en normen

7 maart 2022 door Dharmapelgrim

In het najaar 2021 beloofde ik min of meer een cursus theologie te gaan volgen. De schriftelijke cursus telt maar liefst 48 lessen en ik denk dat er over iedere les ongetwijfeld iets valt te schrijven, doordat de inhoud mij op gedachten zal brengen die ik wel wil delen. Vandaag:

Waarden en normen

Waarden zijn dingen of gedragingen die iemand belangrijk vindt, en normen geven aan hoe je je dient te gedragen. ‘Alles van waarde is weerloos’, staat er in twee meter hoge neonletters op een gevel in Rotterdam. Het is een regel uit het gedicht “De zeer oude zingt” van de dichter Lucebert (1924-1994). Inmiddels is het een gevleugelde uitdrukking geworden, en ik denk dat dat komt doordat men intuïtief aanvoelt dat het een waarheid als een koe is. Het gaat niet om materiële “waarde” die in geld is uit te drukken. Geld kun je niet eten. Je kunt je hart er ook niet mee verwarmen. En je kunt er nog veel meer niet mee… zoals wijs worden. Geluk is niet te koop; net zo min als eerlijkheid, oprechtheid; onbaatzuchtige liefde, natuurlijke schoonheid en ga zo maar door. Al die kwaliteiten zijn weerloos! Ze sneuvelen het eerst in strijd om macht, bezit en aanzien. Om die weerloze waarden te beschermen, heb je regels nodig die aangeven hoe te handelen, zodat ze niet het loodje leggen. Waarden en normen gaan hand in hand. Zonder normen wordt alles waardeloos, en zonder waarden wordt alles normloos. Een samenleving kan alleen als samenleving bloeien wanneer de leden van die samenleving waarden en normen met elkaar delen. (Dat schrijf ik zo even op, uit de losse pols …) Waar samenlevingen met verschillende waarden en normen op elkaar stuiten, heb je al snel de poppen aan het dansen. Dat kunnen kleine samenlevingen zijn, zoals buren, families of dorpsgemeenschappen, maar ook grote zoals stammen; volken of aanhangers van een religie. En soms gaat het daarbij slechts om minimale verschillen, of, zoals ik het zie: om de verpakking en niet om de inhoud, of om het badwater en niet om het kind! Wanneer mensen met elkaar strijden om waarden en normen, gooien ze nogal eens het kind met het badwater weg. Vind ik.

Christenen ontlenen hun waarden en normen aan de Bijbel. Daar gaat deze les over. Laat ik beginnen met een aantal zinnen uit deze les die mij aan het denken zetten:

  1. Christus is in een diepe metafysische en theologische zin de maatstaf voor menselijke moraliteit.
  2. De natuurwetten vertegenwoordigen op een bijzondere wijze de wetten van Christus.

Moraliteit bestaat uit waarden en normen in actie. De praktijk dus. Dat Christus in een diepe metafysische en theologische zin de maatstaf voor menselijke moraliteit is, is mijns inziens een bedenksel van mensen die er zelf van overtuigd zijn dat … enzovoorts. Waarom zou Boeddha niet in een diepe metafysische en boeddhologische zin… ? En waarom zou Krishna niet … ? Kortom: dé maatstaf voor menselijke moraliteit zou zomaar niet voor alle mensen dezelfde kunnen zijn, omdat de een uitgaat van Christus, een ander uitgaat van Boeddha en weer een ander uitgaat van Krishna. Ik schrijf expres ‘zou kunnen’, want wie weet blijken er bij nader onderzoek geen verschillen te zijn tussen de maatstaven. Maar voor Christenen is Christus natuurlijk de enige maatstaf die telt. Voor boeddhisten zal Boeddha dat zijn en ga zo maar door. Door de eeuwen heen hebben mensen elkaar – voor zover ik weet – eerst de maat genomen en elkaar daarna met de eigen favoriete staf de hersens ingeslagen.

Metafysisch betekent: bovennatuurlijk; (nog) niet wetenschappelijk te verklaren. Met deze betekenis in het achterhoofd, denk ik dat in de zin “De natuurwetten vertegenwoordigen op een bijzondere wijze de wetten van Christus” het woord metafysisch vergeten is. Een natuurwet geldt immers altijd, overal, onder alle omstandigheden, voor alles en iedereen. De wet van de zwaartekracht bijvoorbeeld geldt zowel voor mensen als voor mieren; op Mars zowel als op Aarde; in de verste uithoeken van het ons bekende universum evenzeer als in mijn woonkamer. Geen uitzonderingen! In een vacuüm vallen olifanten net zo hard naar beneden als gierzwaluwen. Andere natuurwetten zijn: de wet van behoud van energie; de thermodynamische wetten en bijvoorbeeld de algemene gaswet. Er zijn er veel meer. Maar de tien geboden vallen er niet onder, neem ik aan, omdat dat het geen wetten zijn die altijd, overal, onder alle omstandigheden voor alles en iedereen gelden. Dat kunnen Christelijke theologen misschien wel heel graag willen, maar dat noem ik dan wensdenken. Wat iemand persoonlijk – en wellicht op goede gronden – vindt en graag als wet voor iedereen ziet, telt nu eenmaal niet. Ook niet als die iemand een heilige is. Natuurwetten hebben géén enkele menselijke interventie nodig om geldig te zijn. Er zijn ook geen sancties nodig om overtredingen te corrigeren. Zo van: Hé… daar valt een baksteen de verkeerde kant op…omhoog in plaats van naar beneden…  dat mag niet! Stoute baksteen! Straf.

De tien geboden zijn géén natuurwetten. Of bijvoorbeeld “Gij zult niet doden” ooit wetenschappelijk valt te verklaren, vraag ik mij af. Dat zie ik toch eerder gebeuren met de wet van Karma: ieder gevolg heeft een oorzaak, en elke oorzaak heeft een gevolg. Ik neem zonder meer aan dat die stelling in het hele universum geldig is. Alleen de eerste oorzaak … dat is nog een dingetje. Het laatste gevolg is dat ook; tenzij het laatste gevolg en de eerste oorzaak samenvallen, maar hoe dan? Ik neem het niemand kwalijk het niet te weten, zeker mijzelf niet.

Mensen hebben normen en waarden nodig. Zonder gedeelde normen en waarden zal het ongelooflijk lastig worden een beetje gezellig samen te leven. Wat dat betreft kan ik deze les theologie prima volgen. En ik ben het ook helemaal eens met Jezus die de overdaad aan 613 gedragsregels uit het Oude Testament samenvatte in de volgende twee: ”Heb uw naaste lief als uzelf’ en de (volgens hem) belangrijkste: “Heb de Heer, uw God, lief met heel uw hart, met heel uw ziel, heel uw verstand en heel uw kracht.”

Op de eerste regel heb ik niets aan te merken. Ik ben het er – ik zeg het nog maar eens – helemaal mee eens. De ander IS mij, ik BEN die ander, er is geen essentieel verschil tussen mij en welk levend wezen dan ook. In het diepst van ons zijn, zijn wij één! In dat licht is ‘heb uw naaste lief als uzelf’ niet alleen logisch maar zelfs universeel geldig en daarmee een soort natuurwet. Dus toch? Ik zie niet in waarom deze gedragsregel op Mars niet op zou gaan, maar of de regel ook voor roofdieren geldt? Zou een leeuw net zoveel van een antilope kunnen houden (vice versa) … als regel? Zou één van die twee daar ook maar één seconde over nadenken?

Ik denk dat het anders ligt voor de regel “Heb de Heer, uw God, lief met heel uw hart, enzovoorts ”, tenzij ik die mag herformuleren tot:  “Heb datgene dat je gemeen hebt met alles dat leeft, lief met heel jouw hart, en zo verder.” Dáár kan ik wat mee. En wanneer ik datgene dat ik gemeen heb met alles dat leeft ‘God’ noem, klopt het helemaal. Problem solved.

Opschrijven is één. Met de mond belijden is twee … maar doe het even. Dat is een levenswerk. Toch is dat precies wat nodig is om normen en waarden over te dragen, aan elkaar en – in de eerste plaats – aan onze kinderen. Walk your talk. Doe wat je zegt. Leg niet alleen uit waarom je iets zus of zo zou moeten doen of laten, maar doe het ook zelf en laat het ook zelf. Consequent. Dus niet alleen wanneer het (toevallig?) goed uitkomt. Dat is lastig. Daar hebben we als mensen ineens toch weer méér dan 613 regeltjes voor nodig. We zijn namelijk vaak te kortzichtig, te eigenzinnig, te hebberig, te egoïstisch (en ga zo maar door) voor om het altijd, overal, onder alle omstandigheden voor alles en iedereen te laten gelden. Het leeft niet als natuurwet. Jammer. Of niet?

Wie het weet mag het zeggen.

Categorie: Boeddhisme, Columns, Dharmapelgrim, Geluk, godsdienst, Onderwijs

Lees ook:

  1. Over Theologie deel 2 – Religie en godsdienst 
  2. Over Theologie deel 3 – Opleiding
  3. Over Theologie deel 4 – Het Geloof  
  4. Nieuwe Boeddha?

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Fred zegt

    8 maart 2022 om 10:29

    Met veel interesse dit artikel gelezen, edoch uit https://www.openoog.com/Vrijheid.html:

    Waarden en normen zijn geen absolute waarheid
    Dus als je die wat kun loslaten ben je al een stuk vrijer.

    Als veel van wat ons dwars zit slechts ons – toevallig en veranderend – waardeoordeel is waarom hechten wij dan zo aan normen en waarden, en aan ons eigen oordeel? Omdat we willen houden wat we hebben en willen afdwingen dat een ander daaraan meewerkt: ‘Jij bent fout, jij moet je schuldig voelen, je moet gestraft worden’. En dat idee werkt tegen onszelf: we hebben het idee dat we zelf te kort schieten als we ons niet aan de regels houden, tot en met: het is verschrikkelijk als ík iets verkeerds doe. Op die manier leven we in angst in plaats van in vrijheid.

    • Dharmapelgrim zegt

      8 maart 2022 om 10:50

      Waarden en normen zijn inderdaad geen absolute waarheid. En deze ‘wat los’ laten, is een goed idee… d.w.z. als je ze kunt, wilt en durft zien en hanteren als zijnde géén absolute waarheid. Edoch, dat is iets anders dan alles ‘waardeloos’ en ‘normloos’ laten. Alles waardeloos en normloos laten, zou zomaar op anarchie, chaos of willekeur kunnen uitlopen. Lijkt me geen goed idee.

      • Fred zegt

        8 maart 2022 om 12:17

        Dank voor uw antwoord. M.i. en ook volgens genoemd artikel is chaos etc. ook een oordeel, gebaseerd op de angst om iets van je zelf, geld, bezit, zekerheid e..d. kwijt te raken.

Primaire Sidebar

Door:

Dharmapelgrim

Probeert sinds zijn 16de jaar het Edele Achtvoudige pad te volgen. Dat lukt hem met vallen en opstaan, waarbij hij zichzelf voorhoudt dat hij dat pad tot het einde zal gaan, zolang hij maar één keer vaker opstaat dan valt. Iedereen die de dharma beoefent is een pelgrim op zijn eigen weg. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 14 mei 2025
    Alleen maar zitten
  • 14 mei 2025
    Online lezingenserie: Meewerken aan 2000 jaar toekomst van de Theosofia (3)
  • 14 mei 2025
    Zen Spirit zenmeditatie Arnhem, 1e helft 2025 8 januari-25 juni
  • 14 mei 2025
    Zenmeditatie in Leiden
  • 16 mei 2025
    City Weekend - Death & impermanence with Ven. Amy Miller
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Amsterdam herdenkt de Nakba – ‘77 jaar ontheemding, verzet en solidariteit’
    • We blijven mensen – samen, tot het einde
    • Goff – fabels voor fabeldieren (2) – kip
    • Ontkennen en ont-kennen in het christendom – de via negativa
    • Het jaar 2025 – dag 132 – vreemdelingenhaat

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.