• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Jan Veenendaal – geen dood, geen vrees (12) – een brief

Jan Veenendaal – geen dood, geen vrees (12) – een brief

22 januari 2022 door Jan Veenendaal

In een serie columns schrijft Jan Veenendaal aan de hand van de Hartsoetra en het boek ‘Geen dood, geen vrees’ van Thich Nhat Hanh over zijn ongeneeslijke ziekte en de bijzondere, spirituele reis die hij hierdoor maakt. Jan is lid van de ‘Orde van Interzijn’. Zijn dharmanaam is: ‘True ripening gratitude’.

Beste Jan,
Ik kan me voorstellen dat het heel spannende tijden voor je zijn. Zo veel als mogelijk wens ik je natuurlijk alle kracht om die tijd door te komen. Een belangrijke boeddhistische les daarbij is dat het belangrijk is dat je weet, je realiseert, dat alleen jij degene bent die de macht en de kracht hebt om controle te hebben over je gedachten.
Wat anderen zeggen over je is niet van belang, hoe anderen over je spreken, wat anderen vinden dat je moet doen, is niet interessant. Onze grote valkuil is dat we ons dat niet beseffen. Onze eigen gedachten kunnen ons raken, niet die van andere mensen. Dingen die mensen over ons schrijven, laat staan denken, kunnen we buiten onszelf sluiten waardoor we er niet door van streek hoeven te raken.
De Boeddha vertelde eens het verhaal van de tweede pijl. Als een pijl ons treft dan doet dat pijn. Als een tweede pijl ons op dezelfde plaats treft dan is de pijn vele malen groter. De tweede pijl – je begrijpt het al – zijn onze gedachten, onze aannames. Onze gedachten, onze aannames, wat goed of slecht is, wat hoort of niet hoort, etc..
Als het je lukt kan meditatie een geweldig middel zijn om je niet door je gedachten van streek te laten maken en te voorkomen dat je gedachten met je op hol gaan. Wanneer je interesse hebt in zo’n meditatie laat het dan maar weten.
Overigens is er in het Stoïcisme, dat wel het boeddhisme van het Westen wordt genoemd en in ongeveer dezelfde tijd opkwam, ook een prachtige meditatie. De premeditation malorum.
Je mediteert op het ergste dat je kan overkomen, je stelt je voor wat dat is. Dan blijkt in de praktijk, dat als je dat al overkomt – wat vaak niet het geval is – je weet hoe je ermee om moet gaan omdat je het al doorleeft hebt.
Epictetus, een van de belangrijkste grondleggers van het moderne stoïcisme (wat overigens niets te maken heeft met een stoïcijnse levenshouding) heeft een belangrijke les voor ons:
“ Er is slechts één weg naar geluk, en dat is op te houden met je zorgen te maken over dingen waar je geen invloed op hebt.”
Overigens, citaat:
“Viktor Frankl, overlever van de Holocaust, schreef iets gelijkwaardigs. Tijdens zijn gevangenschap in een concentratiekamp kwam hij tot de ontdekking dat er één ding is wat nooit van een mens afgepakt kan worden. Dat is de beslissing hoe je op je omstandigheden reageert. Nu is ons dagelijks leven – gelukkig – geen concentratiekamp, maar toch komen we dingen tegen waar we boos, verdrietig of gefrustreerd van worden. Bedenk dan ook dat hoewel alles tegen kan zitten, niemand kan bepalen hoe jij op zaken reageert. Dat kan je
namelijk alleen zelf. De keuze is dus aan jou: word je boos, verdrietig en gefrustreerd door wat er gebeurt, of kun je vanaf nu met een meer positieve en stoïcijnse blik in het leven staan?
Wel Jan, ik laat het hierbij. Misschien kan het helpen je leven wat dragelijker te maken.
Ik moet nu stoppen. Ik zit je op een bijzondere plek te schrijven in een ziekenhuis onder de grond op de nucleaire afdeling. Een uur geleden hebben ze me een radioactieve vloeistof via een infuus toegediend waarop over 10 minuten op de MRI Pet scan zichtbaar moet zijn of er nog uitzaaiingen in mijn lichaam zijn of dat die gelijk zijn gebleven of afgenomen.
Spannend, want dan weet ik of de medicatie al of niet is aangeslagen.
Het is de derde keer nu dat ik hier ben, tot nu toe was de uitslag iedere keer slechter.
Vandaag moet het maar eens een positief beeld geven. Ik kon me ongelofelijk druk maken en sliep slecht over de uitslag, maar mediteren en het stoïcisme helpen me heel erg goed.
Ook om de tijd tot de uitslag op 31 januari door te komen.
Ik wens je het allerbeste, zorg goed voor jezelf. Als ik iets voor je kan betekenen, laat het
dan weten.
Alle goeds,
Ja

Categorie: Boeddhisme, Columns Tags: aflevering 11, geen dood, geen vrees, Jan Veenendaal, serie

Lees ook:

  1. Jan Veenendaal – Geen dood, geen vrees (2) – Leeg van een afzonderlijk zelf
  2. Geen dood, geen vrees 14 – manifestatie
  3. Geen dood, geen vrees (39) – Over leven
  4. Geen dood, geen vrees (42) Dood. Straf?

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Wulf zegt

    24 januari 2022 om 10:18

    Beste Jan, gunstige uitslagen en veel kracht gewenst!

  2. Jan Veenendaal zegt

    24 januari 2022 om 11:32

    Dankjewel!

    Alle goeds, Jan

Primaire Sidebar

Door:

Jan Veenendaal

Jan Veenendaal (1951) is lid van de Leven in Aandacht sangha in de traditie van Thich Nhat Hanh waarbinnen hij lid is van de internationale Orde van Interzijn’. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 2 mei 2025
    Phowa Studieweek
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • De dood van de paus
    • Seks: Joodse posities in Joods Museum Amsterdam
    • Paus Leo XIV – ‘help ook elkaar om bruggen te bouwen – met dialoog, met ontmoeting’
    • Aardbeving van magnitude 3,7 schokt Tibet
    • Vrijdag Zindag – Wat Schoof had willen zeggen

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.