• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Elfde jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • André Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Eelco van der Meulen
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Dick – Laat je raken

Dick – Laat je raken

22 januari 2022 door Dick Verstegen

Moeten we mensen indelen in ‘zen’ of ‘niet-zen’? Nee toch hè? Ik stel voor dat we alle plakplaatjes gewoon achterwege laten. Hebben we immers niet allemaal dezelfde ‘missie’ in leven en werk – geraakt worden door wat zich aan ons voordoet? Om dat in te zien helpt het gedichtje van Willem Hussem:

wanneer je kijkt
zie je nog niet
wanneer je ziet
grijpt het je aan

‘De betekenis van het leven is om te zien’, zei ooit de antieke zenmeester Huineng. Zien zoals Willem Hussem en de oude zenmeester bedoelen is open, vrij, ontvankelijk, aandachtig zijn. Je durven blootstellen aan het leven en daar ja tegen zeggen, leuk en niet leuk. Wat er is mag er zijn. Voor wie het kan zien, kan alles voeren tot verwondering en geraakt worden. Je laten raken is tegelijkertijd ook het beste managementgereedschap.

Geraakt zijn is het wonder van het alledaagse ondervinden. Wijzelf zullen de bereidheid tot die ondervinding moeten voeden. Hoera dus voor meditatie- en inspiratieruimten in de werksituatie! Want dat helpt het voedingsproces. Maar dan moeten het liefst wel levende ruimten blijven die er voor de gebruikers organisch en energetisch helemaal bij horen. Zoals een hand en een hart bij een lichaam.

Ook wie al lang onderweg is, komt bij het ‘voeden van de ondervinding’ steeds uit bij ‘zichzelf’. Altijd weer opnieuw. The question is me, zingt jazzzangeres Ineke van Doorn in één van haar eerste albums. Want wat we zelf zijn, weten we niet. Niet echt. Naarmate we dat meer open kunnen laten, komt geraaktheid makkelijker tot stand.

Maria, een bevriende zuster van Schijndel, laat me keer op keer zien dat geraakt worden valt of staat met ontvankelijkheid. In een stil, verlaten bos hoorde ze eens hoe een moeder een slaapliedje zong voor haar kind. Stil stond ze met open aandacht. Terwijl ze het vertelt, schieten de tranen haar weer in de ogen: ‘Alsof het hele heelal zong voor één mensenkind’. Kun je openstaan voor wat zich in het moment ontvouwt? Kun je de symboliek en de betekenis ervan herkennen? Dat is het: openstaan en toelaten. Het andere, waarin het mysterie en het alledaagse samenkomen, is er al. Het is er altijd al. Je hoeft het alleen maar te zien. Vanuit het boeddhisme zou je kunnen zeggen: De Dharma is overal. Vanuit de bijbel zou het kunnen heten: Zie, ik maak alle dingen nieuw.

In een van de voorleesboeken in ZIN staat een verhaal over een wanhopige, berooide bijstandsmoeder die geen perspectief meer zag. Haar doorbraak tot aanvaarding van het leven zoals het zich elk ogenblik ontvouwt, begon bij haar toen zij haar blote zoontje in veel te grote laarzen en met een onderbroek op zijn hoofd de kamer binnen zag komen. Opeens ZAG zij en werd geraakt.

‘Op zo’n moment ziet het kind in je dat het bestaan een wonder is’, aldus ch’anmeester Ton Lathouwers in een interview dat ik met hem had. ‘Het komt als de stilte van een zachte bries, de stem van tedere stilte (I Koningen 19, vers 12). Het komt op kousenvoeten, is nooit af te dwingen en is voor iedereen weer geheel anders.’ Al duurt geraaktheid meestal kort, zij werkt als ervaring levenslang door, opent je steeds verder en bouwt meteen aan de volgende verwondering.

In mijn zengroepen stelde ik een keer bij wijze van inleiding één enkele vraag: Waardoor ben je vandaag geraakt? Een deelnemer vertelde dat hij grote weerstand voelde tegen beoogde verandering op zijn werk. In een vergadering werd hij opeens de echte gezichten gewaar van zijn collega’s en superieuren. Plotseling zaten daar worstelende mensen. Hij liet zich daardoor raken en hij ervoer dit moment als ‘eeuwigheid met de weemoed van vergankelijkheid’. Zijn frustratie zette zich om in ontroering en dat leverde hem de inspiratie zijn weerstand te transformeren in creatieve oplossingen.

Kun je dit ‘leren’? Niet echt, maar je kunt er wel aandachtig voor leren openstaan. Dat is wat we zowel in zen als bij ZIN proberen te doen. Mensen helpen in leven en werk het wonder van het alledaagse te zien. Want daar begint elke vorm van transformatie.

Als je bereid bent je steeds weer te verwonderen en je te laten raken, dan hoef je geen missionaris te worden in je eigen omgeving. Door je simpele manier van zijn en door de keuzes die je maakt, draag je uit waar het om gaat: Ook in zakelijkheid kan bezieling heersen. Ook in samenwerking en het bereiken van doelen kan liefde de effectieve leidraad zijn.

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Boeddhisme, Columns, Dick Verstegen, Geluk, Zen Tags: geraakt worden, Huineng, Ineke van Doorn, laat je raken, ondervinding, ontvankelijkheid, werksituatie, Willem Hussem

Lees ook:

  1. De beweging van het gemoed
  2. De Woonboot
  3. Dick – IJsblokje
  4. Dick – De ware stem van je hart

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

Dick Verstegen

Columnist Dick Verstegen is zenleraar en oud-hoofdredacteur van de VNU dagbladen. 
Alle artikelen »

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 18 mei 2022
    ONLINE Lezingenserie 'Ieder mens een vredestichter'
  • 20 mei 2022 - 22 mei 2022
    The work that reconnects -Het werk dat weer verbindt
  • 22 mei 2022
    Kum Nye Yoga op zondag | Online
  • 22 mei 2022
    Lezingencyclus
  • 23 mei 2022
    Online course The Twelve Links of Interdependent Origination
  • bekijk de agenda

De werkplaats

De werkplaats.

Boeddhistische kunstenaars

Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
lees meer »

Pakhuis van Verlangen

In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

Boekbespreking – De jonge Filosoof

Erik Hoogcarspel - 9 mei 2022

In het boekje “De jonge filosoof” wordt een zekere Christoph opgevoerd, die in de bibliotheek een boek vindt van David van Goorle. Dit is het kleinere boek “Idea Physicae”, maar dan in het Nederlands. Christoph vindt met andere woorden de (niet bestaande) Nederlandse uitgave” Schets van de Natuur” in de bibliotheek.

Over populisme en het menselijk tekort

Kees Moerbeek - 8 mei 2022

‘Waarom is de burger boos?’ is volgens de geschiedkundige Maarten van Rossem gemakkelijk en ook wetenschappelijk verantwoord te beantwoorden, schrijft hij in zijn boek Waarom is de burger boos? De burger is boos, omdat hij bezorgd is over de omvangrijke immigratie en de veronderstelde negatieve effecten op onze samenleving. Dit artikel geeft een indruk van zijn boek, met aanvullingen van de socioloog Anton Zijderveld.

Boekbespreking – Een leven als ‘man of letters’. Biografie van David Hume.

Erik Hoogcarspel - 1 mei 2022

De rede kan ons tot overtuigingen leiden of laten twijfelen, maar alleen gevoelens zetten ons volgens Hume aan tot daden. Hume onderscheidt primaire indrukken en secondaire. Gevoelens zijn secondaire indrukken, want ze zijn als het ware een reactie op primaire indrukken, zoals pijn of genot.

Voor kinderen is een heel dorp nodig (2)

Rob van Boven en Luuk Mur - 20 april 2022

We houden van categorieën. Deze ouders zijn fout, en die pleegouders zijn goed. Zou het kunnen zijn dat er bij die foute ouders ook sterke punten zijn? En kan het zijn dat pleegouders ook hun problemen hebben? Wat voor boodschap krijgt een kind dat bij de ouders weggehaald is, bijvoorbeeld vanwege de toeslagenaffaire. Je ouders zijn slecht, fraudeurs, oplichters. Je bent nu bij ons en wij zijn goed?

Onmacht begrijpen, zonder klakkeloos goed te praten

Kees Moerbeek - 18 april 2022

In de ogen van de nieuwrechtse populisten is de gewone man de dupe van de globalisering en de immigratie, die hem dreigen weg te vagen. Deze taal verstaan de progressieven niet en ze staan met een mond vol tanden. Dit populisme gaat over identiteit en gemeenschap en dit bezorgt weldenkenden koude rillingen, aldus de auteur. Ook hierdoor werden de uitwassen van de globalisering en de immigratie niet ingezien. Deze populisten richten hun pijlen dan ook op de ‘de zelfgenoegzame, progressieve elite’, die een betere wereld had willen bewerkstelligen, maar ‘intussen de gewone man doodgemoedereerd aan zijn lot overliet.’

Meer onder 'pakhuis van verlangen'

Footer

Boeddhistisch Dagblad

over ons

Recente berichten

  • Verlichting is opgaan in de paradox
  • Het jaar 2022 – dag 136 – held
  • De grondregels van zen
  • Wakker worden
  • Dalai Lama – ‘meer aandacht voor de leer van Gautama Boeddha’

Reageren

We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

Over het BD

Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
Lees ons colofon.

Zie ook

  • Contact
  • Over ons
  • Columns
  • Reageren op de krantensite

Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

 

Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

 

loading Annuleren
Bericht niet verstuurd - controleer je e-mailadres!
E-mail-controle mislukt, probeer het opnieuw
Helaas, je blog kan geen berichten per e-mail delen.
Privacy en cookies

Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

Noodzakelijke cookies

Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

Privacy

Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens