• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » De kunst van het geluk 2

De kunst van het geluk 2

17 juli 2021 door Ksaf Vandeputte

Een mooie boeddhistische term die ik pas recent leerde kennen is ‘het veld van verdienste.’ Hoe meer positieve daden we stellen, hoe groter ons ‘veld van verdienste.’ Dat veld groeit enkel als onze positieve daden het gevolg zijn van een morele training en niet van tijdelijke goede bedoelingen. Het lijkt sterk op ‘zaden zaaien, een ander mooi beeld. We kiezen of we positieve zaden zaaien of negatieve. We kunnen een vruchtbaar ‘veld van verdienste’ oogsten. Zij het dat de opbrengst vooral ten goede komt van anderen, zo niet is dit enkel een poging om ‘onze hemel te verdienen.’

Het gewicht van ons hart

Het gaat er om dat we oprecht mededogen voelen, of simpelweg dat we oprecht aanwezig zijn bij een ander. In de volkstaal spreekt men van ‘je hart openen voor iemand.’ De symboliek van het hart is nuttig omdat het hart niet werkt met beloning of status maar met een belangeloze inzet. Door je te geven wordt je niet armer, integendeel, een open hart put uit de eindeloze voorraad van het leven. Wat mij een mooie, alternatieve omschrijving van spiritualiteit lijkt.

In de Egyptische mythologie is er een vergelijkbaar besef dat men uitbeeldde als een ceremonie die ‘het wegen van het hart’ heette. Een overledene ging direct na zijn overlijden naar de ‘Hal van de Twee Waarheden.’ In het midden van de hal stond een grote weegschaal waarin aan de ene kant de Veer van de Waarheid lag, aan de andere kant het hart van de dode. Thoth, de god van de wijsheid, schreef de uitkomst van het wegen op. Als het hart even zwaar was als de veer, mocht de dode door de poort naar het hiernamaals. Als het hart zwaarder was, sloeg de weegschaal door en at het monster Ammit het hart op.

Boeddha somde op van wat heilzaam en onheilzaam is. Hij heeft het allereerst over de drie oorzaken van lijden, begeerte, kwaadwilligheid en foute visies die uiteraard niet heilzaam zijn. Daarnaast benoemt hij nog zeven concrete voorbeelden van onheilzaam gedrag: het doden van levende wezens, stelen, fout seksueel gedrag, liegen, kwaadspreken, kwetsende woorden spreken en onzin uitkramen. [1]

Westers onderzoek naar geluk

Gemiddeld zijn mensen gelukkiger als ze getrouwd zijn of een duurzame relatie hebben,

  • veel vrienden hebben, zichzelf aantrekkelijk vinden en religieus zijn. We associëren geluk met gezond zijn, lang leven, ons goed voelen en goed functioneren, kortom dat ons leven van goede kwaliteit is. Zoals Boeddha het al wist, blijkt dat we over veel externe factoren geen controle hebben. Een nieuw inzicht is dat meer dan een derde van de verschillen in geluksgevoel afhangen van verschillen in genetische aanleg. Een bevinding die opnieuw aansluit bij het boeddhisme is dat we wel onze manier van omgaan met omstandigheden kunnen aanpassen. Hoe meer we ons op de buitenwereld richten, hoe gelukkiger we ons voelen. Vanaf de middelbare leeftijd groeit ons geluksgevoel, wat het gevolg lijkt te zijn van een meer positieve instelling. [2]

De sociaal psycholoog Ap Dijksterhuis toont aan dat onderzoek naar de invloed van geld een paar mythen ondergraaft. Het blijkt namelijk dat genoeg geld gemoedsrust geeft omdat we ons niet teveel zorgen moeten maken over het materiële aspect van ons leven. Tenminste als we niet steeds meer geld willen en tevreden zijn met wat we hebben. Geld maakt ons gelukkig doordat we er tijd mee kopen en doordat we werk dat we liever niet zelf doen kunnen uitbesteden. We kunnen er een deel van wegschenken, wat anderen én en passant onszelf gelukkig kan maken. Rijke landen zijn gelukkiger dan arme, en inkomensgelijkheid leidt tot meer geluk. Ap Dijksterhuis: ‘Soms sussen rijke mensen hun gemoed door te wijzen op het feit dat arme mensen vaak ook veel minder hard werken en daarmee ook minder hoeven te verdienen. Dit is de soort combinatie van arrogantie en domheid waar de wereld wel zonder zou kunnen.’ [3]

De deugden van de oude Grieken

Al vanaf Plato en later in het Christendom zag men in dat geluk staat of valt met matigheid. De juiste Maat is niet zomaar te vinden. Zowel in ons innerlijk als in onze maatschappelijke ordening is er een juiste maat: in werken en ontspannen, vreugde en verdriet, vrijheid en gelijkheid. Goed en kwaad zijn het resultaat van maat houden. De centrale deugden van Plato zijn redelijkheid, dapperheid, zelfbeheersing, rechtvaardigheid. Aristoteles voegde daaraan toe dat iedere mens voor zichzelf moet uitzoeken wat een deugdzaam en gelukkig leven is. Het is zowel een natuurlijke ordening als een grote inspanning. Geluk is een gevolg van deugdzaamheid en interessant is dat Aristoteles dit ook ‘voortreffelijkheid’ noemt, wat dichtbij Boeddha’s Edele Waarheden komt. ‘Edel’ is een andere omschrijving van ‘voornaam.’

Er zijn geen gemakkelijke regels om te bepalen wat deugdzaam is. Het hangt af van de situatie, de context en vraagt dus om aandachtig zijn en om een evenwicht te vinden tussen een gemakzuchtig vervallen in extremen. We moeten in de praktijk vooral rechtvaardige daden stellen. Aristoteles merkte ook op dat iets slechts doen, wetende dat het fout is, het gevolg is van een zwakke wil.

De weg naar het nirvana is een middenweg tussen schijnbare uitersten. De middenweg schuift voortdurend heen en weer tussen polen. Als mens schuiven we voortdurend heen en weer tussen onze uniek talenten en de condities die ons mee bepalen, het lijden dat bij het leven hoort. De kunst is leren mee te bewegen met de wind. Op het ritme van ons hart, het ritme van ons diepe aanvoelen, van diep weten. Diep weten is beseffen dat we niet op onszelf bestaan. Het Nirvana is enkel bereikbaar via een ontmoeting met iets anders, een ander mens, en uiteindelijk het Andere, de wereld rond ons. Geluk is toelaten dat de wereld ons doordringt, is ervaren dat elk ding, elke ervaring, elke andere mens een aspect is van de kosmos. En dat we daar een klein maar uniek onderdeel van zijn. Hoe zouden we ons gelukkiger kunnen voelen, hoe zouden we vollediger kunnen zijn dan op de momenten dat de hele kosmos ons doordringt?

[1]  MN 73: Mahāvacchagotta Soetra

[2]  Lenoir, Du bonheur, Le livre de poche,  2017

[3]  Ap Dijksterhuis, Maakt geld gelukkig?, Prometheus, 2018

Categorie: Boeddhisme, Columns, Geluk, Ksaf Tags: Ap Dijksterhuis, Aristoteles, buitenwereld, edele waarheden, geluksgevoel, goed en kwaad, hal van twee waarheden, Kosmos, middenweg, nirvana, Plato, veld van verdienste, vrienden

Lees ook:

  1. De Boeddha en de klimaatramp (deel 1)
  2. Pascal Versavel – een natuurwandeling van Oost naar West
  3. Postmodernisme is de filosofie van het neoliberalisme
  4. Bovenal bemin de mens

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

Ksaf Vandeputte

De Vlaming Ksaf Vandeputte (1952) werkt als maatschappelijk werker en psychotherapeut. Hij is zeer geïnspireerd door het boeddhisme, meditatie en psychotherapie vormen volgens hem twee polen van eenzelfde gebied. Hij is lid van twee sangha’s in Vlaanderen en gewijd door Dharmavidya (David Brazier), maar even goed geïnspireerd door Thich Nhat Hanh en Ton Lathouwers. www.meditatief.be 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 2 mei 2025
    Phowa Studieweek
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • De dood van de paus
    • Seks: Joodse posities in Joods Museum Amsterdam
    • Paus Leo XIV – ‘help ook elkaar om bruggen te bouwen – met dialoog, met ontmoeting’
    • Aardbeving van magnitude 3,7 schokt Tibet
    • Vrijdag Zindag – Wat Schoof had willen zeggen

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.