• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Het jaar 2019 – dag 283 – nepzit

Het jaar 2019 – dag 283 – nepzit

10 oktober 2019 door Joop Ha Hoek

Zo af en toe kom ik ze nog tegen, de ex-leden van de boeddhistische sangha die ik ooit bezocht. Leuke, gewone mensen. De sangha is jaren geleden opgeheven en zelf ben ik tegenwoordig vrijgevestigd. Ik begin zelf nooit over het boeddhisme maar de ex-leden vragen steevast of ik ‘er nog wat aan doe’. Nou ben ik geen boeddhist maar een volger van de leer van de Boeddha. Volgens mij bestaan boeddhisten helemaal niet of niet helemaal. Dus ik kan bevestigen dat ik volgens het achtvoudige pad van de Boeddha, mijn grote vriend, probeer te leven. Niet jatten, liegen, onder invloed raken en spreken, gewoon een net mens zijn en de geest trainen. In het nu leven.

Zelf beginnen de ex-leden mij meestal uit te leggen dat ze er a) niks meer aan doen dat ze b) nu een ander leven leiden c) er geen tijd meer voor hebben d) de sangha is opgeheven en waarom zouden ze er in hun eentje mee doorgaan e) zo af en toe nog zitten (mediteren) of f) voor hun moeder of oma moeten zorgen. Of ze zijn er gewoon mee gestopt.

De mooiste uitleg vind ik die van een meditatievriendin die zegt het boeddhisme nog wel te beoefenen maar dat met loopmeditatie praktiseert. Dat is niet te controleren als je dat al zou willen. Ik denk dat ze me niet wil teleurstellen maar ik weet zeker dat ‘ze er niks meer aan doet’. Laatst zei ze tegen mij weer een keertje gebogen te hebben, sinds lange tijd. Een ander zei wel heel erg terug te verlangen naar de sangria, hij bedoelde sangha. Ben je aan de zuip, vroeg ik hem?

Zo vult mijn kring zich met ex-boeddhisten. Het is hetzelfde als met heroïnegebruikers- dat aantal blijft ook vrijwel gelijk. Er gaan eraan dood en anderen treden toe tot dat gebruikersgilde.

Ik vind het boeddhisme niks om over te praten of uit te leggen of je het nog wel of niet doet. Ik vind het wel mooi overigens dat die mensen van het pad- de middenweg zijn. Op een gegeven moment moet je zelf je leven leiden en niet bij je ouders of de Boeddha blijven hangen.

Moedig voorwaarts!

BIJSLUITER: het lezen van deze columns kan leiden tot groot geestelijk ongemak,  woedeaanvallen, depressies, onbeheerst gedrag, angstaanvallen, maagzuur, zweten, ongeloof, twijfel aan eenieder, straatvrees, lange tenen en het geloof in het eigen gelijk. Bij de lezers. Scheldpartijen en een onbedwingbare drang om te reageren zijn waargenomen. Sommigen willen mij corrigeren. Of bedanken. Of prijzen. De drang om in verzet te komen, het abonnement op te zeggen- wat niet kan. Sommigen besluiten de krant niet meer te lezen, of te boycotten. Er kwaad over te spreken. Te janken of te vloeken. De straat op te gaan om te demonstreren. De politiek de rug toe te keren. Of aan de drugs te gaan. Kwaad spreken over Feyenoord. Breken met de familie. Het haten van planten en groenten. Aantijgen of beschuldigen. Het stopzetten van gedachten. Sprookjes verwerpen. Houden van Donald Trump. Sommigen voederen geen vogels meer. Of gaan de redactie stalken en bedreigen. Of geloven niet meer in Sinterklaas. Of wantrouwen de banken. Of te twijfelen aan het nu.

Categorie: Boeddhisme, Columns, Joop Hoek Tags: doe jij het nog, ex leden, opgeheven, sangha

Lees ook:

  1. Het jaar 2020 – dag 57 – veteravolger
  2. Waar blijven de Nederlandstalige boeddhistische podcasts?
  3. Het jaar 2019 – dag 38 – gladio
  4. Wijsheid en mededogen – de twee vleugels van verlichting

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Zeshin zegt

    10 oktober 2019 om 20:14

    Joop toch!
    Nou ben ik geen boeddhist maar een volger van de leer van de Boeddha.Volgens mij bestaan boeddhisten helemaal niet of niet helemaal.
    Nou ben ik geen student maar een volger van colleges van prof. Huppeldepup
    Volgens mij bestaan studenten helemaal niet of niet helemaal.

  2. Hemasa zegt

    11 oktober 2019 om 11:07

    Ik kwam bij een Boeddhistische leraar Dhammawiranatha terecht omdat ik zocht naar de reden waarom ik hier op deze aarde rondloop. Het idee om de verlichting te bereiken fascineerde mij. Ik begon het enigszins te begrijpen en dat verlichtte mijn bestaan. Rondom mij zag ik wel de verheerlijking van de leraar. Dat is een van de valkuilen. Ik leg het ook niet meer uit. Ik zeg simpelweg: het is geen godsdienst, het is een manier van leven. De Boeddha heeft alleen De Middenweg laten zien.

Primaire Sidebar

Door:

Joop Ha Hoek

Joop Ha Hoek, volger van de dhamma en redacteur. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 14 mei 2025
    Alleen maar zitten
  • 14 mei 2025
    Online lezingenserie: Meewerken aan 2000 jaar toekomst van de Theosofia (3)
  • 14 mei 2025
    Zen Spirit zenmeditatie Arnhem, 1e helft 2025 8 januari-25 juni
  • 14 mei 2025
    Zenmeditatie in Leiden
  • 16 mei 2025
    City Weekend - Death & impermanence with Ven. Amy Miller
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • We blijven mensen – samen, tot het einde
    • Goff – fabels voor fabeldieren (2) – kip
    • Ontkennen en ont-kennen in het christendom – de via negativa
    • Het jaar 2025 – dag 132 – vreemdelingenhaat
    • PM Modi – Het leven van de Boeddha zal de wereldgemeenschap altijd inspireren tot mededogen en vrede

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.