• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Een leven lang unsui (thuisloos)

Een leven lang unsui (thuisloos)

7 september 2019 door Zeshin van der Plas

Ik word soms moedeloos als ik zie dat het boeddhisme via christelijke denkbeelden wordt gepresenteerd. Maar ja, wie ben ik, ik ben net zo christelijk als de rest van autochtoon Nederland, tenminste als het over mijn inborst gaat. Ik denk christelijk, ik spreek christelijk, dat is mij met de Nederlands culturele paplepel ingegoten.

U gelooft mij niet? Het woord geloven is al christelijk. Ik kan eigenlijk niet meer dan qua inborst wat stapjes opzij doen en wat aan de zijkant van mijn levenspad lopen. Er zit nog steeds christelijke thee in mijn boeddhistische kopje. Dat boeddhistische kopje? Ik zou kunnen zeggen, ‘ach het oog wil ook wat’. En dat monnikschap? Ik heb er nooit in geloofd, ik ben mijn hele leven al thuisloos. Ik heb al zo vaak alles los gelaten en weer vast gepakt. Mijn eerste onderkomen was een vochtig piepklein arbeidershuisje dat ik op mijn 12e weer moest verlaten. Het eerste zelfstandig onderkomen was een kraakpand zonder nutsvoorzieningen. Ik heb zomers lang, samen met wat andere drop-outs, op een strand gewoond. Geleefd van het statiegeld van de lege flesjes die badgasten achterlieten. Ik heb nooit een echte baan gehad. Ik hield mij in leven als straatmuzikant, dan bedel je met een gitaar in plaatst van een bedelnap.

Ik heb nooit geloofd in carrière, gezin of om te leven als gevangene van de samenleving. Ik wilde weten waar dromen vandaan komen, ik vroeg mij af waarom mijn lijf kon bewegen terwijl ik op mijn rug naar de wolken lag te kijken. Waarom ademhalen vanzelf gaat. Nee, ik had het veel te druk om te gaan werken, carrière te maken of een gezin te stichten. Ik wilde ontdekken, de wereld zien, vreemde culturen leren kennen. Ik ben in een goede tijd geboren, liftend ben ik door heel Europa en Azië getrokken, ik heb de boeddha’s in de Bamiyanvallei gezien, stoepa’s en kloosters in de Swatvallei. Ik heb een tijdje bij een Saddhu in een holle boom gewoond, ik had het veel te druk. Of het gevaarlijk was? Ik heb een nacht naast een dode Fransman geslapen in een budgethotel in Kaboel. Niemand wist waar hij aan dood gegaan was. Twee Engelse meisjes klampten mij aan en smeekten of ik met hen samen wilde reizen omdat ze continu in borsten en billen werden geknepen. Ik ben in Rishikes bijna aan buikloop overleden. In de Kyberpas liep iedereen met wapentuig rond. Een vent met twee colts op zijn heupen, cowboyhoed en een T-shirt met ‘The Good, the Bad, en de Ugly’ erop afgebeeld.

Terug in Holland heb ik een woonwagen gebouwd en ben kindertheater gaan doen. Ik leefde van de hand in de tand, tot ik in een piepklein tweedehands winkeltje een bloedmooie vrouw tegenkwam en er was nog een klik ook. Kortom er ontstond de langste relatie in mijn leven. Ze was gescheiden en had twee droppies van kinderen. Ze was getrouwd geweest met een conservator schilderkunst. Voor mij was kunst toentertijd figuratief, de rest was geklieder van mijn kleine zusje. Zij heeft mij naar abstracte kunst leren kijken. Ze had kunst in huis van Anton Heyboer, nou niet de meest toegankelijke kunst.

Later heb ik een oud vrachtschip vaar- en bewoonbaar gemaakt. Ja dat was koud in de winter bij een oud potkacheltje waar alles in ging wat kon branden. Mijn broer was kwaad toen ik mijn schip verkocht en een zeilbootje kocht om de wereld rond te zeilen. Ik had alles, de hele wereld lag voor mij open en hij klampte zich vast aan zijn boot. Hij had er ook een en heeft er tot zijn 73e op gewoond en is nooit verder dan Nederland gekomen.

En als je dan de halve wereld hebt gezien, geproefd, gehoord en beleefd hebt dan heb je het wel gezien, de andere helft? Die is het zelfde als de andere helft die je al gezien hebt. Wat dan? Nou er is nog een veel groter gebied dat nog onontgonnen was waar ik het bestaan niet van wist. Ik had wel geprobeerd om toegang tot dat gebied te krijgen en er waren mensen die koeien met gouden horens beloofden, maar het waren goochelaars die geld uit je zakken toverden. Ik stortte mij op het kindertheater, daar goochelde ik een wereld van plezier die kinderzieltjes deed glunderen. Voor de rest kon mij alles gestolen worden.

En juist op het moment dat je alle hokuspokus de rug toekeert en de hele bliksemse klereboel laat vallen, word je vriendin ‘macrobiotisch’. Ik had in drie communes gewoond waar ze vegetarisch/macrobiotisch, enzovoorts aten. Je kreeg daar een ondefinieerbare groene smurrie op je bord die gezond was en overheerlijk smaakte, althans volgens de kok. Nee ik had deze ervaring al achter de rug en dan begint je vriendin er weer mee. Maar ja, je houdt van haar, dus daar gaat je gehaktbal die word ingeruild voor tofu, tempé en seitan. Maar in tegenstelling van de communes die uit kookboekjes kookten volgde zij lessen aan een macrobiotisch instituut. En zowaar de groene brij veranderde in bruine met vegaballetjes. En het werd alleen maar beter. Een paar jaar later sleepte ze mij mee naar een boeddhistische meester in Den Haag. Een gewone Hollander die met Banthe aangesproken werd en op een klein podium een lezing hield. Als ik na afloop wat kritische vragen stel wordt mij dat door zijn volgelingen niet in dank afgenomen. Hoe durf ik zijne heiligheid vragen te stellen en op de terugweg krijg ik van mijn vriendin de wind van voren, de relatie was over.

Dat ik zelf een half jaar later in de tegenovergestelde stroming terecht zou komen had ik toen niet kunnen bedenken. Zij theravadaboeddhist en ik mahayanaboeddhist, later is het contact met haar weer bijgetrokken, die Bhante had ze ook weer verlaten, maar die had haar dharmahonger wel aangewakkerd. Er kwam een nieuwe lerares in haar leven die ze tot haar dood is trouw gebleven. Helaas is ze veel te vroeg overleden, maar misschien wel precies op tijd, ze nam de dingen zoals ze op haar af kwamen. Ze omarmde de dood net zo als het leven getuige haar afscheid:

Waar zijn we in beland, waar zijn we in beland…
We zijn beland in leven en dood, hier en nu,
waar we altijd al waren
We zijn nergens in beland, we waren er al
en we zullen er blijven, het leven
en de onafscheidelijke metgezel de dood!

Khanti

En ik? Ik dreef weer verder als wolk in de spiegel van het meer, voort geblazen door de eeuwige passaatwind van het bestaan, zonder houvast, dromend van nooit meer dromen, dromend van wakker worden als vlinder en als mens.

 

Categorie: Boeddhisme, Mahayana, Theravada, Zeshin van der Plas Tags: kindertheater, thuisloos, vriendin, zeshin, zwervend

Lees ook:

  1. Een met kannon sama
  2. Hongerstilling
  3. Slaaf van de vrijheid
  4. Het denkhoofd en de schrijfhand

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Ronald Zanders zegt

    7 september 2019 om 09:58

    Prachtig..

  2. anne verhoijsen zegt

    8 september 2019 om 02:50

    Herkenbaar, fijn geschreven??

  3. François la Poutré zegt

    8 september 2019 om 15:09

    Mooi beschreven. Het leven waar velen van dromen, maar dat weinigen leven.

Primaire Sidebar

Door:

Zeshin van der Plas

Zenleraar, oud-globetrotter, oprichter van Suiren-ji zencentrum. Schrijver van versjes, liefhebber van het leven. www.zencentrum.nl 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 2 juni 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 3 juni 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 4 juni 2025
    Zen Spirit zenmeditatie Arnhem, 1e helft 2025 8 januari-25 juni
  • 4 juni 2025
    Zenmeditatie in Leiden
  • 5 juni 2025
    Introductieworkshop ‘Leven vanuit Vrijheid’
  • 6 juni 2025
    Yoga en meditation
  • 6 juni 2025
    Exploring wisdom and emptiness
  • 7 juni 2025
    Workshop Kum Nye | Ons ware zelf belichamen | Live en Online
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Deconstructie van het godsbeeld van Pseudo-Dionysius

    Hans van Dam - 23 mei 2025

    Over het verschil tussen weten-wat-niet en niet-weten.

    De wolk van niet-weten

    Hans van Dam - 22 mei 2025

    Over beeldloze mystiek en mystiekloze beelden.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Joseph Roth messcherpe kroniekschrijver van de chaos
    • Guy – dhammazaadjes – Leegte (P. anatta)
    • Renske haiku – waakhond
    • Ardan – meevechten
    • Als God alomvattend is, omvat Hij ook het kwaad

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.