• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Wie was Ananda, deel een

Wie was Ananda, deel een

23 december 2017 door André Baets

De Boeddha wordt in de teksten vaak ‘de meester of de leraar’ genoemd. Dit impliceert dat er leerlingen of volgelingen zijn. Wie waren deze mensen, die het (karmische) voorrecht hadden om in de nabijheid van de Verhevene te leven?

In de Pali-Canon en dan vooral in de Vinaya vinden we hierover een schat aan informatie.

De discipel die het meest in de Pali-Canon vermeld wordt is Ananda. (1) Onder de vooraanstaande monniken neemt hij een bijzondere plaats in.

Hij werd op dezelfde dag geboren als Siddhattha Gotama en hun vaders waren broers, dat maakt dat hij dus de neef was van de Boeddha.

Ananda had drie broers: Anuruddha, Mahanama en Pandu en één zus, Rohini.

Anuruddha trad net zoals Ananda toe tot de monnikengemeenschap en bereikte het arahatschap, het volledige ontwaken. Mahanama, die niet toetrad maar huishouder en lekenvolgeling bleef, werd een één-maal- terugkeerder (iemand die nog één volgend leven te gaan heeft). Van Pandu weten we enkel dat hij de bijna uitroeiing van de Sakya clan, dat plaatsvond tijdens het tachtigste levensjaar van de Boeddha, overleefde.

Rohini leed aan een ernstige huidziekte en leefde teruggetrokken. Na een voordracht van de Boeddha over karma, de wet van oorzaak en gevolg, werd zij een ‘stroombetreder’ (eerste niveau tot ontwaken).

Ananda was 37 jaar toen hij in de orde intrad. Daar werd Belatthasisa, een volledig ontwaakte monnik, zijn leraar. Hij was een gewillige en ijverige leerling en bereikte al tijdens zijn eerste regenseizoen retraite het niveau van ‘stroombetreder’.

Zijn eerste jaren als monnik waren uitsluitend gewijd aan het zuiveren van zijn geest. Hij voelde zich prima in de sangha en prees zich gelukkig om te kunnen trainen in de nabijheid van gelijkgezinde geesten.

Toen de Boeddha 55 jaar oud was werd Ananda zijn persoonlijke verzorger. Hij had zich, toen de Verhevene zijn monniken hierom vroeg, niet kandidaat gesteld maar werd door de sangha als de meest geschikte kandidaat naar voren geschoven. De Boeddha stemde in met hun voorstel.

Ananda vroeg, alvorens toe ze zeggen, acht gunsten.

Als eerste gunst vroeg Ananda dat de Boeddha als deze, bijvoorbeeld, een kleed cadeau zou krijgen, dit niet aan hem zou doorgeven. Ten tweede, dat de Boeddha voedsel dat voor hem bestemd was niet aan hem zou geven. Ten derde, dat de Boeddha een voor hem bereidde slaapplaats niet aan hem zou afstaan en ten vierde dat een persoonlijke uitnodiging voor de Verhevene niet automatisch Ananda zou omvatten.

Ananda verklaarde dat het bekomen van deze vier gunsten moest voorkomen dat de sangha zou kunnen zeggen dat hij de benoeming had aanvaard met het oog op persoonlijk gewin; iets wat in het verleden, bij vorige verzorgers van de Verhevene, wel vaker was voorgekomen.

Naast deze vier negatieve voorwaarden had Ananda ook vier positieve wensen. Ten eerste vroeg Ananda dat, als hij voor een maaltijd zou worden uitgenodigd, hij deze uitnodiging aan de Boeddha zou mogen doorgeven. Ten tweede dat, als er personen uit vreemde, verre streken de Verhevene kwamen bezoeken hij deze zou mogen begeleiden. Ten derde dat als hij, wat betreft de Dhamma, enige twijfel of vragen zou hebben, hij hiermee steeds, ten allen tijde, bij de Verhevene zou terecht kunnen. En ten vierde, dat als de Boeddha een leerrede zou uitspreken, waarbij Ananda niet kon aanwezig zijn, de Verhevene deze leerrede later voor hem, zou herhalen.

De achterliggende gedachte van Ananda bij deze vier wensen was het besef dat zijn taak als verzorger van de Boeddha zijn eigen vooruitgang op het nobele pad niet in de weg mocht staan.

De Boeddha stemde in met de verzoeken en tot aan de dood van de Verhevene, vijfentwintig jaar later, bleef Ananda zijn trouwe verzorger en begeleider.

De functie van Ananda omschrijven als bediende, verzorger, begeleider of secretaris is onvolledig, hij was veel meer.

Op het fysieke vlak zorgde hij dat er water was voor de Boeddha, zorgde hij bij ziekte voor medicijn, veegde de verblijfplaats van de Verhevene en sliep in zijn nabijheid. Hij herstelde de kleding van de Boeddha en hanteerde de waaier op hete dagen.

Maar ook organisatorisch had hij verantwoordelijkheid. Na een bijeenkomst van de monniken was Ananda de laatste die de ruimte verliet en controleerde hij of er niets was achtergebleven. Hij regelde de afspraken van de Verhevene, bracht berichten over en bemiddelde tussen verschillende partijen.

Zoals toen een groep luidruchtige monniken door de Boeddha werd weggestuurd (2). Het was ook Ananda die, toen de stiefmoeder van de Verhevene Pajapati hierom vroeg, bij de Verhevene pleitte voor het opnemen van vrouwen in de sangha (3).

Ananda zag zijn taak niet zozeer als barrière die de meester afschermde maar meer als brug tussen de Boeddha en zijn volgelingen.

Morgen bekijken we in deel twee wat er geschreven is over het karakter van Ananda en hoe zich dit weerspiegelt in zijn omgang met de andere monniken.

1.’Ananda, the guardian of the Dhamma’ BPS 1975
2.Catuma-Sutta MN 67
3.Vinaya Culla vagga 10,1,2

 

Categorie: Achtergronden, Andre Baets, Boeddhisme, Boeddhistisch leven Tags: Ananda, André Baets, Boeddha

Lees ook:

  1. Wie was Ananda, deel 2
  2. Wie was Ananda, deel drie en slot
  3. De Boeddha en zijn sangha (1)
  4. ‘Als de bel gaat, sta op’

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. G.J. Smeets zegt

    23 december 2017 om 18:42

    Wie was Ananda?
    Ananda is een literair personage in de Pali Canon. Historisch is er helemaal niets over Ananda bekend. Het zou wel netjes – correct – zijn geweest als André Baets dat erbij had vermeld. Elke historicus en Indoloog weet dat de Pali Canon legendarisch materiaal is. Het past boeddhisten anno 2017 mijns inziens niet om te doen alsof de Pali Canon een info-bron is. De canon is inspiratie-bron, niks meer en niks minder, maar ze is geen info-bron.

Primaire Sidebar

Door:

André Baets

Boeddhist en auteur (Kagyu, Zen en Theravada). André publiceert op zijn site Buddhavacana (woorden van de Ontwaakte) en het Boeddhistisch Dagblad sutta’s uit de Pali-Canon. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 14 mei 2025
    Alleen maar zitten
  • 14 mei 2025
    Online lezingenserie: Meewerken aan 2000 jaar toekomst van de Theosofia (3)
  • 14 mei 2025
    Zen Spirit zenmeditatie Arnhem, 1e helft 2025 8 januari-25 juni
  • 14 mei 2025
    Zenmeditatie in Leiden
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Ontkennen en ont-kennen in het christendom – de via negativa
    • Het jaar 2025 – dag 132 – vreemdelingenhaat
    • PM Modi – Het leven van de Boeddha zal de wereldgemeenschap altijd inspireren tot mededogen en vrede
    • Voorouders Tibetanen deden het met Denisovans
    • Eisers Klimaatzaak confronteren Schoof bij slavenhutjes tijdens bezoek Bonaire

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.