• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Columns » Peter – Bericht uit het beschermde huis (26)

Peter – Bericht uit het beschermde huis (26)

10 december 2025 door Peter Pijls Reageer

Het is algemeen bekend dat gescheiden mannen in dit land niet zelden de sjaak zijn. Bijvoorbeeld omdat hun ex-vrouwen het niet nodig vinden de omgangsregeling na te komen. Duizenden mannen doen as we speak wanhopige pogingen hun kinderen te zien. Simpelweg omdat ze daar het volste recht toe hebben.

Maar keer op keer vangen ze bot, omgangsregeling of niet. Vrouwen komen daar heel vaak mee weg, bedreven als ze zijn om in een slachtofferrol te schieten, om aldus te rechtvaardigen dat die klootzak de kinderen niet mag zien. Daarbij worden de dames niet zelden fanatiek moreel ondersteund door hun omgeving.

Zo af en toe komt in de krant het bericht voorbij dat een wanhopige gescheiden man zijn kinderen ten langen leste ontvoert. En ze om het leven brengt, om vervolgens de hand aan zichzelf te slaan. Ik keur dat bepaald niet goed, maar ik heb de afgelopen jaren begrip gekregen voor de wanhoopsdaden van dat soort mannen.

Altijd volg ik gefascineerd wat er dan gebeurt. De media storten zich op de achtergebleven vrouw, die dan met schaamteloos exhibitionisme haar onschuldige lijden etaleert. Bijvoorbeeld door een Facebook-pagina over haar verscheiden kinderen te starten, om zo nationale bijval binnen te takelen. Ik koester een diepgeworteld wantrouwen tegen dat soort vrouwen en hun motieven, al gun ik het geen enkele moeder dat haar kinderen worden omgebracht door een desperate ex.

Gelukkig is dat bij mij allemaal anders gegaan. Mijn ex-vrouw en ik hebben de stilzwijgende afspraak dat we het belang van onze zoon systematisch voorop stellen. Die zoon, een slimme jongen, heeft daar een haarfijne antenne voor. Uit alles proef ik zijn waardering voor de inzet van zijn ouders om een vechtscheiding te voorkomen.

Daar ging wel iets aan vooraf. Nadat ik twee jaar geleden voor altijd vertrok uit het mooie koophuis in Amsterdam, heb ik mijn zoon negen maanden niet gezien. Ik vertoefde destijds achtereenvolgens een kleine maand op de psychiatrische afdeling van een ziekenhuis, en toen langdurig in een verslavingskliniek.

Ik weet nog dat ik in die tijd twee beleefde mails verstuurde met het verzoek mijn zoon te mogen ontmoeten. Daar had ik toen om uiteenlopende redenen ernstig behoefte aan. Alleen wacht ik nog steeds op antwoord. Dat neem ik mijn ex-vrouw niet zo kwalijk. Ik vermoed dat ze voornamelijk handelde vanuit het moederlijke instinct om haar kind te beschermen.

En ik ken de finesses van haar oosterse cultuur, met radicaal andere opvattingen over echtscheiding en omgangsregelingen. Daarbij waren vooral de laatste maanden van mijn verblijf in Amsterdam zeer belastend voor moeder en zoon, door mijn escalerende alcoholisme en een suïcidale depressieve modus.

Uiteindelijk kwam het allemaal goed. Ontslagen uit de verslavingskliniek, nam ik het initiatief om de scheiding en de omgangsregeling in de steigers te zetten. Met als gevolg dat mijn zoon inmiddels regelmatig langskomt en blijft logeren.

Het betreft voor beide partijen zeer hoogwaardige uren. Tot mijn heimelijke vreugde demonstreert mijn zoon een superieur soort schijt aan de officiële afspraken in de omgangsregeling. Hij is tenslotte al 14, en dat wil hij weten ook. Dus komt hij min of meer wanneer hij zin heeft, en ik laat niet na hem in die opvatting stilletjes te steunen.

Ik weet met fotografische precisie nog hoe ik hem na die 9 lange maanden van scheiding voor het eerst weer zag. Dat was op het station in Roermond. De trein uit Amsterdam arriveerde. Ik wachtte op het perron, en ik zag hoe mijn zoon 50 meter verderop uitstapte. Hij signaleerde me meteen, ondernam een lange sprint, en vloog me vervolgens huilend om de nek, om me zeker een minuut lang niet meer los te laten.

Toen realiseerde ik me dat ook mijn zoon diep geleden had onder onze scheiding. Helaas weet ik dat sommige elementen uit mijn omgeving – met name familieleden – er op z’n minst passief aan hebben meegewerkt dat hij en ik elkaar niet mochten zien. Want ik was toch maar een drankzuchtige, gestoorde hufter die kreeg wat hij verdiende. Om dat laatste lach ik. Maar wie mijn zoon laat lijden, kan daar op een dag de rekening voor gepresenteerd krijgen.

Ik schrijf dat niet vanuit een goedkoop soort verbitterde rancune. Dat zou te makkelijk zijn. Het heeft te maken met basale rechtvaardigheid. Wie collaborerende pogingen onderneemt een bijna weerloze jongen zonder geldige opgaaf van reden te vervreemden van zijn vader, maakt zich schuldig aan een lagere immorele wandaad jegens dat kind. En het is vanuit datzelfde rechtvaardigheidsgevoel dat die wandaad gecorrigeerd zou kunnen worden. Dat zou geen wraak zijn. Noem het herstel van evenwicht.

Het kan nog een week duren, het kan nog een jaar duren, of het kan nog vijf jaar duren. Maar de dag des oordeels zal komen, of misschien ook wel niet. Zo ja, dan bepaal ik het moment en de methode. Waarbij ik zorgvuldig binnen de grenzen van de wet zal opereren. Want uiteraard zal ik het mijn mogelijke doelwitten niet gunnen dat ik me voor een rechtbank moet verantwoorden voor onbezonnen acties. Mijn enigszins gemutileerde lichaam is bovendien niet meer in staat tot lowkicks.

Sommige eerdergenoemde elementen uit mijn omgeving maken er een sport van mij te framen als een half-zwakzinnig verslaafd wrak in een rolstoel, ondankbaar tot op het bot. Daar verzet ik me nooit tegen. Sterker nog: ik geniet er met volle teugen van. Want wat die elementen niet weten, is dat ik ze soms al decennia even zorgvuldig als stilletjes observeer, ook al laat ik me weinig zien op familiebijeenkomsten en vergeet ik systematisch alle verjaardagen.

Aldus ken ik hun zwakke plekken, en de kwetsbaarheden die ze panisch proberen te verbergen achter zelfingenomen gebral. En het is met die kwetsbaarheden dat ik uitvoerig aan de slag zou kunnen gaan, mocht het moment komen. Ondertussen wens ik de elementen in kwestie de komende tijd een ongestoorde nachtrust toe, en vooral een brandschoon geweten.

 

Categorie: Columns, Peter Pijls Tags: een half-zwakzinnig verslaafd wrak in een rolstoel, niet nakomen afspraken, scheiding

Lees ook:

  1. Valentijnsviering
  2. Leonie Drost – vrije val
  3. Jeugdhulpverleners zorgen voor rust, maar niet bij de kinderen

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Geef een reactie Reactie annuleren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

Primaire Sidebar

Door:

Peter Pijls

Peter Pijls werkte 23 jaar als journalist. Een optelsom van verslavingen en andere psychische kwetsbaarheden maakten hem juridisch arbeidsongeschikt. Op zijn tiende viel hij van zijn katholieke geloof af. Sindsdien is hij dolende. Peter vindt de meeste boeddhisten best aardig. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 september 2025
    Van Zelfcompassie naar Compassie
  • 10 december 2025
    Online lezingenserie 'Mededogen, de kern van inwijding' (3)
  • 10 december 2025
    Rigpa Woensdag - Inspiraties uit het Tibetaanse boek van leven en sterven
  • 11 december 2025
    Online Dhammapada Reading Session
  • 12 december 2025
    Vajrasattva Weekend (studieweekend)
  • 13 december 2025
    Mindfulness of Breathing, Anapanasati Meditation, All levels
  • 13 december 2025
    Rigpa Zaterdag
  • 13 december 2025
    André van der Braak; Alles omarmen
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Afscheidslied: Hé ho, alles gaat voorbij

    Hans van Dam - 8 december 2025

    Vergankelijkheid vergaat niet.

    BUN-voorzitter Michael Ritman: ‘de waarheid van de dharma kan niet aangetast worden door wangedrag van een leraar’

    Nicole Mulders - 14 november 2025

    Eind november 2025 neemt Michael Ritman afscheid als voorzitter van de Boeddhistische Unie Nederland (BUN). In maart 2020 interviewde Nicole Mulders hem voor het Boeddhistisch Dagblad. De boeddhistische wereld verkeerde geruime tijd voor dat interview in zwaar weer door seksueel- en machtsmisbruik door boeddhistische leraren. Het aantal leden van de BUN is van 37 naar ruim 50 gegroeid, onder meer door de aansluiting van Aziatische boeddhistische tempels waar Ritman het contact mee aanging.

    Van wie is jouw lijf? De mythe van het eigen lichaam

    Hans van Dam - 24 september 2025

    Hoe je van je lichaam afkomt zonder het te doden; incarnatie in het licht van afhankelijk bestaan (pratitya samutpada).

    Ardan, van zenleraar tot brugwachter – ‘Je opent de brug en je sluit ‘m weer. Bijna zen.’

    Ardan - 9 augustus 2025

    'Ik wil mezelf niet opzadelen met titels. En bovendien zei me de titel 'zenleraar' niet zoveel. Was ik nu anders geworden? Kon ik nu beter mensen begeleiden dan daarvoor? Het klopte voor mij niet. Datgene wat mij het meest gebracht had, namelijk die vrije vrouw/man zonder titel liep nu met een titel rond. En dat beviel me niks.'

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Peter – Bericht uit het beschermde huis (26)
    • Kersverse Nederlandse bhikkhu Ariyadhamma (Arjan Schrier) reist door Thailand en Birma (6)
    • Schaamte is geen schande: blootgaan op het naaktstrand
    • Dagopening
    • Het jaar 2025 – dag 343 – glasplaat

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.