• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Columns » Vrijdag Zindag – Teveel religie?

Vrijdag Zindag – Teveel religie?

28 maart 2025 door André Droogers

Het gebeurde tijdens een etentje met vrienden. We deelden onze zorgen over de toestand in de wereld en de vaak kwalijke rol van religie. Een van ons, zelf religieus, liet zich ontvallen: ‘Is er niet teveel religie in de wereld?’.

Genoeg aanleiding

De vraag is zeker relevant als je ziet wat nu allemaal gebeurt. Religie en politiek zijn nogal eens een giftige combinatie. Trump regeert vanuit een vrijbrief die hem is verleend door diepgelovige kiezers, met de zegen van evangelische voorgangers. Poetin voert zijn oorlog met deels religieuze motieven en met de zegen van de Russisch-Orthodoxe kerk. Netanyahu maakt op zijn manier gebruik van joodse orthodoxen en hun legitimatie van landroof en oorlog. En verder zijn er moslims die menen hun terreurdaden met de zegen van Allah uit te voeren.

Dat is de actualiteit, maar helaas niets nieuws. Even terugkijken in de geschiedenis en je vindt nog meer aanleiding om voor minder religie te zijn: kruistochten, godsdienstoorlogen en vervolgingen. Religies zijn – en worden – bovendien gebruikt om mensen te discrimineren vanwege hun geloofsovertuiging, gender of huidskleur. En ondanks het ‘gij zult niet doden’ van een van de wereldreligies, zijn – en worden – mensen vermoord omdat men zegt dat God het wil.

Zo gezien mag het inderdaad wel wat minder. Of nog steviger, zoals de Britse kunstenaars Gilbert en George het zeiden op een button die ik ooit van een tentoonstelling van hun werk meenam: ‘Ban religion’.

Onderliggende vraag

Maar stel dat we religie de gunst van de twijfel geven, dan is de onderliggende vraag: wanneer deugt een religie niet meer? Welke maatstaf leg je aan om te beweren dat een bepaalde vorm van religie gemist kan worden als kiespijn? Atheïsten als Gilbert en George zijn vlug klaar met deze vraag. Maar als je het kind ‘Religie’ niet met het badwater weg wilt gooien, welk religieus geïnspireerd gedrag gaat dan te ver? Wat is je criterium? Die vraag is nog niet zo gemakkelijk te beantwoorden.

 Zoektocht

Je kunt in je eigen religie naar een criterium zoeken, bijvoorbeeld naastenliefde, of respect voor alle leven. Maar de mens is een onvermoeibare betekenisgever die altijd een motief vindt om tot andere keuzes te komen. Elke religie kent daarom spraakmakers die een religieuze reden weten te bedenken voor de uitzondering op de regel. ‘Gij zult niet doden? Oh, maar een oorlog kan echt wel gerechtvaardigd zijn.’ Elke vorm van intolerantie ontleent gezag aan een uitleg van de grondbeginselen van een religie.

Kijk je buiten religie en religies, dan kun je te rade gaan bij ethiek en filosofie, maar ook daar speelt men met betekenissen. Bijgevolg staat elk standpunt ter discussie. Wetenschappers dan? Die willen objectief zijn en waardevrij werken. Maar helaas, de vraag naar een morele maatstaf is dan meestal een brug te ver. Ellende wordt zorgvuldig geteld en in kaart gebracht, keurig met oorzaak en gevolg. Maar slechts een handjevol activistische wetenschappers bestrijdt de misère.

Mijn antwoord

Diversiteit in de betekenistoekenning maakt de zoektocht naar een maatstaf voor het beoordelen van religieus gedrag tamelijk vruchteloos. Maar niet getreurd. Het glas is niet half leeg, maart half vol. Elke beperkte en subjectieve insteek kan het gesprek verder helpen. Ik combineer voor mijn inbreng drie elementen: spel, macht en waarden.

Spel: Religie is op zich een spel met mogelijke betekenissen. Iedere religie biedt een eigen repertoire aan zin. Daarin doordenken gelovigen alles wat de mens in leven, wereld en werkelijkheid overstijgt. Als gelovige speel je een bepaald zingevingsspel mee, in volle ernst.

Meedoen levert gedeelde kernwaarden op.

Macht: Maar dan komt het element macht. Zodra meer mensen zich aansluiten, moet het spel georganiseerd worden. Orde is immers handig. Maar het vervelende van religieuze macht is dat het meestal het zingevingsspel beperkt in plaats van het te faciliteren. Om eenmaal ontstane machtsverhoudingen in stand te houden, gaan allerlei secundaire betekenissen meespelen. Die kunnen haaks staan op de primaire waarden waar het allemaal mee begon. Iedereen gelijk als schepsel van God? Ja, maar sommigen nestelen zich dichter bij die God, met gereserveerde toegang.

Waarden: Dan komt het erop aan of de kernwaarden tot de kern blijven behoren, bijvoorbeeld medemenselijkheid, mededogen, respect voor al wat leeft. Of de gulden regel: behandel anderen zoals je zelf behandeld wilt worden. Maakt macht zich zo breed dat die waarden geschonden worden, dan zullen er gelovigen zijn die in verzet komen. Ze herinneren eraan hoe het allemaal bedoeld was en eisen rehabilitatie van kernwaarden. Maar helaas maken zulke herbronners vaak hardhandig kennis met de heersende machtspatronen.

Kortom

Uit de interactie van religie, macht en waarden moet blijken of een religie deugt. Macht beperkt al te gemakkelijk het spel van de zingeving, waardoor kernwaarden achter de morele horizon verdwijnen. Gebeurt dat, dan is er teveel religie. Die tak van religie is toe aan een snoeibeurt.

Categorie: Andre Droogers, Columns, Geluk Tags: macht, Netanyahu, Poetin, religie, Trump, Vrijdag Zindag, waarden

Lees ook:

  1. Vrijdag Zindag – gruwelijk spel
  2. VrijdagZindag – Religie oorspronkelijk
  3. Vrijdag Zindag 31 – spel
  4. Jasper – Om de stille Don

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Siebe zegt

    28 maart 2025 om 13:03

    Ik denk niet dat onze menselijke zoektocht naar de waarheid via filosofie, wetenschap en religie een zingevingsspel is. Nee, het is meer een soort roeping. Ons hart gaat echt uit naar wat waar is, betrouwbaar, beschermend. Een plant gaat op een natuurlijke manier uit naar licht en het hart naar wat waar is, werkelijk. Maar dit draait niet om zingeving en is ook geen spel naar mijn inschatting.

  2. Wulf zegt

    29 maart 2025 om 07:55

    Het zit niet in de religies maar in hoe er over anderen gedacht wordt.

  3. Louise Dräyer-de Moor zegt

    29 maart 2025 om 08:56

    Uitstekende analyse, André, met eigenlijk maar één conclusie; de religie als overtuiging op zich is niet het eigenlijke probleem, maar de mens in zijn uitvoering daarvan en dan met name zonder de kernwaarde respect.

Primaire Sidebar

Door:

André Droogers

André Droogers is emeritus hoogleraar culturele antropologie, in het bijzonder religieuze en symbolische antropologie, aan de Vrije Universiteit, Amsterdam. andredroogers.nl 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 14 mei 2025
    Alleen maar zitten
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het wezen van het christendom
    • Guy – dhammazaadjes – Onwetendheid
    • Burgerinitiatief – ‘minister  van vreemdelingenhaat Faber uit ambt zetten’
    • Gedachten over een haiku 36 – Chiyo-ni
    • Ardan – Een boot die waarschijnlijk nooit komt…

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.