• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Tiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • André Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Eelco van der Meulen
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
  • Privacy

Guus – ‘Thuis wachten de tegenkrachten hun kans geduldig af’

1 juni 2017 door Guus Went

Afgelopen winter heb ik een heel vruchtbare retraite gedaan bij Sayadaw U Vivekananda  en Sayalay Bhadda Manika in Lumbini, Nepal. Teruggekomen in Nederland was het weer duidelijk dat het begeleiden van retraites het beste in mij naar bovenhaalt, net zoals ook deelnemende yogi’s de resultaten van hun inspanningen bij zichzelf ervaren. Dat neem je dan mee naar huis en je telt je zegeningen. Daar wachten de tegenkrachten – innerlijk en van buiten – hun kans geduldig af: ‘Hmm, morgenmiddag is hij voor mij, gna gna!’ Had ik dat geduld maar!

Tekst Guus Went
Viranani.

Wat mij een paar weken geleden erg hielp, was een weekend metta-beoefening in mijn woonplaats Nijmegen onder leiding van de Amerikaanse sister Virañani. Zij is non geworden bij Sayadaw U Pandita in 2003, en heeft sinds 2006 als thuisbasis het centrum van Sayadaw U Indaka. In haar metta-instructies kies je een basisonderwerp, met het bekende onderscheid van aiming (vitakka) en rubbing (vicara): in dit geval ‘a phrase’ (een zin) en ‘connecting’ (ermee verbinden). Alles wat niet het basisonderwerp is, hoeven we hier niet te benoemen en te observeren, we houden de focus op welwillendheid. Continuïteit en inspanning brengen als resultaat concentratie en ‘magic’. Metta is cool. Volgend jaar komt zij weer in Nederland.

In het alledaagse leven kunnen wij het trekken en duwen ervaren van verlangen en boosheid. Van binnen en van buitenaf. Maar hoe vaak is mindful hiervan zijn niet slechts een vroom ideaal? Mindfulness (met een neutraal lichamelijk gevoel als basisobject) raakt – mede door zijn neutraliteit – gemakkelijk buiten beeld. Een leraar van mij van lang geleden noemde dat wel eens de bescheidenheid van mindfulness, dat die tegen een brutalere kracht gemakkelijk zegt ‘Gaat u maar eerst.’ En daar sta je dan met je boosheid, of met de boosheid van iemand anders, of met beide! Als contrast met de boosheid is dan de partijdigheid van welwillendheid/vriendelijkheid/metta echt behulpzaam. En in het geval van verlangen/benepenheid/gierigheid natuurlijk vrijgevigheid/gulheid als basale tegenkracht.

Net zo belangrijk is in het dagelijkse leven moreel gedrag, door Sayadaw U Pandita vaak vereenvoudigd weergegeven als de bekende humanistische leefregel uit de Westerse Verlichting: wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat zelf een ander niet. Maar hoe vaak hebben we op cruciale momenten dat inlevingsvermogen?

Om al deze dingen te bewerkstelligen is de verdieping nodig van een retraite. Ik heb mijn keuze dit jaar al vroeg gemaakt. Kort geleden heb ik mij aangemeld voor de 60-daagse retraite in Myanmar die van 1 december 2017 tot 31 januari 2018 door leerlingen van Sayadaw U Pandita wordt begeleid. Op de vraag op het aanmeldformulier wat ik in deze retraite wil bereiken, had ik geantwoord: ‘verdieping van mijn oefening, zowel in de retraite als daarbuiten’ (de laatste toevoeging – die ik nog nooit gedaan heb – uit lichte onvrede, zie boven). Als reactie kreeg ik: ‘If you are really determined to deepen your practice, you are welcome. Thank you, with metta. Ma Vimala’

Je kunt je de primaire reacties van de geest wel voorstellen. Lachen dus. Maar in feite werd ik op mijn wensen bediend, zelfs per onmiddellijk. Inmiddels voel ik de vastberadenheid al groeien . . . en metta as well. Ook u bedankt van die afstand, Ma Vimala!

Omslagfoto Pixabay CCO, public domain.

 

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Boeddhisme, Columns, Mindfulness, Theravada Tags: India, metta, mundfulness, Nijmegen, retraite

Lees ook:

  1. Metta en vipassana als twee paarden voor één kar
  2. ‘Sayadaw U Tejaniya – Mediteren is niet iets proberen te ervaren waarover je gehoord of gelezen hebt’
  3. Nele Beenaerts – metta cirkel – de taal van het hart
  4. Mindful of kindful – nieuwe wegen of oude wijn?

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

Guus Went

Guus Went (1952) beoefent Vipassana meditatie (Mahasi methode) vanaf 1980. Sinds hij vanaf 2010 bij Sayadaw U Pandita (1921 - 2016) en zijn leerlingen is gaan oefenen, kreeg zijn oefening een krachtige impuls- hij begeleidt nu zelf Vipassanaretraites. achtzaamheid.nl 
Alle artikelen »

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 1 maart 2021
    Online Dhammakaya-meditatie
  • 3 maart 2021
    Zen Spirit Doorgaande groep Meditatie Arnhem
  • 3 maart 2021
    Weten - Niet Weten | Cursus Lotus Trilogie online
  • 3 maart 2021
    Lezingenserie 'Mystiek leven'
  • 4 maart 2021
    Doorlopende groep Vipassana Haarlem
  • bekijk de agenda

De werkplaats

De werkplaats.

Boeddhistische kunstenaars

Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
lees meer »

Pakhuis van Verlangen

In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

Boeddhisten ontwaakt (deel 3)

Kees Moerbeek - 28 februari 2021

Grant onderzoekt hoe de geleerde Rahula zijn begrip van de kern van de leer van de Boeddha kan verenigen met de claims van het door Dharmapala geïnspireerde Singalese nationalisme. Rahula nam volgens Grant ‘zijn toevlucht tot de intellectuele strategie die claimt dat verschillende historische omstandigheden vragen om een andere manier van de uitleg van de boodschap van de Boeddha.’ Hij doet een beroep op het historisch moment om de interpretatie van het boeddhisme in de Mahavamsa te rechtvaardigen en daarmee zijn eigen activistische politieke agenda.

Mijmeringen over bewustzijn

Rob van Boven en Luuk Mur - 23 februari 2021

Je trok in je jeugd de conclusie dat je niet gewenst was. Met die ervaring ging je de wereld zien. Dat werd het fundament van je geloofssysteem. Je ging jezelf beschermen tegen deze pijnlijke gevoelens, die het gevolg zijn van wat je bent gaan geloven.  Dat kan zijn door jezelf zoveel mogelijk terug te trekken of vooral niet lastig te zijn. Of misschien ging je juist heel nadrukkelijk aanwezig zijn, wat door anderen juist als heel vervelend ervaren kan worden.

Het ongelijk van de gelijkheid (deel 2 en slot))

Erik Hoogcarspel - 21 februari 2021

Het is niet verwonderlijk dat het begrip “gelijkheid” in andere culturen geen rol speelt. Blijkbaar heeft men daar wel van de ervaring geleerd. Voor Confucius waren rangen en standen in de maatschappij noodzakelijk voor een harmonische en goed functionerende samenleving. Een referendum zou volgens hem alleen maar tot grote rampen leiden, want ongeletterde en slecht opgevoede mensen kunnen niet weten wat het beste is voor ieder.

Het ongelijk van de gelijkheid (deel 1)

Erik Hoogcarspel - 20 februari 2021

We leven in procrustische tijden waarin gelijkheid heilig is geworden. Onderscheid, discriminatie, is zo’n beetje de bron van alle kwaad. We moeten allemaal gelijk zijn. Alle kinderen in een klas, allemaal schaatsen of naar het strand op hetzelfde moment, allemaal dezelfde kleding en dezelfde maten, met wat elastiek in de stof past het toch wel.

Paul Boersma – Het portret als valkuil

Paul Boersma - 16 februari 2021

Het Boeddhabeeld is een symbolische weergave van de vergoddelijkte mens, van de verlichte mens, van de mens waarin wijsheid en mededogen tot volle ontplooiing zijn gekomen. Het is een toonbeeld van harmonie.

Meer onder 'pakhuis van verlangen'

Footer

Boeddhistisch Dagblad

Meest recente berichten

  • Boeddhisten ontwaakt (deel 3)
  • Dick – aandacht is toelaten
  • Hans van Willenswaard – Het mysterie van de Zwarte Tulp (8) – de boeddhistische kloosterling
  • Mijn (tijdelijke) staat van zijn
  • Ardan

Reageren

We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

Over het BD

Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
Lees ons colofon.

Zie ook

  • Contact
  • Over ons
  • Columns
  • Reageren op de krantensite

Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

 

Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

 

loading Annuleren
Bericht niet verstuurd - controleer je e-mailadres!
E-mail-controle mislukt, probeer het opnieuw
Helaas, je blog kan geen berichten per e-mail delen.
Boeddhistisch Dagblad
Powered by  GDPR Cookie Compliance
Privacy en cookies

Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

Noodzakelijke cookies

Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

Bezoekersstatistieken

We gebruiken Google Analytics voor het bijhouden van bezoekerscijfers.

Dit helpt ons bij het verbeteren van de website; zo weten we wat wel en niet gebruikt of gelezen wordt.

Alle cookies staan uit in je browser. Zet cookies aan alsjeblieft, als je wil dat we je voorkeuren opslaan,

Privacy

Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens