• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Negende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • André Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Eelco van der Meulen
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
  • Privacy

Kersverse Nederlandse bhikkhu Ariyadhamma (Arjan Schrier) reist door Thailand en Myanmar

15 mei 2017 door Arjan Schrier

Hoewel het alweer ruim twee maanden geleden is dat ik schreef over mijn ervaringen als monnik in Thailand en ik ook al weer terug ben in de gematigde klimaatzone, heb ik toch het toetsenbord er maar weer bij gepakt. Het is leuk om ook over de laatste twee maanden die ik februari en maart in Myanmar (Birma) en Thailand heb doorgebracht wat te schrijven. In oktober 2016 ben ik na een wijding in de tempel in Waalwijk boeddhistische monnik geworden. Dezelfde maand ontmoette ik Duitse monniken in de Langesebold tempel. Onder wie de bhante Mokkhitta uit Hamburg, hij nodigde me uit op tudong, welk idee voor mij zo aantrekkelijk was dat ik alleen al om die reden monnik gebleven ben. Tudong is het met minimale middelen rondtrekken.

De volgende dag vroeg is het pindabatten (bedelen om voedsel) geblazen. We stappen met Ham en de samanera’s in een pickup en onder aan de heuvel gaat Ham lopend voorop, dan komt Mokkhita die drie jaar langer monnik is maar de weg niet kent, ik en vier samenera’s van een jaar of acht. We zijn vroeg en er is weining beweging op straat. Maar zeker drie bejaarde dames geven graag. Dat er deze keer twee phra farangs (=westerse monniken) bij zijn bevalt ze wel. Er was ook een drive-by dāna. Uit een autoraampje klonk ‘nimoen’ de beleefde uitnodiging, die alleen voor en tussen, monniken gebruikt wordt.

Gezellig ontbijten

Als de ochtend al aardig schemert stappen we op een ander punt weer in de pick-up voor de rit omhoog. Daarna is het gezellig ontbijten. De abt was even elders. Ham belt hem om te vragen of ik een deken mag meenemen, dat mag. Het koelt tot ca. vijftien graden af en de enkele deken uit wat Prayong deed het hem net niet. Mokkhita waarschuwt ook vaak voor de koude nachten die we verderop krijgen.

De Boeddha leek met kou niet te zitten. Eens zat hij op een dun laagje bladeren op een pad in alleen zijn pij, terwijl er vorst in de lucht zat. Maar gevraagd of hij een goede nachtrust had gehad bij die nachtvorst zei hij ja, omdat hij nooit door boosheid, verlangens of dwaasheden bezocht werd. Iets waar de huishouder die hem die vraag stelde ook van op de hoogte was. Een beetje kou mochten de monniken van hem ook wel lijden. Drie pijen was genoeg…

Tijdens het gezellige ontbijt vertelde Ham dat hij net van de opleiding makelaardij af was en ook net zijn eerste Condo verkocht had in Pattaya. Na een paar weken zou hij weer terug gaan. Maar monnik worden trok ook. In Wat Pa Tam Wua zouden we elkaar weer treffen.

Echt los

Na een laatste fotoshoot was het dan heuvelaf, op de weg linksaf richting Noord. Nu was het dan echt los. Na een anderhalf uur hoorden we echter alweer ‘nimoen’, een man in leren jas-wij liepen met blote armen vroeg of we wilden lunchen bij hem in huis. Wat Mokkhitta namens ons accepteerde. Verderop in de richting die hij opging stond het huis. De man was ooit monnik geweest maar nu getrouwd en had een mooie, nu al volwassen dochter. In betere tijden werkte hij als vertaler in Birma (Myanmar). Maar had, na politiek actief te zijn geweest voor de Karen afscheidingsbeweging moeten vluchten uit Myanmar. In Thailand aangekomen raakte hij een aantal jaren later zijn huis kwijt door brand. Hij vertelde er heel luchtig over. Iedereen in Mae Hong Son en ook een afdeling van het Thaise leger hielpen met het bouwen van een nieuw huis. Nu werkte zijn vrouw enorm lange dagen op de markt, hij verkocht sierraden en deed aan handlezen. Maar breed had hij het duidelijk niet.

Gloeiende zolen

foto’s Arjan Schrier

Verder ging het noordwaarts. Met circa acht kilometer onder de zolen begonnen die echter aardig te gloeien. Met de kennis dat we nog zoiets te gaan hadden deed ik mijn slippers weer aan en ging voortaan over de belijning van de weg lopen want dat loopt minder ruw. Mokkhita loopt al jaren blootvoets en had niet eens slippers bij zich. De route werd mooier zo richting de bergen. Mokkhita vond nog een zijweg van de hoofdroute. Een keer hoorden we vanuit de sporadische huisjes ‘pra tudong’. Pra betekent monnik of iets waardevols en geluk brengend en tudong het rondtrekkend leven. Blijkbaar was wat we deden indrukwekkender dan wie we waren. Me dunkt een goed teken, al moest het eigenlijk nog beginnen. Tegen vijven naderen we de bestemming. Mokkhita loopt wat langzamer maar met normale voetafwikkeling, ook over de belijning. We komen aan bij een bekend toeristisch punt waar de dorpelingen de Su Tong Pae brug gebouwd hebben, waarover de monniken in de regentijd vanuit het klooster het dorp kunnen bereiken op aalmoesronde en zij natuurlijk het klooster kunnen bezoeken. Toen we onze bepakking aflegden kregen we zoete ijskoffie aangeboden. Ik weet niet wie er blijer was, wij of zij. De Boeddha prijst geven terecht, het is niet allen goed, maar voelt ook goed, voor iedereen.

Ieder betrok een eigen schuilhut die veel te vinden zijn in de velden. ’s Ochtends zouden we met z’n tweeen voor het eerst helemaal zelf, als echte monniken, alleen op pindabat gaan.

Vrolijke associaties

Al lopend zou ik genoeg tijd kunnen hebben om lichaam-contemplatie te doen op bewegen en drukfluctuaties onder de zool kunnen volgen of een gevoel-contemplatie op het lichamelijke onprettige maar grappig genoeg niet onwelkome branderige gevoel in de voetzool regio. Maar meestal word ik door wat er te zien is of door vrolijke associaties meegevoerd. Daarbij is bhante Mokkhita natuurlijk een dankbaar onderwerp als Duitse hopman/gauleiter. In de aanloop naar de tudong hebben hij en anderen herhaaldelijk geprobeerd mij een bruinkleurige pij aan te laten aantrekken. Maar aangezien ik deze huidige pij nog geen vier maanden aan heb, en ik hem gekregen heb van mijn suportster en de kleur van de stof relevant is voor het functioneren*, is dat niet gebeurd. Dit overdenkend valt me in dat wel meer mensen bruine dingen aan hadden in de vooravond van de Tweede Wereldoorlog.

Wat onschuldiger binnenpret waren associaties van eigen situaties met die uit een serie waar ik gek van ben, namelijk Fashion Planet (de afleveringen staan op Youtube). Het is een comedie maar omdat er steengoed in gespeeld wordt is dat niet iedereen duidelijk. Mijn extra tas bijvoorbeeld, in aflevering één zat een gag over een tas. Alleen al het terugdenken en de totaal overbodige associatie met situaties uit die serie maken dat de tijd snel voorbij gaat. Een klein nadeel van dat er op los fantaseren is dat er wat onrust is in de geest. Sinds ik geland ben in Bangkok heb ik nog geen tien minuten zitmeditatie gedaan. Het plan is dat bij de grotten van het bosklooster weer eens op te pakken.

* Deze overwegingen wordt een monnik geacht dagelijks ten aanzien van zijn pij te doen (in vrije weergave): Deze pij dient om mij te beschermen tegen hitte en kou tegen stekende insecten en om die delen van het lichaam die schaamte opwekken te bedekken. Over de kleur ervan wordt niks gezegd.
Aan de kleur van de pij wordt nog wel eens veel belang gehecht. Maar de pij dient alleen om tegen kou en hitte, wind, muskieten en horzels te beschermen. En natuurlijk omdat het Adamskostuum geen nette verschijning is. De sutta waarin deze contemplatie staat wordt elke ochtend en avond gereciteerd in de Thaise kloosters. Woudmonniken dragen echter meestal bruin, stadsmonniken meestal oranje bruin. In de vroege tijd toen pijen nog uit op straat gevonden lapjes bestonden werd het gekleurd door de stof te koken in water met jackfruit of teak. Dan werd het oranje achtig of juist donkerbruin. De kleur is voor het fysieke doel dat het dragen van de stof heeft irrelevant.

Wordt vervolgd.

foto Arjan Schrier
foto Arjan Schrier
foto Arjan Schrier
foto Arjan Schrier
foto Arjan Schrier
foto Arjan Schrier
Foto Arjan Schrier
Foto Arjan Schrier
foto Arjan Schrier
foto Arjan Schrier
foto Arjan Schrier
foto Arjan Schrier
foto Arjan Schrier
foto Arjan Schrier
foto Arjan Schrier
foto Arjan Schrier
foto Arjan Schrier
foto Arjan Schrier
foto Arjan Schrier
foto Arjan Schrier
foto Arjan Schrier
foto Arjan Schrier
foto Arjan Schrier
foto Arjan Schrier

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Arjan Schrier, Columns, Theravada Tags: bedelen, lopen, pindabat, Thailand, Tudong, Waalwijk

Lees ook:

  1. Kersverse Nederlandse bhikkhu Ariyadhamma (Arjan Schrier) reist door Thailand en Myanmar
  2. Kersverse Nederlandse bhikkhu Ariyadhamma (Arjan Schrier) reist door Thailand en Birma (9)
  3. ‘IJzige kou in Thailand’ – monniken gaan op later tijdstip bedelen
  4. Kersverse Nederlandse bhikkhu Arjan Schrier reist door Thailand (4)

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

Arjan Schrier

Arjan Schrier (1969) beoefent sinds 2000 het boeddhisme. Hij studeerde in Oosterwolde bij Dhammaviranatha. en is betrokken bij het Amsterdamse Sangha Metta, wat later Dhammadipa ging heten. Hij studeerde fysiotherapie en milieuecologie aan de HvA. Arjan laat zich inspireren door teksten en ideeën die in goede boeken te vinden zijn. 
Alle artikelen »

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 18 januari 2021
    Gratis proefles introductietraining Skillful Means
  • 18 januari 2021
    Online Dhammakaya-meditatie
  • 19 januari 2021
    Gratis proefles cursus Caring - Caring from the heart
  • 19 januari 2021
    Online Dhammakaya-meditatie
  • 20 januari 2021
    Zen Spirit Doorgaande groep Meditatie Arnhem
  • bekijk de agenda

De werkplaats

De werkplaats.

Boeddhistische kunstenaars

Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
lees meer »

Pakhuis van Verlangen

In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

De Lotussoetra – boeddhisme en politiek

Erik Hoogcarspel - 14 januari 2021

In de Lotussoetra worden de geboorte, de meditaties, het ontwaken het preken en de dood van de Boeddha beschreven als niet meer dan een show die hij opvoert. Het is een didactische methode. In feite is hij de eeuwige wetgever van het universum en daarom de inrichter van de ware politiek.

Het boeddhisme en religie

Erik Hoogcarspel - 12 januari 2021

Is het boeddhisme een religie, een levensweg of een filosofie? Als je deze vraag aan meerdere mensen stelt krijg je geheid verschillende antwoorden en voor elk antwoord valt wel iets te zeggen.

Tien jaar Boeddhistisch Dagblad

Joop Ha Hoek - 8 januari 2021

...

Jasper Schaaf – Marx’ diepe respect voor Aristoteles

gastauteur - 1 januari 2021

Jasper Schaaf: 'Aristoteles noemt het doel van het menselijk bestaan ‘geluk’. Klinkt dit te makkelijk? Is het vreemd? Speelt zo’n ver, groot en toch belangrijk doel echter ook geen belangrijke rol in de vroegere geschriften van Marx, waar hij nog meer dan later op de werken van Georg Hegel en Ludwig Feuerbach leunt?'

Bodhiwappie

Erik Hoogcarspel - 27 december 2020

De symboliek is maar al te duidelijk: de elite bestaat uit vampiers, ze voeden zich zelfs met het bloed van onschuldige kwetsbare baby’s, de politiek is een groot complot om de macht en de wetenschap wil de mensen inspuiten met nano-computers om ze hun wil te ontnemen. Het gaat er niet meer om of het waar is, maar om hoe het voelt. Het enige wat je nog kunt doen is wat ketelmuziek produceren aan de voet van de ivoren toren van de macht. Samen tegen iedereen. Intussen klinkt in vele Tibetaanse tempels over de gehele wereld ketelmuziek voor ‘het welzijn van alle levende wezens’.

Meer onder 'pakhuis van verlangen'

Footer

Boeddhistisch Dagblad

Meest recente berichten

  • Ardan
  • Agnose is altijd actueel
  • De virtuele denkster 300
  • Terugblik verkiezingen 2017 – Gooi mensenrechten nooit zomaar weg
  • De eerste sneeuw in Zeeuws-Vlaanderen

Reageren

We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

Over het BD

Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
Lees ons colofon.

Zie ook

  • Contact
  • Over ons
  • Columns
  • Reageren op de krantensite

Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

 

Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

 

loading Annuleren
Bericht niet verstuurd - controleer je e-mailadres!
E-mail-controle mislukt, probeer het opnieuw
Helaas, je blog kan geen berichten per e-mail delen.
Boeddhistisch Dagblad
Powered by  GDPR Cookie Compliance
Privacy en cookies

Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

Noodzakelijke cookies

Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

Bezoekersstatistieken

We gebruiken Google Analytics voor het bijhouden van bezoekerscijfers.

Dit helpt ons bij het verbeteren van de website; zo weten we wat wel en niet gebruikt of gelezen wordt.

Alle cookies staan uit in je browser. Zet cookies aan alsjeblieft, als je wil dat we je voorkeuren opslaan,

Privacy

Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens